Hva tjener man ved å overklokke?

127 innlegg i emnet

Skrevet

Strømalternativer i windows tviler jeg på. aner ikke hvor jeg finner de engang.

Kan godt legge ved et bilde av Ai tweaker i bios, så du kan se hva jeg kan stille på og slikt. core speed går imellom 3286.9 og opp til 3288.8

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Windows kan trottle core speed når CPU brukes over en viss prosent, men dette er nok ikke grunnen til at den hopper mellom 2 MHz.

Og de 2 MHzene trenger du ikke tenke på, normalt at den har litt slark sånn.

Min går gjerne mellom 3799-3800.

Volten trenger du heller ikke tenke for mye på, at den trottler betyr ikke at den ikke stabil.

Ikke noe vits å bruke mer strøm enn man behøver

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hmm, så jeg kan altså sette volten ned til 1,272 da? siden det er det den er på nå, men jeg satt den til 1,34 i bios.

Jeg har null peiling på overklokking, har bare lyst til å prøve det, og samtidig lære meg det.

og enda en ting: Når jeg stopper prime95 så går cpu til en lavere multiplier. Ikke at det gjør noe, men volten er høyere da! da er den på 1.333 istedet for 1,272 som den er på under load :blink:

og når jeg satt volten ned til 1,272 i bios, så gikk den til 1,224 under load. og temperaturen er på 43 grader under load ser det ut til, og det er vel ikke en ille temperatur for en stock kjøler?

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

og en liten ting til, hva var det som skjedde her:

v42bnn.png

de andre går. noen måte jeg kan finne ut av hvorfor denne stoppet?

prøvde igjen, samme skjedde:

2pqpb2b.png

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1. Det du opplever med volten er at den har voltdrop som følge av tung belastning. Noen hovedkort har gjerne en funksjon som gjør at den autoamtisk øker spenningen når den blir belastet tungt, slik at du slipper denne undervoltinga, som da selvsagt er veldig negativt med tanke på stabiliteten. For i praksis så har du bare en spenning på 1.272V under belastning.

Har du ikke en slik funksjon (navnet til funksjonen bør være rimelig åpenbar og beskrivende) så er det egentlig ikke så mye mer du kan gjøre med det enn å fyre på med enda høyere spenning i BIOS.

Det er heller ikke særlig uvanlig, selv om det var rimelig stor volddrop du opplevde. AMD har so msagt aldri vært min favorittplatform å overklokke på, og dette er EN av grunnene til at du får hovedkort i 2-3000kr klassen som skryter på seg å være bedre til å overklokke med. De har mer avanserte funksjoner og bedre komponenter som er mer stabile.

Om strømforsyningen også leverer en del lavere spenning ved tung belastning, så vil jo dette også påvirke voltdroppen i negativ retning. Men som regel er det altså hovedkortet som er hovedsynderen.

2. Failer prosessoren din på en test i Prime 95, så er den ikke helt stabil, enkelt og greit. (den gjorde en regnefeil)

Den er ikke nødvendigvis så ustabil at det vil ødelegge for deg i praksis, men den er altså ikke 100 % stabil under tung belastning.

3. På hovedkortet sitter en klokkefrekvensgenerator, som er en krystal som genererer klokkefrekvensen. Den er ikke 100 % nøyaktig, og frekvensen vil derfor kunne varierer / ha litt slark ja. ;)

Men om jeg ikke tukler med høy volt og bare øker frekvensen litt, vil jeg da få mye mere varme enn stock? Har lyst til å klokke selv om jeg ikke har 3. parts kjøler.

Som jeg sa, så skalerer effekten parallellt med klokkefrekvensen. F. eks En dobling fører til en dobling av effekten.

F.eks2: 10 % økning i frekvens tilsvarer 10 % økning i effekt.

10 % økning i effekt tilsvarer ikke mye mer varme. Kanskje 3-4 grader? Men det kommer heeeelt ann på den termiske kapasiteten til kjøleren din. :)

Så selv om det er snakk om originalkjøler så har den nok mulighet til å kvitte seg med både 20 og 25 % høyere effekt. Men da gjerne i bytte mot noe høyere støynivå.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takker for et veldig utfyllende svar! :)

Satt volten til 1,3 i bios, og den viser høyere volt IDLE en under load. Nå failer ikke den #6 kjernen, slik som den gjorde på 1,272 på volt, selv om cpu-z viste 1,224 under load og 1,38 idle.. Jeg synes egentlig det er greit at cpu'en kjører på en lavere multiplier under idle, for da blir den ikke så varm..

Men over til temperaturer. Jeg har nå kjørt prime95 lenge, siden jeg skrev min forrige post etter volt økningen til 1,3, og har ikke hatt temperaturer over 47 grader under load. Det er vel ikke dårlig for en stock kjøler? nå har jeg ikke klokket mer enn ca 400mhz..

Men hvor mye tjener jeg egentlig på å klokke fra 2,8ghz til f.eks 3,8?

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

47 grader var nesten urovekkende lavt spør du meg. :P

Sjekker du også at frekvensen er nogenlunde korrekt mens du kjører Prime 95? Antar vel at du gjør det, men bare for å være sikker. :)

Men den lave temperaturen kan nok også komme av at den undervolter så mye under load. Eneste jeg kan si er at du bare skal fortsette. Du har fortsatt en del å gå på. SPESIELT temperaturmessig. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men en frekvensøkning på 36 % så tjener du som regel også noe rundt 36 % rent ytelsemessig. (i de oppgaver der det er prosessoren som er den begrensende faktor)

Det sier seg jo selv at du ikke vil få så mye bedre ytelse i oppgaver der det f. eks er skjermkortet eller harddisken som holder igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har jo stock kjøler enda, så er litt beskjymret for hvor langt jeg kan gå.. Når jeg hadde volten på auto en gang, da kom den til 1,5, da hadde jeg cpu på 3500 mhz, og da var jeg oppe i 64 grader, noe jeg synes er høyt..

jeg sjekker frekvens og volt med cpu-z og open hardware monitor under prime95. Samtidig som jeg leser om andre som har samme prosessor som meg.

Men en ting jeg synes er litt rart, er at jeg lastet ned cpu-z første dagen jeg hadde pc'en ferdigbygd, og da var volten på 1,4, stock.. da hadde jeg turbo på, og da var jo temperaturen rundt 50 grader..

Men om jeg har forstått litt av overklokking riktig, så når pc'n klikker, da tukler du litt med volten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

skjermkortet mitt er jo overklokket litt, og det tror jeg ikke holder igjen. Tviler på at ssd'en holder igjen også :)

Ser ut til at jeg må stille volten enda lenger opp..

abpht3.png

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som regel så er jo spenningen på en prosessor satt til Auto, og da vil det i mange tilfeller kjøre på med MYE høyere spenning enn nødvendig. Dette er enda en ting jeg liker med overklokking, og det er å få kontroll over spenningene på PCen. "Auto" instillingen er sjelden spesielt bra. Men det betyr jo bare at du har masse å gå på. :) For da vet du jo at prosessoren kjørte på så høy spenning til vanlig.

Men om jeg har forstått litt av overklokking riktig, så når pc'n klikker, da tukler du litt med volten?

Stemmer. Det er MYE mer som har noe å si, og jeg vet selv ikke alt. Men i all hovedsak, ja.

45 grader er VELDIG lite. 65 grader er ganske greit. 75 grader er en del. 85 grader er mye. 95 grader er veldig mye.

JEG ville nok ikke stoppet før jeg var oppe i en 75-80 grader Load. Husk at Prime 95 gir PCen en kunstig høy belastning.

Og ja, jeg har da vært langt over 100 grader med mine prosessorer, men da throltler dem autoamtisk ned, og over ca 115 grader så skrur dem seg av. Men liker ikke å kjøre dem over 90 grader LOAD over tid.

Så at du er litt skeptisk til at den bare blir 65 grader synes jeg ikke du skal være. ;)

Edit: ja, du må nok stille den enda lenger opp ja. :) Du er jo fortsatt lavere enn den var når du hadde den på auto, så er vel langt unna noen risikabel sone.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg satt volten opp til 1,34 igjen, siden den ene kjernen krasjet istad.. I tilleg økte jeg til 3371 mhz tror jeg det var, så nå er ramen på 1600 igjen. får se hvordan dette går nå da. Så langt, startet prime95 for noen minutter siden, bare 49 grader, det er jo ikke så ikke, og jeg har ikke 3.part kjøler, så er jo litt bra gjort av den støvete stock kjøleren da ;)

og dette er EN av grunnene til at du får hovedkort i 2-3000kr klassen som skryter på seg å være bedre til å overklokke med
Nå kostet hovedkortet mitt, Asus m4a89td pro/usb3 1700 når jeg kjøpte det, så kan jo hende mitt er ganske bra å overklokke med.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå kostet hovedkortet mitt, Asus m4a89td pro/usb3 1700 når jeg kjøpte det, så kan jo hende mitt er ganske bra å overklokke med.

Det kan såklart være at du betale en del ekstra for funksjoner osv..

Det kan selvsagt være bra til å overklokke ved at det klarer å nå en høy frekvens, men siden du har så store voltdrop så ville jeg muligens karakterisert det i den andre delen av skalaen dessverre.

Det som er kjiåt med så store voldtdrops er jo at du ved IDLE blir nødt til å kjøre unødvendig høy spenning, som igjen betyr mer bortkastet varme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan jo være dårlig psu. Skal snart bytte tilbake til tx 850W jeg har her..

Fikk bluescreen istad, ntoskrnl.exe.. Tror det var pga OC på 3,5Ghz for det var jo volt på 1,34...

Men volten går litt opp og ned.

Noe mer jeg skal stille på i bios?:

6h56ac.jpg

dpgvhk.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eg for min del tukler aldri med volten til minnebrikkene. Det er sjelden nødvendig spør du meg. Ellers ut fra bios-bildene dine så hadde eg slått på CPU Load-Line Calibration. Den reduserer volt drop. Så kan du og prøve å disable PCIE Spread Spectrum og CPU Spread Spectrum

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Får se hva jeg gjør.

Har stilt volt til ram for at volten min skal kjøre på mellom 1,7 og 1.9V.. Ikke 1.65 som bios tror. I tilleg så tror bios at ramen min skal være på 1333.. Men det er 1600 brikker jeg har kjøpt.

Skal se hva jeg endrer på imorgen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilke minnebrikker har du da?

Har du sjekket om du kan oppdatere/flashe bios til en nyere versjon?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg har disse brikkene: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350154#extra

Har ikke sjekket for bios opptateringer. Har hatt den samme biosen siden jeg kjøpte pc'n og satt den sammen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1.9v på DDR3 brikker. Den var ny for meg hehe. Ikke det at eg er så voldsomt oppdatert på den fronten men...

Mulig det hadde gjort seg med nyere bios. Men dont fix what is not broken eller åssen den regla nå var hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har ikke hørt om det siste du sa.. :P

1.9 på DDr3 brikkene var normalt før, men de er ute av produksjon, du skal lete lenge for å finne noen brikker med det nå.

Kan kankje opptatere bios imorgen

btw: Høyeste tall på bios nummeret er nyeste bios? kom ny update for 10 dager siden.. Må jeg opptatere en og en, eller er det bare å ta den nyestE?

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Høyeste nr er nyest ja og nei, du trenger ikke å ta en og en. La oss si at det finnes 10 forskjellige bios-er på et hovedkort bare for å ta et tall. Så er det nå en gang slik at ikke nødvendigvis den nyeste er den beste for meg eller deg, men kanskje for naboen. Det kommer an på hvilke hardware man har på hovedkortet osv. Noen bios-er gjør hele pakka di mer stabil og gjør det lettere og klokke, mens den aller nyeste gjerne ikke funker slik osm på mitt hovedkort (Asus Maximus Extreme IV) Den nyeste bios-en som kom ut for ikke så lenge siden funker ikke for meg. Med litt høy klokk så ble hele maskina ustabil og måtte klokke ned. Flashet til forrige bios og klokket alt opp igjen stabilt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er jo en del bios updates her: http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=M4A89TD+PRO%2fUSB3&p=1&s=24

Skal iværtfall ikke ta betaen, da den er for am3+ cpu.. Lurer på om jeg skal ta den siste, eller om jeg skal ta den med EPU saken, eller den nyeste improve system stability.. Vet ikke vilken, men må jeg virkelig opptatere bios?

Og de tingene du sa jeg skulle enable og disable, mente du at jeg skulle sette på de to øverste og slå av de to andre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ta den nyeste som ikke er i beta.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

CPU Load Line calibration = på

Pcie Spread spectrum = disabled

CPU spreas spectrum = disabled

Førstnevnte er jo akkurat denne Voltdrop funksjonen jeg snakket om som du kanskje hadde, så den bør settes på ja. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Andrull: Det er jo en rett under CPU load line calibration. Skal den være på også? Satt begge de på istad, og jeg har nå, volt på 1,38, og jeg satt den på 1,34 i bios! Den ligger på 1,38 nå...

Kakeshoma: Skal laste den ned, men har nada peil på flashing av bios.

Og når jeg stopper prime95 går volten ned til 1,344...

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive