Bygge linuxsystem, Print/server, mediacenter

286 innlegg i emnet

Skrevet

Sorry, lag mappen først med

mkdir /home/admin/.smb

Kan du forsøke å opprette en mappe i /home/admin, og så dele ut den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå vises ingen av sharene.

Terminal: xbmc

Could not init logging classes. Permission errors on ~/.xbmc?

ERROR: Unable to create application. Exiting

#======================= Share Definitions =======================

# Un-comment the following (and tweak the other settings below to suit)

# to enable the default home directory shares. This will share each

# user's home director as \\server\username

; [homes]

; comment = Home Directories

; browseable = yes

[share]

comment = Musikk Video og lyd

path=/media/2TB-HD-Felles/Musikk/home/admin/Slettes

browseable = yes

read only = yes

guest ok = yes

[share]

comment = Slettes

path=/home/admin/Slettes

browseable = yes

read only = yes

guest ok = yes

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hm, så rettighetene til .xbmc er endret? Du kan jo poste

ls -la|grep xbmc

så får vi se.

Ikke så rart mappene ikke vises, begge har fått navnet Share, så da har du en konflikt. Du kan endre fra Share til Slettes på den andre. Flott om du flytter begge til helt nederst på filen også (så er vi sikre på at ikke noe av det som kommer etter endrer noe).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan kun åpne slettes som ligger i admin hjemmedir. Der ser jeg også en MP3 fil jeg har lagt inn.

Rettigheter er de samme i alle mapper. RW Admin og resten Read.

Akkurat nå er jeg Root i terminalen, men går ut ifra at det går greit alikevel. Samme feilmelding i Admin. Du ser uansett rettighetene.

root@leieboere-Lub:~# ls -la|grep xbmc

drwxr-xr-x 8 root root 4096 2011-10-06 14:04 .xbmc

post-28201-0-55108600-1317983517_thumb.p

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Flott, da funker deling av mapper. Da får du nok til å dele ut det du ønsker.

Hvis du er rot befinner du deg i feil mappe. Kjør kommandoen som admin, eller bruk hele stien:

ls -la /home/admin |grep xbmc

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Var litt kjapp med å skrive innlegget, har korrigert nå.

Med hele stien fikk jeg feilmelding, ls kan ikke åpne ett eller annent. Måtte starte om maskinen. Samme output med admin login.

Kan det hende jeg kjører root uten å vite det? Kjørte jo passwd en gang, men den lager kun passord for root, ikke sant? Sudo -s og Sudo -i gjelder kun til omstart ikke sant. For da må jeg uansett bruke sudo i terminal og legge inn passord for packetmanager osv..

admin@leieboere-Lub:~$ ls -la|grep xbmc

drwxr-xr-x 8 root root 4096 2011-10-01 01:31 .xbmc

Det første er root/admin? Det andre er brukere og det siste er gjester? Gjest kan kun execute, men ikke read???

Så hvordan skal vi få mapper som ligger et annet sted enn admin til å bli delt?

OPPDATTERING:

Fant ut at sudo leafpad /etc/hosts hadde det gamle host navnet. Endret denne.

127.0.0.1 localhost

127.0.1.1 leieboere-Lub

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts

::1 ip6-localhost ip6-loopback

fe00::0 ip6-localnet

ff00::0 ip6-mcastprefix

ff02::1 ip6-allnodes

ff02::2 ip6-allrouters

Fjernet feilmelding: cant resolve leieboere-lub. Men får fortsatt meldingen:share not mounted på shares på 2TB hd.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du ser hvem du er foran @. Evt. kan du sjekke med kommandoen whoami. Hvis du lurer på hvor du er kan du sjekke med pwd. Xbmc skal ikke kjøres med sudo. Bytt tilbake eierskap og gruppe til .xbmc med:

sudo chown admin:admin /home/admin/.xbmc

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da har eierskapet blitt byttet. Men denne pcn skal kjøres med brukerkontoen leieboere, må jeg endre eierskapet til den kontoen senere da?

drwxr-xr-x 8 admin admin 4096 2011-10-01 01:31 .xbmc

Hva om jeg installerer teamviewer?

Jeg får faktisk ikke åpnet xbmc uten å bruke sudo, hverken i LXDE eller gjennom terminalen:

admin@leieboere-Lub:~$ xbmc

Could not init logging classes. Permission errors on ~/.xbmc?

ERROR: Unable to create application. Exiting

admin@leieboere-Lub:~$ ls -la|grep xbmc

drwxr-xr-x 8 admin admin 4096 2011-10-01 01:31 .xbmc

admin@leieboere-Lub:~$

[slettes1]

comment = Slettes1

path=/media/FELLES2TB/Slettes1

browsable = yes

read only = yes

guest ok = yes

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Æsj, det er jo en mappe. Få med innholdet også:

sudo chown -R admin:admin /home/admin/.xbmc

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da kan jeg starte opp XBMC i Admin, skritt for skritt :-o

Nå fant jeg ut noe jeg gjorde, kanskje dette er feil

Jeg la til sambabrukere med:

sudo smbpasswd -a username

output fra /etc/samba/smbusers

admin = "admin"

leieboere = "leieboere"

Ser også at det ligger en smbusers i smb mappe. Så det er 2 stk smbusers filer.

OPPDATTERING: Selv om output er blankt når jeg skriver smb istedet for samba. Finnes ikke mappen når jeg går inn i filemanager, dett selv om jeg har satt opp visning for skjulte mapper. Er det mapper som skjules, som tilsvarende systemmapper i Windows?

OPPDATTERING 2:

Anvisning på installasjon smb 8.04 så står følgende:

Installing SAMBA

At the prompt enter the following command to install the SAMBA server and client applications:

sudo apt-get install samba smbclient

To mount Windows filesystems using SMB, you will also need smbfs. Enter the command:

sudo apt-get install smbfs

Oppdattering:

Jeg installerte smb server på laptop med lubuntu også. La til 2 shares, ikke endret noe i config fil eller noe annet sted. Jeg får kun tilgang til /admin share, men ikke /admin/desktop share. Så det er vel noe med rettigheter?

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sitter på et høyfjellshotell med råttent nett, og kun min galaxy s2 å skrive/teste med. Må nesten komme sterkere tilbake i morgen kveld.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, ha en fin ferie da. Snakkes senere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Får fortsatt ikke åpnet mappene. Folder not mounted.

Det var den første mappen du forsøkte å dele ut. Grunnen til at du ikke fikke delt den ut var at den rett og slett ikke var tilgjengelig. Mappen er en som din ekstra disk automatisk monteres på når du går inn på disken. Hvis du skal dele ut en ekstra disk må du montere den slik at Samba får tak i den. Både KDE og Gnome har brukergrensesnitt for dette, men du kan gjerne gjøre det direkte i /etc/fstab også.

Da kan jeg starte opp XBMC i Admin, skritt for skritt :-o

Nå fant jeg ut noe jeg gjorde, kanskje dette er feil

Jeg la til sambabrukere med:

sudo smbpasswd -a username

output fra /etc/samba/smbusers

Når du har sikkerhetsnivået share trenger du ikke dille med samba-brukere. Les mer om det i min signatur, her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%28K%29Ubuntu_server_howto/Vanlig_filserverfunksjonalitet

Dersom du endrer sikkerhetsnivået til user, har jeg skrevet nøyaktig hvilke steg du må gjøre her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%28K%29Ubuntu_server_howto/Vanlig_filserverfunksjonalitet#Samba-oppsett_med_brukernavn_og_passord

Generelt når det gjelder rettigheter legges de i tre nivåer, eier, gruppe og alle. Du har kanskje hørt windowsadmins snakke om group policy i forbindelse med active directory servere. I linux er denne type kontroll innebygget som standard. Du kan sette rettighetene rwx (read, write og execute) slik du vil mellom eier, gruppe og alle. Du kan opprette de gruppene du måtte ønske, og så gi de brukerne du måtte ønske medlemskap til grupper. Hvis du vil se hvilke grupper du tilhører kjører du kommandoen groups.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så jeg kan laste ned gui til samba eller kun for mounting?

ETC/fstab Er ikke dette for montering av mapper fra andre maskiner til server. Sikkert ikke men bare spør for å være sikker.

Så jeg burde slette alt som ligger i smbusers? slik at fila er helt blank?

Du har lagt mye arbeide i guiden din. Jeg skulle kanskje ha lest den litt tidligere så hadde du hatt litt mindre arbeide med meg..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så jeg kan laste ned gui til samba eller kun for mounting?

Du kan editere /etc/fstab direkte. Siden vi så langt har fulgt denne hardcore strategien med kommandolinje og editering av config-filer, ser jeg liten grunn til å skifte strategi nå. Ta en titt i /etc/fstab hos deg, så ser du at din harddisk er montert med UUID og på /. Hvis du kobler til andre harddisker kan du montere deres partisjoner på en hvilken som helst tom mappe, eksempelvis kan du opprette /home/admin/musikk, og bruke denne til disken hvor du har musikken. Så kan du dele ut denne med Samba etterpå. Dette går omtrent som følger: Koble til disken og finn ut hvilke partisjoner den har

sudo fdisk -l
La oss si at partisjonen med musikken blir /dev/sdb1. Opprett så mappen for montering, og monter partisjonen på mappen:
mkdir /home/admin/musikk

sudo mount /dev/sdb1 /home/admin/musikk
Nå kan du dele ut mappen /home/admin/musikk med Samba, og få tilgang til musikken fra alle dine maskiner. For å få montert opp partisjonen autmomatisk ved boot trenger du en linje i fstab, denne linjen vil i dette tilfellet gjøre susen:
/dev/sdb1  /home/admin/musikk  ext4  errors=remount-ro  0  1

ETC/fstab Er ikke dette for montering av mapper fra andre maskiner til server.
/etc/fstab brukes til all montering. Både lokale partisjoner på disker, og nettverksmapper fra andre maskiner. I bedriftsmiljøer er det faktisk vanlig at hjemmemappen din sitter på en sentral server, slik at du får ditt oppsett og dine filer uansett hvor du logger inn.

Så jeg burde slette alt som ligger i smbusers? slik at fila er helt blank?
Ser ikke noen grunn til det. Med sikkerhetsnivået share spiller det ingen rolle hva som står der.

Du har lagt mye arbeide i guiden din. Jeg skulle kanskje ha lest den litt tidligere så hadde du hatt litt mindre arbeide med meg..
Tja, nå kan du jo bruke den som en referanse når du trenger å friske opp noe. Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Intern HD 2tb sata er montert på /media/felles2tb. Så man må montere mapper som ligger på denne og montere dem i Admin? Går det ikke ann å dele mapper på en hd som er montert direkte?

Hva skjer om systemet krasjer, kan jeg fortsatt få tak i mappene og filene og bruke dette på en annen linux distro om jeg ønsker å bytte.

I f.eks. musikk mappen skal jeg ha undermapper der jeg har musikk som kun har read rettigheter for andre brukere. Mens jeg skal også ha en mappe der andre brukere kan legge inn musikk.

Vil dette opsettet fungere til dette?

Og hvor i config fila er det som bestemmer at dette er share oppsett?

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Intern HD 2tb sata er montert på /media/felles2tb. Så man må montere mapper som ligger på denne og montere dem i Admin? Går det ikke ann å dele mapper på en hd som er montert direkte?

Problemet er at /media brukes for auto-mounting, den blir bare montert når du klikker på disken i en eller annen gui. Du vil ha den montert i det øyeblikket den booter, slik at Samba finner den når Samba startes.

Hva skjer om systemet krasjer, kan jeg fortsatt få tak i mappene og filene og bruke dette på en annen linux distro om jeg ønsker å bytte.
Naturligvis, enhver partisjon kan monteres hvor du vil når du vil. Bare flytt disken til et annet system, og kjør

sudo fdisk -l
for å finne ut hvilken device den mappes til.
I f.eks. musikk mappen skal jeg ha undermapper der jeg har musikk som kun har read rettigheter for andre brukere. Mens jeg skal også ha en mappe der andre brukere kan legge inn musikk. Vil dette opsettet fungere til dette?
Jepp, selv om du velger sikkerhetsnivået share så vil Samba respektere rettighetene som du setter på filer og mapper. Bare gi alle skriverettigheter til en mappe, så kan brukere legge filer dit. Dette er beskrevet her: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%28K%29Ubuntu_server_howto/Vanlig_filserverfunksjonalitet#Installer_Kubuntu_og_Samba
Og hvor i config fila er det som bestemmer at dette er share oppsett?
Det er i /etc/samba/smb.conf hvor du endret
security = user
til
security = share

Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som du ser på skjermdump har jeg mountet to nye shares og tatt omstart av smb. Men får kun tilgang til slettes mappen.

post-28201-0-02686200-1318323431_thumb.p

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har montert den sammme partisjonen på to mapper. Post gjerne hvilke partisjoner du faktisk har:

sudo fdisk -l
Sjekk at monteringen gikk greit:
ls /home/admin/Videos

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Gikk egentlig ut i fra at det ikke kom til å gå, men var litt usikker på hvordan det kunne gjøres på andre måter. Det er fortsatt litt abstrakt for meg, men mer og mer kommer på plass.

Men, om jeg ønsker å dele 2 mapper på 2TB HD så blir det noe som dette?:

sudo mount /dev/sdb1/media/FELLES2TB/Musikk /home/admin/Music

Og jeg kan lage undermapper i disse hovedmappene uten å mounte disse i tillegg?

Eller jeg kan evt. Mounte hele HD som admin/media og deretter lage undermapper?

admin@leieboere-Lub:~$ ls /home/admin/Videos

Karaoke Musikk

Karaoke - Oldies my karaoke collection part 9 (LMN)

lost+found New

Media Slettes1

admin@leieboere-Lub:~$ ls /home/admin/Music

Karaoke Musikk

Karaoke - Oldies my karaoke collection part 9 (LMN)

lost+found New

Media Slettes1

Litt flau over innholdet.. lol

Mappestrukturen i admin og 2TB blir den samme?

Kan jeg montere 2 harddisker i samme mappe? Og får jeg fortsatt oversiktelig mappestruktur i hd'ene?

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men, om jeg ønsker å dele 2 mapper på 2TB HD så blir det noe som dette?:

sudo mount /dev/sdb1/media/FELLES2TB/Musikk /home/admin/Music

Det så litt merkelig ut. Det du monterer er en partisjon, og den monteres på en mappe. En partisjon, en mappe, og den mappen må være tom. Harddiskpartisjonen du installerte linux på (antagelig /dev/sda1) blir montert på alle mappers mor, nemlig /, også kalt rot.

/dev/sdb1 er en partisjon, mens /media/FELLES2TB/Musikk er en mappe, så dette går ikke. Siden /media blir brukt av systemet til auto-mounting vil jeg fraråde deg å bruke den. Opprett heller mapper på ditt hjemmeområde for montering. Da blir det slik:

sudo mount /dev/sdb1 /home/admin/Music

Eller jeg kan evt. Mounte hele HD som admin/media og deretter lage undermapper?
Du monterer en hel partisjon på en mappe. Hvis du har laget en partisjon av hele disken, så vil det si hele disken.

Litt flau over innholdet.. lol
Ingenting å være flau over, karaoke er populært hjemme hos meg ;) Nå trengte du uansett ikke poste output derfra, det var bare slik at du selv kunne se at partisjonen var montert opp. Derimot var jeg interessert i output fra fdisk, men /dev/sdb1 må ha vært riktig partisjon siden innholdet av den kom opp på begge de monterte mappene. Du skal da greit kunne dele ut den av de mappene du vil, og gi den det navnet på nettet som du vil. Å dele den ut to ganger er unødvendig, så fjern den ene fra smb.conf, restart smbd og se om du ser mappen på nettet.

Mappestrukturen i admin og 2TB blir den samme?
Mappe strukturen i /home/admin/Music er akkurat den mappestrukturen du har på din ekstra disk, verken mer eller mindre. Det er innholdet av partisjonen på den disken du ser.

Kan jeg montere 2 harddisker i samme mappe?
Regelen er en partisjon på hver mappe, og mappen må være tom. Hvis du ønsker å lage en partisjon av to disker, så er dette også mulig gjennom raid, LVM, btrfs eller zfs.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Se skjermdump. Nå skal alt være riktig. Fjernet gamle mount på sdb1 og lagt til media. Endret og omstart smb.

Samme feilmelding mappe not mounted. Slettes kommer jeg fortsatt inn på. Er på samme lokasjon i Admin home.

Fant det ut, jeg tok omstart av maskina. Da gikk hd tilbake til standard mount. Da endret jeg rettigheter fra kun admin rw til users og gjest "r". Tror det er rettigheter for andre grupper som måtte til for å dele mappen. Men det er vel rart ettersom jeg burde ha rw ettersom jeg er logget inn som admin.. Men uansett ser det ut som om dette løser seg.

TAKK FOR HJELP.

OPPDATTERING:

Når jeg sjekker permission i nettverksmappe så står det none på rettigheter. Men samme mappe lokalt så er rettigheter slik jeg ønsker. Når jeg prøver å legge en fil som jeg eier inn i denne mappen, får jeg beskjed: permission denied. Jeg ønsker jo å legge til filer over nettverk. Så det ønsker jeg jo å endre.

post-28201-0-23137400-1318341981_thumb.p

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å gjøre mappen og undermapper skrivbar må du endre rettigheter både i smb.conf og på systemet. I smb.conf endrer du linjen

read only = yes
til
writeable = yes
Så endrer endrer du rettigheter på mappene lokalt:
chmod -R 777 /home/admin/Media

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da får jeg lagt inn filer.

Men for meg ser det ut som om jeg ikke oppnår det jeg ønsker med share-mode. Right?

At mappe A skal kun jeg ha mulighet for å legge til og slette filer fra alle mine maskiner. Mens andre brukere kun kan ha mulighet for å lese.

Mappe B kan alle legge til og slette filer. Muligens jeg etter hvert også ønsker å legge opp mapper som er privat for kun en annen person.

Ønsker også mappe C der ingen kan komme inn utenom meg, men der kan jeg evt lage en egen partisjon.

En annen ting: for å legge til åpne rettigheter for alle mått jeg bruke sudo, Lost and Found mapper ble da også åpnet for alle. Det er kanskje ikke ønskelig at denne mappen blir slettet?

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da får jeg lagt inn filer.

Men for meg ser det ut som om jeg ikke oppnår det jeg ønsker med share-mode. Right?

At mappe A skal kun jeg ha mulighet for å legge til og slette filer fra alle mine maskiner. Mens andre brukere kun kan ha mulighet for å lese.

Bruk Putty eller ssh da vel, en guru trenger ikke samba for å legge til eller slette filer. Hvis du skal ha et slikt oppsett med Samba er det ingen vei utenom, oppretting og autentisering med passord av alle brukere, det er pes.

Kanskje det du egentlig trenger er å stenge ut noen maskiner? Det kan du gjøre på to andre måter. Den ene er å legge de maskinene du ikke vil skal ha tilgang utenfor brannmuren, eller på eget virtuelt nett. Det krever at du kan sette opp routeren din, og kan også være pes. Det andre er, som jeg tror er det greieste, er at du i smb.conf legger inn hvilke ip-adresser som skal ha tilgang på samba, det krever at du setter faste ip-adresser på maskinene.

Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive