Hva tjener man ved å overklokke?

127 innlegg i emnet

Skrevet

Jojo, men er ikke 1,5V litt mye? dog, belaster den ikke så mye. Ble ustabilt på 4ghz, ser ut som veggen er på 3,7, da 3,8 krasjer i vantage, men ikke i prime95. Temps er vel på rundt 49 grader på 3,7. blir vel ikke akkurat en 24/7 klokk, da maskinen ikke står på 24/7. Den trenger å være stabil når jeg bruker den, som kan være alt fra 2 til 12 timer..

Jeg har forresten på cool 'n quiet, da jeg slipper høye temps under idle da ^^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja, ikke det jeg ville karakterisert som unormalt høyt. CPU'en din er jo laget for noe høyere spenning, og du er fortsatt et godt stykka unna hva jeg selv har kjørt mine prosessorer igjennom.

(har vel aldri skjedd at jeg ikke har prøvd med minst 1,6-1,7V. Ikke at det ga meg noen mer stabilitet, og har derfor ikke kjørt lenge på slike spenninger)

1,5 V på den CPUen bør dog ikke være så galt med så svært lave temperaturer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

okey, men hva bør jeg sette som maks volt for mine komponenter. Vil la den leve ganske lenge, har ikke akkurat råd til nye komponenter, men å presse ut mer ytelse er jo billigere enn å kjøpe nytt.

Og over til gpu, har core på 750, vram på 1700 og volt på 1.037. Får noen få artifacts i vantage, noen ganger i tunge spill, og skjeldent i furmark.. For lav volt? eller for høu clock? stock er 607 på core, 1684 på vram og 1.000 på volt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Artifacts tyder litt på at du kjører litt høy klokk på Vram. Skru denne til default og sjekk om det hjelper. Og så kan du klokke GPUen litt ekstra for å finne dens maksimum.

Det typiske som jeg har erfart med GPU og overklokking er at de gjerne får spillet til å klikke, driveren til å restarte/kræsje, skjermen til å svartne, eller bluescreen.

Ikke at det er noen fast regel... For mye volt eller ei har jeg ingen anelse, da jeg ikke har klokket ditt kort, og umulig å si før jeg tester selv.

Tja, er du redd for å klokke FOR høyt, og siden du vel er å regne some litt novice i overklokking så ville jeg satt et tak på 1.5V altså... Det er jo ikke direkte lavt, men helt OK.

Det er jo lov å ta en kjapp test med noe høyere da, for å se om det bedrer overklokkingen... :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har gtx 470.

Men artifacts var der FØR jeg klokka med vram.. Altså, det er forskjell på artifacts, prikker tyder på forhøy vram, mens store flekker/streker på shader/core. Slik jeg skjønte det etter et par videoer på YT. men det er jo godt at kortet klokka så langt, fra 607 til 750 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har selv ikke fått slike geometri-feil, som ja, stemmer, som regel er relatert til shader/core på over 7 år jeg. Så trodde nesten det var noe unormalt for dagens Nvidia-kort å få det. (selv klikker osm regel bare driveren før den tid)

Ja, prikker tyder gjerne på bildet som sendes til skjermen har feil i seg/informasjonen om hver enkelt piksel har en error, eller at en liten sektor blir ueselig og opptrer da som en stygg prikk. Derfor er det jo å trekke en konklusjon at Vram er problemet.

Men om du fikk det før du klokket Vram så er det jo greit, da er det nok GPUen ja. Kan hende det hjelper med mer spenning. På mitt GTX 480 så er det garantert tempen som er problemet mitt... Over 100 grader er ikke akkurat optiamalt. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

105 grader var mitt første dagen på auto settnings :P

Kan prøve med litt høyere volt på gpu

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bare lurer, siden jeg overklokker med bus speeden på hovedkortet, da klokker jeg jo også north brigde. Kan det være at NB har for lav volt som får meg til å boote i bluescreen, eller bare få en helt random en mens jeg har på 3,8ghz? den står på auto, men den har ikke gått så mye opp tror jeg. Den stod på 1,1 istad, skal jeg prøve litt høyere volt på den, og se om jeg når 4ghz da? Eller vil det ikke hjelpe?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare å prøve det Crazy :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hjalp ikke en dritt..: så satt den til auto igjen, satt cpu volt på 1.45 og fikk bootet på 4ghz! Under prime95, så går volten til 1,488 og opp til 1,5.

Er ikke det litt høyt? Max volt for min cpu er 1.4..

Temperaturer på 48 grader nå, blir vel væree etter litt prime95

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okey, ser ikke ut til at noe over 3,7 fungerer. endte opp i bluescreen alt sammen, men 3,7ghz fungerer fint. temperatur på maks 52 grader, og prime95 har kjørt i snart to timer, og jeg har i tilleg spilt grid samtidig, dog ble litt lagg innimellom :P

3,7 ser ut til å være veggen for cpu, så da fortsetter jeg å klokke gpu, men hva bør jeg sette som max volt? har den nå på 1.050.. stock er 1.0

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ta og google litt på hva andre har som max OC med tilsvarende kjøling og du finner nok og hva de har satt på vcore

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noen sa at maks volt var på 1.5, så da satt jeg den til det :P

Så 4ghz nå, mere testing :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Maks volt her og maks volt der hehe. Det eg tenker er temperaturen først og fremst. På div forum så anbefaler de ikke vore høyere enn 1.5v på min cpu, men hvis man tar med gutta som driver og klokker på LN2 (Flytende nitrogen) så er de over 1.8v

Men helt klart så er det jo greit og holde seg på en safe side hvis man ikke har råd til å brenne av en cpu.

Eg må kjøre 1.68V for å kjøre en runde med div 3DMarks på 5.2Ghz og da ligger den på rett over 90 grader under cpu stress biten i 3DMark, men den OC-en er overhodet ikke stabil. Starter eg Prime95 så kubber den med en gang. Nå har eg en dårlig chip vel og merke, men med god kjøling så kan man klokke mer :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har nok en dårlig chip selv, dog amd chip :P maskinen frøys nettop. Hmm, kankje 3,7 er veggen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva med 3.9?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

3,9 funker knall det :) Er det jeg kjører nå :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, der kan du se. Trodde du skulle gi opp på 3.7Ghz eg hehe....Man må aldri gi opp hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nei, skal ikke gi opp :P men jeg vil ha den på 4ghz! men da må jeg gå litt lenger opp i volt tror jeg, og 1,55 tror jeg blir veeeldig høyt, eller ikke egentlig. Får prøve mere senere idag, 4ghz, here i come! :P

Jeg måtte resette bios igår, grunnet et problem med at lyden aldri kom. Så har stock akkurat nå

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okey, 3,9 er vist ikke heeelt stabilt, men kan jo også være noe annet.. Gikk fra maskinen in game, kom tilbake nå ca 4-5 timer senere og så innloggingsskjermen.. problemet i bsod var nvlddmkm.sys så hvordan kan det ha noe med oc å gjøre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eg for min del gidder ikke legge merke til spesifikke BSOD-er da det i 99% av tilfellene er en ustabil OC som er årsaken.

Ustabil strømtilførsel eller andre OC problemer som oppstår når man begynner å presse systemet litt muligens

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om man ikke overklokker kan jo årsaken til bsod være 99% av en driver? :P Kan jo også bli en kombinajon av driver og oc.. men nok om det.

Jeg hadde satt volt på 1,44 i bios da, bus speed, 280, multiplier på 14. som gir 3920mhz. mener å huske at ram var på 1525, men kan hende det var på noe ed 1400 og noe. Underklokker ram, da man helst ikke vil at den skal klikke og man tror at det er cpu.. :P

Men kan sette volt til 1,45, for da går den til 1,5 under last.. :) Kankje det går da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okey, 3,9 er vist ikke heeelt stabilt, men kan jo også være noe annet.. Gikk fra maskinen in game, kom tilbake nå ca 4-5 timer senere og så innloggingsskjermen.. problemet i bsod var nvlddmkm.sys så hvordan kan det ha noe med oc å gjøre?

nvlddmkm.sys er en del av skjermdriveren iallefall, men såpass regner jeg med du vet. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg gadd ikke a google den, men da er det vel gpu en som er for høyt da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan være det, ja. Om PC er stabil uten overklokk på skjermkortet (eller omvendt), så ja, da kan du dra den konklusjonen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive