PC'en skrur seg av når jeg spiller

16 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Har en ganske ny PC fra Komplett (Fikk den i Oktober i fjor). Den er ferdigbygd

fra Komplett.

Men når jeg spiller så plutselig går skjermen i svart og skjermen får ikke signal fra pc'en.

Jeg kan spille 5 min før den går i svart. Til og med et

lett spill som Minecraft får den til å gå i svart.

PC'en slår seg ikke av men viftene går for fullt og den lyser fortsatt (som om den var på)

Men får ikke gjort noen ting. Jeg har prøvd å skru den av med tastatursnarvei, som jeg kan

fra før av uten skjerm. Det eneste jeg kan gjøre da er å holde inne power-knappen til den slår

seg av. Jeg får heller ingen feilmelding. Den funker helt fint når jeg bare surfer på nettet.

Her er maskinvareinfo:

CPU: AMD Phenom II X4

RAM: 4.0GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz

Hovedkort: MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD 770-C45 (MS-7599) (CPU 1)

Grafikk-kort: NVIDIA GeForce GTX 460

Skjerm: BenQ T2200HD @ 1920x1080

Harddisk: 977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA)

Problemene startet for noen uker siden.

På forhånd, Takk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Hvordan er temperaturene?

du kan sjekke temperaturer med CPUID hardware monitor. Vil tippe det er et temperaturproblem, men det vil jo temperaturene dine vise..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sjekk at alle viftene fungerer, spesialt da CPU-vifta :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har målt temperaturene med ZOTAC Firestorm og den lå på rundt 80-95 grader...

Men hele pc'en slår seg ikke av, er det vanlig da? og viftene går for fullt.

Endret av olpi
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Høres vel egentlig ut som at enten skjermkort eller cpu slår seg av. Var det cpu temperaturen du nevnte? om det er temperaturer under nettlesing bør du ordne det snarest! Husket du på kjølepasta mellom kjøleren og cpu? har du noen gang tatt av kjøleren og satt den på igjen? er det mye støv i maskinen? Disse stock kjølerene til phenom II fyller seg opp med støv. Fjernet støv fra min uten å ta den av, da gikk tempen litt ned.

Om temperaturen blir høy nok, så kan nok maskinen plutselig bestemme seg for å slå av cpu, er ivertfall slik jeg har forstått det, men før den gjør det, klokker den seg ned.

Men last ned prime95, og så kjører du en torture test mens du overvåker temperaturene, hvor høyt går det før skjermen blir svart?

Det kan jo hende at maskinen bare fryser, og at den rett og slett på tvangsavsluttes. Jeg har opplevd det før når maskinen min bare fryser helt, så stopper alt på skjermen, noen ganger er den svart, mens viftene går. Jeg kan se på datamusen at lyset på den slutter å blinke, men istedet lyser..

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var skjermkort tempen jeg mente. Og det var ikke jeg som bygde pc'en, men de på komplett, så jeg antar at de har tatt på kjølepasta. Har prøvd å fjerne litt støv fra maskina også...

Skal prøve prime95 nå og se hvordan det går :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Trådstarter nevner at den er ferdig bygget fra komplett og da hadde det vært litt tabbe hvis de gutta har glemt kjølepasta.

Hvis CPU tempen er 80+ ved vanlig spilling så er det noe galt ja. Enten så funker ikke CPU-vifta eller så er det masse støv evt. Kan aldri tenke meg at de har glemt kjølepasta. Det er vel alltid kjølepasta på orginalkjøleren uansett orginalt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ahh, trodde det var cpu temp du nevnte jeg. Men hvordan er cpu temp? prime95 er forresten bare til cpu, så post cpu temp etter det :)

Om du skal se om det er skjermkort temperaturen det er, så kan du teste furmark :)

Og nå vet ikke jeg hvordan GTX 460 kortet er, men mitt gtx 470 kort samlet det seg støv i vifte og kjøleribbe, men det løste jeg ved å ta av plastikdekselet for å rense. vær forsiktig om du gjør det, plastikkfestene knekker lett!

Men, du kan jo gi det et forsøk å stille opp viftehastigheten på skjermkortet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Prøvde Furmark nå og pc'en skrudde seg av etter ca 15 sek. så det er vel GPU det er noe feil med.

Har prøvd å blåse ut litt støv av den, men har ikke tatt det ut og skrudd det fra hverandre.

Noen som hvet om jeg mister garantien fra komplett når jeg begynner å skru fra hverandre komponentene?

GPU tempen kom opp i 103 grader! og CPU en lå på rundt 40 grader.

Endret av olpi
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

cpu tempen er vel egentlig grei, men gpu tempen er høy!

Står viften din på auto? Last ned MSI after burner, og fjern auto fra viften og still den manuelt. Men ikke rør noen av de andre strekene du kan stille på, for da overklokker du skjermkortet..

Nå vet jeg ikke hvordan det er med garranti fra en ferdigbygd pc fra komplett, men regner nesten med at du har garranti på delene også i tilleg.. Det må du nesten høre med komplett om, for jeg har ikke så mye peiling på hvordan de behandler de sakene. Jeg kan kankje ringe de imorgen og spørre, om du ikke vil kontakte de selv.

Men før du tar ut skjermkortet, prøv å still viftehastigheten manuelt. Det finnes et hav med andre programmer, men msi afterburner fungerer, men bare still på fan speed, om du stiller på det andre, overklokker du skjermkortet, og mister garrantien.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, jeg har den på auto. skal laste ned MSI Afterburner nå.

Hadde vært fint hvis du ringte komplett :D :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan ringe de imorgen og høre med den garranti saken. om du har referanse kjøler (viften helt på enden, med mange vifteblader tett i tett) så er de kjent for å ikke kjøle så godt på lave viftehastigheter. I tilleg så har jeg gtx 470, som auto hastigheten var dårlig på, 60% viftehastighet ved 105 grader hos meg første dagen.. Regner nesten med at gtx 460 er likt.

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kan godt være driveren som griller skjermkortet. Prøvd ny evt en annen skjermkortdriver?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøvde en annen driver nå, men det er forstatt det samma problemet... <_<

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du ett annet skjermkort du kan montere i pcen og teste med? Om det ikke er noen problemer da, er du sikker på at det er skjermkortet. Hvis tilfelle er at skjermkortet er problemet, og du fremdeles har garantien, kan du vel fikse dette med komplett? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har akkurat det samme problemet. Kjøpte faktisk ny PC fordi jeg var dritt lei dette problemet med at skjermene skrudde seg av og at jeg måtte trykke knappen på pcen inn fornoe skru den av. Men enda har jeg dette problemet med skjermene. Tviler veldig på at det er pcen men har enda ikke kommet frem til problemet. Tror kanskje det er en av skjermene :/ 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive