[LØST] IP telefoni med Linksys Router

8 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Har idag Fiber fra Telenor med IP telefoni.. det jeg kunne tenke meg å gjøre var å bytte ut den Routeren som Telenor har (Zyxel med ip-telefoni innebygd) med en Linksys router og eventuelt ip-telefoni i "bakkant av denne. hva må til for å ordne det på en brukbar måte?

:rolleyes::rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du trenger først og fremst brukernavn og passordet for IP-telefonien fra Telenor og en IP-telefoniboks til å legge det inn i.

Ellers kan jeg anbefale Phonzo som tillater BYOD (Bring Your Own Device). Ingen faste utgifter, fungerer som "kontantkort".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

jeg tror det er noe med at routeren blir registrert på telenors servere som gjør at IP-telefonien funker som det skal ...og derfor ikke noe brukernavn eller passord. (ikke helt sikker ) tror derfor at jeg må registrere den nye Routeren som jeg setter opp, hos Telenor sånn at IP telefonien blir sendt til den også eventuelt en IP-telefoni Boks/adapter bak denne!?

jeg vil fortsatt at telenor som skal levere IP-telefonien til meg.

jeg er klar over at det er mange som leverer Ip-telefoni som har egne bokser som er lett å koble på routere ...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

jeg tror det er noe med at routeren blir registrert på telenors servere som gjør at IP-telefonien funker som det skal ...og derfor ikke noe brukernavn eller passord.

Telenor bruker PPPoE med brukernavn og passord for å få logge seg inn på serveren.

The Point-to-Point Protocol over Ethernet (PPPoE) is a network protocol for encapsulating Point-to-Point Protocol (PPP) frames inside Ethernet frames.

Hvorvidt de av den grunn utelater brukernavn og passord på IP-telefoni kjenner jeg ikke til.

Har du ATA'en (IP-telefoni adapteren) tilkoplet routeren trenger, du av samme grunn ikke brukernavn og passord i ATA'en, da du må legge brukernavn og passord i routeren (Linksys) for å få logge seg inn på Telenors server.

Hvis du kan logge deg inn på Telenor ATA'en kan du se hva som er lagt inn i den, men antar at Telenor har passordbeskyttet den og.

Dette er på generelt grunnlag, da jeg ikke har erfaring med IP-telefoni fra Telenor. Håper dette noenlunde forståelig besvart.

Ellers burde Telenors kundeservice kunne svare på det med ATA'en, og har du en annen router som du låner, ta den med til en kammerat eller nabo, så kan du prøve det ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bredbåndstelefoni fra Telenor - Ruteroversikt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Har snakket med telenor... de sier det skal gå vist routeren takler fiber (takler fiber ??)og at jeg da må ha en ip-telefoni adapter i bakant av den (noe jeg må kjøpe selv).

da var det bare å leite etter en ATA som er bra da ..?? noen råd ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Har snakket med telenor... de sier det skal gå vist routeren takler fiber (takler fiber ??)og at jeg da må ha en ip-telefoni adapter i bakant av den (noe jeg må kjøpe selv).

da var det bare å leite etter en ATA som er bra da ..?? noen råd ?

Jeg bruker Linksys PAP2 NA kjøpt på eBay, de er greie nok og en kan ha to telefonnummer. Nesten samme typen som Telio bruker, men Telio sine er låste. Ellers kjenner jeg ikke til noen. Finnes jo og routere med IP-telefoni i lik den du har fra Telenor.

Kjøper du på eBay så pass på at de er "unlocked" og at stømforsyningen har europlugg, (ellers så må du bytte den ut, 5V DC), koster mindre en NOK 200,- med frakt.

Når det gjelder router har du kanskje en hjemmesentral der fiberen blir omgjort til kablet signal, så her er det bare å plugge inn en "ordinær" router. Går fint på Altibox systemet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker Linksys PAP2 NA kjøpt på eBay, de er greie nok og en kan ha to telefonnummer.

Den så jo ikke då dum ut :D

Finnes jo og routere med IP-telefoni i lik den du har fra Telenor.

Skulle jeg brukt et multimodem måtte den ha Gb ethernet og DraftN.... har ikke sett noen på markedet... mulig jeg ikke har tittet nok.

Når det gjelder router har du kanskje en hjemmesentral der fiberen blir omgjort til kablet signal, så her er det bare å plugge inn en "ordinær" router.

Ja jeg har en sånn boks og mener at de aller fleste routere skal funke fint opp imot det.

---------------------------------------------------------------------------

Takker for alle svar og tid dere har brukt for å hjelpe meg =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive