[LØST] Maskinen starter 1 av 20 ganger

33 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Nå de 3 siste dagene har maskinen fryst helt når den kommer til loginscreen, eller rett etter jeg ser skrivebordet. Noen ganger under windows logoen under oppstart også.

Ting jeg har prøvd:

Slått av oc på cpu og gpu

startet i sikkerhetsmodus, som fungerer

gjennopprettet maskinen fra en tidligere sikkerhetskopi, som var fra igår.

Noen som vet hva som kan være galt?

Men helt siden noen måneder etter jeg fikk maskinen, har den fryst ved åpning av programmer som krever administratortilatelse. Dette slo aldri feil, men maskinen måtte ha stått på i over 30 min for at det skulle skje.. Noen som vet hva som kan være galt?

På forhånd, takk for svar.

Hilsen,

Crazyjoey

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Uten at eg har noen ide om hva som er gale så det første eg hadde gjort er å installert en fresh installasjon av Windows

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Reinstall blir nok siste utvei for meg.

Men før, har jeg også prøvd med clean reinstall. Problem, maskinen fryser fortsatt ved programmer som trenger admintilatelse.. Det har den gjort de siste gangene jeg har reinstallert, både med hdd og ssd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du utelukket mulighet for feil i hardware?

Har du testet maskinen med:

• Memtest86+
  • HDtune
  • 3Dmark (eller annet grafikk+effekt-krevende testprogram)

?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

3dmark og furmark går fint.

hdtune kan jeg teste nå, og memtest etterpå.

Men kan ramen ha tatt skade av å ha kjørt på forlav volt? Jeg har noen brikker som skal kjøre på 1.9V ifølge komplett, mens på brikken står det 1,7-1,9. Bios tror det er 1333 brikker på 1,65V mens brikkene skal kjøre på 1600 og 1,9V. Kan dette være problemet?

men skal teste hdtune og memtest

------------

hdtune gikk fint, på alle harddisker og ssd.

memtest vil jeg helst ikke ta nå, siden maskinen er oppe å går, vil ikke bruke lang tid på å starte den opp igjen, så får bli en anen dag, eller når maskinen klikker. Kan da brenne en ny cd iværtfall :)

------------

memtest ga null feil

Endret av KongKlykken
slo sammen trippelpost
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da lurer jeg på om du har registrert følgende:

• Oppstod probletem FØR eller ETTER at driverne var installert?
  • Oppstår problemet også når pc'en er strippet ned til kun det som er nødvendig for at den skal virke?
  • Har du prøvd å deaktivere onboard devices (modem, nic etc.) fra bios?

Siste spørsmålet bunner ut i at jeg selv har erfaring med onboard NIC som i seg selv har vært dårlige og dermed årsaken til ustabilt system, med de følger som du her beskriver.

Endret av Geir_HK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1. Jeg vet ikke helt. Jeg installerte alle drivere før jeg begynte med programmer. Og maskinen fryser ikke ved åpning av driverinstallasjoner som krever admin tilatelse, ikke rett etter oppstart. Men etter den har vært på en stund kan jeg slite.. Så vet ikke om det kom før eller etter jeg installerte driverene.

2. nei har ikke prøvd det. Skal jeg da ha hk, cpu, gpu, ram og ssd tilkoblet? og tastatur og mus såklart...

3. nei. Hadde mye av det deaktivert før, men ikke etter resett av bios. Modem? vil det si ethernet porten? uten den har jeg ikke internett... og hva er NIC?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

3

NIC : Network Interface Card.

Du burde sett gjennom i bios-instillingene før du begynner å spørre. Enkelte HK har muligheten for det mens andre ikke har det. Jeg kan da vel ikke vite hvordan det er med din maskin.

2

6 x ja. Men dersom du har mer, så kunne du ha prøvd å koble fra. Har du flere disker/ssd'er utenom den som windows er installert på?

1

Dette gir rimelig rom for å anta at det kan være et driverproblem. Prøv å last ned en tidligere utgitt driver og se om problemet fortsetter.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei, var utsatt for det samme,da var det et minnekort som ikke hadde god kontakt, tok ut 3 og lot et stå igjen og maskinen ble ok.,prøvet på denne måten alle en etter en,satte satte så i nr. 2 startet det virket ok nr.3 osv.Med alle minnebrikkene på plass var pcèn i god gammel form igjen.

Hilsen Utsikten :D

Endret av Utsikten
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan jo prøve å flytte om på brikkene. Skal teste det på tirsdag. Kan jo kankje prøve de 2 andre slotene.

------

Da har jeg flyttet brikkene til den andre kanalen. Dyttet de ordentlig inn, får se hvordan det går nå. Hadde iværtfall ingen problemer med å starte opp nå.

Men kan ramen min ha tatt skade for å ha kjørt på for lav volt? Min ram skal ha 1.9V, og skal kjøre på 1600mhz.. ifølge memok og standar bios instillinger, så skal vist rammen min kjøre på 1.65V og 1333mhz. Kan dette ha ødelagt rambrikkene? Jeg merket det ikke før etter at det hadde gått et halvt år. Kan brikkene ha blitt skadet?

Endret av KongKlykken
Slo sammen dobbelpost
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For lav spenning gir normalt sett ingen skade nei. :) Fører som oftest bare til at maskinen låser seg..

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så det er det som kan være mitt problem? Om det er problemet, så kan det jo kankje enkelt løses. Men selv om jeg satt volten til 1.9, så hjalp det ikke på noe særlig :( Men det var før, har alt på auto nå.

----------

Nytt problem oppdaget. Når jeg nå åpner et program som trenger admin tilatelse, og trykker ja, så forsvinner lyden. Jeg må inn i lydenhetene, deaktivere lydkortet og aktivere det igjen. Any ideas?

Endret av KongKlykken
Slo sammen dobbelpost
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gir meg ikke hehe.....Formater :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

windowsknapp + r

nytt vindu

cmd

nytt vindu

sfc /scannow

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror nok det er noe annet som forårsaker problemer hos deg, Crazyjoey. Driverproblemer eller noe dypere inn i OSet kan være en underliggende årsak her. :) SFC /Scannow kan kanskje avdekke slike problemer.

Gjeewaytee: Kjekt å finne ut hva som er problemet, slik at han kan unngå det ved en senere anledning. Kjipt å havne opp med samme problem etter formatering også, bare fordi han f.eks installerte samme program igjen. :P

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Får ta den kommandoen når jg kommer hjem Forrmatering blir SISte utvei, da jeg ikke orker å styre med backup :P

scannow ga null feil. Hadde vist en opptatering igår som fikk maskinen til å ikke starte idag, merket det når jeg gikk i sikkerhetsmodus, stod noe om konfigurasjon av opptatering feilet, gjennoppretter. Husker ikke helt...

------

Nå har jeg ett større problem... Pc'n starter, men får ikke åpnet noen programmer. Det startet med at jeg så at avast var deaktivert, og bestemte meg for en restart. Nå

Funker ingenting. Ikke internett eller noe. Sikkerhetsmodus er jeg i nå, ikke nett der heller. Scanner etter malware med mbam, boring found...

Noen som kan hjelpe:)

------

okey, that problem solved. Når jeg byttet om på minnebrikkene så trykte jeg memok knappen. Og bios hadde da resatt seg, så sata kontrolleren hadde gått fra ACHI til IDE. Merkelig nok startet maskinen igår, og i sikkerhetsmodus idag, noe den aldri har gjort i IDE modus før. Nå fungerer da maskinen ordentlig igjen, med 2GB ram, siden jeg trodde det var den ene brikken det var noe galt med

-------

Ser ut til at det er hovedkortet.. Når jeg har en brikke i en av de blåe slotsene, så fryser maskinen mye! når jeg har den i en av de svarte, funker det, men lyden forsvinner fortsatt da..

Men hvordan vil det bli med garranti etter at man har overklokket litt da? Har jo tross alt ikke klokket med multiplier. Eller skal det gå greit så lenge jeg resetter bios før jeg sender inn hk om det blir nødvendig?

-------

Er problemer uansett vilke kanaler jeg bruker. Jeg har dog ikke stilt opp volten på brikkene enda, så kan jo prøve det. Men om det ikke fungerer, enten defekte brikker eller defekt hovedkort?

-------

Stilte opp volten, prøvd alle brikkene i vær sin slot, problemene kommer og kommer. Så nå har jeg mistanke om at det er os det er noe problem med... Men HVA? Noe mer jeg kan feilsøke med?

Endret av KongKlykken
Slo sammen en serie med innlegg etter hverandre.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan forresten legge til en liten ting:

Har en eldgammal maskin med et Abit an8 hovedkort som begynte å bli ustabil. Etter å ha justert opp spenninga på prosessoren virket kortet å være mer stabilt. Har desverre ikke fått testa kortet i så lang tid at jeg med sikkerhet kan si at det var oppjustering av spenninga som var det som gjorde utslaget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg overklokka litt igår, og jeg hadde mindre problemer med at maskinen frøys da en uten oc. Hva kan det komme av?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du burde la vær overklokkingen og finne ut hva det er som er problemet før du gjør det igjen. Å gjøre ting på måfå gjør jo bare at ting blir vanskeligere å forstå. Ha system i det du gjør slik at du kan avdekke eller innsnevre hvor problemet ligger, og ta det der ifra. :)

Test for eksempel del for del. Ta ut alle "unødvendige" komponenter du ikke trenger og se om maskina er mer stabil slik. Sett i del for del igjen og se hvor det stopper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jupp, men ville bare teste den nye kjøleren min.. :P

Men je fikk ingen oppstartsproblemer med oc. Får teste mer senere idag. Kan det være ssd'n?

-------

De siste dagene har det vert en opptatering i windows, som har installert seg, men da etter en restart har den fryst under konfirugasjonen av den opptateringen... Har gått inn i safemode og gjennopprettet vær gang dette har skjedd, men nå, jeg tok ut en rambrikke, lydkortet og en harddisk, og da funka den opptateringa og ingen freezez. Så nå er det vel bare å sette inn ting til det ikke funker?

Endret av KongKlykken
slo sammen dobbelpost
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Stort sett er det slik det fungerer ja. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enig med kk her.

Det virker ikke som om du ghar struktur i feilsøkinga di, slik som foreslått.

Det blir som å kjøre rund med en bil som har ulyd i motor'n. Men istedet for å dra til verkstedet så gir du heller klampen i bånn og spør hvorfor det ennå er ulyd i motor'n.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har gjort det dårlig med feilsøkinga.. Skal prøve å gjøre det bedre :)

Men, kan det være lydkortet? For jeg skrev jo over her at lyden ble borte...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er en mulighet. Sett i del for del, og lydkortet til slutt da vettu. :P Fungerer PCen fint helt frem til du setter i lydkortet kan det være nærliggende å tro at det er det som er problemet. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okey, da setter jeg inn rambrikke nr.2, harddisken med programmene mine på (kjedelig å ikke få starta noe som helst.. :P) og tilslutt lydkortet. Lydkortet er jo gammelt, tror fattern kjøpte det for 10 år siden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive