Hva tjener man ved å overklokke?

127 innlegg i emnet

Skrevet

Det er stort sett aldri noen fasit på "hjelpemidler" i bios slik som feks Load-Line og Spread Spectrum når det kommer til overklokking. det er bare å prøve seg frem om det hjelper eller ei. Ang Load-Line så hjelper de til med å prøve å holde volten stabil under load (at man ikke får volt drop)

Last ned biosen du ønsker. Det er kanskje en fil som man pakker ut med Winrar og så får man en .rom fil. Velg så ASUS Update og velg alternativet> update from file (eller noe i den dur) og så browser du til du finner filen og velg open og så er det bare tut og kjør med en restart eller to

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

så jeg skal altså ikke trykke alt + f2 under oppstart (tror det var det) og flashe fra minnepenn?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selvfølgelig kan du det hvis du har en slik en med bios (.rom-fila)fila på. Eg har aldri gjort det på den måten så eg kan ikke hjelpe deg med den biten. Eg har alltid flasha via ASUS update

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

volten hopper mellom 1,368 og 1,380 umder load.. idle 1.356 og 1,344

kan vel prøveå flashe bios. har jo crash free bios på hk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå aner eg ikke åssen hovedkorta er laga idag i forhold til før, men husker mitt gamle ASUS Striker II Formula HK der eg hadde opptil 0.12v i volt drop under load. Det er fryktelig mye i forhold til dine 0.012 volt hehe.

Husker eg måtte bruke en blyant-mod der eg måtte risse med blyanten på et eller annet på HK-et for å hjelpe til med å hindre høy volt drop hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, så jeg skal bare se bort ifra den lille volt droppen min? Er jo tross alt beskyttelsesmekanisme i hovedkortet. Ser jo ogsåa at frekvensen går opp litt når det skjer. Har kjørt prime95 i 1t10min stabilt som bare. Spilte tilogmed i tilleg, null problem, utenom artifacts da :angry:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror ikke det har så mye å bety nei etter min mening. Hvis du kan spille samtidig som Prime95 kjører i bakgrunnen så sier det meg at du har endel å gå på. Ang artifacts så vil eg tippe at du har for høy klokk på skjermkortet eller at det blir for varmt. Du kan feks prøve å sette GPU-vifta manuelt til 100% for å se om det hjelper.

Har du alle work units'a aktivert når du kjører Prime95?

Siden eg har intel I7 2600k som er 4 kjerner så må eg velge 8 work units pga hyperthreading er aktivert i bios. Hvis eg velger 4 work units så brukes det bare ca 50% av ytelsen og temperaturen er mye lavere enn med 8 work units

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

ja, jeg lar alle 6 workers jobbe. Har ikke Hypertreading, bare en amd 6 kjerner. Artifacts kommer enten pga for lav volt på skjermkort eller for høy clock, men jeg vet ikke hvor langt jeg tørr og ta volten på skjermkortet. Stock er 1,0v. jeg har min på 1037mV

referenasekjølerviften har jeg fjernet, så hjelper ingenting å stille opp på 100%.. Har 2 stk 80mm stripset fast på den orginale kjøleribben :P

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Artifacts kan og komme pga høy temp av ulike årsaker.

Litt mask og mekk må til hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hehe :P Men hv abør jeg sette som en maks volt? Altså, hvor langt bør jeg gå før jeg bør stoppe? tenker da både på cpu og gpu.

Noen som har erfaringer med overklokking med AMD overdrive?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vet mange roter med volten på GPU når den virkelig skal i benken, men det gjør ikke eg

Ang maks volt på div. ville eg ha googlet hva andre med samme HW som deg har som maks. Gjerne finne ut hva som er maks volt/temp for CPU-en din. Det ender som regel opp med at varmen stopper deg lenge før toppen er nådd under klokking av CPU hvis man ikke har skikkelig kjøling som feks et skikkelig vannkjølings sett eller nitrogen hos de som virkelig tar av hehe

Endret av gjeewaytee
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal lese litt rundt på nettet. Så en youtube video med nesten samme hk som meg, bare en GTD istedet for TD verson. han hadde samme prosessor, hadde volt på 1,4, og cpu på 4ghz. thats my goal

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg snart kjørt prime95 i 2 timer. Ser da ut til å være stabilt på 3,3ghz. Men volten går ikke ned under load, den går opp.. Under idle er den på 1,344, det jeg satt den på i bios, men under load, alt fra 1,36 til 1,38..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

og angående prime95. hvorfor testes ikke alle kjernene med samme test samtidig? Ser at en tester test9 på en eller anen FFT length, mens noen andre kjerner er på den forrige FFT testen som noen andre kjerner er ferdige med. Er dette normalt? Har forresten kjørt prime95 siden 12,28 idag, og kjører fortsatt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er helt normalt at ikke alle kjernene "henger" helt med under Prime 95. Det eg har funnet ut er at det gir en viss pekepinn på hvor stabil klokken er på en måte...Er alt på stell mht nok volt osv så vil de skifte test noenlunde samtidig. Etter en time hvis en eller to kjerner henger etter med to-tre tester så er det ikke 100% hvis man kan si det slik.

Hvilken test kjører du i prime95? Eg kjører alltid small fft siden den produserer mest varme og virker mer "streng" enn de andre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

vet ikke vilken av de jeg kjører jeg. Kjører den som er valgt som standar :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan velge mellom:

Small FFT

In-place large FFT

Blend

custom

og det er Small FFT som er tingen å test cpu for å få kjørt den ordentlig. Den er nok den testen som er vanskligst å bestå når klokken nærmer seg litt ustabil ergo man har då en ustabil klokk (overklokking)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Min har vist brukt Blend.. Jaja. Har slått av os nå, til jeg får løst oppstart og problemet med at maskinen fryser. Skal starte igjen etter det og når jeg har fått tak i ny kjøler ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er selvfølgelig viktig å ta en Blend test og for å få kjørt minnebrikkene på samme klokken og

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Får kjøre på med litt small FFT og blend, kankje litt large FFT også? Tenkte jeg skulle leke meg litt med oc igjen, siden jeg har fått ny kjøler :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kjør på og post resultater. Small FFT er den du bør teste mest

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

3,8ghz nå :D volt satt jeg på 1.4, for å ha litt å gå på.. Stabilt så lang, temps på rundt 49 grader.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

3,8 ble ustabilt. 3,7 fungerer fint. Skal få ned litt på volten da

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

stabilitetstester på 4ghz nå, men hvorfor i alle dager går volten opp så mye? Jeg satt den til 1.45 i bios, men den går rett opp til 1,5 under prime95 load! Det er vel kankje litt mye for min cpu?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hørtes ikke SÅ ille ut. Kommer ann på temperaturen og hvor lenge du har tenkt å CPUen. Samt ikke minst hvor ofte du kjører den så hardt.

Er målet å klokke litt ned før du velger deg et "24/7" oppsett, så er det jo ikke noe problem i det hele tatt.

Anti-undervoltings-funksjonen er jo designet slik at den peiser på litt ekstra volt når du trenger det. Veldig praktisk og økonomisk korrekt. Og ikke minst gjør det at du får overklokket mer uten å måtte kjøre på med SÅ høy spenning i BIOS.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive