Bygge linuxsystem, Print/server, mediacenter

286 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Det er flere som skal bruke serveren og jeg vil jo ikke at de skal kunne slette eller legge til filer i mine mediafiler. Samt at jeg ønsker at de skal kunne bruke serveren.

Når man har satt opp systemet med brukere så kan man vel lagre passord/bruker slik at man ikke behøver dette hver gang?

Hvis jeg har fulle skriverettigheter på hovedmappe, men legger ut en share under denne som kun har read rettigheter. Men legger til bruker admin med fulle rettigheter. Da kan man uten videre lese filer men ønsker jeg å skrive må jeg logge inn.

Oppdattering: Jeg har fulgt oppsettet i Langbeins innlegg. Og da får jeg beskjed om passord og får logget inn. Prøvde fra Windows maskin, men får ikke kommet inn i mappedeling jeg har endret. Slettes mappen kommer jeg inn på, denne har jeg ikke forandret.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er flere som skal bruke serveren og jeg vil jo ikke at de skal kunne slette eller legge til filer i mine mediafiler.

Det kan du gjøre via ssh. Hvis du ønsker denne typen kontroll i Samba må du endre sikkerhetsnivå til user, og legge til brukerne både på systemet og som sambabrukere akkurat som jeg har forklart i wiki'en. Da kan du sette all den kontrollen du vil med brukere.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Oppdattering: Nå har jeg fått det opp slik jeg ønsker, har tom. fått lagt til en privat mappe. Som kun jeg har aksess til. Knall.

Tusen takk for hjelpen, jeg har kommet langt på vei så det blir vel litt roligere herifra en stund. Må konfigurere serveren litt på egenhånd. Skal sette opp mulighet for karaoke på XBMC. Prøvde å koble til mikrofon ved avspilling av karaokefil. Men ingen lyd fra den. Så mulig jeg trenger litt hjelp der etter hvert.

[Media-TH]

comment = Media-TH

path=/home/admin/2TB-Media/Media-TH

writable = no

public = no

valid users = admin leieboere

write list = admin

[Media-Delt]

comment = Media-Delt

path=/home/admin/2TB-Media/Media-Delt

writable = no

public = no

valid users = admin leieboere

write list = admin leieboere

[slettes]

comment = Slettes

path=/home/admin/Slettes

browsable = yes

read only = yes

guest ok = yes

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser bra ut! Husk at du også må ha tilsvarende rettigheter lokalt på filene. Høres ut som du begynner å få et dritbra oppsett, men husk back-up :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, backup ja. Det hadde vært greit å hatt et backup program for både Windows og Linux. Oppstartscd? Og deretter overføre image til server. Om man senere kan kjøre image't direkte fra server ved gjennoppretting hadde vært enda bedre. Har forresten acronis Home, vet ikke om det tar linux partisjoner.

Men jeg prøvde å installere spotyxbmc, lastet ned ferdigkompilert pakke og kjørte install.sh. Etter dette fikk jeg ikke startet XBMC igjen. Så på siden deres at de hadde en nyere "read" fil på siden deres. Der sto det at nå måtte pakken kompileres. Kan jeg avinstallere pakken jeg installerte og begynne på nytt?

Kan du hjelpe meg, prøvde på egenhånd. Men gikk ikke så bra.. hehe. Se skjermdump, gammel "read".

Her er read filen.

Oppdattering: Jeg prøvde å installere ubuntu server på en gammel HP laptop. Den fikk en skrivefeil som jeg fikk noen ganger før når jeg prøvde å installere på de andre maskinene. Det ser ut som om det er dårlige cd-plater. Det er Verbatime 52x og jeg tror jeg kjøpte de på komplett for 2-4 år siden. Den ene gange jeg brente cdn på 16x gikk det greit en annen gang ikke. Med Sony cd som jeg hadde gikk det greit.

Ikke rart jeg har hatt ymse problemer med oppstartscdr. Grr.

Jeg fikk installert lubuntu, men noe gikk galt når jeg kjørte upgrade. Etter det får jeg beskjed om at installasjonen ikke finne live cd. Med Ubuntu server får jeg beskjed om at den ikke får montert installsjonscd. Dette selv om jeg starter installasjonen med installasjonscd i dvd-rom koblet til USB. Muligens installasjonen går over til den defekte innebygde cd-rw. Men det gikk i stad med begge installsjoner. Hva har forandret seg? (At jeg kjørte en cdsjekk fra installasjonsprogram?)

Jeg driver også og legger inn div. filmer på HD fra cdr. Jeg fikk en feilmelding på en divx film. Completed with errors. Error splicing file: Input/output error. Filmen spilte av greit men fikk ikke spolt.

En (k?)VCD film får jeg ikke spilt av med mplayer. Ligger ikke codec i restricted pakken?

Finnes det noe program som kan sjekke og reparere cd innhold ved kopiering til hd?

Evt. program som sier fra om data er korruptert. Det gjør kanskje filemanageren? Så hvis det ikke kommer fram noen feilmeld. så kan jeg stole på at alt gikk ok?

Et program tilsvarende TotalCopy hadde også vært greit.

Det ble visst ikke mindre supportmengde på deg, men jeg skal donere mer til Gnu som takk for hjelpen.

post-28201-0-95577100-1318487712_thumb.p

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, backup ja. Det hadde vært greit å hatt et backup program for både Windows og Linux. Oppstartscd? Og deretter overføre image til server. Om man senere kan kjøre image't direkte fra server ved gjennoppretting hadde vært enda bedre. Har forresten acronis Home, vet ikke om det tar linux partisjoner.

Du kan bruke en hvilken som helst linux live CD for å ta back-up bilde av hele disken. Clonezilla er laget spesielt for formålet. Nå ser ikke jeg det store poenget med å ta back-up av hele disken. Sørg heller for å ha alt på filserveren og ha gjerne to disker inni slik at den ene kan ta back-up av den andre. Optimalt bør du ha back-up på en annen lokasjon (tilfellet huset brenner), eksempelvis med Ubuntu One, eller rett og slett en disk hjemme hos noen i familien.

Men jeg prøvde å installere spotyxbmc,
Hm, dette så skikkelig råttent ut. Drit i det, og bruk heller Spotify klienten direkte:

http://www.spotify.com/no/blog/archives/2010/07/12/linux/

Hvis du insisterer er den vanlige prosedyren for å installere fra kildekode som følger:

1. Installer build-essential

2. Last ned og pakk ut kildekode

3. cd inn i den nedlastede mappen

4. Les igjennom README fil

5. Kjør make

6. Kjør sudo make install

Oppdattering: Jeg prøvde å installere ubuntu server på en gammel HP laptop. Den fikk en skrivefeil som jeg fikk noen ganger før når jeg prøvde å installere på de andre maskinene. Det ser ut som om det er dårlige cd-plater. Det er Verbatime 52x og jeg tror jeg kjøpte de på komplett for 2-4 år siden. Den ene gange jeg brente cdn på 16x gikk det greit en annen gang ikke. Med Sony cd som jeg hadde gikk det greit.
Gamle CD/DVD spillere er ofte dårlige til å lese plater. Går det å installere fra USB-penn?

Jeg fikk installert lubuntu, men noe gikk galt når jeg kjørte upgrade. Etter det får jeg beskjed om at installasjonen ikke finne live cd. Med Ubuntu server får jeg beskjed om at den ikke får montert installsjonscd. Dette selv om jeg starter installasjonen med installasjonscd i dvd-rom koblet til USB. Muligens installasjonen går over til den defekte innebygde cd-rw. Men det gikk i stad med begge installsjoner. Hva har forandret seg? (At jeg kjørte en cdsjekk fra installasjonsprogram?)
Hæh? Skjønner ikke hva du mener. Klarer du ikke å oppdatere, eller klarer du ikke installere? Hvilken maskin er det snakk om denne gangen?

Jeg driver også og legger inn div. filmer på HD fra cdr. Jeg fikk en feilmelding på en divx film. Completed with errors. Error splicing file: Input/output error. Filmen spilte av greit men fikk ikke spolt.
Høres ut som du sliter med å lese av CD plater, enten er platene oppripet eller så er spilleren gåen, eller en kombinasjon.

En (k?)VCD film får jeg ikke spilt av med mplayer. Ligger ikke codec i restricted pakken?
Jo, det aller meste mellom himmel og jord ligger der. Riktignok er det noen codecs som bare er tilgjengelig på 32-bit, men du er uheldig om du dumper borti dem. HAr du prøvd med VLC?

Finnes det noe program som kan sjekke og reparere cd innhold ved kopiering til hd?
Alle CD spillere gjør dette med ECC. Hvis CD er for ødelagt til at en god spiller kan lese den riktig er det lite å gjøre. En ny CD plate har omlag 500.000 feil. Etter å ha blitt spilt noen ganger har den 1.000.000 feil. Uten ECC hadde ikke platene vært spillbare overhodet.

Evt. program som sier fra om data er korruptert.
Installasjonsplatene til ubuntu har innebygd sjekk. K3b kan sjekke checksum for plater som brennes. K3b vil også rapportere om brenningen var suksessful.

Et program tilsvarende TotalCopy hadde også vært greit.

Kget

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du kan bruke en hvilken som helst linux live CD for å ta back-up bilde av hele disken. Clonezilla er laget spesielt for formålet. Nå ser ikke jeg det store poenget med å ta back-up av hele disken. Sørg heller for å ha alt på filserveren og ha gjerne to disker inni slik at den ene kan ta back-up av den andre. Optimalt bør du ha back-up på en annen lokasjon (tilfellet huset brenner), eksempelvis med Ubuntu One, eller rett og slett en disk hjemme hos noen i familien.

Slik at jeg slipper å sette opp alt igjen, hva er det man må ta backup av igjen for å få med programmer og instillinger isåfall? Jeg tenkte ikke på å ta backup av home mappen osv. Kun root partisjonen.

Hm, dette så skikkelig råttent ut. Drit i det, og bruk heller Spotify klienten direkte:

http://www.spotify.com/no/blog/archives/2010/07/12/linux/

Hvis du insisterer er den vanlige prosedyren for å installere fra kildekode som følger:

1. Installer build-essential

2. Last ned og pakk ut kildekode

3. cd inn i den nedlastede mappen

4. Les igjennom README fil

5. Kjør make

6. Kjør sudo make install

Det hadde vært greit å kunne være inne i XBMC hele tiden, men det går kanskje ann å legge inn en link til spotify i xbmc shellet.

Og hvordan kan jeg være sikker på å få fjernet det som ble lagt til ved install.sh. Slik at XBMC fungerer slik det skal?

Gamle CD/DVD spillere er ofte dårlige til å lese plater. Går det å installere fra USB-penn?

Hæh? Skjønner ikke hva du mener. Klarer du ikke å oppdatere, eller klarer du ikke installere? Hvilken maskin er det snakk om denne gangen?

Høres ut som du sliter med å lese av CD plater, enten er platene oppripet eller så er spilleren gåen, eller en kombinasjon.

Jeg har også hatt problemer med det før også. Har innstallert bra et par ganger på en annen maskin og så får jeg feilmeldinger.

Jo, det aller meste mellom himmel og jord ligger der. Riktignok er det noen codecs som bare er tilgjengelig på 32-bit, men du er uheldig om du dumper borti dem. HAr du prøvd med VLC?

Alle CD spillere gjør dette med ECC. Hvis CD er for ødelagt til at en god spiller kan lese den riktig er det lite å gjøre. En ny CD plate har omlag 500.000 feil. Etter å ha blitt spilt noen ganger har den 1.000.000 feil. Uten ECC hadde ikke platene vært spillbare overhodet.

Installasjonsplatene til ubuntu har innebygd sjekk. K3b kan sjekke checksum for plater som brennes. K3b vil også rapportere om brenningen var suksessful.

Har ikke installert VLC. Kan hende jeg gjør det etter hvert, men mplayer fungerer bra utenom foreløpig på den kvcd'n

Det er ved kopiering av cdr til harddisk jeg mener, men da går jeg ut fra at det ikke finnes noe bedre løsning enn den innebygde ECC løsningen. På Windows så hadde jeg et program som het divxrepair, men Vlc gjør kanskje bare det samme med rep. av fil. Jeg hadde også et program som kjørte gjennom audio cdr flere ganger for å få ut mest data fra en sliten cd. Dette fungerte godt, men det tok sin tid.

Det er HP bærbar jeg mener.: Først fikk jeg ikke innstallert hverken Ubuntu server, Lubuntu eller noe annet. Fikk beskjed om at filer som skulle kopieres var korrupte. Fant ut etter hvert at det var Verbatim cdene som var dårlige. Brente på nytt med Sony cd'r og da fikk jeg ikke feilmeldinger under installasjon. Prøvde først Ubuntu Server, ok. Deretter prøvde jeg Lubuntu, gikk ok. Men da jeg godkjente automatiske oppdatteringer så kom det en feilmelding og etter det fikk jeg ikke startet programmer. Og ved restart stoppet boot opp med feilmeldinger og konsoll. Jeg installerte fra usb-drev hele tiden, ettersom det innebygde drevet er defekt. Når jeg prøvde å reinstallerte både Lubuntu og Ubuntu server så fikk jeg de feilmeldingene fra systemet som tilsa at installasjonsprogrammet ikke fant installasjonscd. Og noe sier meg at installasjonen plutselig prøvde å lese fra det defekte innebygde drevet. Kanskje jeg skal prøve å legge inn innstallasjon av Lubuntu på en ny USB penn og prøve det, evt. prøve Puppy linux. Forresten, skal prøve å ta ut det innbygde drevet hvis det er lett tilgjengelig. Det var litt pussig dette her og jeg har kanskje hatt samme feilkilder når jeg har prøvd å installere på de andre pcene.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Slik at jeg slipper å sette opp alt igjen, hva er det man må ta backup av igjen for å få med programmer og instillinger isåfall? Jeg tenkte ikke på å ta backup av home mappen osv. Kun root partisjonen.

På linux er alle systeminnstillinger i mappen /etc, dine innstillinger ligger i /home. For å ta ut liste over alle installerte pakkene på en ubuntu-boks er det bare å kjøre følgende:

dpkg --get-selections >installerte-pakker
Hvis du senere vil legge alt inn igjen kan legge alle pakker inn igjen med:
dpkg --clear-selections

dpkg --set-selections <installerte-pakker

og så kopiere over /home og /etc. Det er da naturligvis viktig at du har brukt pakkesystemet til det meste.

Det hadde vært greit å kunne være inne i XBMC hele tiden, men det går kanskje ann å legge inn en link til spotify i xbmc shellet.
Alt er mulig, men jeg aner ikke hvor lett det er.

Og hvordan kan jeg være sikker på å få fjernet det som ble lagt til ved install.sh. Slik at XBMC fungerer slik det skal?
Vanskelig å si, du får se om make-filene støtter å fjerne det du har lagt inn. Altså gå inn i de samme mappene hvor du kjørte sudo make install (hvis du ikke brukte sudo er ingen skade skjedd). Så kan du prøve sudo make uninstall.

Jeg hadde også et program som kjørte gjennom audio cdr flere ganger for å få ut mest data fra en sliten cd. Dette fungerte godt, men det tok sin tid.
Du kan forsøke dette med k3b, rett og slett lag et iso-bilde av CD. Den vil forsøke å lese samme spor gjentatte ganger ved problemer.

Kanskje jeg skal prøve å legge inn innstallasjon av Lubuntu på en ny USB penn og prøve det, evt. prøve Puppy linux. Forresten, skal prøve å ta ut det innbygde drevet hvis det er lett tilgjengelig.
Høres ut som en god plass å starte.

Du kan legge inn ekstra codecs fra Medibuntu. Følg instruksjonene her:

http://medibuntu.org/

Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå fikk jeg installert Lubuntu med usb-pinne på HP-bærbar også. Jeg måtte deaktivisere intern HD for å kunne starte fra usb-penn. Dette selv om HD lå sist og removable media først i boot options..

Jeg vurderte å installere på nytt for å fjerne XBMC oppsett. Men jeg har installert Boxee og det ser ut som om jeg liker denne bedre enn XBMC. Jeg venter til det kommer mer offisiell spotify rep. til Boxee, den er nok ikke langt unna. Kommer evt. til å legge inn standalone Spotify.

Å fjerne det jeg kan av Xbmc finner jeg vel greit gjennom Google? Det var ikke noen uninstall script for spotxbmc.

Tror jeg kommer til å ta bilde av root folder som backup, da jeg ikke får med meg f.eks. Boxee og evt. andre komponenter som trengs ved gjennoppretting. Da slipper jeg masse arbeide i ettertid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Mediacenter:

Jeg vurderte å installere på nytt for å fjerne XBMC oppsett. Men jeg har installert Boxee og det ser ut som om jeg liker denne bedre enn XBMC. Jeg venter til det kommer mer offisiell spotify rep. til Boxee, den er nok ikke langt unna. Kommer evt. til å legge inn standalone Spotify.

Å fjerne det jeg kan av Xbmc finner jeg vel greit gjennom Google? Det var ikke noen uninstall script for spotxbmc.

Tror jeg kommer til å ta bilde av root folder som backup, da jeg ikke får med meg f.eks. Boxee og evt. andre komponenter som trengs ved gjennoppretting. Da slipper jeg masse arbeide i ettertid.

Oppdattering:

Vanskelig å si, du får se om make-filene støtter å fjerne det du har lagt inn. Altså gå inn i de samme mappene hvor du kjørte sudo make install (hvis du ikke brukte sudo er ingen skade skjedd). Så kan du prøve sudo make uninstall.

Kunne jeg ha installert uten sudo og da ville f.eks. XBMC kun virket for Admin bruker?

Installasjonsfilene ligger i home mappen og jeg har vel installert flere programmer fra der. Men jeg kan sikkert lage en ny mappe og kjøre sudo uninstall derfra eller må jeg kjøre det som sudo make uninstall xbmc64.bin, jeg kjørte scriptet install.sh.

- På HP-Bærbar:

Nå fikk jeg installert Lubuntu med usb-pinne på HP-bærbar også. Jeg måtte deaktivisere intern HD for å kunne starte fra usb-penn. Dette selv om HD lå sist og removable media først i boot options.

Jeg får lastet ned videoer fra nettverket og spilt de med Mplayer og VLC, men streaming over nettverket går ikke. Går ut ifra at jeg må legge til en protokoll. Men hvilken?

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg vurderte å installere på nytt for å fjerne XBMC oppsett.

Da har du allerede sett noen av grunnene for å unngå alt som ikke bruker pakkesystemet.

Men jeg har installert Boxee og det ser ut som om jeg liker denne bedre enn XBMC.
Litt usikker på hvor godt vedlikeholdt pakkene til Boxee er, så kan fort bli noen utfordringer her også. Har litt mer troen på XBMC for min del. Et media center du kan titte på som er lett tilgjengelig i pakkesystemet er moovida.

Jeg venter til det kommer mer offisiell spotify rep. til Boxee, den er nok ikke langt unna. Kommer evt. til å legge inn standalone Spotify.
Standalone kombinert med Respot burde funke greit.

Å fjerne det jeg kan av Xbmc finner jeg vel greit gjennom Google?
Bare fjern pakkene du installerte. Trenger ikke google for det.

Det var ikke noen uninstall script for spotxbmc.
Da må du nesten se i koden til install skriptet for å se hvor det har lagt igjen spor, men jeg tviler på om det vil ha noe som helst å si for deg at det ligger igjen noe derfra hvis du likevel skal fjerne xbmc.

Hvis ikke boxee har pakker, bør du installere den på hjemmemappen. Da vil back-up av hjemmemappen gi deg back-up av den også. Å ta back-up av rot vil neppe fungere særlig godt til gjenoppretting.

Kunne jeg ha installert uten sudo og da ville f.eks. XBMC kun virket for Admin bruker?
Hvis du mener installere som i installere fra kildekode, så er svaret ja. Pakker må installeres som rot.

kjøre sudo uninstall derfra eller må jeg kjøre det som sudo make uninstall xbmc64.bin, jeg kjørte scriptet install.sh.
Normalt installerer man fra kildekode ved å gå inn i mappen fra den nedlastede koden (slik jeg forklarte deg for et par poster siden), og så skrive

make

sudo make install
Install skriptet du kjørte for spotify plugin gjør antagelig akkurat det i en eller flere mapper, eventuelt lastet du ned noe som allerede var kompilert. For å avinstallere skal man normal gå inn i akkurat samme mappe og skrive:
sudo make uninstall

Nå fikk jeg installert Lubuntu med usb-pinne på HP-bærbar også. Jeg måtte deaktivisere intern HD for å kunne starte fra usb-penn.
Flott, det er slitsomt med slike bios bugs.

Jeg får lastet ned videoer fra nettverket og spilt de med Mplayer og VLC, men streaming over nettverket går ikke. Går ut ifra at jeg må legge til en protokoll. Men hvilken?
Samba holder. Hvis du monterer opp mapper delt ut med Samba, så er det ingen problem å spille av alle slags filer fra disse mappene. Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Mediacenter:

Prøvde å kjøre sudo make uninstall fra spotyxbmc mappe, også make install..

I forhold til xbmc så ble det innstallert med apt-get ..ppa så jeg vet ikke hvor jeg skal gå for å utføre kommandoen.

Jeg finner to pakker i PM. Men jeg vet ikke om det tar alle pakkene som er installert fra XBMC, utenom spotxbmc.

admin@leieboere-Lub:~$ sudo make install /home/admin/1

make: *** No rule to make target `install'.  Stop.

admin@leieboere-Lub:~$ sudo make install /home/admin/1

make: *** No rule to make target `install'.  Stop.

admin@leieboere-Lub:~$ sudo make uninstall /home/admin/1

make: *** No rule to make target `uninstall'.  Stop.

Oppdattering:

Bærbar HP: For å kunne streame filmer så måtte jeg montere mappen fra server.

Prøvde sudo mount smb://leieboere.lub/Media-TH.

Får feilmelding cant find in /etc..

Så hva skal jeg skrive?

Oppdattering 2:

Mediacenter:

Jeg har nå prøvd moovida, men er mye mer fornøyd med boxee.

Boxee:

- Visning av filmer framside cover iconer og IMDB info, sortering etter sjanger.

- Pent og brukervennlig grensesnitt

Moovida:

-Resursvennlig

Sammenligning:

-Boxee prosess avsluttes ikke helt ved terminering.

-Begge mediacentere viser filmer i sort/hvitt. Mplayer og VLC viser med farger.

-Moovida, det virker som en del arbeide å få satt opp dette riktig og navigasjon i interfacet er lite intuitivt og krever både mus og tastatur (Muligens kan jeg bruke kun tastatur med snarveier. Kanskje anderledes med fjernkontroll. De fleste medfølgende apps virker ikke.

- Ønsker å ha en bra power manager for mediacenteret.

- Automatisk komplett logout av bruker etter idle for viss tid.

- Idle hd utenom OS etter en viss tid, og aktivisering av HD over nettverk.

Mulig?

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøvde å kjøre sudo make uninstall fra spotyxbmc mappe, også make install..

Fulgte det med noe uninstall.sh? Hvis ikke må du som sagt titte i install.sh for å finne ut hvordan det er installert, eller spørre dem som har laget den. Personlig gidder ikke jeg lese install-script når de som har laget det ikke gidder lage en deb-fil. Dvs. med mindre jeg har tenkt å pakke den i en deb-fil selv.

I forhold til xbmc så ble det innstallert med apt-get
Nettopp, så du kan avinstallere med et hvilket som helst pakkeprogram, eksempelvis ubuntu software center. Fra kommandolinja blir det slik:

sudo apt-get remove xbmc

Make og sudo make install er for å installere fra kildekode. Hvis du installerer fra pakkesystemet, så installerer du ikke fra kildekode. Hva install.sh til spotxbmc gjør aner jeg ikke.

Bærbar HP: For å kunne streame filmer så måtte jeg montere mappen fra server.

Prøvde sudo mount smb://leieboere.lub/Media-TH.

Får feilmelding cant find in /etc..

Så hva skal jeg skrive?

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%28K%29Ubuntu_server_howto/Vanlig_filserverfunksjonalitet#Montering_av_mapper_delt_med_Samba

-Begge mediacentere viser filmer i sort/hvitt. Mplayer og VLC viser med farger.
Høres kjemperart ut, var dette Via-maskinen?

- Ønsker å ha en bra power manager for mediacenteret.

- Automatisk komplett logout av bruker etter idle for viss tid.

- Idle hd utenom OS etter en viss tid, og aktivisering av HD over nettverk.

Mulig?

Alt er mulig :) LXDE sin lxsession bruker upower: http://upower.freedesktop.org/

Her finner du dokumentasjonen: http://wiki.lxde.org/en/LXSession

Du finner sikkert noen tips ved å se på config-filen. Har ikke sjekket ut dette selv, så hva du finner vet jeg ikke.

Disk kan detaljstyres med hdparm:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hdparm

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alt er mulig :) LXDE sin lxsession bruker upower: http://upower.freedesktop.org/ Her finner du dokumentasjonen: http://wiki.lxde.org/en/LXSession

Du finner sikkert noen tips ved å se på config-filen. Har ikke sjekket ut dette selv, så hva du finner vet jeg ikke.

Disk kan detaljstyres med hdparm:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hdparm

LXSession er ikke det samme som desktop session? LSSession husker status på åpne program og tilstand? Og er ikke aktivisert default? Jeg prøvde å se på config fila i følgende lokasjoner, begge var blanke:

/usr/share/lxsession/<Profile name> ~/.config/lxsession/<Profile Name>

Fulgte ikke med noe uninstall script. Ok.

Jeg snakker om Fusion HTPC, Via pcn står i hylla til jeg finner noe bruksomeråde for den, og er funksjonell til desktop pc :-) Så på HTPCn er det svart/hvitt, på boxee så er det litt brun skjær som går over til litt gulskjær ol. Nesten som om det var meningen at det skal være slik. Så litt stilig ut..

Tror det var denne pc'n jeg installerte gstreamer først. Men jeg la inn restricted codecene etterpå og da blir vel de gamle gstreamer pakkene avinstallert? Kan det ha noe med dette gjøre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fargeproblemet med video i boxee er kjent. Du må endre render-metode, se her:

http://forums.boxee.tv/showthread.php?t=24020

Hm, merkelig at det ikke følger med en eksempel config-fil. Du kan jo forsøke å google etter en, evt. spørre etter det på mailinglista til lxde: https://lists.sourceforge.net/lists/listinfo/lxde-list Forumet bør også kunne hjelpe: http://forum.lxde.org/viewtopic.php?f=12&t=1763

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg brukte LXDE som var standard config navn. Profilnavn opprettes når jeg endrer default config fil?

Jeg har gått inn i disse mappene gjennom terminal og det er kun config stien jeg finner en fil ved å bruke ls, og det er lubuntu. Men den er også blank. Jeg finner ikke LXDE i noen av mappene, er det slik at leafpad åpnes som blank fil når filen ikke finnes?

leafpad ~/.config/lxsession/LXDE

admin@leieboere-Lub:~$ leafpad /usr/share/lxsession/LXDE

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser ut som om det er litt mangelfull dokumentasjon for lxsession. Du kan vurdere å bruke log-in manageren til Gnome eller KDE istedet (gdm eller kdm). De har nok fyldigere dokumentasjon, og fungerer greit med lxde.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

HTPC:

-Har du noen enkel måte å teste om mic inn virker? Prøvd PyKaraoke og der skal vel mic virke default, Ingen settings som tilsier aktivisering av mic. I Alsamixer har jeg satt alt til max.

- Hva mente du med å installere pakker i homemappe i forhold til backup. Vil det si at hvis jeg installerer f.eks. xbmc ppa fra en home mappe så får jeg med meg alt som skal til for å gjennopprette xbmc ved backup kommandoer som du ga meg? Inkl. Home mappe?

- Jeg bruker nå K3b for å kopiere cdr til HD. Error correction står på 128 og det går veldig tregt, selvsagt. Jeg kan vel senke denne verdien litt? F.eks. 10? Om den ikke greier å lese etter 1 ganger så er det vel liten sjanse for at den greier å lese etter 128 ganger?

http://www.softwarepatch.com/utilities/microsoft-keyboard-driver.html

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

HTPC:

-Har du noen enkel måte å teste om mic inn virker? Prøvd PyKaraoke og der skal vel mic virke default, Ingen settings som tilsier aktivisering av mic. I Alsamixer har jeg satt alt til max.

Se om du finner tips her: https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting#Line_Input.2BAC8-Microphone_Troubleshooting

- Hva mente du med å installere pakker i homemappe i forhold til backup. Vil det si at hvis jeg installerer f.eks. xbmc ppa fra en home mappe så får jeg med meg alt som skal til for å gjennopprette xbmc ved backup kommandoer som du ga meg? Inkl. Home mappe?
Jeg mente at hvis du installerte uten å bruke pakkesystemet, så anbefaler jeg å legge de i hjemmemappen. Hvis du installerer med ppa, så er det gjennom pakkesystemet. Mitt forslag til back-up rutine går omtrent slik:

-Ta kopi av mappen /etc for her ligger all konfigurasjon, inkludert adresser til alle ppa'er du måtte ha lagt inn.

-Ta ut liste over installerte pakker, slik at du enkelt kan rulle tilbake det du ønsker på en ny installasjon.

-Ha alt du er redd for i hjemmemappen. Dette er bare en mappe, så det er lett å ta bakc-up.

Du har da et opplegg hvor du også lett setter opp en ny maskin akkurat slik du vil ha den. Å ta bilde av hele disken tar unødvendig mye plass og tid, og er klønete for inkrementell back-up. Det er dessuten mindre sikkert siden du kan bli utsatt for ting som korrupt filsystem. Å installere linux fra minnepenn tar bare ti minutter, så det er ikke akkurat en stor jobb om uhellet er ute.

- Jeg bruker nå K3b for å kopiere cdr til HD. Error correction står på 128 og det går veldig tregt, selvsagt. Jeg kan vel senke denne verdien litt? F.eks. 10? Om den ikke greier å lese etter 1 ganger så er det vel liten sjanse for at den greier å lese etter 128 ganger?

Prøv med en annnen CD/DVD spiller Hvis du fortsatt har problemer er det kanskje på tide å gi opp den platen. Ligger det noe viktig på den?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

HTPC:

Nå installerte jeg pulseaudiometer. Den reagerer når jeg snakker inn i mikrofon, Grafene har 1s forsinkelse fra jeg snakker til de reagerer.. Gjorde ingen annen konfig før dette.

Så da virker mic inngangen, men det må konfigureres for at program skal bruke dette?

Backup: -Ta ut liste over installerte pakker, slik at du enkelt kan rulle tilbake det du ønsker på en ny installasjon.

Det vil si at jeg bruker en kommando for å lese pakker som er innstallert på systemet og innstallere dette manuelt fra pakkebrønnen? Kommando finner jeg sikkert fra google?

Gjennoppretting cdr:

Jeg har prøvd diverse program for gjennoppretting av cdr, både på linux og Windows. Ingen har fungert noe særlig. Jeg kopierte som vanlig fra drev og fikk bedre gjennoppretting. På cdr som fikk feilmelding fra linux(nytt drev) kopierte jeg fra windows pc. og de fleste fikk greie resultater.

Solskinnshistorie: Jeg greide å kortslutte kretskortet på en hd som jeg hadde data på. Jeg fikk tak i en identisk Hd og fikk kopiert ut filene. Kunne jeg ha brukt kretskortet fra en 1TB hd fra samme serie også?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

HTPC:

Nå installerte jeg pulseaudiometer. Den reagerer når jeg snakker inn i mikrofon, Grafene har 1s forsinkelse fra jeg snakker til de reagerer.. Gjorde ingen annen konfig før dette.

Så da virker mic inngangen, men det må konfigureres for at program skal bruke dette?

Spørs hvilke applikasjoner, mange bruker pulseaudio som standard nå, men andre igjen har det som en innstilling.

Backup: -Ta ut liste over installerte pakker, slik at du enkelt kan rulle tilbake det du ønsker på en ny installasjon.

Det vil si at jeg bruker en kommando for å lese pakker som er innstallert på systemet og innstallere dette manuelt fra pakkebrønnen? Kommando finner jeg sikkert fra google?

Kjappere å få det fra meg, faktisk fikk du det for et par poster siden. Du kan få listet ut alle pakker med:

dpkg --get-selections
så kan du lagre listen i en tekstfil som du tar vare på, eksempelvis med plogen slik:
dpkg --get-selections > minepakker
Når du skal rulle tilbake pakkene på en annen maskin må du kopiere over tekstfilen minepakker, fra mappen med filen kan du da rulle inn alt med:
dpkg --clear-selections

dpkg --set-selections <minepakker

sudo apt-get dselect-upgrade

Gjennoppretting cdr:

Jeg har prøvd diverse program for gjennoppretting av cdr, både på linux og Windows. Ingen har fungert noe særlig. Jeg kopierte som vanlig fra drev og fikk bedre gjennoppretting. På cdr som fikk feilmelding fra linux(nytt drev) kopierte jeg fra windows pc. og de fleste fikk greie resultater.

DVD/CD er upålitelige greier, bedre å ha en ekstra harddisk, og rulle ting frem og tilbake over nett.

Solskinnshistorie: Jeg greide å kortslutte kretskortet på en hd som jeg hadde data på. Jeg fikk tak i en identisk Hd og fikk kopiert ut filene. Kunne jeg ha brukt kretskortet fra en 1TB hd fra samme serie også?
Grattis! Hadde min fulle hyre selv i kveld med buggy Bios. En ny svindyr laptop som ikke rapporterer minnekortleser riktig. Resultatet er at jeg ikke fikk bootet opp fra minnekort. Løsning: egen boot-partisjon som under 8GB. Jeg gleder meg til den dagen åpen Bios blir godt støttet, da skal jeg nuke alle proprietære bios i min omkrets. Sjekk denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Coreboot

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg greier ikke å få til mic. Har faktisk en pulseaudio applet (gui). Er mange innstillinger der og har aktivisert det som kan ha noe med mic inngang men jeg får ikke mic lyd mot hodetelefonutgang. Sjekket også innstillinger på pykaraoke. Fant heller ikke mic capture på Vlc. Har du forslag på en messenger klient som kan føre audio chat og har en audio oppsett tilsvarende live messenger og skype. Skype fant jeg forresten ikke i pakkebrønnen.

Hadde vært fint å kunne bruke denne pcn til festen på Lørdag.

Da skjønner jeg backuprutinen du la frem. Takk

Du snakket også om roxee for å bringe spotify til Boxee, er ikke det for android? Fant et prosjekt som het Rockboxee. Var det det du mente?

Innstallasjon av offisiell spotify er pakket for ubuntu 10.04, kan jeg bruke denne metoden for 11.04?

Oppdattert:

Etter jeg prøvde å modifisere innstillinger i pulseaudio app, får jeg ikke lyd i det hele tatt. Tror jeg har satt det tilbake slik det skal være.

Jeg ser at alsamixer server er installert, skal ikke denne brukes hvis pulseaudio server er installert?

Jeg fant følgende informasjon for arch, der det sto at hvis ikke alle applikasjoner støtter pulseaudio så foreslås det å installere pulsaudio plugin for alsamixer.

Jeg har jo installert lubuntu 11.04 på en annen pc som jeg ikke trengte pulsaudio og lyd virket med en gang.

ALSA

For the applications that do not support PulseAudio and support ALSA it is recommended to install the PulseAudio plugin for ALSA. The simplest way of doing this is installing the pulseaudio-alsa package:

# pacman -S pulseaudio-alsa

This package also contains the necessary /etc/asound.conf for configuring ALSA to use PulseAudio.

If you are on Arch x86_64 and want to have sound for 32 bit programs (like Wine), make sure to install lib32-libpulse and lib32-alsa-plugins as well.

To prevent applications from using ALSA's OSS emulation and bypassing Pulseaudio (thereby preventing other applications from playing sound), make sure the module snd_pcm_oss is not in the MODULES array in /etc/rc.conf. If it's currently loaded you can disable it by executing:

# rmmod snd_pcm_oss

Oppdattering 2:

På compaq EVO pc: Svarte ja på oppgradering til 11.10.

På grunn av at man måtte stoppe xscreensaver så krasjet upgrade og jeg måtte reparere oppgradering. Etter at jeg tilsynelatende har fått alt på plass, fant jeg ut at nm-applet ikke starter opp automatisk.

Muligens dette hadde med at jeg svarte Nei som var default i forhold til om jeg ønsket å bruke default eller modifisert (LXsession?)..

Jeg har sett på diverse autostart metoder og du har jo snakket om lxsession før. Noe jeg ikke har skjønt ennå. Men jeg finner ikke autostart i Admin/.config mappe.

Skal jeg opprette en fil som heter autostart uten filendelse?

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg greier ikke å få til mic. Har faktisk en pulseaudio applet (gui). Er mange innstillinger der og har aktivisert det som kan ha noe med mic inngang men jeg får ikke mic lyd mot hodetelefonutgang. Sjekket også innstillinger på pykaraoke. Fant heller ikke mic capture på Vlc.

Jeg tror det er fornuftig at du tester med en live CD/USB som har full desktop, enten ubuntu eller kubuntu. Skru opp alt på fullt med alsamixer, og se om mic funker da.

Har du forslag på en messenger klient som kan føre audio chat og har en audio oppsett tilsvarende live messenger og skype. Skype fant jeg forresten ikke i pakkebrønnen.
Joda, skype ligger i partner brønnen den. Bare aktiver partner i ditt favoritt pakkeprogram, den skal ligge inne slik at det bare er å huke av den. For msn har du mange alternativer, kopete, pidgin, amsn, emesene er fire greie. Som alternativ til Skype har du mumble, den er verdt en titt.

Du snakket også om roxee for å bringe spotify til Boxee, er ikke det for android? Fant et prosjekt som het Rockboxee. Var det det du mente?
Jepp mente roxee, det er en fjernkontroll til boxee til din telefon.

Innstallasjon av offisiell spotify er pakket for ubuntu 10.04, kan jeg bruke denne metoden for 11.04?
Burde funke, prøv den.

Jeg ser at alsamixer server er installert, skal ikke denne brukes hvis pulseaudio server er installert?
Såvidt jeg vet er det ingenting som heter alsamixer server.

Jeg fant følgende informasjon for arch, der det sto at hvis ikke alle applikasjoner støtter pulseaudio så foreslås det å installere pulsaudio plugin for alsamixer.
Kan ikke se at den finnes, så det hjelper vel lite. Prøv fra en live CD/USB, funker det der så kan vi sikkert spore opp hva du trenger.

På compaq EVO pc: Svarte ja på oppgradering til 11.10.

På grunn av at man måtte stoppe xscreensaver så krasjet upgrade og jeg måtte reparere oppgradering. Etter at jeg tilsynelatende har fått alt på plass, fant jeg ut at nm-applet ikke starter opp automatisk.

Muligens dette hadde med at jeg svarte Nei som var default i forhold til om jeg ønsket å bruke default eller modifisert (LXsession?)..

Jeg har sett på diverse autostart metoder og du har jo snakket om lxsession før. Noe jeg ikke har skjønt ennå. Men jeg finner ikke autostart i Admin/.config mappe.

Skal jeg opprette en fil som heter autostart uten filendelse?

Ja, du finner eksempelet nm-applet forklart her:

http://wiki.lxde.org/en/LXSession#autostart

Sørg for at oppgraderingen har gjort seg ferdig, fra terminal med:

sudo apt-get update

sudo apt-get dist-upgrade

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Oppdattering: Jeg deaktiviserte HDMI i pulseaudio, medførte sprengte stjelte hodetelefoner fra Aeroflot.. Prøvde skype echotest og innspilling av lyd gikk greit. Men med pykaraoke og Vlc får jeg ingen lyd inn sammen med karaoke mp3. Skype kommer opp i oversikt over recording ved start av test tjeneste. Men Vlc og Pykaraoke gjør ikke det.

Roxee, finner den ikke. Eller mente du at rockboxee er roxee?

Da har jeg prøvd å bootet opp i lubuntu cd og Ubuntu 11.10 fra USB.

I Ubunut gikk jeg inn i kontrollpanel og fikk sett at det var innsignal fra mic og grafen fulgte signal fra mic responsivt ikke som lubuntu og tillegget fra pulseaudio.

Men om jeg snakke i mic, hører jeg ikke dette i hodesettet. Selv med max styrke. Det går greit å bruke stereo hodesett i mic inngang ikke sant?

Jeg har installert Pidgin fra før, men den har ikke støtte for Audio samtaler, kanskje det er noen tillegg som man kan installere? Har heller ikke noe audio oppsett. Jeg har jo ikke program som jeg kan bruke for å ta capture av Mic inngang. Hverken i live eller install.

Uff, du har rett. Det var en liten feilkobling i en omformer internt som fikk meg til å gi feil output. Pulse audio ble til alsamixer.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kanskje aeroflot-greiene ikke likte at lyden stod på fullt. Hvis Skype funker både med lyd ut og inn, så funker det. Da mangler du eventuelt lyd-interfacen de andre bruker som standard, eventuelt må du sette de selv. VLC støtter å sette lydkortet manuelt rett fra driver, så det burde ikke være noe problem.

Hvis du skal ha audiosamtaler kan du bruke Skype. Du kan også sjekke ut Mumble. I linnux kan også både ventrilo (ved å installere mangler) og teamspeak brukes, foruten Google sin gtalk gjennom nettleser. I det hele tatt er det mange muligheter for audiosamtaler uten å måtte bruke produkter som kun funker på windows.

Har ikke testet roxee selv, så bare at det var en fjernkontroll til boxee, Du finner den her:

http://roxee.glaciated.org/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive