IT Studie

4 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Liker du å holde på med data og har store interesser for IT området?

Ønsker du å ta en utdannelse innenfor IT men er ikke så glad i matte og fysikk?

Holder du til i Oslo eller skal flytte til Oslo?

Da har jeg løsningen for deg.

Noroff er en skole som tilbyr ren og dedikert IT undervisning, her kan du studere 1 år, 2 år eller evnt. 3 år for å få en bachelor, dette er ingen høgskole eller universitet så du slipper alle de tunge fagene som matte og fysikk. Du får fokusere på det du skal jobbe med som er store nettverk, pcer, windows server og linux server.

Det er nå stor sannsynlighet for at de åpner opp for klasserom i Oslo til høsten, så gå inn på noroff.no og søk på it studie i Oslo så kan du få lære det du ønsker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hva hvis svaret blir:

Liker du å holde på med data og har store interesser for IT området?

Ja

Ønsker du å ta en utdannelse innenfor IT men er ikke så glad i matte og fysikk?

Har ikke så mye tid når jeg jobber også, men vil gjerne lære noe nytt.

Blir litt fritid på programmering i PHP + C++

Samt å virtualisere både windows server og linux, ReactOS.

Resten av det, spilling og oppdateringer av arbeidstasjonene. (alt fra pc bygging til operativsystem tilpassing).

Nå trenger jeg ikke "Mastergrad" (Sivilingeniør) foreløpig, men hadde vært gøy å jobbe som programmerer, å tjene mellom 500 og 1000 kr per time.

Så må man også ta med "Kurs i beregningen" hva hvis man allerede leier hus?

Og neste år går med underskudd, er man da sikker på å få jobb som programmerer?

Det er også noe å tenke på.

Holder du til i Oslo eller skal flytte til Oslo?

Nei, holder til nærmere Asker.

Spørsmålet, her om det finnes alternativer til (Lørdag/søndags kurs)?

Det finnes også en haug at "How to do guider" på internett, men det er bare det å finne noe som er riktig og relevant.

Man kan lære mye, av å bare vite hvilken bøker, man bør ha, for å lære mere innenfor sikkerhet og linux, programmering.

Selv har jeg lite kjenskap til brannmurer, nettverkløsninger, (Router etc).

Men aner lite hvordan jeg kan få kjenskap til det uten å handle en ruter til 5k for bruke hjemme. Med mindre man har en slik tilgjengelig på jobben.

Har også lite kjenskap til linux når det kommer til kategorien, kommandoer og slik.

Men heldigvis bruker jeg windows stort sett.

Selv ser jeg denne tråden bare som reklame for Noroff.

Regner med det er flere her på itpro, som er i samme kategori som meg.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå trenger jeg ikke "Mastergrad" (Sivilingeniør) foreløpig, men hadde vært gøy å jobbe som programmerer, å tjene mellom 500 og 1000 kr per time

DET skjer nok ikke med det første. 1000kr timen tilsvarer en årslønn på ca 1 700 000kr.

Tror du har misforstått prinsippet med skole, LMH1. Du kan selvfølgelig satse på å lære alt på egen hånd via random guider på nettet, men har du da noe å vise til ved en eventuell jobbsøking? Skolen gir deg nemlig papirer på at du har vært igjennom det stoffet som er relevant til utdanningen, og du har fått en karakter på arbeidet ditt (en vurdering). Altså et solid bevis for at du kan det du kan, eller iallefall har kjenskap til det.

En annen ting med skole er at man må kunne ofre litt av seg selv. At skolen ikke starter opp rett utenfor inngangsdøra der du bor er jo litt krise kanskje, men hvis du vil gå skole må du nesten være villig til å flytte på deg (midlertidig) og i noen tilfeller gi opp f.eks jobb i samme tidspunkt. Fjernstudie er dog mulig, men er kanskje ikke like attraktivt for en som søker etter ansatte. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

DET skjer nok ikke med det første. 1000kr timen tilsvarer en årslønn på ca 1 700 000kr.

Tror du har misforstått prinsippet med skole, LMH1. Du kan selvfølgelig satse på å lære alt på egen hånd via random guider på nettet, men har du da noe å vise til ved en eventuell jobbsøking? Skolen gir deg nemlig papirer på at du har vært igjennom det stoffet som er relevant til utdanningen, og du har fått en karakter på arbeidet ditt (en vurdering).

Angående timelønn, er det jo ikke sikkert man jobber 100% stilling, finnes mange deltid jobber.

Skole: Selvsagt, men både jeg og mange venner av meg, har ikke gått noe særlig lengere en videregående.

Alle oss, har klart å få en jobb etterhvert, selvsagt må alle starte i butikk eller på bensinstasjon, eller som lærling i små it firmaer, men arbeid telles det også (i tilegg at man får betalt).

Dermed, er det ikke sikkert at skole er den total lønnsome tiden å bruke, selvsagt trenger man litt penger å betale sine utgifter også. Desverre er det noen som stryker på prøver, det telles ganske negativt, man kan være uheldig også.

Når man slutter i en jobb, kan man ofte få en attest som sier, hva man har gjort.

Ikke verst for en butikk medarbeider få få "Serdels gode data kunnskaper?" Hvis sjefen skulle ha problemer med å skrive ut på en ny skriver? Og samtidig har kjøpt seg nytt datautstyr.

Så ja attester fra jobber kan være totalt like godt verdt som en karakter utskrift.

Hvis man skulle trenge eksamen (Man bør da være sikker på man vil stå) kan man alltid vurdere: https://www.privatistweb.no/prweb/start.action men da bør man ha en god venn eller familje som kan sjekke om man har mulighet å stå.

Selv har jeg aldri tatt privatist eksamen, men skulle tro det er mulig.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive