Hvor ofte reinstallerer du operativsystemet?

63 stemmer

1. 1.

• Hver 3. måned
      3
    • Hver 6. måned
      6
    • En gang i året
      13
    • Hvert andre år
      4
    • Ved større oppdateringer (f.eks Service pack eller versjonoppgradering)
      3
    • Når datamaskinen trenger det
      28
    • Annet
      6

Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

17 innlegg i emnet

Skrevet

Reinstallering av operativsystemet fra tid til annet er livets gang, enten vi bruker Windows, Linux eller OS X. Derfor spør vi nå - hvor ofte tar du en skikkelig rengjøring av ditt system?

windows_ubuntu_osx_CD.jpg

Alle har sine egne rutiner for når de skal reinstallere operativsystemet. Noen foretrekker en rutinemessig struktur, f.eks hvert halvår for å sikre et ryddig og raskt operativsystem, mens andre foretrekker en mer langsiktig rutine, f.eks 1 år eller lenger mellom hver gang. Det er også de som kun reinstallerer operativsystemet når behovet er der, for eksempel om systemet blir helt ustabilt og ubrukelig.

Rutinene for reinstallering av operativsystem kan også være et resultat av hvilket operativsystem du bruker. Du kan kanskje bruke Linux i over 2 år uten å installere på nytt, mens med Windows må reinstallere hvert halvår. Det skal da også sies at aktiviteten på datamaskinen har stor betydning på hvor ofte man må reinstallere.

Utdyp gjerne dine rutiner og hvorfor du har den rutinen du har!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg reinstallerer bare når maskinen begynner å bli treig, eller at noe ikke fungerer som det skal. Noen ganger er det for å fikse hundrevis av småfeil jeg kunne fikset selv, men noen ganger er det lettere å bare reinstallere.

Mine minipc'er reinstalerer jeg ganske ofte. De blir reinstalert ca hvær 3. måned. Grunnen til dette er at de ofte henger seg opp, og blir brukt en del til testing, som noen ganger gjør at maskinen trenger en reinstallasjon. Begge disse maskinene kjører nå Ubuntu 10.04, og regner med at det blir lagt inn 10.10 snart.

Min laptop, som ikke brukes så mye nå, ble reinstallert nesten hvær måned. Dette var pga jeg byttet imellom operativsystemer, og testet en del på maskinen. Mesteparten av gangene jeg reinstalerte var pga bluescreens, driverfeil, og rett og slett for å fjerne alle installerte programmer. Denne maskinen brukes veldig lite nå, grunnet knust skjerm, og er ikke lenger en "laptop". laptopen har kjørt alt fra windows 98 til 7, ubuntu 8.10 til 10.10 og mange andre linux distrubisjoner, og en gang hadde jeg mac os x på denne.

Mine stasjonære maskiner blir reinstalert skjeldent.. Bare når det er behov for det, og når de begynner å bli treige.. Her også, for å fjerne programmer og noen få ganger driverfeil. Har bare reinstalert maskinen 2 ganger, en gang for at jeg ikke fikk os'et med i pakken, siden jeg da innstalerte xp i mellomtiden, og en gang da jeg skulle legge inn igjen systemet pga at det tok lang tid for å starte opp. Maskinen kjører idag Windows 7 og Windows XP

Aktiviteten på maskinen har litt betydning hos meg. Nå for tiden er det 2 maskiner jeg bruker, mens det er 4 andre som jeg nesten aldri bruker pga 3 av de er defekte, mens den siste er så gammel og utdatert...

Grunnen til jeg reinstallerer maskinene mine er pga driverfeil, bluescreens, og rett og slett for å prøve å bli kvitt problemer..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg reinstallerer når noe ikke funker som det skal, harddisken er full, pc'n blir treig, har gjort for mye kødd med os'et, og når det av andre grunner er lettest å reinstallere for å fikse maskina mini pc'en min brukes bare til skole og reinstalleres aldri laptopen min reinstalleres ofte både med windows og linux, både 32 og 64 bit, pga. maskinen blir treig, harddisken blir full, og det er den maskinen jeg gjør mest tull med programvare på den stasjonære reinstalleres sjeldent, har bare gjort det 3 ganger i år, siste gangen var i mai

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er enig i både Dantax9 + Crazyjoey.

Også ved bytting av hovedkort, fører ofte til ustabilitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke reinstallert siden jeg installerte W7 RTM for første gang jeg.. Så langt har det ikke vært noen problemer what so ever. Derfor blir det ved behov her, må jeg vel si. Maskinene blir stort sett brukt til film/serier likevel, så det er sjeldent det "testes" noe her i gården. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg reinstallerer faktisk veldig hypping, lettere og reinstallere en og rense. Grunnen er at med en Windows 7 minnepenn og Ninite bruker jeg faktisk 17 minutter fra tom pc til komplett ny pc. Og det er faktisk vel likelang tid som folk bruker på en disk defrag.

Videre må jeg legge til at jeg installere faktisk ikke noe form for office produkter eller kalender programvare da jeg har google docs + Google Apps.

Alt jeg har er online! :D

Så må vel si at den går hver 3 uke-7 uke

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har så mye softwaresynther/virtuelle instrumenter, opptaks og redigeringsprogrammer + en haug av annen programvare som jeg bruker laaaaang tid på å reinstallere. Dessuten finner jeg stort sett ut av de fleste feil som oppstår i systemet som følge av buggete programvare, feil med hardware og BIOS-innstillinger, så reinstallering av OS er siste utvei for meg.

Det er stort sett når jeg kjeder meg og har lite å gjøre, at jeg reinstallerer.

Har to stasjonære med Windows XP Pro, en laptop med Vista Ultimate, og Windows 7 Ultimate på den stasjonære hovedmaskinen for musikk, film og spill.

Hadde jeg hatt en online-maskin som Eventyret, hadde jeg nok vært frista til oftere reinstallering ;-).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå skal det også sies at jeg dualbooter Chromium OS og Windows 7 Pro da :D Men er digg og ha en online maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan er Chromium OS i bruk, Eventyret? Beta?

Jeg bruker stortsett ikke PCen til annet enn film og serier nå for tiden.. Nesten en tragisk utvikling som har skjedd hos meg, føler jeg. :P Var mye mer tukling og herjing før...

Men prøver likevel å holde meg oppdatert på HW-utvilkingen da. Må snart gå til innkjøp av ny laptop også (på nyåret), så da blir det vel litt mer knoting igjen. Ettermontering av minne og SSD (hvis det er billigere å kjøpe seperat), ser jeg for meg i første omgang. Da må jeg vel installere OS på nytt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Etter siste systemoppgradering har jeg ikke tenkt til å reinstallere før neste OS/maskin..

Ukentlig og månedlig defrag, diskopprydding og generell rydding hvert halvår (og litt andre småting) holder alt i tipp topp stand :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Etter behov, når systemet ikke kan fikses med div fikseprogrammer. Med Windows7 er behovet for min del sterkt redusert i forhold til tidligere OS'er som win95,win98, XP og vista.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I det siste har jeg ikke reinstallert pga at maskinen er såpass stabil som den er nå. Det var en periode hvor jeg reinstallerte forskjellige operativsystemer pga at jeg aldri klarte å bestemme meg for Windows XP, Windows 7 eller dual-boot.

Til slutt fant jeg ut at Windows 7 egnet seg best da jeg har 4 pcer i huset. Nettverket på Windows XP er helt ubrukelig, mens på Windows 7 er det plug-and-play.

Alle maskinene, 2 stasjonærer og 2 laptoper kjører nå Windows 7. På Asus Eee laptopen min har jeg prøvd ut en hel del Linux operativsystemer i det siste, men det ble til slutt Windows 7 på den også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan er Chromium OS i bruk, Eventyret? Beta?

Jeg bruker stortsett ikke PCen til annet enn film og serier nå for tiden.. Nesten en tragisk utvikling som har skjedd hos meg, føler jeg. :P Var mye mer tukling og herjing før...

Men prøver likevel å holde meg oppdatert på HW-utvilkingen da. Må snart gå til innkjøp av ny laptop også (på nyåret), så da blir det vel litt mer knoting igjen. Ettermontering av minne og SSD (hvis det er billigere å kjøpe seperat), ser jeg for meg i første omgang. Da må jeg vel installere OS på nytt.

http://chromeos.hexxeh.net/

Om du vil teste, er egen build jeg har bygget fra bunn funker fett egentlig :D - Gleder meg til final release da =D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg pleide å teste ut en del programmer og div. andre ting, og det blir en del ting som man ikke får vekk igjen etter at man er ferdig.

Så jeg hadde en disk liggende med Windows 7 og Office 2007 ferdig aktivert og alle oppdateringer var på plass. :blush:

Da var det bare og bytte disk og klone den med Acronis og vips så var man oppe og gikk igjen.

Men i den senere tid blir det nok en lengre tid før jeg gjør det igjen, da jeg ikke tester så mye lengre. :D

Men det var en praktisk måte syns jeg, og for å la det fort unna så skrudde jeg ikke på alle dekslet under heller

før jeg var ferdig.

I tid ble det vel en 30 min før alt var på plass igjen. :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Stemte "Annet" ...basert på det faktum at jeg alltid rydder på maskinene mine etterhvert som de brukes.

Har kun reinstallert 1 gang, pga. virus jeg ikke ble kvitt, for 7 år siden da jeg fikk min første pc, før det hadde jeg knapt tatt i en maskin.

Jeg formaterer og reinstallerer likevel ofte nok, på andres maskiner og mot betaling :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg formaterer maskinen(e) mine når det er behov for det.

Enten ved OS-bytte, eller når jeg rett og slett har triksa så mye at jeg ønsker å gå tilbake til scratch! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så jeg hadde en disk liggende med Windows 7 og Office 2007 ferdig aktivert og alle oppdateringer var på plass. :blush:

Da var det bare og bytte disk og klone den med Acronis og vips så var man oppe og gikk igjen.

I tid ble det vel en 30 min før alt var på plass igjen. :unsure:

Når det gjelder å få re-installert maskinen så er vel min metode den beste metoden. :rolleyes:

Man får alle de oppdateringer og Office med oppdateringer, for å drive med oppdateringer er en tidkrevende jobb med restarting av maskinen mange ganger. :angry:

Men har noen en bedre ide så kan vi få høre om den her vel ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive