Digital postkasse - ja eller nei?

Digitalisering og lagring av samfunnet   41 stemmer

1. 1.

• Ja, jeg vil ha posten min digitalt
      16
    • Nei, jeg ønsker ikke å lagre slikt på internett
      22
    • Ingen mening
      3
  2. 2.

• Et stort brudd på personvernet
      34
    • Et verktøy for å bekjempe kriminalitet
      7

Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

8 innlegg i emnet

Skrevet

Posten lanserte denne uken en digital postkasse som skal være både sikrere og mer effektiv enn den vanlige postkassen.

Planen er at alle brev fra offentlige institusjoner, banker, forsikringsselskaper - generelt brev med sensitiv informasjon - skal leveres til en digital postkasse som baserer seg på folks fødselsnummer og gateadresse.

- Dette vil bli mye enklere og ikke minst tryggere for brukerne å forholde seg til. Det minsker sjansen for identitetstyveri betraktelig, og i tillegg får man samlet all informasjonen på dataen istedenfor at det hoper seg opp i skuffer og hyller, sier pressesjef i Posten, Hilde Ebeltoft-Skaugrud.

Digipost krever innlogging med BankID, og vil derfor være langt sikrere enn E-post, ifølge pressesjefen.

Hun utelukker ikke at det blir mulig å sende private brev i Digipost i fremtiden.

Kilde: VG Nett

Er det tilfeldig at DigiPost og Datalagringsdirektivet innføres omtrent samtidig? - og hvilke konsekvenser får dette for brukerne?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja, det er nok ikke helt tilfeldig at dette dukker opp samtidig. Jeg har derimot ikke fått med meg at Digipost er nevnt med et eneste ord i DLD, og Posten har vært nøye på at dette IKKE er e-post - så det virker ikke som om Digipost faller innunder de sammme lagringskriteriene som ISP-er har for e-post.

Selv har jeg ikke tatt i bruk Digipost. Jeg har alle mine regninger osv. på e-post, og om jeg én og annen gang får noe veldig viktig, tror jeg det er bedre at dette havner på stuebordet i fysisk form :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sludder og tøv.

Hvis jeg vil ha "viktig info" fra f.eks banken, forsikringsselskapet eller teleselskapet, da får jeg en email med beskjed om å sjekke min kundeside der.

det er bare tøv, å ha *enda* ett sted å logge på for å lese "sikrere" mail.

Med en landsvsiker-regjering som har innført fullstendig overvåkning av befolkningen, og deres russiske naboer vil forby gmail (som er vanskelig å overvåke) - er AP's formål klar: overvåkning.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mener bestemt at jeg "hadde" noe slikt for 10-15 år siden, men husker ikke om det var fra posten. Offentlig firma i alle fall.

Ble fort glemt da det aldri ble brukt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sludder og tøv.

Hvis jeg vil ha "viktig info" fra f.eks banken, forsikringsselskapet eller teleselskapet, da får jeg en email med beskjed om å sjekke min kundeside der.

det er bare tøv, å ha *enda* ett sted å logge på for å lese "sikrere" mail.

Med en landsvsiker-regjering som har innført fullstendig overvåkning av befolkningen, og deres russiske naboer vil forby gmail (som er vanskelig å overvåke) - er AP's formål klar: overvåkning.

Det med *enda* et sted er litt tvert imot ønsket effekt.

Tanken er at du skal få all den informasjonen der. (mao, fra forsikringen/banken/teleselskapet). og ikke på kundesidene hos den respektive leverandørern.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan være enig i at det er lurt å være litt forsiktig med å hoppe rett på alle nye tjenester av denne typen.

Men... serr, folkens. Datalagringsdirektivet dreier seg om lagring av posisjon og tidspunkt, er dere øh... redd staten skal få innsyn i skattelistene deres eller noe slikt?

Jeg har lenge tenkt på hvor risikabelt det er å bare slenge brev og dokumenter rett i en boks som alle kan åpne, men det bekymrer vi oss ikke for. Analog post er noe dritt; det bruker tid på å komme frem, det blir borte, det legges i feil kasse, det blir skadet av regnet osvosvosv. Grunnen til at epost ikke blir brukt, er stort sett at det ikke er "offentlig" infrastruktur og informasjon på samme måte som boadresse. Det er så klart mye av grunnen til at epost ikke regnes som trygt nok heller.

Hvis jeg kunne ha gått gjennom alle offentlige og viktige dokumenter på nettet, hadde jeg hatt tilgang til gamle brev jeg nå har kastet for lenge siden. Det være seg regninger, selvangivelser, innkalling til førstegangstjeneste eller liknende.

Jeg kan ikke se for meg at det blir mer ball med en ny elektronisk post enn det allerede er med den analoge. Vil også tenke at sikkerhet, ressursbruk og miljøvennlighet vil nyte godt av dette.

Men igjen, dette er bare de første tankene mine om temaet. Jeg sier bare at vi BØR bevege oss vekk fra den analoge postløsningen. Om Posten har klart det med dette nye systemet, er jeg ennå ikke sikker på. Det jeg vet, er at det er mange konservative og reaksjonære mennesker her i landet, særlig i IT-miljøet. Verden går fremover.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, ellers takk! :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har laget meg en, så får en se om den blir brukt :blush:

Jeg mener og tror at denne type post blir sikker. :ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive