Oppgradere PC-komponenter.

30 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Heisann, skal kanskje oppgradere PC'en min, og har sett på en del oppgraderingspakker på komplett.no og har funnet disse to:

Oppgraderingspakke Intel - Intel Core™

Oppgraderingspakke Intel - Core i7 2600K

Jeg lurer rett og slett på om komponentene jeg har i PC'en kommer overens med en av de to oppgraderingspakkene? Spesifikasjonene er i signaturen min.

Jeg lurer også på hvilken av de pakkene jeg skal gå for? Jeg driver med HD-videoredigering samt 3D-redigering og sånt og kunne trengt litt ekstra kraft i render-prosessen og i alle andre programmer, men er usikker på hvilken av de jeg burde gå for.

Jeg er god på PC og sånt, men jeg må bare forsikre meg med IT-folkene her inne :)

MVH meg

*SE NEDERSTE POST!*

Endret av Nicwillu
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Gå for core i7 2600k denne er fint til overklokking.

Så sant kabinettet er ATX størrelse, burde det ikke bli noe problem.

Chieftec Smart Series 550W PSU ATX 12V V2.3 er jo ikke noe supert kraftig men går vel sikkert greit.

Eneste grunn for å gå for sokkel 1366 i dag, må være fordi du har 6 DDR3 ram brikker, eller prosessor fra før.

Eller du tenker på å kjøpe:

• Intel® Core™ i7-980X Processor Extreme Edition
    (12M Cache, 3.33 GHz, 6.40 GT/s Intel® QPI)
  • Intel® Core™ i7-990X Processor Extreme Edition
    (12M Cache, 3.46 GHz, 6.40 GT/s Intel® QPI)

Da kan jeg anbefale sokkel 1366.

Husk at sokkel 1155 ikke er noe ersattning for 1366, men den nyeste serien før sokkel LGA2011 tror jeg den het som blir nye sandy brigde på 6 kjerner.

Men det jeg lurer på.

Hvis du har: http://www.msi.com/product/mb/GF615M-P33.html#?div=CPUSupport

Hvorfor da ikke bare oppgradere bios å kjøpe AMD Phenom II X6 1055T isteden?

Nå er det jo snakk om 125 watt prosessor, ikke like kraftig, men langt rimligere hvis du har et fungerede hovedkort fra før.

Nå står det 95 watt, men er usikker på om det er så veldig mye forskjell her? Men skulle jeg tippe er det en hvis sansylighet det vil fungere, hvis du oppdaterer bios, men jeg tror andrull eller noe andre for bekrefte den teorien først.

Jeg brukte et asus hovedkort som jeg oppgraderte fra AMD Athlon II X2 250, 3,0Ghz til X6 1055T og merket store forskjell, klarte en hvis periode å få den stabil på 3.3 Ghz, men merker at hovedkortet jeg har ikke tåler den hastigheten siden jeg når grensepunket.

Så siden den hovedkortet du har klarer 1065T så er det fult mulig du kan klare en 3.4 Ghz overklokking greit men over det er usikkert. AMD har pleid å være veldig kompaktibel på hovedkort delen.

Endret av LMH1
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilke programmer er det du bruker til HD-videoredigering og 3D-redigering. Eller rettere sagt, støtter de godt multitasking/skalerer bra med fler kjerner?

Har du planer om å overklokke/kan du overklokke fra før? Bør dette tas i betraktning?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er det XP du tenker å bruke? Da er det bare Bios basert hovedkort som funger.

Ellers vil jeg si, gå for AMD fordi du har amd hovedkort og velger pris og har OEM lisens av windows.

Gå for:

Intel Core™ i7 Hexa Processor i7-970

Hexa Core, 3,2Ghz, Socket 1366, 12MB, QPI: 4,8GT/sec, 130W, Boxed w/fan

Prosessor fordi du vil ha blandt de beste prosessorene. Skal innrømme denne prosessoren er dyr for å være i dag, riktig pris er heller 3000 kr isteden for 4400 kr men burde være veldig bra en god stund. Regner med den fint klarer en litt overklokking også. Kankje opp mot 3.6 Ghz.

Gå for sandybrige fordi du vil ha en prosessor som holder lengst og kan overklokkes.

Disse har vel turboboost 2 teknologi som betyr ennå raskere hvis programvaren støtter bare 1 prosessor kjerne.

Uansett om flere kjerner/tråder er eller ikke er støttet, vil man uansett få mere ytelse i multitasking ved flere programmer og maskinen holder lengere før den blir utdatert.

Endret av LMH1
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gå for core i7 2600k denne er fint til overklokking.

Så sant kabinettet er ATX størrelse, burde det ikke bli noe problem.

Chieftec Smart Series 550W PSU ATX 12V V2.3 er jo ikke noe supert kraftig men går vel sikkert greit.

Men det jeg lurer på.

Hvis du har: http://www.msi.com/product/mb/GF615M-P33.html#?div=CPUSupport

Hvorfor da ikke bare oppgradere bios å kjøpe AMD Phenom II X6 1055T isteden?

Nå er det jo snakk om 125 watt prosessor, ikke like kraftig, men langt rimligere hvis du har et fungerede hovedkort fra før.

Ja det har du rett i, jeg får se hva jeg gjør.

Hvilke programmer er det du bruker til HD-videoredigering og 3D-redigering. Eller rettere sagt, støtter de godt multitasking/skalerer bra med fler kjerner?

Har du planer om å overklokke/kan du overklokke fra før? Bør dette tas i betraktning?

Ja det mener jeg programmene gjør, jeg er ikke helt sikker for å være ærlig

Jeg bruker generelt After Effects CS5 og Sony Vegas til videoredigering, og Cinema 4D og diverse tracking-programmer til 3D-redigering.

Jeg hadde ikke noe særlig planer om å overklokke. Jeg har ikke overklokket før, men kan fremgangsmåten. Men jeg føler ikke at det er et behov for det enda ivertfall.

Er det XP du tenker å bruke? Da er det bare Bios basert hovedkort som funger.

Ellers vil jeg si, gå for AMD fordi du har amd hovedkort og velger pris og har OEM lisens av windows.

Gå for:

Intel Core™ i7 Hexa Processor i7-970

Hexa Core, 3,2Ghz, Socket 1366, 12MB, QPI: 4,8GT/sec, 130W, Boxed w/fan

Prosessor fordi du vil ha blandt de beste prosessorene. Skal innrømme denne prosessoren er dyr for å være i dag, riktig pris er heller 3000 kr isteden for 4400 kr men burde være veldig bra en god stund. Regner med den fint klarer en litt overklokking også. Kankje opp mot 3.6 Ghz.

Gå for sandybrige fordi du vil ha en prosessor som holder lengst og kan overklokkes.

Disse har vel turboboost 2 teknologi som betyr ennå raskere hvis programvaren støtter bare 1 prosessor kjerne.

Uansett om flere kjerner/tråder er eller ikke er støttet, vil man uansett få mere ytelse i multitasking ved flere programmer og maskinen holder lengere før den blir utdatert.

Jeg har tenkt å bruke Windows 7, og ja det er vel kanskje smart å kjøpe en kraftigere AMD prosessor, siden jeg har AMD-hovedkort fra før.

Alt jeg er ute etter er å få litt futt i maskinen, min AMD X2 250 klarer seg ikke så godt, så jeg tenkte å hive inn litt ekstra ram og en kraftigere prosessor.

Hva med en AMD X6 1100T?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tviler på hovedkortet ditt vil fungere med bedre en:

Phenom II X6 Thuban HDT65TWFK6DGR 1065T

Prosessor, denne er nok litt vanskelig å få tak i dag, men prøv å sjekk litt.

AMD X6 1100T er neppe stort lønnsomt da du nesten kunne velge nytt hovedkort + sandybrige isteden.

Så enten er X6 1065T, X6 1055T, Phenom II X4 x960 aktuelle.

Nå er disse litt dårlige en sandybrige, men 6 kjernen gjør det bra hvis alle trådene blir brukt.

4 kjerner er nok bare ca dobbelt så kraftig, men burde merkes det og.

Nå kan det tenkes du er heldig å finne en av prosessorene brukt.

X6 prosessoren bør du velge en bedre vifte, siden disse støyer på hard belasting.

Bare som du vet det.

Endret av LMH1
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tviler på hovedkortet ditt vil fungere med bedre en:

Phenom II X6 Thuban HDT65TWFK6DGR 1065T

Prosessor, denne er nok litt vanskelig å få tak i dag, men prøv å sjekk litt.

AMD X6 1100T er neppe stort lønnsomt da du nesten kunne velge nytt hovedkort + sandybrige isteden.

Så enten er X6 1065T, X6 1055T, Phenom II X4 x960 aktuelle.

Nå er disse litt dårlige en sandybrige, men 6 kjernen gjør det bra hvis alle trådene blir brukt.

4 kjerner er nok bare ca dobbelt så kraftig, men burde merkes det og.

Nå kan det tenkes du er heldig å finne en av prosessorene brukt.

X6 prosessoren bør du velge en bedre vifte, siden disse støyer på hard belasting.

Bare som du vet det.

Takk for info, men la oss si at jeg velger Core i7 2600K pakken, fungerer det godt? Jeg har en del penger jeg kan bruke så.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har ikke prøvd den, men regner med den funger ganske så godt.

Siden alt selges i pakkeløsning. Ville gått for seperat vifte også, selv om intel skulle blitt bedre.

Så det eneste du trenger å sjekke er fysisk mål i kabinettet, men så sant hovedkortet/kabinettet er i ATX så burde det gå.

Men personlig syns jeg både harddisken/skjermkortet kanskje begynner å bli litt utdatert også.

Hvis du har DVD brenner også?

Har strømforsyningen din CPU 8-pin ATX12V-kontakt?

Er ikke sikkert det er nødvendig, men anbefalt.

Personlig syns jeg en god SSD disk (sata 300) kan godt være 256 GB hvis prisen ikke blir for dyrt, er langt bedre kjøp siden du enkelt kan oppgradere AMD prosessoren.

Å kjøpe Vertex 3 selv om det er sata 3 gjør ikke noe siden da har du en fremtidrettet SSD disk. Selv om du ikke får top ytelse, er ytelsen/respontiden så bra som mulig.

Det er nok bare skrive/lese hastigheten du taper mest på her, responstiden er nok nesten lik tro jeg.

Personlig foretrekker jeg å ungå å bytte hovedkort/ram hvis det ikke er nødvendig.

Riktignok mister du litt ytelse men sparer litt penger også.

Endret av LMH1
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har ikke prøvd den, men regner med den funger ganske så godt.

Siden alt selges i pakkeløsning. Ville gått for seperat vifte også, selv om intel skulle blitt bedre.

Så det eneste du trenger å sjekke er fysisk mål i kabinettet, men så sant hovedkortet/kabinettet er i ATX så burde det gå.

Men personlig syns jeg både harddisken/skjermkortet kanskje begynner å bli litt utdatert også.

Hvis du har DVD brenner også?

Har strømforsyningen din CPU 8-pin ATX12V-kontakt?

Er ikke sikkert det er nødvendig, men anbefalt.

Personlig syns jeg en god SSD disk (sata 300) kan godt være 256 GB hvis prisen ikke blir for dyrt, er langt bedre kjøp siden du enkelt kan oppgradere AMD prosessoren.

Å kjøpe Vertex 3 selv om det er sata 3 gjør ikke noe siden da har du en fremtidrettet SSD disk. Selv om du ikke får top ytelse, er ytelsen/respontiden så bra som mulig.

Det er nok bare skrive/lese hastigheten du taper mest på her, responstiden er nok nesten lik tro jeg.

Personlig foretrekker jeg å ungå å bytte hovedkort/ram hvis det ikke er nødvendig.

Riktignok mister du litt ytelse men sparer litt penger også.

Ifølge http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580498#extra så er det ATX, så det skal vel gå.

Og her står det at PSU'en har 8-pins kontakt(?) Så det ska vel gå fint det?

GPU og HDD bytter jeg ut etterhvert.

Endret av Nicwillu
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da burde oppgraderingen gå lett.

Regner med du ikke har IDE dvd brenner?

Da kan det tenkes du trenger en ny dvd brenner.

Nå er jeg ikke så oppdatert hvordan floppy diskettkabel er på dagens hovedkort.

Ellers kan jeg ikke se noe annet som burde by på problemer annet en OEM lisens eller lingende.

Verken 95 watt for prosessoren + ca en 100 watt for skjermkortet er så veldig mye.

Så det burde gå bra her.

Har du tenkt å selge de gamle pc delene?

Nå tror jeg det ikke blir enkelt å selge noe annet en ram brikkene.

Endret av LMH1
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da burde oppgraderingen gå lett.

Regner med du ikke har IDE dvd brenner?

Da kan det tenkes du trenger en ny dvd brenner.

Nå er jeg ikke så oppdatert hvordan floppy diskettkabel er på dagens hovedkort.

Ellers kan jeg ikke se noe annet som burde by på problemer annet en OEM lisens eller lingende.

Verken 95 watt for prosessoren + ca en 100 watt for skjermkortet er så veldig mye.

Så det burde gå bra her.

Har du tenkt å selge de gamle pc delene?

Nå tror jeg det ikke blir enkelt å selge noe annet en ram brikkene.

"1 x Serial ATA-150 - 7-pin seriell ATA" jeg tipper det ikke er IDE da. Jeg vet ikke hva jeg gjør med de jeg bytter ut, jeg har en annen stasjonær som kunne trengt en overhaling her så.

Men da tipper jeg går for Core i7 2600K oppgraderingspakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

LES

Hei igjen, jeg tror jeg har ombestemt meg litt, har tenkt å gå for dette:

AMD Phenom II X6 1100T Black Edition

ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

PSU'en jeg har på nå er på 550w, holder det?

Så spørsmålet er, igjen om delene kommer overens med hverandre og det jeg fra før av har i pcen min.?

Har tenkt å kunne kjøre BF3 på fullt kjør når det kommer ut, og det går ikke med det oppsettet jeg har nå.

Og forresten, passer hovedkortet/skjermkortet inni kabinnettet mitt? Det står ikke noe om målene på noen av de to, eller er det bare jeg som er litt noob? (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638691)

Endret av Nicwillu
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

bring up my post? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Budsjett?

Syns du enten skal gå for 2500K og et Z68 HK: http://komplett.no/k/ki.aspx?sku=633060 , eller vente på AMD bulldozer...

Ser ut til å være ganske god plass i kabinettet ditt!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Budsjett?

Syns du enten skal gå for 2500K og et Z68 HK: http://komplett.no/k/ki.aspx?sku=633060 , eller vente på AMD bulldozer...

Ser ut til å være ganske god plass i kabinettet ditt!

Budsjett på 5-6k,

så, en 2500K CPU, Z68 HK og en GeForce 570 fungerer godt ilag? Og med resten av komponentene jeg har?

Endret av Nicwillu
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Og vil en 550w PSU holde? Hvis det gjør, så holder det vel akkurat? Kunne kanskje trengt en ny en for å ha litt til overs.

Handleliste

Tipper jeg må slenge inn en PSU inn der også, ser at GeForce 570 anbefaler minst 550w, og det er jo det jeg har nå så jeg følger jeg trenger litt til overs også, hvilken PSU er anbefaler dere?

Endret av Nicwillu
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bump, igjen? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

550w vil gå greit, men ikke all verdens rom for oppgraderinger...

Corsair, Sea sonic, Fractal design, Antec og thermaltake er noen bra.

Personlig hadde jeg ikke tatt noe dårligere enn 80+ Silver, men så lenge den er 80+ godkjent er det greit.

edit. glemte meg

Endret av Kakeshoma
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

550w vil gå greit, men ikke all verdens rom for oppgraderinger...

Corsair, Sea sonic, Fractal design, Antec og thermaltake er noen bra.

Personlig hadde jeg ikke tatt noe dårligere enn 80+ Silver, men så lenge den er 80+ godkjent er det greit.

edit. glemte meg

Ok thanks, så grafikkortet, hovedkortet, og cpu'en passer ilag, og har plass i kabinettet og sånt?

Må jo vær sikker før jeg kjøper (som blir en liten stund til)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det var vanskelig å holde denne tråden i gang :P Kjøper jeg disse delene fra Handlelisten, så skal alt fungere? Alt er kompatibelt og det er bare å installer og ready to go, det er kompatibelt med komponentene jeg allerede har (signatur)?

Endret av Nicwillu
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja. Er null info på kabinettet ditt, men er veldig sikker på at det er stort nok...

Kan hende du må kontakte Microsoft for å kunne aktivere Win 7 om du skal bruke lisensen du har nå...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja. Er null info på kabinettet ditt, men er veldig sikker på at det er stort nok...

Ok takk, når du tenker på plass, så er både hovedkort og grafikkort stort nok til å passe i kabinettet.

Endret av Nicwillu
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hm, jeg har (igjen) endret litt på oppsettet, som man ser her: Handleliste

Jeg har byttet ut 570 med en HD 6950, og i5 2500k med en i7 2600k og prisen forblir da omtrent den samme.

Ville bare høre om dere har noen innvendinger

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Les over

La nå merke til at 6950 bruker PCI Express 2.1 port, men ser at hovedkortet nevner ingenting om 2.1, men tipper det fungerer? : P

Endret av Nicwillu
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bump, igjen igjen? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive