Ekstra ruter som "signalforsterker"

7 innlegg i emnet

Skrevet

Tråden er både for å informere om løsninger og å motta tips, dvs. at det ikke er en vanlig forumtråd med et problem som "MÅ løses".

Jeg har en gammel Linksys WRT54GL fra 2007 som begynte å bli litt ustabil på trådløs overføring. Jeg anskaffet ny ruter av samme type for å teste ulike løsninger før jeg eventuelt bytter ut den gamle ruteren. Modemet er utenfor min rekkevidde, men det er et standard Telenor-modem som er satt i bridgemodus mot den gamle Linksys-ruteren - løsningen har fungert greit hele tiden. Jeg kan IKKE bruke kabel mellom gammel og ny ruter.

De 2 tingene jeg har tenkt å teste:

1. Bruke den nye ruteren som "signalforsterker" for den andre ruteren. Punkt 1 var egentlig en "artig bieffekt" da jeg prøvde å få til punkt 2.

2. Bruke den nye ruteren som "mottaker" for den andre ruteren, med kabel videre til en TV. TV-en har nettverksport, men savner trådløst nettverk.

Punkt 1 er allerede testet og var vellykket. Punkt 2 kommer trolig til å bli utsatt noen uker. Jeg må trolig la ruter 2 ha en annen IP-range enn ruter 1 - 192.168.2.x.

Innstillinger for å sette opp ruteren som en "signalforsterker":

Ruter 2 (ny ruter):

Koble seg til ruter 2 med kabel (Lokal tilkobling)

- logge seg inn på setup 192.168.1.1

- bruker/passord = admin/admin

Basic setup:

- Beholde default tilkoblingsprotokoll Dynamic (la ruteren få IP-adresse fra ruter 1). Jeg lot resten av feltene være uendret der.

- deaktivere DHCP (la PC-er få IP-adresse fra ruter 1)

- endre adressen til ruter 2 til 192.168.1.110 (innenfor DHCP-range for ruter 1)

- vanlig oppsett av "Timezone" slik vi gjør på nye rutere.

Advanced routing:

- sette modus til "Ruter" (det andre valget er "Gateway"). NB. Linksys-ruterne har IKKE "AP mode" som et valg, det er kun "Gateway" eller "Router".

Diverse steder:

- felles SSID, samme som den andre ruteren bruker.

- felles passord, krypteringsnøkkel, krypteringsmåte, frekvens

- brannmur ble behold PÅ i den nye ruteren

Diverse "Lagre endringer" og reboots av ruteren underveis i oppgaven. Jeg lot den nye ruteren få et annet navn "WRT54GL-EU" for å klare å skille mellom dem.

Ruter 1 (gammel ruter):

DMZ til ruter 2's adresse 192.168.1.110 (usikker på om dette var nødvendig på denne oppgaven)

Metoden gjør at ruter 2 fungerer som en "signalforsterker" for ruter 1. Jeg vet ikke om alle tiltakene jeg utførte var nødvendige, men oppskriften fungerer ihvertfall på 2 like Linksys-rutere. Ingen av tiltakene er spesielt kompliserte hvis du er noenlunde kjent med rutere - det er 5-10 minutters oppgave. Forbedring: 1-2 streker på signalkvalitet (fra 2-3, opp til 4-5 streker).

Denne metoden fungerer IKKE som en "mottaker" for trådløse signaler, dvs. at jeg ikke har internettforbindelse hvis jeg deaktiverer trådløst kort og kun bruker "Lokal tilkobling".

--------------

Sleng gjerne inn dine egne oppskrifter på samme type oppgaver, dvs. hvordan man kan bruke 2 rutere på et nettverk på ulike måter.

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruke Linksys trådløs ruter som "trådløs mottaker".

Sannsynlig metode for å fikse dette er å laste ned ny firmware DD-WRT. Den originale firmwaren som følger med Linksys-ruteren tilbyr litt for få valg, dvs. at den ikke tilbyr å fungere som "trådløs bridge", "repeater" eller slike ting.

Database over rutere/firmware, brukerhjelp og andre slike ting finnes på:

http://www.dd-wrt.com/

http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Tutorials

NB. Jeg poster disse linkene "på forhånd", dvs. at jeg ikke har prøvd å løse oppgaven ennå - og jeg vet heller ikke hvilken løsning som er mest "riktig" blant de ulike metodene jeg finner ("Client Mode", "Client Bridge", "Repeater", osv.).

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Mode

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Bridged

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge

Bruk av 2 rutere i nettverk er blant de mest vriene tingene å svare på i forum. Jeg forsøker egentlig bare å peile inn noen av de løsningene som er mulige, hvor man finner oppskrifter og andre slike ting.

-------

Bruke ruteren som "signalforsterker".

Dette fungerte slik jeg beskrev i post 1, men løsningen var egentlig litt frustrerende siden ruteren ble "dønn dum" (måtte resettes for å kunne logge seg inn på setup).

Problem med ustabil forbindelse hos meg skyldtes at trådløst nettverkskort i PC-en ble for varmt - ikke dårlige signaler eller trøbbel med ruteren. "Signalforsterker" løste ingenting hos meg, det gjorde at nettverket ble mindre forståelig selv om signalene ble sterkere.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Testet oppskrift for Client_bridge idag ...

... og den VIRKER. :)

Det vil si at jeg prøvde den midterste av oppskriftene fra posten over, etter å ha installert ny firmware på ruteren (firmware dd-wrt.v24_mini_generic.bin). Ruteren ble testet som "trådløs mottaker" for en PC og for TV med nettverkskort:

--> Linje inn

--> 10.0.0.138 Telenor "SpeedTouch"-modem i bridgemodus

--> 192.168.1.1 Linksys WRT54GL som gateway

--> 192.168.1.9 Linksys WRT54GL som "trådløs mottaker" (samme SSID, passord, kryptering, frekvens osv.)

--> 192.168.1.100 kabel til PC eller TV (mottar IP-adresse fra den første ruteren)

DD-WRT firmware tilbyr haugevis av flere løsninger enn standard firmware, men jeg vil ikke anbefale noen å bytte firmware hvis de ikke har spesielle behov. Standard firmware for Linksys er betydelig enklere å forstå pga. færre valgmuligheter.

- Jeg anbefaler ikke å bytte firmware hvis originalen dekker behovet godt nok

- jeg anbefaler at man gjør seg kjent med original firmware før man bytter

Oppskriftene som tilbys er litt for omfattende, jeg tror noen av punktene kan fjernes. Jeg valgte å stokke om litt på rekkefølgen istedenfor å følge oppskriften punktvis (men jeg er temmelig "trygg" på slik omstokking av punkter).

Formålet med denne tråden er å "få frem" noen av disse temaene som vi sjelden besvarer på forumet. Temaet er rett og slett for komplisert å besvare hvis man ikke har utført oppgaven selv relativt nylig. Tråden er ment som en "huskeliste" over HVOR løsninger finnes og OM de virker.

Endret av Morten58
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan imformere om at jeg har en oppskrift på hvordan du kan sette opp en D-Link DIR-600 som Repeater_Bridge (copy&paste fra svaret mitt i en anen tråd)

Engelsk verson finner du her: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=72478

Det første du må gjøre, er å gå hit: http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Last ned filene, og lagre de en plass du finner de igjen.

Så går du inn på dlinken, mener å huske det var 192.168.0.1 som var standar ip når du skal inn på den. Husk, koble til med kabel, ikke trådløs!

Nå må du gå inn på management (mener jeg å huske) og finne firmware update. Så finner du fra filen du har lastet ned. Den ene filen vill ruteren si ikke er firmware, mens den andre vill gå. Dette pga den ene kan legges inn via "Emergency room".

Når du har lagt inn firmwaren, så er standar ip på ruteren satt til 192.168.1.1. Når du går inn her med nettleseren din, så skal du lage ett brukernavn og passord til ruteren.

Før du begynner å sette den opp, må du først sjekke om ruteren kan se ruteren du skal koble den opp mot. Dette gjør du ved å trykke Status og så videre til Wireles. Nederst på siden trykker du på Site Survey. Om du ser ruteren her, så kan du gå videre :)

Gå til Setup. På WAN Connection Type, slår du av STP.

Ruternavnet kan du velge hva du vill, dette har ingen påvirkning til selve repeateren.

Local IP Address: Dette er ipen som ruteren får. Dette må være en ip adresse som er ledig på hovedruteren.

Subnet Mask: Denne kan du sette til 255.255.255.0

Gateway: IP adressen til hovedruteren. Dette kan du sjekke om du er tilkoblet nettverket med en maskin, og åpne cmd, og skrive ipconfig /all. Let etter standar gateway. Skriv den inn på Gateway på denne ruteren, og på Local DNS.

Wan port, den kan du markere.

Tidssettningene har ikke noe å si.

Nå kan vi gå til fanen Wireless.

Wireless Mode: Repeater Brigde

Wireless Network Mode: Mixed

Wireless Network Name (SSID): Samme ruternavn som ruteren du skal koble opp. Så om den f.eks heter AMD, så skriver du AMD.

Wireless Channel: Samme som på ruteren du skal koble opp til.

Channel Width: 20 Mhz

Wireless SSID Broadcast: Enable

Network Configuration: Bridged

Fortsatt i fanen Wireless, men i underfanen Wireless Security.

Velg samme kryptering som på ruter du skal koble opp mot. Har den ingen kryptering, så trenger du ikke å ordne dette.

Om den har kryptering, velger du samem krypteringsmodus, og skriver inn samme passord.

Så til fanen Services.

Slå av DNSMasq.

Så til Security.

Under Block WAN Requests, skal bare Filter Multicast være markert, resten skal ikek være markert.

Når dette er gjort, slår du av SPI Firewall.

Det siste, er å gå til Setup og underfanen Advanced Routing.

Operating Mode: Router

Interface: LAN & WLAN

Postet dette for å informere om en løsning med denne dlink ruteren. Har også hørt om flere rutere i Dir-6xx serien som støtter dette.

Endret av Crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg poster 1 av de originale oppskriftene fra DD-WRT.

Oppskriften gjelder for Repeater_bridge og for Broadcom-baserte chipset.

Client_bridge bruker de samme settings - unntatt de som gjelder "Virtual Interface" (punkt 5b og 6b)

Kilde: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge

1.Restore Factory Defaults on Secondary (DD-WRT) Router

2.Do a proper HARD 30-30-30 Reset on the router.

Beskrevet i Kommentar etter oppskriften.

3.Set your computer to a static IP of 192.168.1.9

- Formålet med dette er å hindre at du mister forbindelse med ruter når den rebooter (med DHCP avskrudd, og med ny IP-adresse)

4.Connect to the secondary router via wired or wireless client keeping in mind the dd-wrt default settings for dhcp pool and ssid

- IP-adresse: 192.168.1.1

-- Deault brukernavn/passord: root/admin

-- men du skal normalt bli bedt om å endre passord og brukernavn etter en resetting (hvis du er tilkoblet med kabel)

4a. Se kommentar etter oppskriften

5.Open the Wireless -> Basic Settings tab

Physical Interface Section

• Wireless Mode : Repeater Bridge (alt.: Client_bridge)
  • Wireless Network Mode : Must Match Primary Router
  • Wireless Network Name(SSID) : Must Match Primary Router - Make sure you spell this correctly
    Ikke godta forslaget du får om "dd-wrt" som navn på nettverket.
  • Wireless Channel : Must Match Primary Router (This will disappear once you put it in RB mode, and isn't needed)
  • Wireless SSID Broadcast : Enable
  • Network Configuration : Bridged
  • Save

* Gjelder kun for Repeater_bridge
    5b. Virtual Interfaces Section (gjelder ikke for Client_bridge)
    • Add
      Sjekk at innstillingene over ikke endrer seg når du klikker "Add"
    • Wireless Network Name(SSID) : Different from Primary Router
      [NOTE] - You CAN try using the same SSID but many have had random disconnects and/or no connection if the SSID's are the same. If using the same ssid doesn't work for you, use a different ssid from the primary router
    • Wireless SSID Broadcast : Enable
    • AP Isolation : Disable
    • Network Configuration : Bridged
    • Save

6.Open the Wireless -> Wireless Security tab
      Physical Interface Section
      • Security Mode : Must Match Primary Router and DD-wrt only works reliably with WEP or WPA2-AES
        - 1 av punktene å feilsøke hvis det er noen problemer.
      • WPA Algorithms : Must Match Primary Router
      • WPA Shared Key : Must Match Primary Router
      • Key Renewal Interval (in seconds) : Leave default
      • Save

* Gjelder kun for Repeater_bridge
        6b. Virtual Interfaces Section (note if you don't see this section your firmware should be atleast v24-sp2)
        • Security Mode : Must Match Physical Interface
        • WPA Algorithms : Must Match Physical Interface
        • WPA Shared Key : Must Match Physical Interface
        • Key Renewal Interval (in seconds) : Leave default
        • Save

7.Open the Setup -> Basic Setup tab
          • Connection Type will be: Disabled
          • Set STP for Disabled (Enabled sometimes can cause connection problems) redhawk
          • IP Address : 192.168.1.2 (Assuming Primary Router IP is 192.168.1.1)
          • Mask : 255.255.255.0
          • Gateway: 192.168.1.1 (again assuming Primary Router IP is 192.168.1.1)
          • DHCP Server: Disable
          • Local DNS: 192.168.1.1 (if IP of Primary Router is 192.168.1.1)
          • Assign WAN Port to Switch : Optionally enable this to use the WAN port as another LAN port.
          • Save

8.Open Setup -> Advanced Routing tab

[*]Set Operating mode to "Router"

[*]Save

9.Open Services

[*]Disable Dnsmasq

[*]Save

10.Open the Security -> Firewall tab

[*]Uncheck all boxes...except Filter Multicast

[*]Disable SPI firewall

[*]APPLY Settings

11.Reboot the router.

12.Once you have it working, go to the wireless security tab, and set the same type of security AND key for both the primary and the repeater ssids and hit apply.

- Dette er egentlig utført under punkt 6 også.

13.SET YOUR COMPUTER BACK TO AUTO IP AND AUTO DNS.

Kommentar:

Jeg droppet punkt 3 og 13 som gjelder fast IP-adresse på PC-en. Det fungerte greit nok med punkt 4a for Client_bridge. Fast IP fungerer kun hvis begge ruterne er i IP-range 192.168.1.x (at du ikke må endre IP-range på ruteren du setter opp).

4a. Open the Setup -> Basic setup tab

Jeg har kun testet Client_bridge foreløpig, men jeg fulgte denne oppskriften som gjelder for Repeater_bridge (minus punkt 5b, 6b, 3 og 13).

Punktene om Virtual Interface:

Ruteren i Repeater-modus bruker trolig "Physical Interface" mot ruter 1, og "Virtual Interface" mot andre trådløse enheter (kanskje også kablede enheter?).

"Hard 30-30-30 reset" av ruteren:

- Holde reset-knappen inne i 30 sekunder (med Power ON)

- Power OFF, fortsette å holde reset-knappen inne i 30 sekuder til

- Power ON, fortsette å holde reset-knappen inne i 30 sekunder

Litt for mye av det gode etter min smak, men metoden er anbefalt på DD-WRT forumet.

[*]DHCP mode: Set to DHCP forwarder

[*]DHCP server: Set to primary router (assuming it to be 192.168.1.1)

[*]Save

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har testet oppskriften i forrige post på Repeater_bridge og Client_bridge, på Linksys-ruter WRT54GL (Broadcom chipset):

Repeater_bridge:

--> Ruter 1 (gateway) 192.168.1.1 (DHCP tildeles fra denne)

. . Linksys WRT54GL med original firmware fra 2007

--> trådløs forbindelse

--> Ruter 2 192.168.1.2 (DHCP Forwarder fra ruter 1)

. . Linksys WRT54GL med DD-WRT firmware "13064 generic_mini"

--> trådløst eller kablet til PC

Virtuelt WLAN med ulik SSID "dd-wrt_vap", men ellers samme innstillinger som ruter 1.

Client_bridge:

--> Ruter 1 (gateway) 192.168.1.1 (DHCP tildeles fra denne)

--> trådløs forbindelse

--> Ruter 2 192.168.1.2 (DHCP forwarder fra ruter 1)

--> kun kablet forbindelse til PC

Samme LAN og WLAN som ruter 1 (ikke vituell VLAN)

Det vil si at den samme oppskriften kan brukes på begge disse løsningene, men at Client_bridge har litt enklere oppskrift (hvis du klarer deg med kablet forbindelse til PC-er så velg Client_bridge).

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg slenger inn en kopi av oppskrift for Client_mode, uten å ha testet denne selv.

Kilde: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Mode (her bør du LESE oppskriften selv hvis du våger deg på denne)

Client_Mode

This mode is NOT for WIRED connections between two routers! It is a wireless connection between two routers only.

--> Ruter 1 192.168.1.1 (eget subnett)

--> trådløs forbindelse

--> Ruter 2 192.168.2.1 (annet subnett enn ruter 1)

. . samme SSID, security-type og -key som ruter 1

. . DHCP aktivert, tildeler dynamisk IP-adresse innenfor eget subnett

. . WAN port protocol ???

--> kun kablet til PC-er

* PC-er på disse 2 subnettene er ikke synlige for hverandre.

* Eventuell åpning av porter må gjøres på begge ruterne.

* DHCP og NAT er aktivert på begge ruterne.

Selve oppskriften (starter fra der DD_WRT firmware allerede er installert)

2.Do a HARD reset on your router.

3.Connect a cable from your computer to the LAN port on your router.

4.Set your computer to a static IP address of e.g. 192.168.1.7

5.Open a web browser and connect to 192.168.1.1 to view the DD-WRT GUI.

6.You should be asked to change your password and username. Carefully type these in. If you aren't asked for a password and username, do a hard reset, this time doing it properly! Hit change password.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

7.Go FIRST to wireless -> wireless security and enter the security type and key that matches your primary router.

8.Hit SAVE (not apply)

9.Go to the wireless basic settings page and change the wireless mode to Client.

10.Set the wireless network name to exactly the same as your primary router. Make sure spelling and capitalization match.

Note: If there are multiple routers broadcasting the same SSID, and you would like to connect to a specific one (IE, the primary router, instead of the repeater), enable MAC Filtering on the Wireless Tab, and add the MAC Address of the correct Access Point. The MAC Address can be found on the "Site Survey" page, linked from the "Wireless" Sub-tab of the "Status" Tab. - Conjur

11.(Optional) Set the correct ack timing in meters.

12.Hit SAVE (not apply)

13.Go to Setup -> Basic Setup and set the WAN port protocol to what you need for the AP (mostly static, dhcp or pppoe). This is the setting that is bonded to the Wifi interface.

Fill in the needed info provided by your ISP if this AP is externally managed.

Note: This is what a computer (wired or wireless) connected to the ROUTER would use to gain access to the network, not to be confused with the settings required to gain access to the WAN by the ROUTER.

14.(Optional) Set Static DNS servers in the Network Address Server Settings section if your WAN type does not provide them or you want to use different ones than the AP provides.

15.Change the router LAN IP to 192.168.2.1 (Your LAN subnet MUST differ from the WAN subnet!).

16.(Optional) Check "Assign Wan" port to a switch if you want to be able to use it as another LAN port.

17.(Recommended) Change your Time Zone and DST to match where you are.

18.(Optional) Set a NTP server address (it will use a hidden default server if you leave it blank).

19.Hit SAVE (not apply)

20.(Optional) Go to Security -> Firewall. Disable the SPI firewall if you do not need to worry about security between the AP and Client router.

21.Hit Apply.

22.Set your computer back to auto IP and auto DNS if you like. You will get a DHCP address from the router.

You are done and the Client router should connect to the AP within a minute or so. After you ensure that it does connect and work properly then you may configure any other settings you wish to.

Kommentar

Av punktene over er punkt 13 det som var mest vrient å forstå "ved første øyekast". Jeg poster en "analyse" for å prøve å forstå hva de egentlig mener.

- set the WAN port protocol to what you need for the AP (mostly static, dhcp or pppoe).

* Tilkoblingsprotokollen min mot Internett er PPPoE ???

- This is the setting that is bonded to the Wifi interface.

* Ruter 1 har brukernavn/passord admin/xxxxxx for å logge på setup ???

* Ruter 1 fungerer som gateway mot internett (WAN-protokoll PPPoE, pluss brukernavn og passord fra Telenor) ???

- Fill in the needed info provided by your ISP if this AP is externally managed.

* Externally managed? NEI

Note: This is what a computer (wired or wireless) connected to the ROUTER would use to gain access to the network, not to be confused with the settings required to gain access to the WAN by the ROUTER.

* PC-ene kobler seg til med Dynamisk IP-adresse fra DHCP-server i ruter 1

Ikke lett å forstå. :)

EDIT:

Jeg postet et forslag til endring av punkt 13 i en annen tråd, hvor Client_Mode ikke fungerte på første forsøk med denne oppskriften:

http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=77396&st=0&gopid=595518&

Forslag til endringer av punkt 13:

- sette WAN-port til disabled

- sette gateway til 192.168.1.1 (adressen til ruter 1)

- sette DNS-server til 192.168.1.1 eller 0.0.0.0

Jeg postet også kommentar om portåpning i samme slengen.

NB. Ikke noe av dette har blitt TESTET.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive