Bygge linuxsystem, Print/server, mediacenter

286 innlegg i emnet

Skrevet

Møkkadritt, jeg hater råtten bios. Jeg gleder meg til den dagen vi kan få åpen bios: http://www.coreboot.org/Welcome_to_coreboot men det er dessverre langt igjen for laptoper.

Kan jo være at Broadcom har lagt inn støtte for knappen i den andre driveren, så vi kan prøve den først. For sikkerhets skyld kan vi legge tilbake pakken vi fjernet:

sudo apt-get install bcmwl-kernel-source[/CODE]

så kan du se om du får opp wl driveren i [i]Additional hardware drivers[/i] på ubuntu, isåfall aktiver den, ta en reboot, og se om det gjør susen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I linuxmint fikk jeg en knapp der jeg kunne slå av og på trådløst nett, men både med bcm og Wl driveren fikk jeg ikke slått på denne.

Når jeg tok uninstall bcmwl kernel, fikk jeg beskjed om ingen firmware eller hva det var så ingen firmware ble avinstallert, Bcmwl blir vel installert når jeg aktviserer additional driver.

Så skal jeg bare aktivisere eller gjøre begge deler?

Råtten bios, vil det si at i noen bios må man ha flere tillegg ettersom det er råttent lagt opp? Knappen er koblet mot bios og os må derfor kommunisere med Bios?

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Installer pakken som jeg foreslo i forrige post, så aktiverer du driveren, og rebooter når den er ferdig.

Med råtten bios mener jeg at knappen burde vært håndert helt i bios, slik det gjøres på dyrere laptoper beregnet for bedriftsmarkedet (eksempelvis Thinkpad, Dell Latitude, HP Elitebook). Slik som det er på din må det slenges på en spesiell driver i etterkant, standarddriver fra fabrikant på trådløskortet er ikke nok. Det skaper problemer for alle brukere, eksempelvis kan du ikke regne med at fabrikant gir ut disse sære driverne for all versjoner av windows. Selv for samme windowsversjon som maskinen kom med kan du bli låst til å måtte bruke akkurat den windows CD'en som fulgte med maskinen din. Nå er din en HP, så Microsoft ser ut til å ha fått spesiell drahjelp med driverne til akkurat denne modellen, men det er bare flaks. Du kan eksempelvis ikke regne med at det går glatt hvis du tester med annen versjon av windows. Råtten bios er en av måtene Microsoft kan hindre alternative OS inn på markedet. Apple har tatt konsekvensen av det, og laget sin egen hardware med egen bios.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ok, takk.

Nå er dette også en modell beregnet på bedriftsmarkedet, så da er det jo enda verre. HP Compaq Nc4400..

....

wl:

Running module version sanity check.

- Original module

- No original module exists within this kernel

- Installation

- Installing to /lib/modules/3.0.0-16-generic/updates/dkms/

DKMS: install Completed.

update-initramfs: deferring update (trigger activated)

Setting up fakeroot (1.17-1) ...

update-alternatives: using /usr/bin/fakeroot-sysv to provide /usr/bin/fakeroot (fakeroot) in auto mode.

Processing triggers for initramfs-tools ...

update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-3.0.0-16-generic

Driver ble automatisk aktivisert.

Etter omstart:

Trådløst nettverkskort forsvant helt igjen og Iwconfig viser ingen driver i det hele tatt:

iwconfig

lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Se innlegg over også.

Om man installerer XP i openbox, kan jeg få opp trådløst selv om jeg ikke får det til i host OS? Også i forhold til at Trådløst ikke er synkron med hardware button(Kill switch)?

Dette ekskluderer vel blokkering med trådløs knappen

rfkill list

1: hp-wifi: Wireless LAN

Soft blocked: no

Hard blocked: no

2: hp-bluetooth: Bluetooth

3: hci0: Bluetooth

Kanskje disse innleggene kaster noe nytt lys over problemet?:

http://askubuntu.com...ireless-working

-----------------------------------------------------------------------------------------------

make sure that the firmware-b43-installer and the b43-fwcutter packages are installed

....

After I did the above the wireless had to be unblocked by rfkill

(Kanskje dette måtte gjøres når jeg hadde BCM driveren?)

-----------------------------------------------------------------------------------------------

I installed Ubuntu 11.04 from scratch on a Dell Latitude 131L with Broadcom bcm4311. The Proprietary driver Broadcom STA was installed by default and Fn+F2 that was the only thing that I had to use to enable Wifi in 10.04; in 10.10 it didn't work. I found this page and tried a few things:

• removed the Proprietary driver in Hardware drivers under System->Administration->Additional Drivers: sudo apt-get install --reinstall bcmwl-kernel-source and removed the line in blacklist.conf.
  • added the driver in System->Administration->Additional drivers
  • reboot.

This did not work.

1. After this I added the line in /etc/modprobe.d/blacklist.conf again: replaced by b43 and ssb. Blacklist bcm43xx.
  2. Removed the proprietary driver from system->administration->hardware drivers
  3. After a reboot, the wifi works!

My guess is that only the steps in 1-3 are needed.

-----------------------------------------------------------------------------

If wireless was working fine before the upgrade, use the Maverick version of the driver.

https://help.ubuntu....Internet_access

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg ser andre med akkurat samme laptop bekrefter at den første driveren vi prøvde (altså b43) skal fungere. Da spørs det om de har fått aktivert trådløs fra windows først. Dessverre tror jeg ikke det holder med virtuelt, jeg tror du må installere windows rett på jernet for å få slått på bryteren. Sorry. Kan naturligvis hende det finnes noen tjyvtriks som funker, men der er dine gjetninger like gode som mine.

Jeg forutsetter naturligvis at du forsøkte de knappene og knappekombinasjonene (Fn+F2 eller noe slikt) som skal aktivere trådløskortet uten hell da du hadde b43 inne. Hvis du ikke gjorde det bør du teste det først (gjerne med både wl og b43). Dernest, du kan også prøve følgende kommando, og se om den kan aktivere trådløskortet (igjen forutsetter det at du har fungerende driver inne):

sudo rfkill unblock all[/CODE]

Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det finnes ingen funksjonstast for trådløst.

Rfkill endres status på hardblock ved bruk av fysisk knapp men ikke med fn+F2. Det vil si at fysisk knapp fungerer ikke sant og at det ikke vil hjelpe på linux install om jeg først installerer windows, ikke sant?

Så det vil si at du ikke får hjulpet meg med det trådløse på denne pcn?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det finnes ingen funksjonstast for trådløst.

Hvis ikke så er det heller ingen knapp som bios ikke har implementert riktig. Isåfall skal trådløs funke.

Rfkill endres status på hardblock ved bruk av fysisk knapp men ikke med fn+F2.
Fn+F2 var et eksempel, hvilken tastekombinasjon som slår på trådløst hos deg må du ta en titt på tastaturet for å se.

Det vil si at fysisk knapp fungerer ikke sant og at det ikke vil hjelpe på linux install om jeg først installerer windows, ikke sant?
Skjønner ikke hva du mener her, men det jeg forklarte deg sist er at hvis du installerer windows med riktige drivere kan du slå på trådløst derfra, så kan du installerer linux igjen og trådløst vil etter alle solemerker virke.

Så det vil si at du ikke får hjulpet meg med det trådløse på denne pcn?
Godt mulig, men dette er vi nok to om ;) Har du fått sjekket med tastekombinasjon og rfkill med b43 installert? Altså deaktivere wl igjen, og komme dithen at b43 ikke virker på grunn av avslått trådløs?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det jeg mente var: Rfkill viser status på Fysisk tast evt. Fn+ en eller annen tast på tastatur. Fn+tast for trådløst finnes ikke på denne pcn, fysisk knapp finnes derimot. Når jeg aktiviserer fysisk tast endrer Rfkill status. Konklusjon er at Rfkill viser at trådløst nettverk på ingen måte er sperret, hverken fysisk eller program messig. Derfor hjelper det ikke å installere Windows for å slå på trådløst som allerede er på.

Men kanskje det er noe jeg ikke ser her.

Jeg har forsikret meg om at trådløsknappen har vært på i alle stegene etter jeg installerte Ubuntu iallefall.

Og jeg vet du mente Fn+en tast

Selsagt er det ikke det samme å ikke sitte på pcn der problemet er. :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg aner ikke hvorfor det ikke funker til deg. Andre med identisk laptop og ubuntu versjon rapporterer at det vi har prøvd funker. Uansett, du får det en USB trådløsdings for noen tiere hos dealxtreme, da får du også trådløs n.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nei, ikke godt å si. Men jeg jeg har også sett noen som må gjøre noe litt annet for å få det opp. Linket til det litt lenger opp. Kan hende jeg prøver noen løsninger på måfå og ser hva som skjer.

oppdattert: Byttet trådløst kort fra den gamle bærbaren min som knapt fungerer og satte det i denne, nå har jeg trådløst iallefall.

Før jeg byttet deaktiviserte jeg Wl driveren, gikk inn i bios og deaktiviserte trådløs knapp. Tok Rfkill list og da hadde det kommet en ekstra modul FY0 eller hva det var og den sto som hardblocked, denne fikk jeg ikke endret status på, ellers var det ingen forskjell. Jeg satte tilbake bios som den var og FY0 kom fortsatt opp som modul ved rfkill.

Jeg får se om jeg gidder å prøve mer senere med min gamle gamle bærbare.

Jeg prøvde med Windows også, der fikk jeg opp trådløst, men tilbake til Ubuntu var det samme.

Endret av sitdown
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive