Logge på en ny maskin på server

5 innlegg i emnet

Skrevet

I min bedrift har jeg en gang i tiden fått satt opp en server, Windows Server 2003, med 5 maskiner som er koblet til et domene. Alle disse 5 maskinene kjører Windows Vista. Jeg har kunnet endre brukere på disse maskinene etter som noen har sluttet og begynt i firmaet. Jeg har også fått lagt til områder på domenet til disse brukerne.

Nå skal jeg imidlertid prøve å legge til en helt ny maskin til serveren. Jeg har fått laget bruker til denne maskinen på serveren/ domenet. Det går fint å logge på denne brukeren fra en av de 5 maskinene som allerede er koblet til serveren. Den nye maskinen logger seg på domenet, ser jeg nederst i høyre hjørne med ikonet av to datamaskiner og jordkloden. Når jeg klikker på nettverk, kommer alle maskinene i nettverket opp, men den har ikke tilgang til noen av filene på server eller de andre maskinene. Jeg får ikke til å endre påloggingen på den nye maskinen. Jeg får bare valgt lokale påloggingskontoer, ikke nettverkskontoer.

Noen som kan hjelpe??

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

1: Logg på maskinen med administratorkontoen i domenet, dette gjør du ved å skrive inn domenenavn\administrator i påloggingsfeltet når du skal logge inn.

2: Gå inn på brukerkontoer, endre, eller slett den lokale kontoen (gi den nytt navn) jeg går ut ifra at du har valgt å kalle den det samme som du har kalt domenekontoen, noe som er dumt. Da maskinen alltid kommer til å logge på den lokale maskinkontoen før domenekontoen når du har samme brukernavn på maskinen som på domenet.

3: når du har gjort dette, så skal du logge på maskinen med den brukeren som du har gitt tilatelser til dette, sjekk at du har alle de tilgangene du skal ha.

4: Er du sikker på at du har meldt maskinen inn i nettverket? Du må melde maskinen inn i domenet, det ser du _ikke_ på kloden nederst i hjørnet. Høyreklikk på min datamaskin, velg egenskaper, du ser litt på høyre siden at du har noe som heter: Egenskaper for datamaskinnavn, domene og arbeisgruppe.

Trykk på endre instillinger, klikk deretter på endre bak teksten der det står gi datamaskinen nytt arbeids eller domenenavn. Sjekk at den står på domene og ikke arbeidsgruppe.

Endret av Lock-Aze
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Takk for svar, men jeg kommer ikke til det første steget. Jeg skulle gjerne lagt til bilde av hvordan det ser ut på maskinen som jeg ikke får koblet opp, og en av de som lar seg koble opp, men det får jeg ikke til heller... :angry:

Jeg får kun opp mulighet til å velge kontoene som er registrert på maskinen lokalt. Jeg får ikke muligheten til å velge manuelt, ved å trykke CTRL+ Alt+ Del. Alle de andre maskinene har denne muligheten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er fordi maskinen ikke er meldt inn i domenet. Logg på maskinen som lokal admin, høyreklikk my computer - > properties. Change computer name, domain and workgroup settings eller no sånt.

Skriv inn inn domain + domain admin username + pass, restart pc.

Da får du logget maskinen på domenet, men du må skrive username på følgende måte på Vista/Win7: DOMAINNAME\username

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Takk for svar, men jeg kommer ikke til det første steget. Jeg skulle gjerne lagt til bilde av hvordan det ser ut på maskinen som jeg ikke får koblet opp, og en av de som lar seg koble opp, men det får jeg ikke til heller... :angry:

Jeg får kun opp mulighet til å velge kontoene som er registrert på maskinen lokalt. Jeg får ikke muligheten til å velge manuelt, ved å trykke CTRL+ Alt+ Del. Alle de andre maskinene har denne muligheten.

Les punkt nr 4. og innlegget fra xcomiii det virker mer og mer som om du ikke har meldt maskinen inn i domenet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive