planlegge et strukturert og fleksibelt nettverk !

2 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Jeg skal planlegge et nettverk, og klarer ikke dette selv. derfor spør jeg om hjelp eventuelt fra dere.

Jeg vil at nettverket skal være fleksibelt og skal ha muligheter for utvidelser. Nettet skal ikke være trådløst. så ønsker jeg at nettet har mulighet for tilkobling i første og andre etasje med 10 brukere i hver etasje.

Det skal da være på ca.20 tilkoblingsmuligheter fordelt på 1. og 2. etg. med 10 brukere i hver etg.

Nettet skal ha mulighet til Internett og ha fellesfilserver.

Nettet skal også ha muligheter til å ha to soner (To separate nettverk som kan bruke alle kontaktene i huset uten å måtte kable om)

Hva er det å anbefale? hvilke nettverks topologier burde jeg velge? Eventuelt hvordan jeg skal begynne med planlegginga?

Hadde vært til stor hjelp om noen kan hjelpe meg.

Tusen takk for svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du burde først og fremst sette deg inn i EIA/TIA 568 Structured Cabling...

Feks:

Internett - Brannmur - Router - Core Switch. Til switchen kobler du servere og maskiner i første etg (via patch panel), og til en switch som er i 2. etg, så fra switchen i 2. etg til patch panel og ut til uttakene.

Du burde få tak i en plan for bygningen/etasjene for å se hvordan du kan best kable det og plassere switcher og uttak. Beste er jo å gå rundt der også.

Endret av Kakeshoma
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive