[LØST] Hva er Source IP, Source Netmask og Source dest.?

19 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Prøver å åpne porter via routeren nå, men har støtt på ett problem. Hva er egentlig Source IP adress, Source netmask og Source destination? Det er tall som skal være der, men hvilke?

En ting til, nå står routeren i bridge, vil det da fungere å åpne porter, og må jeg aktivere portene som åpnes via routeren i brannmuren? Takk for ALL info som jeg får angående åpning av porter, faktisk prøvd i mange år uten hell! :)

Routeren jeg har er en Tilgin HG 1113 levert av Tafjord Mimer.

800777.jpeg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vanlig oppgave med å åpne porter for spill, P2P eller lignende pleier ikke ha "Source IP", og heller ikke "Source NetMask". "Destination IP" er IP-adresse til PC-en din.

Jeg kjenner ikke oppsettet på ruteren din, men vi klarer vanligvis å løse slike oppgaver hvis vi identifiserer de tingene vi klarer å forstå. Resten kan det hende at kan være blanke.

Normalt for å åpne porter setter du opp:

- programmet det gjelder (bl.a. for å kunne identifisere hvilke porter du har åpnet når du sjekker siden, eller skal endre noe)

- portnummer FRA

- portnummer TIL (lik som FRA hvis du kun skal åpne 1 port)

- TCP, UDP eller begge typer (velg begge hvis du er i tvil, eller velg korrekt type hvis du vet hvilken)

- IP-adresse til PC-en din ("Destination IP")

- krysse av "aktivere" (en boks som tillater deg å aktivere eller deaktivere en portåpning ved behov)

Hvis du får på plass disse tallene vil portåpningen trolig være vellykket - hvis du kun har 1 ruter i nettverket. Ellers trenger du kanskje å sette opp "Source IP" til samme adresse som ruteren som er "foran i systemet" (vanligvis et modem med innebygd ruter).

--------

Noen rutere har en liste med ferdiglagrede valg, bl.a. for kjente spill. Du kan gjerne bruke slike valg hvis du finner programmet i en liste.

Såvidt jeg vet er det noen rutere som har litt vanskelige ord og uttrykk:

- "Outside IP", "Source IP" er samme tingen, f.eks. hvis du har en ruter foran ruteren du setter opp.

- "Inside IP, "Destination IP" er IP-adressen lokalt til PC-en din

- "translate to" portnummer eller IP-adresse --> kan settes blankt

- "Source NetMask": Prøv med standard 255.255.255.0 (den mest vanlig brukte nettverksmasken på hjemmenettverk)

NB. Jeg vet at svaret mitt ble temmelig forvirrende, men jeg har tross alt ikke SETT ruteren det gjelder.

Hvordan du finner IP-adressen til din egen PC?

Vista:

Start -> Alle programmer --> Tilbehør -> Ledetekst -> ipconfig /all (lister opp alle nettverkskort, IP-adressen finnes under et av de aktive kortene som "IPv4 adresse").

Endret av Morten58
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg svarte litt for kjapt i forrige post - dvs. at jeg overså opplysningen "nå står ruteren i bridge".

Bridgemodus er en løsning som ofte brukes på rutermodem fra internettleverandør, hvis man har en annen ruter i tillegg. Typisk eksempel er når rutermodemet fra leverandør ikke har trådløs sender, og man trenger en trådløs ruter i tillegg for å kunne bruke bærbare PC-er og annet trådløst utstyr.

Bridgemodus betyr egentlig at ruterfunksjoner er deaktivert - at du må åpne porter i den trådløse ruteren isteden. Jeg vet ikke om dette gjelder for ALLE leverandører av internett, men det gjaldt ihvertfall for rutermodem fra Telenor da jeg svarte på slike spørsmål i 2008.

Oppgi fabrikat/modell for den andre ruteren din?

Portåpning pleier å være en mye enklere oppgave på trådløse rutere enn på rutermodem.

NB. Jeg har GJETTET på at nettverket ditt er omtrent slik:

--> Linje inn --> rutermodem i bridgemodus --> trådløs ruter --> PC-er og annet utstyr

Du får heller korrigere det hvis jeg har gjettet feil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for svar, skal prøve nå. Jeg var ikke helt sikker da jeg skrev at routeren var i bridgemodus, men sånn som du forteller det, så er den ikke det. Jeg har kun EN boks, og den skal det være innebygd modem i også. Før jeg gikk over til Tafjord Mimer, hadde jeg modem og router seperat, men nå er det altså begge deler i ett.

Funka ikke. Er jeg nødt å gjøre noe i brannmuren på PCen?

Endret av bimbo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fint om du tar bilde så vi får se hvilke valg du har i routern...

Det bildet over er så lite, så jeg ser ikke hva det står.

Er som regel noe som heter Port Forwarding el. i routern.

Du kan prøve å laste ned simple portwarding og logge på routern derifra og se om du får åpnet portene der.

I brannmuren må du bare se til at programmene er tillatt på nettverket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her har du bilde: http://bit.ly/dUMhBa

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du behøver ikke gjøre noe med brannmuren - portåpning ER å sende data "utenom brannmur" og direkte til PC.

Rutermodem er litt mindre forståelige enn vanlige trådløse rutere på denne oppgaven, dvs. litt vanskeligere ord og uttrykk.

Siden jeg ikke fant oppskrifter fra Tafjord på et kjapt søk ...

portforward.com har oppskrift for Tilgin Vood 452W (sjekk om oppsettet LIGNER?)

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Tilgin/Vood-452w/default.htm

Jeg pleier sjelden å linke til oppskrifter fra portforward eller andre som tilbyr "standard oppskrifter", dvs. at jeg prøver å finne bedre oppskrifter på nettet (eller skrive dem selv).

Tips - testing om portåpning virker:

Dette er enklere å teste på bittorrent-program enn på spill, dvs. om du har brukt riktig metode og om den virker. Spill kan feile på andre plasser enn på porter som ikke er åpnet.

Bittorrent-programmer har vanligvis "NAT test" på menyen, og dette er det samme som å teste om en port er åpnet.

Hvis folk har problemer med å åpne porter for spill pleier jeg å anbefale å forsøke å åpne port for bittorrent-program først - som en slags "trening".

EDIT:

Obs, jeg så ikke de 2 siste postene da jeg skrev.

Bildet:

CONNECTION: Her ville jeg (kanskje) valgt noe annet enn "Static". Hvilke andre valg har du der?

---

Jeg ville også stått over rådene fra portforward.com om statisk IP-adresse på PC-en, uansett hvor mye de maser om "Don't skip this step". :)

Det er OK hvis du allerede har satt opp noe slik, men for de aller fleste er statisk IP unødvendig og tungvint.

Endret av Morten58
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er jo riktig sted det der.

Source er avsenderadresse, her 0.0.0.0 som betyr "hvilken som helst", network mask skal være 255.255.255.0 mens destination er din IP adresse.

Da velger du bare porter og transport protokoll (TCP/UDP) og trykker apply.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det fungerer ennå ikke. Dette problemet har jeg hatt i mange år. Er det noen som helst løsninger på dette?

Nytt bilde som viser at det ikke fungerer: http://bit.ly/eInfIN

Endret av bimbo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Restart routern etter hver port du åpner...

Prøv å ha destination port blank eller 0.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Der. Funker fortsatt ikke. Forresten, hva betyr static?

Endret av bimbo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Der. Funker fortsatt ikke. Forresten, hva betyr static?

Static er "fast, uforanderlig" - og kan være riktig i 2 av 3 tilfeller i forbindelse med portåpning

Det motsatte er Dynamic - "forandres ved behov" - og kan også være riktig.

Begge valgene kan være riktig hvis dette handler om veien fra ruter til PC. Hvis du har flere valg enn disse handler det om veien fra ruter til internett.

Jeg har stort sett svart på portåpning for Telenor linjer, og for trådløse rutere som folk har anskaffet selv - dvs. at rutermodem fra ISP har metoder som jeg ikke er vant til (mye tungt språk på en enkel oppgave).

"Source" betyr kilde/avsenderadresse. Her ville jeg også valgt 0.0.0.0

Hvis portåpning feiler ville jeg sjekket om "Static" handler om ekstern IP-adresse og ikke om intern adresse.

Her er forresten noen av oppskriftene de har lagt ut på nett:

http://kundeservice.tafjord-mimer.no/bin/customer.exe?custSessionKey=&customerLang=no&noCookies=true&action=specialForm&withFrame=1&template=listProduct.html&productId=6

En av oppskriftene heter "Åpning av porter på Triple Play Gateway modell 452 og 453". Jeg sjekket den ikke så nøye, mn den ser noenlunde riktig ut.

http://kundeservice.tafjord-mimer.no/bin/customer.exe/getAttachment/277563-N1CNdH4d46q5Sb4lcNsf7uRgaeh43OnSms4QwsSHA0E41Fz46PmF23IjhOzLJPcR-0/Åpning_av_porter_på_Triple_Play_Gateway_Modell_452%20og%20453.pdf

Grunnen til at PFPortchecker feiler kan være at du ikke har krysset av "Allow incoming PING". Dette betyr ikke at portåpningen har feilet - det kan like gjerne bety at metoden som PFPortchecker bruker feiler.

PFPortchecker feilet også hos meg da jeg testet det for et par år siden, så jeg pleier å bruke et bittorrent-program for å teste om portåpning virker (menyvalg "NAT/brannmur test").

Endret av Morten58
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Der funka det! Det eneste jeg gjorde var å velge TCP-UDP og sette start port på 27000 og end port på 27015. Gikk vel i rot da det ble så mange porter på en gang. Er det mulig å gi noe slags poeng, slik som det var før da noe ble løst? Har ikke vært aktiv her siden lenge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Flott du fikk det til :)

Poeng gis med +-tegnet nederst til høyre i et innlegg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nvm. Ikke løst alikavell. Porten er ikke åpen, kun lokalt slik som jeg forstår det. Om jeg prøver å starte server med IP og port, fungerer det ikke. Via portcheck på utorrent, får jeg opp at porten er åpen. Men da tydeligvis kun hos meg. Noen brannmur i bildet, eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ingen innspill?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Problem med Counter Strike kan skyldes andre ting enn porter som ikke er åpnet.

Søk på nettet "Counter Strike connection problem" drukner omtrent i treff, dvs. at problemet må peiles inn bedre før man kan få noen fornuftige treff.

Du har best sjanse hvis du klarer å peile inn mulige årsaker litt bedre, eventuelt starte en ny tråd om problemet med Counter Strike - "CS 1.6: Får ikke koblet meg til server" eller annen fornuftig tittel - dvs. hvor du gir en fornuftig beskrivelse av problemet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for all hjelp. Alt fungerer fint nå. Var problem med innstillingene til serveren, men er fikset. Takk for all hjelp! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, ser du(trådstarter) har en Tilgin hg1113, vil du forklare meg hvordan du fikk den i bridge modus da jeg ikkje skjønner hvordan jeg gjør det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive