Er dette kompatibelt?

35 innlegg i emnet

Skrevet

Nå har jeg hatt konfirmasjon og skal bygge meg ny pc, derfor lurer jeg på om dette er kompatibelt???

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=935470&su=0F6A56FB-95B1-4188-AA18-05610960703D

har jeg glemt noe???

skal ha vannkjøling på cpu og gpu så der bør det ikke mangle noe på kjølingen...

EDIT: Passer ram kjøleren eller er ram-brikkene for høye???

Hvordan er hovedkortet til overklokking???

EDIT2: byttet link

EDIT3: byttet link, billigere (05.06.2011 22:52)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det ser kompitabelt ut ja.

Nå vet jeg ikke om det er noe stor forskjell fra Vengeance og dominator brikkene, om det er liten forskjell i høyde vil ram kjøleren passe. Ram lager lite varme, og det er vel egentlig ikke nødvendig med det, men passer den ikke, så har du jo angrerett :)

Hvordan dette hovedkortet er til overklokking vet jeg ikke. Prøvde å google det litt, men fant ikke noe om overklokking på det kortet. Du må nesten lese noen tester.

Skjermkortet er ikke på lager.

Endret av Crazyjoey
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dropp RAM-vifter (den kan bråke noe skikkelig, og er til liten nytte...), dropp lydkortet, det på hovedkortet er relativt bra.. Så går du heller for en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635690 og denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604784

Gigabyte vinner som regel det som er av overklokkingskonkurranser og tester, så med et UD5 skal du klare å gå rimelig langt.

Endret av Kakeshoma
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvorfor skal jeg bytte til svakere og dyrere strømforsyning egentlig???? hvis det er med tanke på støy så er ikke det noe problem :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den du har valgt er ikke modulær, men den han kom med er modulær. Derfor sier kake at du skal velge den andre psu'en. Dog, kabinettet ditt er gigantisk, og du skal nok klare å presse inn alle kablene du ikke bruker

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den utnytter strømmen bedre og er modulær...

Du kan kanskje få det billigere i en annen butikk om du setter opp listen på prisguide.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

da har jeg byttet til en annen liste, hadde ikke lyst på cooler master strømforsyning, så jeg valgte en fra corsair, men modulær denne gangen, hadde bare sett feil, trodde den forige var det også ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser bra ut det :)

Ja HXen er veldig bra, de fikk vel faktisk bruke 80+ Gull av 80+ men de ville ikke siden den akkurat falt under på en av testene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser jo bra ut det oppsettet der ja. Anbefaler å beholde strømforsyningen. Den har høy effektivitet, lav ripple, og er generelt sett en kjempestrømforsyning.

Ser ikke helt hvorfor du ønsker en så trasig harddisk dog. :P

500 GB holder jo ikke til noe osm helst (trust me). Med en slik PC, så ville det nesten vært waste å ikke kunne ha litt filmer og spill på den. Spesielt når det ikke koster så mye mer for en 3-4 ganger større.

Joda, det er en "black"-versjon, som er litt kvassere enn tilsvarende harddisker i "grønn" utgave. Men siden den har så lav datatetthet, så vil uansett ikke ytelsen være i toppklasse, og du har jo nå en SSD som står for 99 % av arbeidet. Velg heller en 1,5TB-2TB disk. ;)

Du vil uansett ikke merke store forskjellen, da harddisker er så usannsynelig trege uansett. :P

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622010

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591141

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil bare legge til noe med hdd saken, en Samsung spinpoint F3 1tb koster en tier mer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

da har jeg prøvd å senke prisene litt, har liitt lyst til å ha igjen litt penger også, kom på at jeg har en 1TB disk liggende etter at NAS kabinettet mitt ble ødelagt, tar derfor å bruker den istedenfor kjøp av ny hdd, har også valgt en billigere ssd

EDIT: jeg bestiller i morra og har lyst til å få det ned en tusenlapp til, inkludert vannkjøling koster den nå 16400kr + frakt

EDIT2: jeg er egentlig ikke sånn som lagrer veldig mye over lengre tid, annet enn bilder og musikk da, har greid meg med totalt 660gb plass i over et år nå, jeg formaterer ofte så det hoper seg ikke opp store mengder filer jeg ikke har brukt for som er over 3-6 måneder gamle

Endret av Plexim
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

da har jeg prøvd å senke prisene litt, har liitt lyst til å ha igjen litt penger også, kom på at jeg har en 1TB disk liggende etter at NAS kabinettet mitt ble ødelagt, tar derfor å bruker den istedenfor kjøp av ny hdd, har også valgt en billigere ssd

EDIT: jeg bestiller i morra og har lyst til å få det ned en tusenlapp til, inkludert vannkjøling koster den nå 16400kr + frakt

EDIT2: jeg er egentlig ikke sånn som lagrer veldig mye over lengre tid, annet enn bilder og musikk da, har greid meg med totalt 660gb plass i over et år nå, jeg formaterer ofte så det hoper seg ikke opp store mengder filer jeg ikke har brukt for som er over 3-6 måneder gamle

Vel, jeg kjenner meg igjen. Men nå som du har en SSD, så antar jeg vel egentlig at du bare velger å slette/formatere denne hver gang du trenger å renske opp PCen. Og så ha installasjonsfilene på den andre harddisken. Med en kraftig PC så hoper også slikt seg raskere opp. Var i hvertfall slik når jeg fikk mer enn en harddisk inn i PCen så blir det til at jeg ikke sletter ting på "lagringsharddisken". Spesilet nå som det er så billig, så ser jeg i hvertfall ikke noen grunn til det.

Greit å ha litt å dele på LAN etc.. :)

Men såklart, har du en harddisk fra før av, så går vel det greit.

Sikker på at det er greit å gå for en så kraftig nedgradering av SSD? Spesielt med tanke på at du nå ikke vil utnytte kreftene til hovedkortet (som Sata 3), og du da egentlig kunne kostet på deg et noe rimeligere hovedkort. Ikke bare faller ytelsen mer 2-3 ganger, men du vil heller ikke ha plass til å ha så mye programmer, eller noen spill overhode på disken. Nå ser jeg vel også på SSDen som den viktigste enheten i maskinen, og der det er størst forskjell.

Hvis du kan leve med den begrensningen i plassen, så ta i det minste Crucial sin M4 SSD: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630674

Da får du en SSD med Sata 3-støtte, billigere og som yter generelt godt over hele fjøla. :)

Corsair sin Force 60 er ikke noe å skryte av, og er 2.generasjon, mens M4'ene er 3. Generasjon SSD'er. ;)

Jeg hadde uten noe problem tatt litt rimeligere komponenter, enn rimeligere SSD. F.eks noe rimeligere strømforsyning. Joda, den er strålende, men fortsatt overkill til det oppsettet. (men så antar jeg du ønsker å kunne koble på både to og tre skjermkort)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

blir nok flere skjermkort etterhvert ja, vannkjølingspumpa vill vel ha strøm også

har det ikke så mye å si at write speeden er lavere på den ssd'en du linka til???

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er jo lese hastigheten som er viktigst for oppstart av maskinen og programmer. Eneste høy writing speed er godt for er lagring av filer. Så writing speeden er ikke så veldig viktig, du skal jo ha en harddisk i tilleg som sikkert er treigere en writing speeden på ssd'en...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmmm, hvorfor en Force 60? Er ikke all verdens med plass, og den jeg linket til er jo veldig mye raskere...

Syns du heller da kan spare penger på kabisset enn andre ting. Du kan ta et HAF 932 eller X, eller NZXT Phantom og da vil du fortsatt spare om du tar 120 GBen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

blir nok flere skjermkort etterhvert ja, vannkjølingspumpa vill vel ha strøm også

har det ikke så mye å si at write speeden er lavere på den ssd'en du linka til???

Vell.

Vannpumpa tar nok kanskje toppen 24 Watt, så det er jo ikke sånn mye sett i forhold til skjermkort etc..

Nope, det har ingenting å si. M4'en er raskere enn Force 60, som skryter på seg alt for god ytelse. ;)

1. Å lese av lese/skrivehastighet fra spesifikasjonene til en SSD er helt bortkastet. Det har ingenting å si for den faktiske ytelsen du får. Det hjelper til å identifisere om det er snakk om Sata 2 eller 3, samt ca hvor den ligger på sekvensiel skriv/lesing.

2. Som Crazyjoey nevnte, så er skriveytelsen ike viktig i det hele tatt på en slik SSD. En grun ner jo fordi du ikke har noen andre disker som kan overføre filer til SSDen så kjapt, og en annen er jo at du sjelden skriver filer til en OS-disk. Joda, litt her og der, men da holder det fint med 90 MB/s når du har 100 ganger lavere responstid.

3. De sjeldne gangene det faktisk er skriveytelse som teller, så er det i tillegg random write ytelsen som har noe å si. Denne ytelsen står ikke i spesifikasjonene, og kun noe du finner ut i tester.

4. For som OS-disk, så vil den svært sjelden få brukt sekvensiel ytelse. Og enda mindre sekvensiel skriving.

Kort sagt: Du kan først som sist bare se helt 100 % bort fra den ytelsen som står oppgitt. Ved Random write/les så ligger ytelsen på mellom 20-40 MB/s på en middels god SSD. Så som du skjønner så er ytelse i flere hundre MB/s-klassen ikke noe du vil få bruk for i prkais. Men så skal det sies at en vanlig harddisk gjerne ligger på mellom 0,1 - 2,0 MB/s i slike operasjoner også. ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

3. De sjeldne gangene det faktisk er skriveytelse som teller, så er det i tillegg random write ytelsen som har noe å si. Denne ytelsen står ikke i spesifikasjonene, og kun noe du finner ut i tester.

Nå finnes det både bedrifter/privatpersoner som bruker "nettverkinstallasjon" fra server eller nettverk.

Her vil nok også skrivehastighet ha litt å si, men så sant man har en 100 mb/s i skiving bør det være mere nok.

Gigabit nettverk klarer neppe stort mere i dag.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå finnes det både bedrifter/privatpersoner som bruker "nettverkinstallasjon" fra server eller nettverk.

Her vil nok også skrivehastighet ha litt å si, men så sant man har en 100 mb/s i skiving bør det være mere nok.

Gigabit nettverk klarer neppe stort mere i dag.

? Og hvor i konteksten har det blitt nevnt at maskinen skal bli brukt av bedrifter, eller som i hovedsak "nettverksinstallasjon". Jeg gikk nå ut fra at det var underforstått at vi snakker om hva jeg tror er best for Plexim, og ikke best for verken meg selv eller noen andre.

Hadde jeg snakket om noe generelt så måtte jeg vel gjerne skrevet eller tilført en artikkel om dette. Og som du sier selv, så har ikke resten av nettverksutstyret hans særlig stor utnyttelse utover 90-100 MB/s. (maksimalt 125 MB/s) I tillegg er det kun snakk om en 60 GB harddisk, og med OS installert så er det minimalt plass til å lagre noe som helst. Da spiller det fint rolle om det er i bedriftssammenheng. Det er ikke plass til å lagre noen store sekvensielle filer, og sekvensielle hastigheten kan du da se bort fra.

Du skal også vite at belastning i nettverkssammenheng sjeldent er sekvensielt, og da faller i hvert fall hele poenget ditt bort.

Men ja, ok, takk for at du delte denne informasjonen med oss. Selv om den kanskje ikke var så altfor relevant. ;)

Pirk: Antar du mener Mega og Bytes. Ikke milli og bits.

100 mb/s = 0,0125 bytes pr sekund = 0,0000000125 MB/s.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmmm, hvorfor en Force 60? Er ikke all verdens med plass, og den jeg linket til er jo veldig mye raskere...

Syns du heller da kan spare penger på kabisset enn andre ting. Du kan ta et HAF 932 eller X, eller NZXT Phantom og da vil du fortsatt spare om du tar 120 GBen..

nei nå har jeg endelig bestemt meg for kabinett så nå skal det bli det hvis jeg ikke ombestemmer meg i dag :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er ikke NZXT Phantom veldig plastic fantastic / ganske fjortis?

Synes i hvertfall at NZXT gjerne har ganske mye plastikk og lys som man blir drittlei av. Deler som faller av etterhvert osv..

Corsair 800D er et skikkelig kabinett som er veldig solid og stødig. Kanskje litt vel stødig og solid. Tungt som et vondt år, og stort som fa*n. :P

Bare synd det er rimelig stiv pris på komplett.

Jeg hadde nok bestilt fra to forskjellige nettbutikker for å spart en kjapp tusenlapp generelt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

bestillingen ble utsatt til i morgen så dere kan bare fortsette å komme med forslag :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare husk stor nok strømforskyning :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

har jeg ikke det???

hvis ikke hvor stor må jeg ha, jeg skal klokke den en del???

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Joda, det har du...

@Andrull, heh, kanskje. Men som sagt ville jeg easy byttet 800D mot et HAF X om jeg kunne fått en heftig 120GB SSD for de sparte pengene...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja, jeg ser poenget ditt, og er halveis enig. Eneste er jo at "levetiden" er lenger på et skikkelig bra kabinett. Da slipper du å bytte på mange år.. Men igjen, M4 64GB er en god SSD altså. Bare litt trangt med plass. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive