Command linje skript

4 innlegg i emnet

Skrevet

Er det noen som kjenner til windows XP og nyere kommandoer?

Siden jeg vil helst gjøre dette på en windows:

Ubuntu: Terminal:

SUDO APT-GET INSTALL (pakke)

SUDO APT-GET REMOVE (pakke)

SUDO APT-GET UPGRADE 
Hva blir komandoene for windows update?
wuapp.exe update?
Hvordan kjører jeg den som administrator, hvis jeg er ikke har administrator rettighet? Finnes det muligheter til CMD.exe å laste ned filer: F.eks som
wget ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/ISO-images/opensuse/stable/openSUSE-11.3-Addon-Lang-i586.iso

Hvordan gjør man dette i windows som administrator:

sudo kwrite /etc/X11/xorg.conf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har aldri vært borti tilsvarende pakkebehandlere på Windows som du finner på Unix, Linux og OS X. Men det er godt mulig det finnes.

Hvis du liker å jobbe i kommandolinjen og alle de kraftige mulighetene den gir til avansert automatisering av oppgaver vil jeg anbefale deg å legge inn Cygwin http://cygwin.org

Bruk også litt tid til å gå igjennom pakkene du vil installere da ikke alt er inkludert som default, bl.a. finner du wget under Web-kategorien. Cygwin krever litt tid til å venne seg til, ettersom de vanlige diskene i Windows er "montert" i filtreet til Cygwin under /cygdrive/c, /cygdrive/d osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Spørsmålene ble litt for spesialiserte for meg, men jeg kan svare på noe av dette.

Kjøre som administrator:

Løses vanligvis ved å høyreklikke på program, snarvei eller hva det gjelder - og velge "Kjør som administrator" fra høyreklikk-meny.

NB. Den første brukeren du registrerer i XP pleier vanligvis å ha administrator-rettigheter.

Windows update:

wuaudt.exe er vanlig navn for "Windows automatic update". Det søker selv etter oppdateringer 1 gang i døgnet eller hva annet du bestemmer. Det er ikke et kommandolinje-program, dvs. at det viser resultater i et vindu slik som de fleste andre Windows-programmer. Det søker kun etter Windows- og Office-oppgraderinger, dvs. at det forsøker ikke å oppdatere programmer fra andre enn Microsoft.

Laste ned filer med cmd.exe:

Nei, CMD er rett og slett bare en kommandolinje beregnet på å dra igang kommandoer eller programmer.

Ja, det kan godt hende at et finnes noen nedlastingsprogrammer som kan dras igang via CMD.

Det siste svaret ble litt diffust med både nei og ja i samme svar, siden mange programmer tilbyr både å kjøres i grafikkmodus (i et vindu) og i kommandolinjemodus (vise meldinger som TEKST i svart CMD-vindu).

------

Her er en liste over CMD-kommandoer i Windows (jeg aner ikke hvilken Windows-versjon, men de fleste kommandoer er like i alle versjoner). Jeg kan eventuelt linke til flere slike nettsider hvor ting kanskje er forklart bedre. Jeg valgte rett og slett det første treffet i søk "cmd commands" i Google.

-------

I Windows løses de fleste oppgaver via grafiske programmer. Kommandolinje-programmene er beholdt fordi det fortsatt finnes brukere til disse, men ofte finnes de også i en grafisk versjon (gjerne som flere små kommandolinjeprogrammer slått sammen til et større program).

Du får kanskje mer fornuftige svar hvis du spør etter Windows-løsninger på konkrete oppgaver enn hvis du spør etter kommandolinje-løsninger på de samme oppgavene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kjenner til funksjonen "Kjør som administrator"

Men problemet er når jeg først er logget inn som standardbruker, kan jeg ikke bare redigere filer, kjøre programmer som administrator, fordi jeg ikke får tilgang å logge med på som en annen bruker i XP.

Så da lurer jeg på CMD kommandoer som kan gjøre det isteden.

Nå er det administrasjon av "Nettverklient" eller arbeidstasjon jeg mest trenger disse komandoene til.

Normalt, må man logge inn som administrator, for å kunne gjøre endringene.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive