Problemer med å logge på ZyXEL-ruter fra Telenor

22 innlegg i emnet

Skrevet

Vi har plutselig fått problemer med å logge inn på ruteren som vi fikk fra Telenor for et par mnd siden. Var sist inne på den da vi satte opp trådløst nett. Vi satte da passord på nettet, men mener begge to her at vi ikke satte noe passord på ruteren. Dersom det har blitt satt noe passord er det i så fall det samme som det til det trådløse nettet.

ZyXEL

Brukernavn: admin

Passord: Her lar vi det stå tomt eller prøver med det til wlan

Det ser ut som om det automatisk foreslås er passord i både IE og Chrome når vi forsøker å logge inn på ruteren.

Andre som har opplevd dette, og vet hva det kan komme av?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei.

Vilken modell av ruteren er det? Prøvd med restart av ruteren, og prøvd med kabel?

Standar passord på rutere kan være alt fra admin, 1234, og andre ting. Kommer ann på modellen.

passordet til wlan er ikke til ruter innlogging!

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

før så skulle passordetfeltet stå tomt, men hvertfall hos oss så har telenor endret passordet til det passordet som ligger i abbonementet :angry: etersom jeg ikke vet det passordet hos mamma så sliter jeg litt med det selv :( har alltid opplevd at det ser ut som om nettleseren har foreslått et passord, men det har nok bare sett slik ut, har da virket før

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Vilken modell av ruteren er det? Prøvd med restart av ruteren, og prøvd med kabel?

Standar passord på rutere kan være alt fra admin, 1234, og andre ting. Kommer ann på modellen.

passordet til wlan er ikke til ruter innlogging!

Det er ZyXEL P2602HWT.

Har prøvd å ta restart på ruteren, og har prøvd å koble nettverkskabel rett fra ruteren og til PCen.

Får kontakt med ruteren når jeg skriver IP: 10.0.0.138, men får bare ikke logget inn på den.

Har prøvd det meste som passord. Både admin, 1234, også har jeg prøvd passordet som vi har satt på wlan. Visste ikke om vi kunne ha endret det også til det samme som på ruteren.

Vi kom opprinnelig inn på ruteren med å skrive admin på brukernavn og ingenting på passord.

Merkelig at Telenor bare endrer på dette...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

før så skulle passordetfeltet stå tomt, men hvertfall hos oss så har telenor endret passordet til det passordet som ligger i abbonementet :angry: etersom jeg ikke vet det passordet hos mamma så sliter jeg litt med det selv :( har alltid opplevd at det ser ut som om nettleseren har foreslått et passord, men det har nok bare sett slik ut, har da virket før

Det høres jo ut som om dette er et problem som flere er borti, ja. Hva er passordet som ligger i abonnementet da? Det må jo være det som brukes for å logge inn på Telenor sine sider. Trodde vi hadde prøvd det også i går... Hmm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm... Skulle sende inn et spørsmål via Kundeservicesida hos Telenor. Får der opp at tekniske spørsmål ikke besvares via e-post. Merkelig... Skal man ringe for 29kr minuttet fordi at Telenor tuller med passordet på ruteren vår. Ærlig talt! Synes dette er for kleint... Kanskje de gjør det for at mange skal ringe til de. På den måten tjener de litt ekstra "pæng" :o

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er adressen til Default Gateway du bruker ikke sant?

Åpne en kommandolinje (startmeny og søk "cmd") og skriv "ipconfig"

Telenor skal ikke kunne endre passord sånn uten videre...

Du kan resette routern (et lite hull ved tilkoblingene, bruk binders e.l. og hold inne i ca 2 sek mens router er på), kan hende du etter det må legge inn PPPoE-info igjen (brukernavn og passord fra telenor).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er adressen til Default Gateway du bruker ikke sant?

Åpne en kommandolinje (startmeny og søk "cmd") og skriv "ipconfig"

Telenor skal ikke kunne endre passord sånn uten videre...

Du kan resette routern (et lite hull ved tilkoblingene, bruk binders e.l. og hold inne i ca 2 sek mens router er på), kan hende du etter det må legge inn PPPoE-info igjen (brukernavn og passord fra telenor).

Det er Default Gatewayen som skal brukes, ja.

Har lest litt rundt på forum, og det er mange som har problemer med å komme inn på disse ruterne etter en stund. De som kom med de opprinnelig stemmer ikke etter en stund.

Kjedelig å resette nå i helga hvis vi ikke kommer inn på den likevel... Må nesten ha nett siden mannen min sitter og retter eksamensoppgaver ;) Vi kan nå bruke nett og alt, men kjedelig å ikke kunne komme inn på ruteren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette har jo Telenor egentlig ikke lov til å gjøre? :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

de har faktisk gjort det samme på speed touch modemet vårt hos pappa også, der var det ikke passordbeskyttelse i det hele tatt før :(

EDIT. men her vet jeg passordet da

Endret av Plexim
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har de egentlig lov til a gjøre dette? Tror jeg skal sende en mail til de a høre...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette har jo Telenor egentlig ikke lov til å gjøre? :huh:

Nei, det er veldig kjedelig i alle fall. Samboen min kjøpte trådløse signalsendere for å sende coax/parabolsignaler videre i huset siden vi ikke har fiber her vi bor og mye stress med å legge coax rundt i hele huset... Han er veeeldig glad i tv... Disse trådløse boksene bruker samme frekvens som det trådløse nettet, så hadde trengt å komme inn på ruteren for å kunne endre frekvensen. Mulig det går an å stille disse coaxtrådløseboksene også til en annen frekvens så ikke de "krangler" med wlan... :D Får se...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har de egentlig lov til a gjøre dette? Tror jeg skal sende en mail til de a høre...

Tror du det nytter å sende e-post? Det står jo at man ikke kan kontakt de for tekniske spørsmål :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

de har faktisk gjort det samme på speed touch modemet vårt hos pappa også, der var det ikke passordbeskyttelse i det hele tatt før :(

EDIT. men her vet jeg passordet da

Hvordan fikk du vite passordet da? :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

passordet er det samme som på epost adressen du får, var hvertfall det før

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

passordet er det samme som på epost adressen du får, var hvertfall det før

Det passordet vi lagde til den e-postadressen kommer vi heller ikke inn på. Fant ut på denne sida: http://www.online.no/kontakt/glemt_passord.jsp at det går an å bestille nytt passord. Kanskje det kan gå an logge inn på ruteren med det passordet vi får tilsendt i posten da.

Sko ikkje være lett det her... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror du det nytter å sende e-post? Det står jo at man ikke kan kontakt de for tekniske spørsmål :huh:

Tenkte jeg skulle spørre om hvorfor de har gjort dette, ikke om a få passordet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har akkurat fått nytt Zyxel-modem (P2812-HNU-F3) fra Telenor for omtrent en uke siden, så jeg husker mesteparten.

Brukernavn = admin (ikke stor forbokstav)

Passord = samme som PreShared Key PSK (selve krypteringsnøkkelen for trådløst nettverk). Dette skal også stå trykket på en lapp på undersiden av modemet. Dette gjelder for WPA2-PSK kryptering, mens på andre krypteringsmetoder har jeg hatt ulikt passord/krypteringsnøkkel.

For dette modemet måtte jeg også oppgi krypteringsnøkkelen første gang jeg koblet meg til trådløst, mens jeg normalt er vant til bare å oppgi passord. PSK-nøkkel er på hele 13 bokstaver.

NB.

Modemet mitt er et VDSL-modem, men påloggingen burde være lik uansett. Oppskriften min er beregnet på å koble seg til trådløst, dvs. at jeg ikke vet om det er nødvendig med det tunge passordet om man bruker kabel (men det er det sannsynligvis).

Enkelte endrer passord eller krypteringsmetode etter at de har satt opp modemet første gang, f.eks. for å tilpasse det til annet trådløst utstyr. Da kan det hende at de velger et enklere passord.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Brukernavn = admin (ikke stor forbokstav)

Passord = samme som PreShared Key PSK (selve krypteringsnøkkelen for trådløst nettverk). Dette skal også stå trykket på en lapp på undersiden av modemet. Dette gjelder for WPA2-PSK kryptering, mens på andre krypteringsmetoder har jeg hatt ulikt passord/krypteringsnøkkel.

Det har vi faktisk også prøvd å logge oss inn med. Tror vi har prøvd det meste... :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oppskrift fra Telenor - egentlig på hvordan man setter opp modemet, men også med noen andre tips (bl.a. at du kan få tilsendt passord på SMS).

Username: admin

Password: Ditt Online-passord. Har du ikke passordet, send SMS med adminpw <ditt online-brukernavn> (uten @online.no) til 1980. Får du feil passord ved innlogging, la Password-feltet stå blankt.

Jeg vil anbefale å sende SMS og få tilsendt passordet, hvis passordet du har ikke virker. Det hender stadig at folk husker feil passord, spesielt hvis de har byttet modem underveis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er enda en oppskrift fra Telenor, denne gangen på hvordan man endrer passordet på ruteren (fra online-passord til eget passord).

De 3 mulige passordene er altså:

1. blankt

2. online-passordet

3. eget passord som du selv har valgt, f.eks. som passord for trådløst nettverk.

Såvidt jeg kan skjønne valgte du eget passord da du satte opp trådløst nettverk? Da er dette egenvalgte passordet sannsynligvis det riktige. Hvis du har glemt passordet kan du resette modemet og sette det opp på nytt.

Å resette modemet er ikke noen spesielt stor risiko hvis du har OK oppskrifter. Det er en nødløsning som vi må benytte en sjelden gang hvis vi ikke kommer inn på et modem. Det er en oppgave som de aller fleste kommer borti før eller siden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Såvidt jeg kan skjønne valgte du eget passord da du satte opp trådløst nettverk? Da er dette egenvalgte passordet sannsynligvis det riktige. Hvis du har glemt passordet kan du resette modemet og sette det opp på nytt.

Vi satte et nytt kryteringspassord på nettet da vi fikk ruteren. Jeg synes vi kunne få et annet passord en det som stod på lappen som fulgte med.

Vi har forsøkt å logge inn med brukernavn: admin og passordet som vi satte som krypteringspassord på wlan. Det fungerte ikke.

Det er akkurat som om uansett hva vi skriver under passord og trykker login så kastes det på 2-3 ekstra "passordkuler" (dvs de prikkene som kommer når man skriver inn et passord - slik at andre ikke skal se hva man skriver).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive