ITpro søker ansvarlig redaktør

17 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

ITpro.no er et selvstendig og uavhengig IT-magasin, og har gjennom en årrekke publisert guider, tips og triks, artikler og produktomtaler. Vi trenger nå en ny ansvarlig redaktør, som har motivasjon og et ønske om å ta nettstedet til nye høyder.

Les mer

Endret av ITpro.no
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kunne kanskje være lurt å skrive hvilket lønnsnivå stillingen vil ligge på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det står skrevet i artikkelen faktisk.

I likhet med alle andre jobber her på nettstedet, er også denne jobben basert på frivillig innsatsvilje.

ITpro er alltid vært drevet av ildsjeler som ønsker å holde nettstedet i live.

Vi er fullstendig klar over at dette er et stort, negativt punkt, men pr i dag er ikke ITpro et kommersielt nettsted, men et selvstendig og uavhengig nettsted - av brukerne, for brukerne.

Allikevel håper vi at det er noen der ute som er interessert i å være med å drive nettstedet videre. ITpro har levd på frivillig innsats i over 10 år nå, og det er synd om vi må sette strek.

Så, har du noen timer til overs og har lyst til å være ansvarlig for at det redaksjonelle innholdet på nettstedet når nye høyder, så er det bare å søke.

Det skal dog sies at det vil være muligheter for belønning dersom nettstedet drives bra av vedkommende, og de økonomiske rammene er romslige.

Endret av Martin Aleksander
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kom nok bare ikke godt nok frem. Dere søker folk til en stilling, og man må få betalt for en stilling. Søker dere derimot noen til et verv, så er det noe annet ;)

Håper dere får tak i en god person som kan få noe driv i siden. Det var nok en av de største blunderne dere kunne gjøre å legge siden død mens dere oppdaterte den. Ser nå at det er minimalt av artikler som blir utgitt, og er hauggamle tråder som dominerer oversikten til forumet. Virker som dere mistet hele momentet.

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg skjønner at mange kan oppfatte det på den måten du har oppfattet det.

Fra vår side, så er derimot ikke oppgraderingen årsaken til at nettstedet har få, redaksjonelle oppdateringer på forsiden.

Nåværende redaksjon har vært med i en årrekke, og flere har mistet litt motivasjon til å forsette arbeidet, noe som er fullt forståelig.

Nedetiden og oppgraderingen av nettstedet har dermed ikke hatt en stor innvirkning på det redaksjonelle, men det er tidenes løp som er årsaken.

Derfor ønsker vi at en ny redaktør vil ta over redaksjonen og bringe nettstedet tilbake til det vi var tidligere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå er ikke jeg interisert å bruke fritiden min på dette.

Så jeg spør av ren nyskjerrighet og for andre.

1. Trenger vi nyhetsartikler? Eller skal vi fokusere 100% på brukerforum?

2 Reklame finansiering kan det være noe? Greit hvis man få 50 kr i timen per artikkel, men syns man burde få noe for å bruke på fritiden sin.

3. Er det mulig å få bedrifter å støtte utviklingen av et slik forum? Kunnskap hos brukerne kan komme bedriftet til gode.

4. Hvilken krav (Bidragskrav setter dere?) Tenker på man minium må regne med å sette av

5. Skal nyhetartikkel kunne lages av hvem som helst registerte brukere? Bare ansvarlig redaktør er en form av moderator?

4-6 timer om dagen å skrive minst en nyhetartikkel frivillig om dagen? Er det noe krav til personen angående språk kunnskaper, generielt kunnskaper?

Altså for å klare dette profesjonelt, tror jeg ikke å få god kritikk på CV sin nok å få en person villig å gjøre dette frivillig, jeg beklager å være negativ, men forstår jo folk synspunkt god her. Hvis folk har en jobb de kan leve med, forstår jeg spessielt godt hvorfor folk ikke velger å jobbe frivillig ekstra, med mindre de tjener på kunnskaper eller andre ting.

Skal man i så fall jobbe frivillig på et prosjekt, sats på Opensource prosjekt der man enten er oversetter, programmerer, designer etc det kan man tjene bedre på, fordi det bidrar både til seg selv, og til andre.

Nyhetsartikkler, guider, etc gir bare andre erfaring, men hvis jeg kan en ting, hjelper det meg ingen ting? Vetfall slik jeg ser på det. Men det utelukket meg ikke å hjelpe andre på et forum, fordi jeg kan trekke meg når jeg vil. Tar jeg ferie, slipper jeg å si jeg reiser ut av landet, en annen må ersatte meg.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1. Ja, selvsagt gjør vi det? Hvis ITpro kan være et sted der man alltid finner interessante nyhetsartikler og annet snacks som er relevant for IT-folk så ser jeg ikke hvorfor det ikke skal satses på.

2. Det står svart på hvitt at dette ikke er noe man får betalt for i valuta. Men et eksempel på noe man kan betrakte som en belønning, er at produsenter som sender produkter til test kan la deg beholde testeksemplet.

3. og 4. Det får noen andre svare på.

5. Alle som vil kan sende inn artikler via bidragsskjemaet på forsiden. Artiklen havner da i kø, og noen i redaksjonen vil se over (korrekturlese osv) og vurdere saken før den eventuelt havner på nettstedet eller forkastes.

Hvorfor skal man da gjøre dette frivillig? Det er utrolig hvor mye man kan utvikle seg selv når man graver og leter for å skrive noe. Gjør man en skikkelig research når man skriver artikler vil man også ta til seg det man leser og man lærer av det i tillegg. Man videreutvikler da både sine egne interesser, ferdigheter innenfor det området og andre får dra nytte av det. Gjøres det en skikkelig jobb her vil det også bli lagt merke til av andre og man opparbeider seg et (godt) rykte etter hvert.

Du skriver at videreformidling av slikt stoff (artikler/guider) gir kun leserne erfaring, men som jeg nevner i forrige avsnitt, så tar du nok litt feil her. Det er alt etter hvor mye sjel du legger i arbeidet. Det er en læringsprosess fra start til slutt for den som jobber med det, og du opparbeider deg selv erfaring og kunnskaper om emnet, så lenge du har interessen for det og er villig til å gjøre litt research.

Hvorfor gidder du å sitte på forumet og hjelpe andre da? I følge deg vil vel det også bare den som leser det den erfaringen. Eller? ;) Jeg for min del har lært mye (omtrent alt jeg kan?) gjennom forumet og den redaksjonelle delen av nettstedet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvorfor gidder du å sitte på forumet og hjelpe andre da? I følge deg vil vel det også bare den som leser det den erfaringen. Eller? ;) Jeg for min del har lært mye (omtrent alt jeg kan?) gjennom forumet og den redaksjonelle delen av nettstedet.

Fordi jeg stiller noen spørsmål selv, dermed, tjener jeg og andre på det.

Og man kan ikke kun stille spørsmål, uten å gi svar, fordi da ville svarene bli få.

Er enig at både diskusjon/itpro er et sted man lærer mye av, gjennom en del år.

Selvsagt kan det ikke ersatte skole, men man trenger nødvendigvis ikke å gå på skole, hvis man leser seg gjennom ting etterhvert.

Nå er PC teknikker noe man ikke fysisk i følge loven noe man må ha fagbrev på, altså hvis det var slik at man måtte bare ha kunskapen, hadde jeg heller gått Elektrikker/snekker linjen, fordi da kunne jeg bygge mitt hus, PC er ingen krav på samme måte angående kunnskapnivå, man havner ikke i fengsel/bot for å gjøre noe feil der. Untaket må være piratkopiering eller ulovlig hacking hvis man er yterst uheldig.

Men problemer i dag er, man slipper ikke unna, skole fordi det ofte jobbsammenhenger kreves man har gått skole for å få fagbrev de aller fleste tilfeller fordi jobben kan ikke stille 100 spørsmål om kunskapsnivået, man kan ta prøve som privatist, så er ikke kunskapnivået det går på. Riktignok en risiko fult oppgave.

Å ha et forum for elektrikkere, snekkere er vel neppe mulig å få til på samme måte?

Angående, å skrive artikkel, ja jeg kunne gjerne gjøre det å få "Techpoeng," men for meg personlig er jeg i tvil hva slags artikker itpro faktisk vil ha, dermed kunne jeg laget et superfin artikkel, problemer f.eks kunne vært hackintosh, ungå sperrer av produktaktivering av microsoft produkter ikke er godtatt som itpro artikkeler.

Dermed har jeg brukt 2 timer på en supergod artikkel ingen vil ha.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Å ha et forum for elektrikkere, snekkere er vel neppe mulig å få til på samme måte?

Joda, det finnes det også. Men det er noe helt annet enn diskusjonstemaet her.

Du tenker på muligheten til å bruke ITpro som referanse for å få deg en jobb? Det er fullt mulig å gjøre det silk. Men å vise til tråder du har hjulpet andre i er neppe løsningen. Å bruke noe som har blitt publisert på forsiden, derimot... All erfaring som kan tilsi at du innehar mye kunnskap innen et tema er godt å ha et bevis på. I så måte kan vervet i ITpro og f.eks artikler og guider du har skrevet her også brukes i en jobbsøkersituasjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er enig at både diskusjon/itpro er et sted man lærer mye av, gjennom en del år.

Selvsagt kan det ikke ersatte skole, men man trenger nødvendigvis ikke å gå på skole, hvis man leser seg gjennom ting etterhvert.

Nå er PC teknikker noe man ikke fysisk i følge loven noe man må ha fagbrev på, altså hvis det var slik at man måtte bare ha kunskapen, hadde jeg heller gått Elektrikker/snekker linjen, fordi da kunne jeg bygge mitt hus, PC er ingen krav på samme måte angående kunnskapnivå, man havner ikke i fengsel/bot for å gjøre noe feil der. Untaket må være piratkopiering eller ulovlig hacking hvis man er yterst uheldig.

Tja, jeg ser ikke helt sammenhengen her. En elektriker eller snekker trenger fagbrev for å kunne få jobb, men det er veldig begrenset hva du får lov å gjøre. Du kan ikke bygge ditt eget hus, og du kan som elektriker ikke gjøre stort annet enn å gjøre hva du blir fortalt om. Har du lyst til å sette opp el-anlegget ditt så trenger du ifølge loven høyskoleutdannelse eller teknisk fagskole:

Elektroinstallatør* er en person som har bestått en egen prøve og som forutsettes å ha minst følgende utdanning: Eksamen fra teknisk høgskole, ingeniørhøgskole eller to-årig teknisk fagskole, linje for elkraftteknikk.

Og da er det fortsatt et firma som har ansvaret for hva du gjør. Du må ta enda flere eksamener og mer utdanning om du ønsker å kunne sette opp el-anlegget alene.

Kort sagt: Både PC-teknikker og Installatører, elektroingeniører etc.. krever høgskole, og det letteste er da å gå "allmenfag" på VGS. Du vil også lære en del om elektriske kretser, elektriske magnetfelt etc.. på VGS i fysikkundervisningen.

Du har datateknikk, dataingeniør og mange andre fag som du kan ta, som baserer seg på informasjon du finner på ITpro, og som du kanskje har litt kunnskap i fra før av. Men for å få jobb etter noe slik så trenger du en bachelor eller master-utdannelse. Ergo, er kravet MYE høyere enn for en elektriker.

Du kan derimot lettere få jobb i PC-klinikken til elkjøp, eller andre private firmaer som driver med datareperasjon. Her trenger du ikke nødvendigvis noen utdannelse, men tipper de har visse krav om allmenfaglig utdannelse, eller det som før het "media og kommunikasjon". Du får det meste du trenger å vite gjennom jobben, men ITpro fungerer som et godt utgangsnivå, og viser interesse på fritiden.

Har selv jobbet i eget "datareperasjonfirma", samt i PC-klinikken til elkjøp, og det er begrenset hvor mye ansvar du sitter med, samt hvor vanskelige reperasjoner du får. Selv så syntes jeg det ble altfor lett, og går derfor videre med utdanningen min. Uansett hvor du skal jobbe så får du opplæring i det du skal gjøre. Det stilles derimot krav til hva du kan fra før av på de forskjellige yrkene. En PC-teknikker som hjelper kunder på Elkjøp, trenger egentlig bare være glad i å fikse PCer som bakgrunn, mens en PC-teknikker for en serverlab kan måtte kreves å ha høyskoleutdanning.

:)

Edit: Joda, man kan jo ta elektriker-linja og så gå videre utdanning, men dette kreves da et ekstra år der du tar opp en del fag. Ettersom kunnskapsnivået er for lavt for elektrikkere, enn i motsetning til det du finner på allmenfag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå sklir det litt ut her, men bare får å oppklare litt; Det vi ser etter er en ansvarlig person som vil ta over den redaksjonelle driften av nettstedet.

Det er selvfølgelig ønskelig at vedkommende vil peile kursen på nytt, og seile i riktig retning.

Hvor mye en redaktør/redaksjon lærer selv, er helt opp til personen selv. Han kan play it safe, og bare skrive og formidle ting han kan - eller han kan søke kunnskap og videreformidle det.

Selv kunne jeg nærmest ingenting når jeg startet å jobbe med ITpro, men har bygd meg oppover med kunnskap, og tatt utfordringene på strak arm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser at det fort kan bli temmelig begrenset når det gjelder søkere til en slik "stilling". Gjør regning med at fjortissene på forumet står i kø, mens de mer modne og skikkede til en slik "jobb" heller bruker sin fritid på kone og barn ;)

Ang nedetiden som var, så tror jeg det var mange av nettstedets lesere som sjekket innom, men etterhvert gikk lei ventingen, og når de kanskje har husket på å sjekke innom her i senere tid, så har de sett at fredagshumoren har manglet, samme diskusjoner ligger på topp i ukesvis, og at det ikke produseres saker. De som ikke har glemt nettstedet pga nedetiden, har dere mye mulig skremt bort pga nettstedets nåværende kvalitet, mens de enda færre som henger igjen gjør det kun av lojalitet. For her er det intet mer å hente. Dessverre.

Forresten, dette minner meg om hva jeg sa rett før X6 ble lansert. Det var mye rykter som gikk i forumene den gang, og det ble spurt hva vi trodde ville skje. Jeg sa at jeg håpet at HW og ITPro skulle slås sammen, for ITPro ville på sikt ikke ha livets rett. Den gang ble jeg kraftig ledd av, men nå viser det seg vel at den som ler sist ler best.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Morn, er det en "jobb" som gjøres hjemme ifra eller har itpro et eget kontor?

og hvilket ansvar har man i denne "stillingen" om man f.eks ikke klarer å levere ut nok eller gode nok artikler f.eks eller ikke oppfyller kravene, vil man da bli personlig ansvarlig av hva som skjer med nettstedet?

så om noe skulle bli galt så har man intet ansvar for noe som måtte skje? ikke at jeg tenker å søke men bare hvor stort ansvar har man som ansvarlig redaktør? konsekvenser etc?

og er det prøve periode f.eks eller kontrakt?

og om man skulle teste et produkt, har itpro et eget sted hvor ting testes eller hvordan er systemet der?

kanskje rotete skrevet men men kanskje kjekt å vite :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er en type frivillig verv, og vi har ikke noe kontor til disposisjon.

ITpro er et uavhengig og selvstendig nettsted, og er ikke en del av et større mediehus med økonomi. Vår nåværende redaksjon har "kontorer" rundt om det ganske land, fra Østfold, via Oslo, Bergen, Trondheim og Bodø.

ITpro har vært drevet i over 10 år nå - fordi vi har lyst, og fordi vi brenner for det engasjementet og den jobben vi har gjort i årene som har gått.

"Personlig ansvar" er et stort ord, og vi ønsker ikke å bruke dette. Vi ønsker derimot at personen som evnt. tar over, har et stort engasjement for å drifte det redaksjonelle.

Jeg er klar over at vi trolig etterspør det umulige, men samtidig håper jeg at vi kan finne en eller flere personer som har gnisten vi hadde da vi holdt på for fullt.

Når det gjelder produktomtaler, så har vi mange gode kontakter i både hardware- og software-baserte selskaper, Microsoft, Adobe, ASUS, MSI, ESET, Panda, Canon, og Navigon for å nevne noen. I likhet med tidligere nevnt, utføres produktomtaler også på den lokasjonen vedkommende måtte befinne seg.

Et viktig nøkkelord for jobben er kunnskap - og evnen til å finne og videreformidle kunnskap.

Hovedsaklig ønsker vi ikke at ITpro.no skal være et rent nyhets-/tabloid-nettsted, eller IT-bransjens svar på Se-og-Hør (Les: ITavisen), men et nettsted hvor leserne kan tilegne seg kunnskap, og lese nyttige guider, tips/triks og produktomtaler, samt få support via forumet.

I den forbindelse er det heller ikke samme krav til publiseringshyppighet. Kvalitet fremfor kvantitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hadde jeg vært litt eldre hadde jeg søkt, vil ikke søke før jeg har litt mer kunnskaper om rettskriving og lignende, minst bli ferdig med ungdomsskole evt. videregående, så får vi se om jeg får muligheten om noen år

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dere burde også fortelle litt om eierforholdet, ansvarsområdet og hvordan det i praksis skal drives..

Hvem erier ITpro?

Hvilke bestemmelser kan en ny ansvarlig redaktør ta?

Hvordan finansieres ITpro?

Hvilke oppgaver utover "å få rulla til å gå" ligger bak?

Hvilken myndighet har en ny ansvarlig redaktør?

Hvilken endringer står man fritt til å gjøre?

Hvordan kan en ny ansvarlig redaktør påvirke dagens "image" av ITpro?

Ingen med litt respekt for seg selv er villig til å ta en slik jobb uten å kjenne mere til bakgrunnen og en del av overnevnte spørsmål..

Det er jo en stor oppgave som kommer til å ta en del tid. Personen som skal gjøre dette må først vite med seg selv at han har kapasitet, kunnskap og ikke minst tid til å gjøre dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nettstedet ITpro.no eies av ITpro A/S (Per Ståle Kvam, Martin Aleksander Holm, Bjørn Tore Boquist, Alexander Solaat Rødland, Jan Ivar Ravn, Stian Monstad, Cato Hognestad Jensen).

Nevnte personer overtok selskapet etter tidligere redaktør Frank Aune (2001-2009).

Det er Per Ståle som har innehatt rollen som Ansvarlig redaktør frem til nå, og vi har alle bidratt på hver våre måter når det gjelder redaksjonelt innhold, administrativt og utvikling.

Det kan være aktuelt å forespeile ny redaktør med eierandel i selskapet.

Nettstedet finansieres hovedsaklig gjennom annonseinntekter. Standard Google Adsense og Tradedoubler genererer et begrenset månedsbeløp, men vi jobber kontinuerlig med å få på plass større annonseringskampanjer.

Inntektene som genereres går uavkortet tilbake til nettstedet og dets brukere, i form av utgiftene vi har, men et eventuelt overskudd går til konkurranser med premier og andre ting. Verken redaksjonen, administrasjonen eller styret tar ut lønn fra selskapet. Vi har dog enkelte perioder hvor vi belønner skribenter. Dette er da avtaler som gjøres med hver enkelt skribent, eller gjeldene for alle i en periode.

Vi har i 2011 gått gjennom en kraftig reduksjon av driftskostnader. Serverkostnader har vi presset ned med om lag 60 prosent, og vi vurderer å redusere ytterligere, ved å gå ned til 2 servere. Dette er tiltak vi er nødt til å gjennomføre for å kunne sikre videre drift.

Når det gjelder den nye redaktørens friheter, står han/hun ganske fritt.

ITpro skal dog videreføres som et IT-magasin, med de verdier og mål vi alltid har hatt. Dette står godt beskrevet på vår Om oss-side. Dette er de kravene vi setter høyest.

Ut over dette, blir det redaktørens ansvar å snu en negativ trend.

ITpro har de senere år mistet markedsandeler fordi vi ikke har klart å tilfredsstille verken våre lesere eller våre egne verdier og mål.

Vi ønsker ikke å se at ITpro.no skal bli husket som en dårlig og utdatert Wikipedia-artikkel, eller konspirasjonsteorier som tidligere hadde flere gjesteopptredener for noen år siden. Dessverre har slike episoder hengt ved oss lengre enn fortjent, noe som er svært beklagelig. Det er ikke til å stikke under en stol at flere av disse såkalte 2012-artiklene var både mest lest og mest diskutert - men samtidig var de så langt utenfor nettstedets redaksjonelle plan at de sørget for at ITpro fikk en total omveltning.

Når alt dette er sagt, har en ny redaktør så og si frie tøyler for å sørge for at nettstedet kommer på riktig kurs igjen.

Når det gjelder administrativt og utvikling, så vil vi fortsatt ta oss av dette i stor grad, men dersom ny ansvarlig redaktør har lyst til å bidra også her, er vi åpne for det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive