Feilkodetolkning - Next step

3 innlegg i emnet

Skrevet

Her på ITPro har vi en rekke tråder som vi enkelt nok kan finne frem med å søke etter lignende problemer.

Jeg har ett ønske om at vi infører ett standarisert men ett alternativt valg hvor alle som har problemer kan legge inn sin feilkode. Feilkoder som følger med en feilmeldingen man får fra sitt operativsystem, programvare eller ett spill. Vi lar det være valgfritt å skrive inn en feilkode ved problemer.

Det som jeg mener er en god ide er at eksisterende poster som ikke er løst kan også løses, dette med å identifisere lignende titler med løste poster med en feilkode inkludert. Hvor alle disse poster vil være tilgjengelig, men må bli akseptert løst av en bruker før de blir akseptert av en moderator eller lignende.

Poenget med det hele, er at man vil til slutt ha en rekke undergrupper, hvor alle er programvare med feilmeldinger tilknyttet. Hvis man får databasen stor nok kan man kanskje også oppdage konflikter mellom programvarer.

Mhv

Krozmar

The One With Bright Ideas

And drunk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette høres jo ut som en god idé.

Det skal sies at dette er noe som må kodes inn i forumet, og krever litt jobb for å få til å fungere bra. Jeg ser for meg at med mindre løsningen fungerer helt knirkefritt med tanke på funksjon og brukervennlighet, vil den bli lite brukt i praksis.

Det vil også kreve en del oppfølging for å kunne etterfølge den idéen om at eksisterende tråder kan løses med feilkodene. Men hvis vi får inn motiverte moderatorer som får god opplæring i bruken av denne funksjonen kan det bli en veldig matnyttig funksjon.

Det jeg da ser for meg er litt mer enn bare et felt for en feilkode. Vi snakker vel kategorisering gjennom forumkategoriene for å avgjøre hva slags type program (os, programvare eller spill) som leverte feilkoden, samt et felt for å notere inn programnavnet som leverte feilkoden. Her er det viktig å få standardisering for å kunne sammenligne feilkoder.

Det må også kunne være et eget panel på moderatornivå, for å kunne administrere disse feilkodene. Hvor mye tenkte du den vanlige bruker skulle involveres i bruken av dette systemet, og hvor mye skal overlates til moderatorer og admins?

KONGE at du kommer med slike idéer forresten :D Vi må videreutvikle oss, og det er slike forslag som gjør at vi kan gjøre nettopp dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Flott :)

Ser for meg at dette bør gradvis bygges opp inn i forumet. I begynnelsen ser jeg for meg at brukeren har tre felt tilgjengelig når han/henne lager en ny post, en for å velge hvilke program dette gjelder, en for muligheten til å skrive dette inn selv og ikke minst ett felt for å skrive inn feilkoden|e. Moderator og høyere bør kunne endre navnet på programvaren hvis dette er skrevet inn feil, samt ha mulighet til å enkelt flytte feilkoden inn i korrekt programvare hvis den allerde eksisterer.

Ser også for meg at hvis en tråd med en feilkode blir løst, at dette flyttes til en seksjon som skal kontroleres og godkjennes av en moderator før tråden blir gjort tilgjengelig som en akseptabel "løsning" evnt årsak til problemet.

Ellers ser jeg også for meg at alle tråder med samme feilkode bør linkes, hvor en bruker har mulighet til å se en oversikt over poster med relevante løsninger/problemer.

Til sist kan dette også være litt morro lærdom også, de aller fleste ignorer jo feilmeldingene, de betyr svært lite for oss. Hvis vi etterhvert blir vant med å lese en tråd hvor også en feilkode er inkludert, jo da kanskje vi også automatisk kobler disse feilmeldingene med ett problem. Kan gjøre feilsøkingen langt lettere på sikt :)

Mvh

Krozmar

Endret av Krozmar
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive