Dell UltraSharp U2711 til 5 699 kr dårlig kjøp?

14 innlegg i emnet

Skrevet

Hei, jeg har lenge ønsket meg en superfremtid skjerm som skal brukes til PS3/Xbox 360 og mediacenter.

Det viktigste er: (Mest ønskelig)

Skjermstørrelse: 28" (PC skjerm)

Skjermoppløsning: 2560×1600

Type panel: H-IPS (LED bakgrunnsbelysning)

Tilkobling: HDMI 1.4a, Displayport, Jack, USB3 (Superspeed).

Responstid: 4 MS (Eller bedre).

Bildeformat 16:9

Så hvor mange år vil det ta å få tak i noe ligndene for PC skjerm?

Syns dere dell skjermen er verdt invisteringen selv om den er dårligere?

Eller anbefaler dere heller å vente siden man størs sansynlig vil få bedre senere? (Innen kort tid).

Har en samsung 24" (1080p) LED skjerm så skal jeg kjøpe noe nytt må den være bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må si jeg syns nok DELL U3011 ULTRASHARP 30" WIDE TFT BLACK er mere fremtidrettet.

Prisen til 9 379 kr er veldig dyrt.

Men til en blueray/playsation 3 skjerm.

Merker man forskjeller hvis man velger Fujitsu 27'' SL27T-1LED Wide TFT LED Black mot DELL U3011?

Altså på 1-2 meter avstand, vil man se forskjell på 1920x1080 mot 2560 x 1600?

Da snakker jeg mest om blueray i 1600p eller spill i den oppløsningen.

Jeg tror man vi merke forskjell, men er usikker siden jeg aldri har prøvd.

1080p ser jo greit ut med led, men jeg mistenker man kan gå ennå høyere for å få bedre bildekvalitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis det er tenkt til PS3/film, så kjøp en TV istedet. Gjorde det selv for noen år siden, og sitter med en 37" TV som fungerer som TV, PC-skjerm og annet for øyeblikket.

Blir ny på meg etterhvert, og har sett meg ut en TV fra den nye serien til Samsung. Omtrent uten ramme, og sylskarpt bilde.

Hva du skal med 1600p når du har tenkt å bruke Xbox og PS3 er for meg et mysterium... Ingen filmer leveres med slik oppløsning, slik at eneste bruksområdet her blir til PC-spill.

Eller kanskje du driver med bilderedigering og er ute etter å ha tilnærmet 100% bildenøyaktighet? I så fall, kjøp en PC-skjerm til det bruksområdet og en TV til spilling/film osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis det er tenkt til PS3/film, så kjøp en TV istedet. Gjorde det selv for noen år siden, og sitter med en 37" TV som fungerer som TV, PC-skjerm og annet for øyeblikket.

Ønsker å slippe unna NRK avgiften så dermed blir det ikke TV.

Hvis jeg skulle vurdere TV senere blir det i så fall gjennom IPTV der det er en liten mulighet å slippe NRK avgiften eller web-tv der jeg kan si opp når jeg vil.

Hva du skal med 1600p når du har tenkt å bruke Xbox og PS3 er for meg et mysterium... Ingen filmer leveres med slik oppløsning, slik at eneste bruksområdet her blir til PC-spill.

Nå tenker jeg å kjøpe noe som holder ca 4-5 år, altså ikke blir utdatert med en gang, så jeg vet ikke om jeg i så fall betaler 5 ganger så mye for halvparten mere i oppløsning. Altså det mest lønnsome er å kjøpe en 28" med full HD og heller bytte. Men er jo litt lei og kjøpe noe jeg kaster igjen om et år.

Syns dere det er sløsing med penger for 2560 x 1600 oppløsning?

Eller tror dere dere ville ventet med OLED?

LED skjerm er tynn nok, men fikk lyst på OLED.

Så kanskje like greit med en fujitsu skjerm?

28" senere blir jo litt stort som PC skjerm, så jeg vet ikke om det er dumt å sitte ca 0,5 meter fra skjermen. Siden skjermen og kanskje strålingen blir usunt for øyene over lengere periode.

Men innen den tid kan det være jeg har flyttet å ha en større bolig.

Så dermed trenger det ikke å være bortkastet.

Har sett litt på ASUS 27" LED Wide VK278Q

1920x1080,DVI/VGA/HDMI/DISP, WEBCAM ikke helt ille, men kun 1 HDMI, er litt lite.

skjermen jeg har nå har vel 2 HDMI innganger, og jeg syns det er et minimum.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan kjøpe TV og ikke betale avgift også. TVen kan brukes som en monitor, og dette er lov å gjøre for å slippe kringkastingsavgiften. Link: http://www.forbrukerombudet.no/id/11039492.0

Oled-tver i normal størrelse finnes ikke, så det må du nok vente med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Herregud, hvis jeg i så fall skulle gått for TV, hadde jeg fått foreldene mine å kjøpe TV for meg. Mye enklere, bare ikke helt etter boken, men jeg ser ikke vitsen å kjøpe tv hvis tven ikke skal brukes.

Over til diskusjon om pc skjermer, hva ville dere foretrukket her?

F.eks LG W3000H-BN? Hva tror dere om den?

Eizo eller LaCie og apple, er nok uaktuelt. Siden disse er så dyre og spørs om det er bedre på film eller spill.

TV er ikke noe billigere en pc skjerm (Ser vi bort fra de dyreste) det finnes LGE 15" OLED-TV 100Hz til 15 000 kr men jeg syns den ikke er noe bra til den prisen.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En LCD-TV og en PC-skjerm er i praksis det samme idag. Det er det jeg ville frem til. Og når det er PS3 og mediesenter som er bruksområdet ditt vil jeg tro at en så stor skjerm kanskje er foretrukket, fremfor en PC-skjerm med stor oppløsning på en liten flate, men til samme pris.

Men hvis det ikke er interessant skal jeg ikke plage deg med flere innlegg. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde også kjøpt en TV om den skal brukes til konsoll og mediasenter...

Hvorfor du skal kjøpe TV om du ikke skal bruke den til TV? Hvorfor kjøpe en PC monitor om du ikke skal bruke den til PC?

Om jeg skulle kjøpt skjerm til PC hadde jeg tatt U3011 ULTRASHARP, til konsoll og film hadde jeg tatt en Full HD 46+" LED-TV.

OLED er ekstremt bra men ekstremt dyrt og finnes ingen store skjermer med OLED i dag.

Hvorfor syns du ikke 15" OLEDen til LG er bra? Den har bedre bilde enn kanskje alt annet.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Angående OLED er prisen stremmende.

30" er det største jeg får plass til så går ikke større en det foreløpig.

Så da anbefaler dere en pc skjerm til 2000-3000 kr? Med full HD?

Hvor langt unna må jeg være for å se forskjell på 1600p og 1080p?

Angående TV skjerm blir det nesten samme å kjøpe russebuss isteden for bolig i oslo eller bærum. Fordi man ønsker å bo i bussen men ikke kjøre rundt i den.

Og senere snakke med statens veivesen om at man ikke bruker bussen og skal heller ikke betale veiavgift.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Like langt unna som du må for å se forskjellen på 1080p og 720p. :) Så da er det bare å blåse opp et 720p-bilde til 1080p.

Et eksempel:

preview_large.png

Husk at pikseltettheten på skjermen har litt å si også.

Men i praksis ser man ikke forskjell på 720p og 1080p..

Og jeg anbefaler ikke å kjøpe en PC-skjerm til 6-7000kr som skal brukes til PS3 og mediasenter. :P Holder fast på at TV er et mye bedre kjøp her. Hvis du går for PC-skjerm, så ikke gå helt "bananas" og kjøp det dyreste du kan finne iallefall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

KongKlykken: Bilde lyver?

Jeg er enig at bilde her er dårlig, jeg ser ikke forskjellen så jeg tror bilde er fake.

Nå kan dette stamme fra en dårlig blueray film.

Men se på:

1600p (2560x1600)

http://portic.co.cc/images/beauty/1600p.jpg (Snakk om topp moderne 50 GB duallayer film med best bildekvalitet).

(1080p)

http://offthewallposters.com/data/media/518/GT5_1080p.jpg Vanlig 1080p spill.

Her ser man både uskarpe bilder og litt utdatert bildekvalitet.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Spill og film er to forskjellige ting. Film er jo "ekte" bilder mens spill blir tegnet opp i det du sitter å spiller. 1280x720 oppløsning og 1920x1080 i et spill vil selvfølgelig gi TYDELIGE forskjeller på bildet når skjermen har standard oppløsning på 1080p eller mer, ettersom en piksel i spillet må fordeles utover flere på skjermen. Anti Aliasing rydder som regel opp i dette i spillene.

På film vil bildet bli som det jeg kom i eksemplet over. Og det er ikke verre enn å teste selv så ser du det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

http://www.dinside.no/872537/fujitsu-p27t-6

Her en skjerm som kanskje er interessant for deg. Iallefall om TV er utelukket. Har høy oppløsning, er stor i størrelse (til PC-skjerm å være) og "grei" pris. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive