Hva tjener man ved å overklokke?

127 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Jeg har lurt på dette en stund. Hva tjener man ved å overklokke? Snakker da om både gpu og cpu.

Slik jeg har fortstått det, får du litt bedre ytelse, en varmere pc, og litt lavere levetid på komponentene.

Så, hva tjener man ved å overklokke? Det er jo morro å overklokke, men som sakt, hva tjener man ved å gjøre det?

På forhånd, takk for svar.

Hilsen,

Crazyjoey

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Levetiden på komponentene synker minimalt om du ikke går helt vill med volten og det lukter svidd og du ser flammer...

Ytelsen kan du øke ganke mye, spesielt kan du tjene mye på å overklokke CPU om du har en kraftig GPU da vil ikke GPUen bli holdt igjen så mye.

Også kan du jo spare tusner av kroner ved å kjøpe det nest beste og overklokke til det matcher det beste.

Endret av Kakeshoma
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så jeg kan f.eks få et 470 skjermkort til å yte som 560? Og 1055T cpuen til å yte som 1090t? Hvor mye bør jeg sette som max volt på gpu og cpu? Får en bunke artifacts nå fortiden med gpu, mest pga varme..

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er selvfølgelig begrensinger, både i chipen og på kjøling.

Artifacts kommer neppe av varmen, jeg spilte feks GRID i stad hvor GPUen ble 102 grader, og har 800 MHz core og 1700 på vRAM.

Artifacts kommer pga for høy klokk (ofte vRAM) eller for lav volt.

Vet ikke om max volt på AMD CPUer, da må du nesten lese reviews osv hvor de overklokker så får ofte et overblikk over hvor høy klokk og volt de forskjellige CPUene/GPUene klarer.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Får mye artifacts med core på 800 og på 770, 760 er det lite. vram rørte jeg såvidt istad, den står på 1700 nå. Volt på 1037mv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1240658

Prøv å sjekke her:

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUResult.aspx

Overklokking tjener man på hvis man er forsiktig.

Men ja man kan lett oppleve ustabilitet siden ofte volt instillingene ikke er riktig oppsatt.

Man kan få problemer i linux, så med linux er ikke den beste operativsystemet å overklokke med.

Jeg har fint klart å overklokke x6 1055T på 3.3 Ghz. Så det var ikke stort problem.

Endret av LMH1
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tjener mye på OC. Gikk fra 3.4 til 5.2Ghz på CPU og det er meget merkbart i mange tilfeller. Som encoding, rendering, compiling osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om man tar høyde for overklokking når du går til innkjøp av komponenter, så er det faktisk en del penger å tjene. Jeg vil vel påstå at jeg har spart inn flere tusenlapper på det, samt fått mye ytelse i tiden som har gått.

Selvsagt. En del penger gikk tapt når jeg gikk til innkjøp av vannkjøling, (3500kr) men det var mer for hobby enn noe annet. :)

For meg så har jeg nesten dobblet levetiden til CPU, RAM og Hovedkortet på grunn av overklokking. Nå snakker vi om den praktiske levetiden, som da regnes ut fra hvor lenge du gidder å ha komponentene og bytter dem ut/oppgraderer. I Norge er det veldig sjeldent at man bytter ut komponenter fordi levetiden har gått ut. :)

Selv om den faktiske levetiden til komponenten vil gå noe ned, så er den så lang at den er utdatert lenge før den tar kvelden. ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

For meg så har jeg nesten dobblet levetiden til CPU, RAM og Hovedkortet på grunn av overklokking. Nå snakker vi om den praktiske levetiden, som da regnes ut fra hvor lenge du gidder å ha komponentene og bytter dem ut/oppgraderer. I Norge er det veldig sjeldent at man bytter ut komponenter fordi levetiden har gått ut. :)

Vannkjøling, i7 920 [4,34GHz], GTX 480, 6GB DDR3 RAM, Intel SSD 160GB 2Gen, EVGA X58

Hvis du har denne maskinen fremdeles?

Vil jeg si dette ikke holder mål, om du mener at kan ha maskinen er dobbelt så kraftig i overklokket stand.

Hvis du derimot hadde vurdert 12 GB DDR3 ram, OCZ RevoDrive X2 240 GB kunne jeg støtte deg.

Nå vet jeg lite hva du har overklokket skjermkortet til, men tviler på om du har klart å overklokke til.

GeForce GTX 590 3GB Classified (Selv om du har SLI versjon av GTX 480, men kanskje du ikke er langt unna).

Skal si at SLI versjon av GeForce GTX 590 begynner å svi på lommeboken.

Men riktignok er jo din maskinen helt supert ennå.

Tror ikke spilling blir noe problem, hvis man da ikke har 3 stk skjermer med 1920x1080 tror jeg crysis 2 DX11 på full antilasing og grafikk begynne å lagge.

http://www.hwcompare.com/9828/geforce-gtx-480-vs-geforce-gtx-590/

Nå vet jeg ikke om disse målingene er nøyaktige men ser ut som er en del å hente på et SLI oppsett.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har fint klart å overklokke x6 1055T på 3.3 Ghz. Så det var ikke stort problem.

Jeg har hatt min på 3,5, men med stock kjøler, så turte ikke å ha det på lenger enn en vantage test..

Om man tar høyde for overklokking når du går til innkjøp av komponenter, så er det faktisk en del penger å tjene.

Ja der tjener man vel inn litt. Satt å tenkte på maskinvare til et prosjekt, og da tenkte jeg på nettop dette.

Selvsagt. En del penger gikk tapt når jeg gikk til innkjøp av vannkjøling, (3500kr) men det var mer for hobby enn noe annet. :)

Er vel der de pengene som blir til overs lander. Til ny kjøling :P

For meg så har jeg nesten dobblet levetiden til CPU, RAM og Hovedkortet på grunn av overklokking. Nå snakker vi om den praktiske levetiden, som da regnes ut fra hvor lenge du gidder å ha komponentene og bytter dem ut/oppgraderer. I Norge er det veldig sjeldent at man bytter ut komponenter fordi levetiden har gått ut. :) Selv om den faktiske levetiden til komponenten vil gå noe ned, så er den så lang at den er utdatert lenge før den tar kvelden. ;)

Trodde det var slik at om du overklokket, så gikk levetiden ned med rundt 40%, men da tok jeg vel feil da? Er jo på en måte en hobby å overklokke, man sparer penger, og det er morsomt. Men garranti bortfaller. Men er det ikke slik at garrantien til hovedkortet forsvinner også? Siden du klokker jo freq. til NB og SB mens man klokker cpu og ram? eller er jeg helt på jordet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil jeg si dette ikke holder mål, om du mener at kan ha maskinen er dobbelt så kraftig i overklokket stand.

Hvis du derimot hadde vurdert 12 GB DDR3 ram, OCZ RevoDrive X2 240 GB kunne jeg støtte deg.

Nå vet jeg lite hva du har overklokket skjermkortet til, men tviler på om du har klart å overklokke til.

GeForce GTX 590 3GB Classified (Selv om du har SLI versjon av GTX 480, men kanskje du ikke er langt unna).

Du sammenligner et high end kort mot 2. generasjons dual GPU kort.

Er en selvfølge at man ikke kan overklokke en 480 til en 590 på vann eller LN2 når man mangler en GPU.

12 GB RAM har ikke noe å si om man knapt utnytter 6 GB mens page filen brukes minimalt.

En Revo drive har heller ikke noe å si ettersom vi snakker om valuta>ytelse>overklokking>praktisk levetid.

i7 920 CPU overklokket til dobbel hastighet gjør at man lett klarer å vente på Sandy Bridge E/Bulldozer, og det er det handler om.

Om man klarer seg med støyen fra en eller to (overklokkede) 480 så kan man ikke rettferdiggjøre å kjøpe et 580. (med mindre du er som meg og Andrull som kjøper det beste for å ha det beste, da er det bare størrelsen på lommeboken som setter grensene)

Så poengene til Andrull holder absolutt mål.

@Crazy, neida, 40% var da volsomt... Uansett er det noe forskjell på chipene osv så er ikke noe fasitsvar på dette.

Garanti mister du nok (noen produsenter dekker også overklokking på garanti), men de fleste som overklokker vet hva de risker og det er en av grunnene til å la være :P

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men riktignok er jo din maskinen helt supert ennå.

Tror ikke spilling blir noe problem, hvis man da ikke har 3 stk skjermer med 1920x1080 tror jeg crysis 2 DX11 på full antilasing og grafikk begynne å lagge.

http://www.hwcompare.com/9828/geforce-gtx-480-vs-geforce-gtx-590/

Nå vet jeg ikke om disse målingene er nøyaktige men ser ut som er en del å hente på et SLI oppsett.

1. Det var i hovedsak CPU jeg snakket om. Og der jeg har spart de store pengene. i7 920'en er overklokket med ca 60 %, noe som gjør at den fortsatt er raskere enn noe annet der ute på markedet. Om jeg skulle hatt det beste, så hadde jeg kanskje gått til innkjøp av prosessor to ganger allerede, og da gjerne noen toppmodeller som koster 5-6 000kr. Min 920 betalte jeg 2200kr for, og det er nå ca 2 og et havt år siden! Ganske god valutta for penga der altså.

2. Nå var ikke skjermkortet med i den voldsomme prognosen, men også her har jeg tjent inn en del penger. Kjøpte GTX 480'en til 2000kr brukt, da det er et skjermkort som er lett å få tak i brukt. Klokket den da opp til GTX 580 (som er noe vanskeligere å få tak i brukt, pga toppkort) ytelse. Ettersom GTX 580 nesten koster det dobbelte, så har jeg vel spart inn en del penger der også.

3. RAM - Der har jeg ikke valgt å overklokke så mye, men det er rett og slett fordi det ikke er særlig merytelse å hente. Som kakeshoma nevner. 12 GB er bortkastet om du ikke bruker det. Noe jeg ikke gjør. Såklart, hadde jeg vunnet bare 10 % mer ytelse ved å oppgradert til 12 GB istedenfor 6 GB, så hadde jeg gjort det på flekken, da det er rimelig billig for RAM.

4. Harddisk har vel lite med dette å gjøre, da det ikke kan overklokkes, så ser ikke det argumentet i det hele tatt. På den andre siden, så vil jeg si at du nok ikke har den største praktiske forskjellen å gå fra en Intel G2 160 GB og en RevoDrive X2. Den er nok dobbelt så raskt på benchmarks, men mot Intel SSD'en som er svært god på de praktiske oppgavene her i verden, så tror jeg ikke at jeg ville merket noen stor forskjell.

5. Ja, jeg er klar over at GTX 590 er langt bedre enn GTX 480, og det har jeg da heller aldri påstått. :P Skulle gjerne grått et par tårer til administrasjonen på HW.no eller ITpro.no, og hørt om jeg kunne testet GTX 590, men har ikke tid i disse tider. :P Hadde jo selvsagt gjerne kjøpt et GTX 480 ekstra, om jeg skulle kjøpt noe i dag.

Om man klarer seg med støyen fra en eller to (overklokkede) 480 så kan man ikke rettferdiggjøre å kjøpe et 580. (med mindre du er som meg og Andrull som kjøper det beste for å ha det beste, da er det bare størrelsen på lommeboken som setter grensene)

Akkurat. :)

Og klarer jeg meg ikke med støyen, så blir det uansett vannblokk. :)

Er vel der de pengene som blir til overs lander. Til ny kjøling

I mitt tilfelle så ble det slik. Du finner jo såklart langt billigere kjølemetoder. Kjølesystemet mitt skal jo holde i mange år, og hvorfor ikke bare ha det beste først, som sist? :D

Jeg er eeegentlig ikke ute etter å spare så fryktelig med penger, men ha det beste av det beste. Men det er nå meg.

Trodde det var slik at om du overklokket, så gikk levetiden ned med rundt 40%, men da tok jeg vel feil da? Er jo på en måte en hobby å overklokke, man sparer penger, og det er morsomt. Men garranti bortfaller. Men er det ikke slik at garrantien til hovedkortet forsvinner også? Siden du klokker jo freq. til NB og SB mens man klokker cpu og ram? eller er jeg helt på jordet?

For all del... det kan gjerne hende det er snakk om 40 % forkortet levetid. Men husk at dette ikke er noen mekaniske komponenter, og har en levetid som langt overskrider 10 år i praksis. Så om CPUen din lever i 12 eller 8 år, så har det vel ikke noe å si for deg i praksis, da de fleste uansett kvitter seg med prosessoren lenge før dette. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så jeg vil ikke merke noe kortere levetid egentlig? Har tenkt å oppgradere når buldozer kommer, og så bruke prosessoren og ramen i en anen maskin. Men er det bare garranti på ram, skjermkort, cpu og hk som bortfaller, eller er det flere komponenter? Ikke at jeg bryr meg så mye om garranti, men bare lurer.

hvor mye levetid som reduseres er vel egentlig veldig vanskelig å finne fasit svaret på, siden alle chipper er forskjellige? Jeg har iværtfall fått en dårligere skjermkort chip en kakeshoma har, siden jeg kan ikke ha samme clock. Kan jo hende det hjelper å øke volten litt mer, da artifacts kommer i omtrent alle spill, selv minecraft.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så jeg vil ikke merke noe kortere levetid egentlig? Men er det bare garranti på ram, skjermkort, cpu og hk som bortfaller, eller er det flere komponenter? Ikke at jeg bryr meg så mye om garranti, men bare lurer.

hvor mye levetid som reduseres er vel egentlig veldig vanskelig å finne fasit svaret på, siden alle chipper er forskjellige?

Størst sansynlig vil ikke du merke levetiden, så sant ikke tempraturene og volten er dramatisk høy. Ustabil volt kan redusere levetiden litt, men alikevell bør du fint ha prosessoren i 3 år uten problemer.

Men stort sett alle hovedkort slår seg nok av lenge før den tid.

Så ja hvis du er veldig uheldig kan du oppleve brann og svidd prosessor.

Men er nok lite sansynlig for det

PSU, DVD brenner, harddisker kan også ta skade av overklokking, men det er som regel strømforsyningen som ikke gir stabilt nok volt, vet ikke om jeg var uheldig med min ene strømforsyning, siden under overklokking ble plutslig DVD stasjonen borte, man skulle nesten tro strømkabelen falt ut, men gjorde ikke det heller. Men løste seg å bruke en annen strømforsyning, så jeg ville anbefale å bruke consair her.

Andrull:

Hvis det er slik du har vannkjøler til 3500 kr og prosessoren din koster 2500 kr.

Ville det heller ikke vært smartere å kjøpe core i7 920 først, og byttet til core i7 2600k?

Dermed går man ned strømbruket fra 130 watt til 95 watt, også kunne man overklokket 2600k mere.

Tenk hvor mye strøm maskinen bruker, og varmen den gir.

Når man like vell ikke har garantier for stabilitet over tid.

En rundt 300 watt mener jeg du sa sist, selv om du ikke bruker prosessoren på maks, så er halvparten en del det også.

Endret av LMH1
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke er smartere.

2600k + nytt hovedkort + en ekstra RAM-brikke (fordi det funker dårlig med tre på den platformen) = ca 4200 kr

Og da sitter jeg til gjengjeld med et dårligere hovedkort i middelklassen istedenfor High-end med flere Pci-e kanaler og Tri-channel støtte.

Og når jeg skal oppgradere igjen, så sitter jeg ikke igjen med noe som helst. Mens et vannkjølingssett vil jeg ha i over 10 år kanskje, og vil hjelpe meg med overklokking på hver eneste nye platform jeg kjøper. Men det aller viktigste er jo at det er morro! :D

Strøm = varme, og på grunn av denne varmen så har jeg sluppet å ha på noen varmovn på rommet mitt i hele vinter. Så sånnsett har jeg ikke tapt noen kroner i strøm i vinter. Såklart, det vil ikke være så økonomisk i sommer, men de få kronene skal jeg da klare å unne meg. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

LMH1: Har aldri hørt om noen som har fått defekte cd-roms og slike ting ved overklokking. Kan jo hende du hadde en dårlig strømforsyning. Jeg har nå en Chieftech nitro 750W, men den er ikke helt god. Skal bytte tilbake til min Corsair TX 850W når jeg får den igjen, har lånt den bort.. :P

Jo mere strøm = mere varme vet jeg. Men hva bør jeg sette som en maks begrensning på volt? Altså, hvor langt bør jeg gå med volten? pc-specs i profilen..

Jeg har lyst på noen nye skjermkort, og ser at 6790 kommer snart, så om jeg tar høyde for overklokking, og kjøper et par av de, vil de to yte bedre en et gtx 470 uklokket? Eller vil det ligge under? Har ikke lyst til å bruke så mye penger..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Overklokker du prosessoren, så vil du bare risikere å ødelegge prosessoren om det er multiplieren du øker. Hvis du øker busen til hovedkortet for å overklokke prosessoren, så er det da følgende hovedkort og prosessor du risikerer. Også RAM vil bli overklokket om du ikke stiller ned frekvensen til den, og følgelig vil du da også risikere RAM'en.

Men nå er det svært liten risiko som ligger bak en frekvensøkning. Det er økning i spenning som kan ta livet av komponenter om man er veldig uheldig og uforsiktig. Ja, i hvert fall om du har nogenlunde kontroll på temperaturen.

Husk at overklokking er veldig stor business i dag, og de fleste mid-end / High-end komponenter i dag er laget for nettopp dette.

En maks begrensning på 0,15V økning synes jeg er en grei pekepinn for å holde seg innenfor den trygge sonen. Det høyeste jeg selv har klokket er vel 0,45V uten problemer, men da snakker vi om så høye temperaturer at det ble helt bortkastet, og PCen blir mer ustabil enn ved lavere spenninger.

To 6970 slår nok et GTX 470 ja, men om du har det fra før av, så blir det veldig bortkastede penger å bruke opp ca 2400kr på noe som bare er litt bedre. GTX 470 holder jo greit, og JEG ville nå ventet til neste generasjon, slik at forskjellen blir mer markant.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, vent heller Crazy.

Har litt innside info på 600 serien, og det ser ut til å bli et kjempehopp fra dagens kort. Ikke så alt for lenge igjen nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Får se om det blir nvidia kort neste gang også. Har jo lyst til å kjøre sli en gang, men da må jeg bytte hk, da mitt bare støtter cf.. Men nå sies det jo at am3+ hovedkortene støtter sli :)

Om man tar høyde for overklokking når du går til innkjøp av komponenter, så er det faktisk en del penger å tjene. Jeg vil vel påstå at jeg har spart inn flere tusenlapper på det, samt fått mye ytelse i tiden som har gått.

Så, om jeg kjøper dette, og overklokker, så kan jeg spare mye penger?

Og hva er det som lager varmen i maskinen under klokking? Volten, eller høyere freq? For om jeg setter volten så lavt som mulig, og øker FSB, vil jeg få noen høye temperaturer da? Har bare klokket med volt på auto før, men har enda stock kjøler, da jeg ikke har en ordentlig kjøler..

og andrull, jeg skrev ikke 6970, men 6790. Har ikke kommet enda.

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, jeg mente også 6790. Jeg klarte bare å gjøre en liten skriveleif. :)

Hvis JEG skulle kjøpt inn utstyr for å hovedsakelig overklokke så hadde jeg nok gått for Intel, da de generelt sett er en del bedre til overklokking. Men ja, du hadde nok fint kunne klokket det slik at det blir bedre enn AMD Phenom II X4 975 Black Edition, som koster nesten det dobbelte. Men som sagt, så er det ikke like mye å spare på AMD siden.

F. eks så er det nok ikke det største problemet å klokke en i7 960: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604498

Til å konke ut en i7 990X: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627373

Til tross for at sistnevnte har to kjerner ekstra, så bør det ikke være et problem å selv få bedre ytelse i selv tunge parallelle oppgaver, der sekskjerne er fordelmessig.

På hovedkort-siden, så er det ikke selve ytelsen som du betaler penger for, og det er vanskelig å overklokke seg til flere funksjoner. Her er det som regel innganger, hvor mange PCI-e kanaler du har, samt bedre strømstyrings/voltregulatorer som har mye å si. De dyrere hovedkortene er også mer egnet for ekstrem-overklokking.

RAM derimot, kan du overklokke og få en liten gevinst. De brikkene du fant kan nok sikkert overklokkes 200 MHz: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491275 , og da har du ca spart inn en 100-lapp, som ikke er en helt dårlig prosentøkning i pris du sparer.

Og hva er det som lager varmen i maskinen under klokking? Volten, eller høyere freq? For om jeg setter volten så lavt som mulig, og øker FSB, vil jeg få noen høye temperaturer da? Har bare klokket med volt på auto før, men har enda stock kjøler, da jeg ikke har en ordentlig kjøler..

En dobbling av frekvens tilsvarer en dobbling av effekt. Altså, om prosessoren er 95 W, så vil en dobling gjøre at den ligger på 190 W.

En økning i spenning derimot, øker eksponensielt, og har dermed mer å si for effektforbruket.

F. eks ville en dobling av spenningen tilsvare en firedobbling av effekten. Så om du hadde vært så gal at du doblet spenningen, og doblet frekvensen, så har du altså økt effektnivået med 8 ganger. Altså, hele 760 Watt!!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Grunnen til at jeg la ut de delene var fordi jeg har lite penger til neste prosjekt, og skal ha vannkjøling, så der kan intel bli dyrt. ellers hadde jeg gått for det.

men da skal gtx 470 kortet over i den maskinen, så får jeg finne på noe nytt til denne maskinen. Kan hende jeg rett og slett bare kjøper matx hovedkort og tar over cpu og ram for å spare penger.

Men om jeg ikke tukler med høy volt og bare øker frekvensen litt, vil jeg da få mye mere varme enn stock? Har lyst til å klokke selv om jeg ikke har 3. parts kjøler. :P

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

prøvde å klokke cpu litt igår, og da ville maskinen ikke boote. Stilte ikke opp mye engang, og volten rørte jeg ikke, så jeg prøvde å røre den også, men neida. Enten så tok POST veldig lang tid, der cpu led lyste mange ganger, og til slutt blinket, og så var det en anen gang hvor det var dram led som blinket og maskinen pipte to ganger. Any ideas? Har ikke vært slik når jeg prøvde å klokke før.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Foreslår du legger data på hylla og begynner med noe sport eller noe, for hver gang du starter med et eller annet så ender det opp i røyk :P

Start med litt OC guider for CPUen og HKet ditt først du...

Uansett har jeg også opplevd at CPUer som skal være supre overklokkere ikke vil rikke seg en centimeter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Aner ikke hva som skjedde igår, funka da nå.

Data legger jeg ikke på hylla nei! :P sport drev jeg med før, ble lei, så da ble det data :D

Men hvordan får jeg volten til å bli stabil da? Satt den til manual, og satt den på 1,34, men ifølge cpu-z så hopper den mellom 1,269 til 1,39 ser det ut til.. og core speed er heller ikke helt stabil. Jeg kan ikke klokke med multiplier, fordi min cpu har låst multiplier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har vel noe speed step greier aktivert i BIOS, og kanskje Strømalternativer i Windows.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive