Garmin GPS: Slik importerer du kartene til MapSource

25 innlegg i emnet

Skrevet

Har du en Garmin GPS liggende, og irriterer deg over at du ikke får lagt kartene inn på datamaskinen ved hjelp av MapSource? Da bør du lese videre. Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Det eneste de kan tilby er at du må betale for å få tilsendt en DVD som du kan installere på maskinen, for så å laste inn det nye kartet på GPSen."

For å si det sån virker det ikke som du har peiling på hva du skriver om.

Hvis du kjøper en oppdatering på et kart via internet kan du installere kartet på datamaskin så mange gang du har lyst.

Mapsource får du ikke tak i utenom å kjøpe et Kart på CD-plate eller en oppdatering på karte igjenom "download"

"Når du skal kjøpe nye kart på nettsidene deres, står det dessuten:

Du må ha en enhet med spor for microSD- eller SD-kort for å vise og bruke kartene på dette kortet. Kart på microSD-/SD-kort kan ikke kopieres eller vises på en datamaskin."

Dette stemmer ikke heller. Siden kartene har blitt for stor for internminnet for mestparten av enhetene må man ha SD-minnebrikke for å få plass til di nye oppdateringene. Og du kan laste ned et program som fungerer som mapsource som heter Basecamp. Dette programmet leser kartet fra din enhet direkte in på datamaskinen.

Kansje ha litt mere informasjon før du skriver artikelen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gsupport: Jeg har kilder på alt det jeg skriver. Det er utallige spørsmål på ulike forum som irriterer seg over det aktuelle problemet. Om du har kjøpt en GPS i butikken med forhåndsinnstallert kart, vil ikke Garmin support kunne hjelpe deg med en gratis løsning som vil fungere med en gang. Dette har jeg funnet flere som har prøvd seg på.

Ang. MapSource er det fullt mulig å laste ned og bruke dette uten å kjøpe kart på CD eller oppdatering (tenk deg litt om før du går ut og sier at andre ikke har peiling :) ). Programmet ligger på Garmin sine sider, til gratis nedlasting. Trikset er (som jeg nevner med nedlastingen til MapSource) å pakke ut .exe-fila med WinRAR, og kjøre .msi-fila i stede for setup-fila.

Ang. sitatet som du mener ikke stemmer: Du benekter rett og slett det som står på hjemmesidene deres? Vel, jeg skal ikke overprøve det, men det var altså et sitat fra deres hjemmeside (sjekk oppgitt kilde). Om du mener Garmin har skrevet feil, oppfordrer jeg deg til å informere Garmin Support :)

Ang. BaseCamp: Ja, dette var et program jeg prøvde (blant alle de ulike forsøkene jeg hadde for å få kartene inn på PC-en). Det stemmer at du får lastet inn kartene, men på grunn av ulike rettigheter/sikkerhet er det visse begrensninger på kartet du importerer fra GPS-en til BaseCamp, blant annet at du ikke får lov til å lage ruter. Ruteplanlegging er i midlertid mulig om man bruker denne fremgangsmåten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,

Kan da kartet lastes opp til en annen gps igjen? Eks. jeg har 2 garmin gps-er og ønsker samme kart på begge to?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Morsom idé. Jeg har ikke testet dette, og har ei heller mulighet til å gjøre det. Ser ikke helt bort ifra at det vil la seg gjøre, men det kan hende du vil støte på noen lisensproblemer.

Oppfordrer deg til å prøve, og gi tilbakemelding. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sliter med at det kommer opp dette på slutten av prossensen med å spille opp alle filer:

Multiple products in img, creating TDB aborted, try opion -f.

There were errors, result is faulty.

End.

Er ikke akkurat dataekspert, så om noen kommer med noen ideer, helst ikke på et vanskelig "dataspråk". Har pøvd å endre FID til 57, og PID til1, da jeg googlet litt rundt, og fant ut at det var noen som hadde løst problemet på denne måten. Men når jeg endrer FID eller PID kommer dette opp:

== Warning: Multiple products in img.

Write file mapset.mp

Write file mapset.tdb

Write file mapset.mdx

There were errors, result is faulty.

End.

Noen som har en god løsning på det. Ser forsåvidt kartet i Trip og Waypoint manager, men ikke alltid det kommer opp for alle områder! Flott hvis noen kunne hjelpe!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Er det noken som får til dette med denne oppskrifta? Har prøvd men klarer ikkje å lage ei fil som kan brukest i Mapsource eller Basecamp. Har nokon eit tips?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Heisann

Jeg har ikke testet dette på lenge, og ser ikke bort ifra at de kan ha gjort noe som gjør at denne løsningen ikke lenger fungerer.

Hvis noen finner en lur løsning, er det bare å si ifra!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei - filnedlastingslinkene virker ikke...

Er jo ellers utrolig at kartene vi kjøper på minnebrikke og setter i GPSen ikke spretter opp i MapSource automatisk når vi kopler GPSen til PCen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for tilbakemelding.

Jeg skal prøve å få oppdatert linkene til offisielle kilder.

I mellomtiden kan du prøve å Google programmene og se om du finner dem.

Jeg er enig i at dette er veldig dårlig. Nesten utrolig at det er slik fortsatt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har nå oppdatert linker i denne guiden.

Håper det hjelper :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for fin og, ikke minst, nødvendig guide! Dessverre makter jeg ikke å få nyttet den da jeg ikke får nødvendig kontakt med GPS'n med GMapTool...Har testa med både USB kabel og serialkabel og får kontakt i Mapsource. Jeg makter kun å få opp min egen PC i GMapTool, og det er jo ikke så interessant :(

Kan noen tipse meg om dette?

PS. Jeg bruker windows 7 og GPS'n er GPSmap 60CSx

mvh Øystein

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er den GPS-en jeg også brukte da jeg fikk til dette for noen år siden. Det kan hende det har skjedd mye siden da.

Jeg skal prøve å få gjort et nytt forsøk på dette i løpet av uka. Kommer tilbake til deg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

OK. Flott om det lot seg gjøre. Takk!

mvh

Øystein

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen

Testet med min 60CSx nå, og innser at jeg har det samme problemet som deg. Når jeg tenker meg om var det Garmin Nüvi bil-gpsen jeg skrev denne guiden for. Jeg antar forskjellen mellom disse GPS-ene er at 60CSx ikke dukker opp som et eget lagringsmedium når denne tilkoples USB.

Jeg tok derfor minnekortet i GPS-en og puttet denne inn i en overgang som som gjorde at jeg kunne lese minnekortet direkte i pc-en. Når jeg gjorde dette fikk jeg opp fila som er nevnt i guiden, men jeg fikk en feilmelding da jeg prøvde å splitte denne. Jeg finner som et resultat av dette ikke noen install.bat fil.

Kunne du prøvd og sett om du får samme resultat som meg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vet ikke om jeg har en slik "overgang"..? Nå har jeg Garmin Nuvi i bilen - kunne det vært en ide å putte minnekortet inn der og prøve?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Snakker altså om en slik en:

MicroSD_w_adapter_1GB.jpg

Det kunne vært et forsøk verdt. Samtidig kan du jo teste om du får det til med kartene som fra før av ligger på nuvi-en.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

...der fikk jeg bevist min uvitenhet - og glemskhet :) Finner 2 slike adaptre blant min garminting, begge med micro SD kort i....sannsynligvis fra noen av mine gamle digitale kameraer. Problemet blir da bare å få koblet dette opp på PC'n. Finner ingen innganger på min stasjonære, med hovedkort fra 2009. Printeren har inngang, men kan vel ikke brukes? Kanskje kan min bærbare brukes, skal sjekke det. Ellers skal jeg teste dette med nuvi'n, ja.

Takk for all assistanse!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mange bærbare har kortleser. I teorien skal det være mulig å bruke printeren også, men det blir fort veldig mye via-via. Men hvis minnekortet kommer opp som en egen stasjon med en gang du setter det inn i krotleseren, skulle det ikke være noe i veien for dette.

Hører ifra deg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøvde i går kveld: Fikk bare opp minnekortet til nuvi'n ved forsøk på å lese av gpsmap-minnekortet i nuvi'n. Omtrent som forventet.

Innstallerte så programmene i den bærbare og fikk lest av minnekortet etterhvert...det ble litt problem med "virkeligheten" kontra guiden etterhvert? Finner ingen install bat i map1. Kun en haug img. filer. Skal gjøre et forsøk igjen seinere og du skal få rapport!

mvh Øystein

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når jeg gjorde dette fikk jeg opp fila som er nevnt i guiden, men jeg fikk en feilmelding da jeg prøvde å splitte denne. Jeg finner som et resultat av dette ikke noen install.bat fil.

Kunne du prøvd og sett om du får samme resultat som meg?

det ble litt problem med "virkeligheten" kontra guiden etterhvert? Finner ingen install bat i map1. Kun en haug img. filer.

Ja, ser ut som du fikk samme resultat som meg. Som nevnt ble denne guiden laget for å importere bil-kartene som følger med Nuvi-en. Hvis du har mulighet så hadde det vært fint om du fikk testet om dét fungerer. Hvis ikke er ikke denne guiden så mye å samle på lenger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Var sikker på at løpet var kjørt nå - det var det ikke!

Så at jeg hadde lest den ene postingen din litt dårlig og tenkte at det ikke skadet å lese hele guiden igjen...Det som slo meg er at programmet MapSetToolkit ikke blir omtalt nærmere (kun bare pakke ut). Tydelig at dette ble kjørt ved kommandoen install.bat. Så, hvorfor ikke kjøre dette manuelt? Som tenkt så gjort. Fikk først feilmelding på product id, la inn dette og voila! Programmet hadde da laget et mapset.img og mapset.reg. Sjekket først at registret ikke inneholdt de henvisningene som lå i mapset.reg. Tok så sjansen og la inn disse, og kjørte mapsource.exe. Ved å skifte kart til mapset, så sannelig lå alle de gamle kartene mine der! Blir kanskje litt "kronglete" å oppdatere guiden med dette, men bare si fra om du ønsker mer spesifikke opplysninger om framgangsmåten. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fant denne "gamle" guiden din - hadde ikke hatt sjanse uten! Skal teste ut nuvi'n...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Veldig bra å høre! Det er mange som har sendt inn spm. ang. denne guiden. Jeg har derfor lyst til å få relansert denne artikkelen på ITpro sin forside med oppdatert informasjon.

Nå har jo du dette ferskt i minnet, så jeg lurer på om du kunne tenkt deg å ta utgangspunkt i teksten som står i guiden jeg har skrevet, og forandre så mye du vil på innholdet i denne, for så å sende meg en mail: r2d290@itpro.no med en form for oppdatert veiledning på denne? Hadde vært til stor hjelp!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg skal prøve, men det kan ta litt tid - må være sikker på at det blir forståelig!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Helt i orden. Ikke stress med det, kvalitet fremfor kvalitet og alt det der. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive