Bygge linuxsystem, Print/server, mediacenter

286 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Ja, lyden sto på 300%.. og selv om russere ikke er spesielt lydhøre.. så.. lol

I output modul for Vlc kan jeg velge, men finner ikke input modul. Så hvordan kofigureres driver for capture av mic samtidig med avspilling av musikk. Eller er det en måte å starte capture mic og linke til audio output.

Men er litt redd for at jeg ikke får dette opp å gå til kl.15.

Prøvd spillet performous/ultrastar. Her finnes audio device settings. Prøvd både in/out Default, pulse, digital og HDMI. Ser av grafer i program at det får lyd fra Mic. Men hører ikke dette på hodetelefon. Kan det være at systemet er satt opp til default HDMI lyd ut. Jeg måtte jo deaktivisere HDMI for at jeg skulle få analog lyd ut.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mulig,du kan jo prøve.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Mediacenter

Oppdattering, ser de skriver at det skal komme en ny versjon av Boxee denne høsten. Men fortsatt har den ikke kommet. De lover også hurtigere oppdatteringer. http://blog.boxee.tv/2011/06/13/boxee-for-pc-mac-ubuntu-getting-fall-update/

I've been thinkin.. Jeg er ikke noen god planlegger og tar ting som det kommer..

Det virker som om det er noe feil i med OSet. Også fått en filsjekk i oppstart og det kommer titt og ofte en blåskjerm som står et øyeblikk. Flash bruker mer cpu enn før og Xbmc/Boxee bruker 50-60%. Oset har blitt lite responsivt ved cpu over 70%. Desktop har også fryst en gang.

Så jeg tenkte på å begynne fra scratch. Installere Ubuntu 11.10 med unity? Evt. Lte versjon med gnome eller kde.

Tror ikke det vil bli noe problem med cpu. F.eks. så hadde jeg jo ti filmer/Nrk sendinger oppe samtidig + masse program uten at det ble noe problem i Lxde og cpu holdt seg omtrent like lav hvor mye jeg enn lasset på. Det er nok mye config og installasjon av div. pakker som har gjort systemet litt ustabilt.

Tror jeg går bort fra ideen om at denne skal være server også. Ikke en god ide om en sint leieboer tar den med seg hjem. Så jeg bruker det Via kort pcn som ubuntu server. Jeg kan da montere mappene på mediacenter pc slik at det blir tilsvarende som om de var lokalt på pc?

I forhold til mediacenter shell så er jeg usikker på hva jeg skal velge.

Heller faktisk litt over på Moovida, mye på grunn av Cpu og enkelheten. Den versjonen jeg får i pakkebrønnen (1.9) er nok en del eldre enn for Windows pcr. Ligner ikke på noen av shellene i den nyeste versjonen 2.1. Vet heller ikke hvordan jeg bytter shell i den jeg har. Jeg får ikke opp info fra db om videotitler som er importert. F.eks. Youtube og winamp radio plugin fungerer ikke. Jeg må ikke kjøpe pro versjon?

Xbmc: rotete navigering og trenger både mus og tastatur, muligens bedre med fjernkontroll.

Samt jeg får ikke systemet til å indeksere mapper med musikk og video.

Boxee: Brukervennlig, men slik jeg har forstått er det ikke noe utvikling på Linux versjonen iallefall. Å vente på plugins som Spotify er vel litt fåfengt?

Det som hadde vært fint å fått til var en egen sortering for musikkvideoer, ala videoer og musikkfiler. Om man kan kombinere søk etter filer med både lokale medier og plugins som Youtube og Spotify hadde vært ennå mer knall.

Og om man kan bruke logitech Harmoni fjernkontroll til å styre alt, evt media center keyboard med uorginal ir mottaker hadde det vært ennå mer mer knall.

Du behøver ikke å svare på alt, men hva slags oppsett tror du vil passe best for meg? Du kan jo nevne begrensninger på løsningen du vil tro passer best for meg.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det virker som om det er noe feil i med OSet. Også fått en filsjekk i oppstart og det kommer titt og ofte en blåskjerm som står et øyeblikk.

Minnefeil, harddisk som holder på å ta kvelden, eller råtne drivere. Kan også være anen hardware som holder på å ta kvelden. Litt usikker på historikken på den maskinen, har vi hatt noen runder på den allerede?

Flash bruker mer cpu enn før og Xbmc/Boxee bruker 50-60%. Oset har blitt lite responsivt ved cpu over 70%. Desktop har også fryst en gang.
Flash bruker neppe mer enn før, med mindre du har byttet ut versjonen. Sjekk hva som trekker CPU. Hvis du ikke får til å reprodusere frys, så vil vi heller ikke finne grunnen. Likevel er det enkelt å skylde på skjermkortdriver, den er normalt synderen.

Så jeg tenkte på å begynne fra scratch. Installere Ubuntu 11.10 med unity? Evt. Lte versjon med gnome eller kde.
Spørs hvilken maskin det er. Er det mediacenteret du skal bruke det til? Hvilken hardware var dette igjen?

Tror jeg går bort fra ideen om at denne skal være server også. Ikke en god ide om en sint leieboer tar den med seg hjem. Så jeg bruker det Via kort pcn som ubuntu server. Jeg kan da montere mappene på mediacenter pc slik at det blir tilsvarende som om de var lokalt på pc?
Jepp.

I forhold til mediacenter shell så er jeg usikker på hva jeg skal velge.

Heller faktisk litt over på Moovida, mye på grunn av Cpu og enkelheten. Den versjonen jeg får i pakkebrønnen (1.9) er nok en del eldre enn for Windows pcr. Ligner ikke på noen av shellene i den nyeste versjonen 2.1. Vet heller ikke hvordan jeg bytter shell i den jeg har. Jeg får ikke opp info fra db om videotitler som er importert. F.eks. Youtube og winamp radio plugin fungerer ikke. Jeg må ikke kjøpe pro versjon?

Xbmc: rotete navigering og trenger både mus og tastatur, muligens bedre med fjernkontroll.

Samt jeg får ikke systemet til å indeksere mapper med musikk og video.

Boxee: Brukervennlig, men slik jeg har forstått er det ikke noe utvikling på Linux versjonen iallefall. Å vente på plugins som Spotify er vel litt fåfengt?

Hvor har du det fra at linux-versjonen ikke utvikles? Personlig holder jeg en knapp på xbmc, og vil vel anbefale at du ser litt nærmere på om de problemene du har der kan løses. Fjernkontrollen ser ut til å funke greit.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er mediacenter pc. Fusion 2 x 800mhz, 2x2 GB ram 1333.

Den har ikke noe problem med uendlige videoer opp, men når det kommer til flash suger den mer kraft enn før.

Npviewer.bin. Jeg har jo kjørt get-apt update et par ganger, så oppdattering er vel ikke urimelig å tro at limited pakken er oppdattert.

Vi har jo herjet en del med denne maskinen og jeg har installert div program som ikke var nødvendig gjennom pakke brønnen. + Boxee, xbmc, enna, moovida.

Ser det er en del ustabilitet med unity, men den er enkel å forstå for leieboere. Samt det er et greit grensesnitt om man sitter i en sofa 2-4m fra en 32" Lcd Tv. Å bytte grensesnitt er gjort i en håndvending, ikke sant?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Den har ikke noe problem med uendlige videoer opp, men når det kommer til flash suger den mer kraft enn før.

Npviewer.bin. Jeg har jo kjørt get-apt update et par ganger, så oppdattering er vel ikke urimelig å tro at limited pakken er oppdattert.

Vi har jo herjet en del med denne maskinen og jeg har installert div program som ikke var nødvendig gjennom pakke brønnen. + Boxee, xbmc, enna, moovida.

Ser det er en del ustabilitet med unity, men den er enkel å forstå for leieboere. Samt det er et greit grensesnitt om man sitter i en sofa 2-4m fra en 32" Lcd Tv. Å bytte grensesnitt er gjort i en håndvending, ikke sant?

Hvor har du det fra at linux-versjonen ikke utvikles? Personlig holder jeg en knapp på xbmc, og vil vel anbefale at du ser litt nærmere på om de problemene du har der kan løses. Fjernkontrollen ser ut til å funke greit.

Har sett noen påstander i forum ang. Boxee. Men ser at det er en liten gruppe som lager plugins. Det har jo ikke vært noen ny versjon på flere år. Men de har lovet at det skal komme ny versjon til Pc'er denne høsten. Og da vil jeg tro Spotify kommer.

Xbmc, det skal gå ann å sette opp slik at jeg får cover art og kategorier for Xbmc. Både for Filmer og Musikk.

Kan det legges til egen kategori Musikkvideoer, tilsvarende Musikk og Video/filmer?

Moovida: Har fått et erotisk bakgrunnsbilde av ei dame med en hampplante. Er teamet bak Moovida lettere humoristisk? lol

Oppdattering: hva burde jeg gå for av 64 bits og 32 bits, om jeg går for 64 bits så må jeg installere 64 bits applikasjoner helst? Kan det skape litt ustabilitet med 64 bits systemer. I forum står det at npviewer.bin prosessen er tilstede ved 64bits systemer

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jepp, flash er ikke det beste. Nå har riktignok flash kommet seg en del i siste versjon. Dersom du installerer siste versjon av (k/l)ubuntu, dvs. 11.10 så har du optimal flash. Ressurser drar den ja, så ikke forvent all verden. I ditt tilfelle tror jeg ytelsen gikk ned fordi Unity kjører 3D effekter, det funker ikke godt med flash.

Ja, du velger grensesnitt når du logger inn. Du kan ha så mange du vil installert, det byr sjelden på problemer. Unity kan nok ha noe hikke ennå, så du kan bruke noen av de andre, eksempelvis lxde, gnome2 eller kde. Installeres hhv. med pakkene lubuntu-desktop, gnome-panel og kubuntu-desktop.

Xbmc, det skal gå ann å sette opp slik at jeg får cover art og kategorier for Xbmc. Både for Filmer og Musikk.

Kan det legges til egen kategori Musikkvideoer, tilsvarende Musikk og Video/filmer?

Vet ikke, spør på xbmc forumet, så får du sikkert svar.

Oppdattering: hva burde jeg gå for av 64 bits og 32 bits, om jeg går for 64 bits så må jeg installere 64 bits applikasjoner helst? Kan det skape litt ustabilitet med 64 bits systemer. I forum står det at npviewer.bin prosessen er tilstede ved 64bits systemer
Bruk 64-bit. Tidligere var flash kun tilgjengelig i 32-bit, og det ga en performance hit for flash på 64-bit ubuntu før versjon 11.10. Ellers fins det ihvertfall en codec som kun er tilgjengelig i 32-bit, men den skal du være uheldig om du møter. Utover det kan jeg ikke se noen grunn til 32-bit, det er derimot gode grunner til å bruke 64-bit.

Glemte nesten.. XBMC er endelig tilgjengelig for 11.10. Noen har laget en ppa. Jeg regner med du ikke har TV-kort, så da tar vi den uten PVR. Da blir det slik:

sudo apt-add-repository ppa:nathan-renniewaldock/xbmc-stable

sudo apt-get update

sudo apt-get install xbmc

Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå har jeg ikke installert nytt OS ennå. Men da er du enig med at det er en god ide og installere på nytt.

Da går jeg ut ifra at det finnes en 64bit limited codec pack og at denne har annen installasjonspakke.

I Unity kan jeg deaktivisere 3D, ikke sant?

XBMC: Ok :-)

Oppdattert: Har sittet litt og prøvd tagging og filnavnendring med easyTag.

Men det tar utrolig lang tid. Vet du om noe program som søker etter mange filer i en mappe og bruker informasjon i mapper, filnavn, id tags til å oppdattere filene/tag automatisk med liten feilmargin?

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg ikke installert nytt OS ennå. Men da er du enig med at det er en god ide og installere på nytt.

Ja, det tar jo bare ti minutter, og du har antagelig herjet mye utenom pakkesystemet med programvare du egentlig ikke vil bruke.

Da går jeg ut ifra at det finnes en 64bit limited codec pack og at denne har annen installasjonspakke.
Ja, med ubuntu-restricted-extras får du det meste. Tar du med medibuntu pakkene også har du alt.

I Unity kan jeg deaktivisere 3D, ikke sant?
Tror ikke det er mulig verken med Unity eller Gnome3 ennå.

Oppdattert: Har sittet litt og prøvd tagging og filnavnendring med easyTag.

Men det tar utrolig lang tid. Vet du om noe program som søker etter mange filer i en mappe og bruker informasjon i mapper, filnavn, id tags til å oppdattere filene/tag automatisk med liten feilmargin?

Jeg bruker kommandolinja og skript til slikt, men hvis du forteller litt mer hvordan og hva du ønsker tagge kan vi sikkert finne ut noe.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Oppdattering:

Det er ikke lett å velge:

Jeg ønsker jo selvsagt en pc som ikke bruker for mye av CPU. Ram er ikke problem, har jo 4GB. Jeg har lest litt og lurer vel på om jeg kanskje skal gå bort fra Unity. Unity 2D bruker mer enn Gnome 3 som er lite brukervennlig. Gnome 3 har kun krav til 400Mhz cpu, men i eksmpelet i sammenligningen så bruker den 10% fra scratch. Unity har en stor fordel at det er mer tilpasset for bruk på TV? Større ikoner/tekst?

Xfce har mer komponenter enn LXDE og kanskje det er lettere å få til mic med karaoke..

Hvis man ser lengre ned på denne sammeligningen ,så har han testet ram og CPU bruk etter oppstart uten ekstra programmer i virtualbox. Der er underlig nok KDE på 3% CPU, Gnome 2 1% og XFCE 10%. Unity og Gnome 3 ble kjørt fra LiveCD.

Det er sagt at XFCE og LXDE er lite ressurskrevende om man ikke installerer komponenter fra KDE eller Gnome. Hva skjer når jeg innstallerer XBMC, trenger jeg komponenter fra KDE eller Gnome?

Når jeg velger en distro burde jeg velge mest mulig komponenter fra samme distro for å unngå for unngå høyere CPU bruk. På Gnome 2 eller KDE har jeg jo det meste jeg trenger og behøver ikke legge til noe særlig flere pakker. Mens LXDE sannsynligvis blir mindre CPU krevende med strengt regime.

Så hva synes du jeg skal velge? Gnome 2, Kde LXDE, Xfce eller Unity 2D?.

Her er det faktisk en howto for å enable 2D Unity. http://mastergenius.net/wordpress/2011/05/02/tutorial-enable-unity-2d-interface-in-ubuntu-natty-11-04/

Med restricted pakken får du flash 32 ikke sant, da flash 64bits fungerer bedre så kan jeg installere denne etter install av restricted pakken og det vil ikke skape konflikter?

Jeg har prøvd Music Brainz Picard for tagging og den gjør det jeg trengte, men det er et ganske omfattende program.

Jeg håper de svarer på det jeg trenger i forumet jeg har lagt inn spørsmål.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Xfce har mer komponenter enn LXDE og kanskje det er lettere å få til mic med karaoke..

Ja, det er mulig. Jeg ser frem til den dag pulseaudio er standard over hele linja, og alle lyddriverne oppfører seg riktig.

Det er sagt at XFCE og LXDE er lite ressurskrevende om man ikke installerer komponenter fra KDE eller Gnome.
Dette er som vi allerede har snakket om ikke helt riktig. Tjenster fra Gnome og KDE (eller hvilke som helst andre tjenester for den saks skyld) trekker ressurser, men programmer i seg selv gjør det ikke.

Hva skjer når jeg innstallerer XBMC, trenger jeg komponenter fra KDE eller Gnome?
Nei.

Når jeg velger en distro burde jeg velge mest mulig komponenter fra samme distro for å unngå for unngå høyere CPU bruk. På Gnome 2 eller KDE har jeg jo det meste jeg trenger og behøver ikke legge til noe særlig flere pakker. Mens LXDE sannsynligvis blir mindre CPU krevende med strengt regime.
Jeg tror alle vil fungere greit for deg. Det koker fort ned til preferanser.

Jaggu, der kan du se, det meste er mulig.

Med restricted pakken får du flash 32 ikke sant, da flash 64bits fungerer bedre så kan jeg installere denne etter install av restricted pakken og det vil ikke skape konflikter?
I Ubuntu 11.10 mener jeg det er 64-bit flash du får i pakkesystemet. Om den oppdateringen har kommet til eldre Ubuntu vet jeg ikke.

Jeg har prøvd Music Brainz Picard for tagging og den gjør det jeg trengte, men det er et ganske omfattende program.

Jeg håper de svarer på det jeg trenger i forumet jeg har lagt inn spørsmål.

For musikk foretrekker jeg Amarok. Til bilder foretrekker jeg Digikam. Begge har god taggefunksjonalitet etter mitt skjønn.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Oppdattering: Jeg har lest side opp og side ned på nettet ang. SSD og alignment. Blir ikke klok på dette. Har gjennopprettet en Vista installasjon til SSD med Acronis true image 9. Det er visstnok ingen av true Image versjonene som er SSD aware. Muligens 2012. Men jeg formatterte SSD først i Vista. Acronis ønsket å formattere SSD så da svarte jeg ja på dette. Jeg har kjørt Diskpart som viser offsett på 32KB. Det er blokkstørrelse? Det er delelig med 4.. Det mest optimale er 64KB? Så da går jeg utifra at SSD er riktig Alignet og at Vista og Ubuntu 11.04 og utover er SSD Aware? Clonezilla er ikke SSD aware? Har du noe forslag på backupprogram eller en enkel løsning for allgnment og backup? Vet hva jeg må gjøre i forhold til writecache osv. iallefall

På en laptop som jeg installerte 11.04 samme som på HTPC virket lyd med en gang uten å måtte installere PulseAudio.

Jeg hangler fortsatt: Sett litt på Linux Mint som er basert på Ubuntu 11.04 og Gnome 2, har litt lyst til å prøve mint. Men litt usikker på om jeg får en bra XBMC pakke. LMDE er litt mer ustabil men bruker litt mindre ressurser.

Ellers er vel alternative Kubuntu, da Ubuntu har Gnome 3 og Unity. Om jeg installerer Ubuntu 11.10 så må jeg i tillegg installere Gnome 2. Dette vil gjøre at systemet trekker (litt) mer ressurser enn om det kun var lagt inn Gnome 2 og ikke mulighet for Gnome 3 og Unity? (Ram, Cpu)

Jeg ser du skriver at program trekker ikke ressurser men tjenester trekker.. Skjønner ikke dette helt. Tjenester fra Gnome er samme som komponenter? Når man innstallerer noen programmer så trenger noen av disse tjenester/komponenter fra Gnome/Kde selv om jeg bruker LXDE?

Om jeg installerer Ubuntu 11.10 så må jeg i tillegg installere Gnome 2. Dette vil gjøre at systemet trekker (litt) mer ressurser enn om det kun var lagt inn Gnome 2 og ikke mulighet for Gnome 3 og Unity? (Ram, Cpu)

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oppdattering: Jeg har lest side opp og side ned på nettet ang. SSD og alignment. Blir ikke klok på dette.

Det er vel ikke så mye å bli klok på. Moderne SSD-disker funker uten videre så vidt jeg vet, ikke behov for knot.

På en laptop som jeg installerte 11.04 samme som på HTPC virket lyd med en gang uten å måtte installere PulseAudio.
Annen lyddriver, applikasjon eller OS?

Jeg hangler fortsatt: Sett litt på Linux Mint som er basert på Ubuntu 11.04 og Gnome 2, har litt lyst til å prøve mint. Men litt usikker på om jeg får en bra XBMC pakke. LMDE er litt mer ustabil men bruker litt mindre ressurser.

Ellers er vel alternative Kubuntu, da Ubuntu har Gnome 3 og Unity. Om jeg installerer Ubuntu 11.10 så må jeg i tillegg installere Gnome 2. Dette vil gjøre at systemet trekker (litt) mer ressurser enn om det kun var lagt inn Gnome 2 og ikke mulighet for Gnome 3 og Unity? (Ram, Cpu)

Luksusproblem. Start med den du synes ser best ut, og prøv de andre etterhvert som du har lyst.

Jeg ser du skriver at program trekker ikke ressurser men tjenester trekker.. Skjønner ikke dette helt. Tjenester fra Gnome er samme som komponenter? Når man innstallerer noen programmer så trenger noen av disse tjenester/komponenter fra Gnome/Kde selv om jeg bruker LXDE?
Tjenester, eller services på engelsk, er typisk slikt som kjører på en server (derav navnet). Det er programmer som kjører hele tiden, og gjør ting for andre programmer. KDE er den som kjører mest tjenester. De drar nesten ingen CPU (siden de stort sett ikke brukes, og derfor sover), men legger beslag på en del minne. Å installere en KDE-applikasjon vil typisk ikke medføre at tjenester også blir installert. Eksempler på tjenester i KDE er akonadi (gjør alle dine mails, kalender og kontakter tilgjengelig for alle applikasjoner), nepomuk (indeksererer desktopen din slik at du kan søke etter filer og annen informasjon), mysql (profesjonell database som nå brukes som standard av en del KDE-apps).
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ut ifra det jeg har lest er det ikke slik SSD automatisk er satt opp riktig. Muligens dette er tilfelle om du ikke partisjonerer SSD med moderne OS. DVS ikke XP. At det blir riktig på Vista sto det at det bare var flaks, for Vista var visst ikke SSD aware?. W7 setter opp riktig.

Jeg har nå sett på en howto og her blir det foreslått å aligne på page nivå 4kB, med start på sylinder 2 ved bruk av partisjoner. Slik at man ikke behøver å skrive om igjen hele blokken på 512kB om data skal lagres på denne blokken. På OCZ forumet som det står referert til i linux artikkelen, brukes 512kB block alignment, utifra det jeg forstår. Min SSD har 3 partisjoner og den ene er muligens ikke i bruk, evt. home? Om man ikke partisjonerer så behøves visstnok ikke dette å tenkes på. Kan jeg installere linux på en partisjon uten å sette opp egen for swap og Home?

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sda1 * 1 6827 54833152 83 Linux

/dev/sda2 6827 7298 3779585 5 Extended

/dev/sda5 6827 7298 3779584 82 Linux swap / Solaris

Disk /dev/sda: 60.0 GB, 60022480896 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 7297 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes

I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes

----------------------------------------------------------------------------------

admin@leieboere-Lub:~$ sudo fdisk -H 224 -S 56 /dev/sda1

Device contains neither a valid DOS partition table, nor Sun, SGI or OSF disklabel

Building a new DOS disklabel with disk identifier 0xfc7d43f9.

Changes will remain in memory only, until you decide to write them.

After that, of course, the previous content won't be recoverable.

Warning: invalid flag 0x0000 of partition table 4 will be corrected by w(rite)

WARNING: DOS-compatible mode is deprecated. It's strongly recommended to

switch off the mode (command 'c') and change display units to

sectors (command 'u').

Command (m for help): n

Command action

e extended

p primary partition (1-4)

1

Invalid partition number for type `1'

Command action

e extended

p primary partition (1-4)

p

Partition number (1-4): 1

First cylinder (1-8742, default 1): 2

Last cylinder, +cylinders or +size{K,M,G} (2-8742, default 8742):

------------------------------------------------------------------------

Jeg kan vel ikke bruke kommandoen: sudo fdisk -H 224 -S 56 /dev/sda1. Da jeg bruker denne til OSet. Men muligens jeg kunne gjort det fra annet OS? Eller vil jeg slette partisjoner, ja? En annen ting ved sammenligning av nåværende oppsett er at det er brukt 7297 sylindere, mens ved å kjøre kommando over er siste sylinder 8742..

På en laptop som jeg installerte 11.04 samme som på HTPC virket lyd med en gang uten å måtte installere PulseAudio. Det var jo annet lydkort med annen driver, men samme OS og versjon.

Luksusproblem i forhold til valg av OS, haha. Ja, men jeg har jo lyst til å vite hvem som blir best for mitt bruksomeråde før jeg bruker tid for å sette det opp. F.eks. når jeg har lagt inn alt så ser jeg at XBMC bruker mye mer CPU enn det gjorde på Lubuntu.

På nyeste Mint 12 RC brukes gnome 3 (da kan jeg bruke den XBMC PPA en for ubutnu 11.10), noe som kunne vært interessant om det ikke virker som om den bruker CPU ved IDLE. 10% som beskrevet i denne testen, men da brukte han jo ikke virtualbox, men live CD på denne og Ubuntu Unity.

Så jeg lurer på om jeg skal prøve Kubuntu først.

Tjenester: Ok, da er jeg mer med. Men det vil for meg bety at det sannsynlig blir installert flere tjenester om jeg bruker KDE programmer i Lubunt da programvare som spesielt er beregnet for Lubuntu prøver å benytte seg av tjenester som allerede følger med i Lubuntu?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

-ssd ditt og datt-
Jeg vil anbefale deg å glemme omtrent alt du har lest om SSD. Trim og tmp og cache og spesielle filsystem og whatnot. Som sagt, på en nyere SSD-disk skal ingenting av det være nødvendig. Bare installer linux som vanlig med standard filsystem. Hvis du er overnervøs kan du legge tmp på ramdisk, det er gjort ved å legge følgende linje til /etc/fstab:

tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0

Hvis du vil tweake for ytelse finner du tips her:

http://www.howtogeek.com/62761/how-to-tweak-your-ssd-in-ubuntu-for-better-performance/

På en laptop som jeg installerte 11.04 samme som på HTPC virket lyd med en gang uten å måtte installere PulseAudio. Det var jo annet lydkort med annen driver, men samme OS og versjon.
Ja, lyddriverne til de forskjellige lydkortene kan se ganske forskjellige ut på hardware-nivå, og dette er det ikke alle applikasjoner som takler. Pulseaudio er ment å skjule denne kompleksiteten.

Luksusproblem i forhold til valg av OS, haha. Ja, men jeg har jo lyst til å vite hvem som blir best for mitt bruksomeråde før jeg bruker tid for å sette det opp. F.eks. når jeg har lagt inn alt så ser jeg at XBMC bruker mye mer CPU enn det gjorde på Lubuntu.

På nyeste Mint 12 RC brukes gnome 3 (da kan jeg bruke den XBMC PPA en for ubutnu 11.10), noe som kunne vært interessant om det ikke virker som om den bruker CPU ved IDLE. 10% som beskrevet i denne testen, men da brukte han jo ikke virtualbox, men live CD på denne og Ubuntu Unity.

Så jeg lurer på om jeg skal prøve Kubuntu først.

Som sagt tror jeg alle vil funke fint for deg, du bekymrer deg antagelig unødig om CPU-bruk. Jeg er ikke sikker på om ubuntu sine ppa-er vil funke fint i mint, men i kubuntu er det ikke noe problem.

Tjenester: Ok, da er jeg mer med. Men det vil for meg bety at det sannsynlig blir installert flere tjenester om jeg bruker KDE programmer i Lubunt da programvare som spesielt er beregnet for Lubuntu prøver å benytte seg av tjenester som allerede følger med i Lubuntu?
De fleste KDE-applikasjoner vil ikke medføre tjenester. Selve KDE desktop'en vil legge til en del, men disse tror jeg ikke vil bli startet hvis du logger inn i et annet desktop-miljø. Kontact vil legge til akonadi, men jeg tror ikke denne startes før en av Kontact's prosesser starter. Kan faktisk ikke komme på andre KDE-apps som installerer eller starter tjenester.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du er jaggu meg et bra oppslagsverk :-) Da prøver jeg kubuntu.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da startet jeg med installeringen av server på en PC med AMD X2 4000, 2GB ram, muligens jeg kjøper 2 GB til.

Jeg har brukt et CF-card 8GB som root og 1GB minnekort som Swap.

Installsjonen gikk bra. Jeg er litt usikker på følgende:

-Kan jeg bruke root, når jeg aksesserer mapper på nettverket? Ønsker å ha fulle f rettigheter.

-Installerte LXDE med install lxde, men får ikke startet shellet.

Jeg brukte følgende howto for installasjon, men ettersom jeg ikke ønsker autostart så har jeg kun brukt install lxde

-For å mounte de to hardiskene jeg har, kan jeg bruke f.eks?: sudo mount /dev/sdb1 /home/root/thomas Litt usikker på om jeg har Home dir, da jeg ikke satte opp egen partisjon for dette. Får opp diskene med FDISK, så da er det vel bare å mounte dem?

Og jeg finner tilbake til kommandoen for permanent mounting selv.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da startet jeg med installeringen av server på en PC med AMD X2 4000, 2GB ram, muligens jeg kjøper 2 GB til.

Jeg har brukt et CF-card 8GB som root og 1GB minnekort som Swap.

Kan hende ytelsen er litt svak, det avhenger både av minnekortet og leseren. Men det finner du tidsnok ut.

-Kan jeg bruke root, når jeg aksesserer mapper på nettverket? Ønsker å ha fulle f rettigheter.
Her bør du nesten fortelle hva du mener. Hvis du mener å montere opp mapper gjennom Samba som rot, så synes jeg det er en dårlig ide. Hvis du mener å logge inn med ssh, og så gjøre ting i terminalen med sudo, så er det helt vanlig.

-Installerte LXDE med install lxde, men får ikke startet shellet.
Installer lxsession. Har du login-manager installert? Isåfall bør du se LXDE som valg ved innlogging. Hvis ikke kan du starte den med startlxde om jeg husker rett.

Jeg brukte følgende howto for installasjon, men ettersom jeg ikke ønsker autostart så har jeg kun brukt install lxde
Hvilken howto var det du sa?

-For å mounte de to hardiskene jeg har, kan jeg bruke f.eks?: sudo mount /dev/sdb1 /home/root/thomas Litt usikker på om jeg har Home dir, da jeg ikke satte opp egen partisjon for dette.
Alle brukere har hjemmemappe, men ikke der du forsøker å montere. Hjemmemappen til rot er /root hjemmemappen til brukeren thomas er /homme/thomas. For å montere en partisjon trenger du en mappe. Hvis du ønsker å montere opp hjemmemappe som egen partisjon, og denne partisjonen er /dev/sdb1, så er det bare å legge til følgende linje i /etc/fstab:

/dev/sdb1 /home/thomas ext4 defaults 0 2

forutsatt at du formaterte /dev/sdb1 med ext4 filsystem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

CF kortet er koblet mot IDE og har 30MB/s skriv, har bestilt 16GB kort med 40MB/s skriv, hvis jeg bytter det ut er det en måte å kopiere alt inklusive MBR? F.eks. Med Acronis.. Men vil tro det går bra med 30MB/s.. Dessuten kommer jeg til å bruke USB minne med grei hastighet på Swap. Har også bestilt mer ram, så da har jeg 4x1GB ram. De to hardiskene på 2 TB er jo der serverfilene blir lagret.

Så alt i alt vil dette bli et forholdsvis raskt system.

Nå husker jeg ikke alt i forhold til oppsettet i Samba. Men om jeg skulle ha forskjellige filrettigheter over nettverket så må jeg ha to kontoer på den fysiske serveren. Så nå har jeg kun to kontoer. Root og user.

Jeg tenkte jeg kunne slippe å lage en konto til og at jeg kan koble meg til nettverksmappene som root og resten kobler seg til med user og kan derfor ikke slette mine filer, men bare lese.

He he, jeg satte fontstørrelsen på nanometer, så den var nok litt for liten til å se. Men her: http://thanhsiang.org/faqing/node/120 , jeg kjørte kun sudo apt-get install lxde.

Ok, da skal jeg installere session også. Har nok ingen login manager. Jeg tenkte på å unngå å sette opp for mye, men at jeg kan ha mulighet til å starte lxde manuelt om nødvendig. Har prøvd to startkomandoer for lxde og den ene var nok den du skrev opp.

Jeg har EXT4 på root CF kortet, men harddiskene er ext3 så da blir det noe som dette da? /dev/sdb1 /home/user/mappe ext3 defaults 0 2

Hvis jeg skjønner dette riktig burde jeg lage en bruker kun for meg og montere hardiskene der?

Hvordan bruker du den multisiterings funksjonen her?

TAKK :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

CF kortet er koblet mot IDE og har 30MB/s skriv, har bestilt 16GB kort med 40MB/s skriv, hvis jeg bytter det ut er det en måte å kopiere alt inklusive MBR? F.eks. Med Acronis.. Men vil tro det går bra med 30MB/s.. Dessuten kommer jeg til å bruke USB minne med grei hastighet på Swap. Har også bestilt mer ram, så da har jeg 4x1GB ram. De to hardiskene på 2 TB er jo der serverfilene blir lagret.

Så alt i alt vil dette bli et forholdsvis raskt system.

For Samba trenger du nesten ingenting, den trekker ikke ressurser.

Nå husker jeg ikke alt i forhold til oppsettet i Samba. Men om jeg skulle ha forskjellige filrettigheter over nettverket så må jeg ha to kontoer på den fysiske serveren. Så nå har jeg kun to kontoer. Root og user.

Jeg tenkte jeg kunne slippe å lage en konto til og at jeg kan koble meg til nettverksmappene som root og resten kobler seg til med user og kan derfor ikke slette mine filer, men bare lese.

Bruk gjest/guest til de andre, eller opprett en ekstra brukerkonto. Det er sikrere og ryddigere.

Jeg har EXT4 på root CF kortet, men harddiskene er ext3 så da blir det noe som dette da? /dev/sdb1 /home/user/mappe ext3 defaults 0 2
Nettopp. Bare sørg for å opprette mappen /home/user/mappe først.

Hvis jeg skjønner dette riktig burde jeg lage en bruker kun for meg og montere hardiskene der?
Det vanligste er vel å ha den på den brukeren du uansett logger inn med.

Hvordan bruker du den multisiterings funksjonen her?
Marker teksten som skal siteres, og trykk på snakkeboblen som er mellom konvolutten og tegnene <>.

TAKK :-)
Værsågod :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

lxsession er installert, men får noen feilmeldinger ved oppstart av lxde fra putty:

(polkit-gnome-authentication-agent-1:1201): polkit-gnome-1-WARNING **: Failed to register client: The name org.gnome.SessionManager was not provided by any .service files

Openbox-Message: Requested key "XF86Terminal" does not exist on the display

xscreensaver: 22:12:12: locking is disabled (running as nobody).

xscreensaver: 22:12:12: locking only works when xscreensaver is launched

by a normal, non-privileged user (e.g., not "root".)

See the manual for details.

Openbox-Message: Unable to find a valid menu file "/usr/share/lxde/openbox/menu.xml"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg bruker putty til å kjøre kommandoer på terminalen, SSH. Ikke remote desktop. Jeg koblet til projectoren når jeg prøvde å kjøre startlxde sist gang. Men når jeg startet opp pcn på nytt nå så går den automatisk til loginvinduet for lxde, så derfor jeg fikk feilmeldinger ved oppstart av LXDE når det allerede starter automatisk. Jeg ønsket ikke automatisk start, men manuelt. En annen ting er at nå går pcn i sovemodus, vil jeg tro, etter kort tid får ikke respons fra tastaturaktivisering, tastaturet er også i satt i sovemodus. Sjekket trykk av numlock og lysindikator reagerer ikke.

Jeg håpte det fulgte med grafisk diskmanager, men ei. Det ser ut som om 2TB diskene er monterte, da de vises i filemanager. Men det kreves autorisajon, vil dette si at de er krypterte? Isåfall kommer jeg til å feie av meg noen gloser med høyt lydtrykk..

Ser at jeg får tilgang til dem fra root, når jeg prøvde å aksessere dem to det litt tid. Så jeg går ut ifra at de ble montert. Så det vil si at jeg må montere dem automatisk og endre filrettigheter, ikke sant?

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker putty til å kjøre kommandoer på terminalen, SSH.

Da bør du være klar over at programmene forsøkes kjørt på maskinen du kjører putty fra, og lxde kan du neppe kjøre derfra (det er vel en windows maskin).

Jeg koblet til projectoren når jeg prøvde å kjøre startlxde sist gang. Men når jeg startet opp pcn på nytt nå så går den automatisk til loginvinduet for lxde, så derfor jeg fikk feilmeldinger ved oppstart av LXDE når det allerede starter automatisk.
Det foklarer jo saken.

Jeg ønsket ikke automatisk start, men manuelt.
Du kan konfigurere hva som skal starte, men jeg ser ikke helt vitsen. Du kan slå av log-in manageren fra terminal (eksempelvis gjennom putty) hvis du vil. Må nesten vite hvilken log-in manager du bruker for å gi deg kommandoen.

En annen ting er at nå går pcn i sovemodus, vil jeg tro, etter kort tid får ikke respons fra tastaturaktivisering, tastaturet er også i satt i sovemodus. Sjekket trykk av numlock og lysindikator reagerer ikke.
Dette høres rart ut, er det snakk om en laptop? Isåfall er det strømsparefunksjonalitet. Det kan isåfall slåes av.

Jeg håpte det fulgte med grafisk diskmanager, men ei.
Du kan jo installere det du vil. Hva er du ute etter?

Det ser ut som om 2TB diskene er monterte, da de vises i filemanager. Men det kreves autorisajon, vil dette si at de er krypterte?
Nei, du ser jo dem som rot, da er de ikke krypterte. Du trenger bare å endre rettigheter/eierskap til filer og mapper. Det kan du gjøre som rot etter at de er montert.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hæ, så når jeg kjører putty fra denne HTPC boksen med Lubuntu for å fjernstyre terminalen på serveren Ubuntu (stasjonær), så vil jeg starte LXDE på denne maskinen og ikke på serveren som jeg prøver å sende kommandoen til? Dæ høres itte helt ræktig ut.

Jeg ønsker ikke å lage mer problemer enn ønskelig, serveren skal brukes som server og kanskje en gang iblant åpner jeg lubuntu shellet. Og jeg ser screensaver slår inn i LXDE og da er vel kanskje det satt opp noe strømstyring automatisk også..?

Kan jeg forresten starte en grafisk browser direkte fra terminalen uten å starte lxde? Sannsynligvis ikke for da må man vel også starte x-org? eller hva det heter.

Hvordan finner jeg ut hvilken login manager jeg har? Jeg installert lxde og ubuntu server er i bunn.

Jeg prøvde å starte openbox/Kde og Gnome også, men det ser ut som om disse ikke er installert selv om jeg har valgmuligheten. Openbox får jeg startet, men er ingenting der, men open box er kun grafisk grunnsystem?

Anyhow, jeg fikk problemer med at IDE0 falt ut, kun CF kortet, samtidig falt DVD ut på IDE1, måtte ta strømbrudd og deretter var alt greit igjen. Går ut i fra at jeg ikke får problemer med dette senere..

Diskmanager, kun fordi jeg er mer komfortabel med grafisk. Har slett hukommelse i forhold til tekst..

For å få oversikt over harddisker og hvordan de var montert. Men jeg får vel gå i terminalen å knote, det er jo ingen uting å få det inn i skolten heller.

Hvordan merker du tekst på flere steder samtidig i linux, som ctrl med Windows.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive