Finner ikke harddisk

12 innlegg i emnet

Skrevet

Når jeg skrudde av maskinen i går kveld (11.10.2010) var alt helt fint. Hadde ingen problemer. Men da jeg kom hjem fra jobb i dag var det ikke en frisk maskin som tok imot meg!

Den fant plutselig ut at den ikke ville vise/se den ene harddisken min. Har en jeg kun kjører windows på og en jeg bruker som lagring. Det er denne som jeg har lagret alt på som plutselig er borte. Det er en 1TB Seagate SATA disk.

Får ei feilmelding når jeg starter opp PCen.

Video av feilmeldingen:

http://www.youtube.c...h?v=LUKYFHHv6O4

Har sjekket ledningene til hardisken og di sitter som dem skal. Testet den i en annen datamaskin og maskinen klarte å finne dem, men kun som disker. "Sett en disk inn i D" f.eks kommer opp. Men dem er der!

Finner ikke harddisken i BIOS eller computer managament..

Håper noen kan hjelpe meg, har mistet absolutt alt nå. Feriebilder, filmer, musikk, dokumenter, ALT!

Takk for all hjelp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du har sjekket både strømkabelen og sata kabelen på begge sider, bør harddisken fungere.

Ubuntu linux pleier å være god å kunne bruke harddisk.

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Prøv å lase ned en livecd og sjekk om du får tilgang til harddisken derfra, kan være feil på filsystemet eller operativsystemet som gjør det.

Om det ikke hjelper, mistenker jeg harddisken er defekt, prøv å hør om harddisken lager lyder eller det er tegn til liv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fant ikke i Ubuntu..

Hører ingen mystiske lyder av hardisken. Fant den jo i en annen data, så da må den vel fungere! Men min data vil bare ikke finne den.. Lurer på om det å formatere og installere Windows på nytt hjelper :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Linken din til video av feilmeldingen virker ikke - "youtube.com" er forkortet til "youtube.c.." i koblingen.

Jeg tror ikke at reinstallering av Windows vil løse noe. Du kan trolig inne noen tips selv hvis du googler "Partition Table Doctor" - der finner du både programvare og informasjon om hvordan man løser ulike problemer. Dette har fungert hvis disken har blitt tolket som "RAW"/"uformattert" av Windows, altså at du får spørsmål om disken skal formatteres.

Metodene kan være litt annerledes hvis Windows ikke oppdager harddisken i det hele tatt. Disse metodene tror jeg du har prøvd allerede i Diskbehandling ("Skann etter disker på nytt").

Jeg fikk dessverre ikke sett feilmeldingen, men jeg tror kanskje du kan fikse dette med Partition Table Doctor eller lignende programmer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Video linken din

Ser ut som det er ett kontroller problem på maskinen din, har du ett extra kontroller kort i maskinen eller har du vært å rota i biosen på disktyper?

Prøv å endre sata port den er tilkobla på og se om du får samme problemet på en annen port

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Denne ble litt for komplisert for meg, siden jeg kun har brukt bærbare PC-er de siste 4 årene (med enklere test under oppstart).

Googling av "Marvell 88SE63" viser at noen har hatt lignende problem etter en BIOS-oppdatering.

http://www.vistax64.com/vista-hardware-devices/198566-help-problem-bios-update.html

Der ble ting løst gjennom å deaktivere Marvel Storage System i BIOS, men jeg er ikke sikker på om dette er rett løsning for deg. Du bør peile deg litt bedre inn på årsaker enn jeg har gjort nå.

Det kan lønne seg å bare SE PÅ lignende saker i søketreff, og plukke ut de som er mest sannsynlige før man prøver noen tiltak. Det er tvilsomt om jeg har truffet riktig med det første treffet, jeg pleier vanligvis å sjekke minst 20 søketreff hvis jeg skal prøve å identifisere hvilket som er mest sannsynlig. Jeg bygger opp en liste med "mulige årsaker", og deretter velger jeg blant de minst risikable og mest sannsynlige først.

Videoen viser en selvtest under oppstart som er betydelig mer komplisert og tidkrevende enn jeg er vant til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette problemet kom som ut av himmelen her om dagen jeg kom hjem fra jobb. Har ikke endret noe instillinger, rotet i BIOS eller noen ting. Slik at det er sagt.

Prøvde å deaktivere Marvel Storage System i BIOS, men det hjalp lite..

Jeg fikk låne en USB SATA/IDE adapter kit slik at jeg kunne koble disken via USB. Men det skjedde ingenting, verken på dataen eller på disken. Men det er fordi jeg tror den ikke får nok strøm, for den startet når jeg koblet den inn i maskinen igjen.

Så jeg da har jeg to ting å gå etter:

- Fant den i en annen datamaskin "Testet den i en annen datamaskin og maskinen klarte å finne dem, men kun som disker. "Sett en disk inn i D" f.eks kommer opp. Men dem er der!"

- Den starter opp når jeg starter datamaskinen. Så da må det vel være enten en instilling, eller en defekt port/del av hovedkortet.

Det er det jeg tror da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Såvidt jeg kan skjønne er Marvell en nettverksadapter - dvs. at feilmeldingen derfra ikke er noe kritisk, det er bare en slags "bi-effekt" fordi harddisken ikke blir gjenkjent. Meldingen skyldes trolig at maskinen forsøker å boote fra et nettverk, fordi den ikke finner bootbar harddisk eller CD-ROM.

Sjekk kabler, også de som gjelder CD-spilleren. En løs kabel på denne gir de samme symptomene.

Sjekk oppsettet i BIOS (press Del mens den første logoen vises).

- hva du må sjekke i BIOS er litt mer uklart.

Jeg regner altså kabel til harddisk eller til CD-ROM som sannsynlig årsak, men jeg utelukker heller ikke at det har skjedd noe med oppsettet i BIOS. Jeg gjetter bl.a. på at det er byttet om på rekkefølge på boot, at maskinen forsøker å boote fra feil harddisk. Dette kan også bety at du har koblet diskene i feil rekkefølge.

Hvis disken etterhvert gjenkjennes som "RAW" eller "uformattert" klarer Partition Table Doctor å fikse mange av disse problemene, men disken må gjenkjennes som en harddisk i BIOS først.

---------

Du får sikkert noen bedre svar fra noen av de som bygger PC-er selv på hva som bør sjekkes i BIOS.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Diskbehandling viser et temmelig rotete bilde - med kun 1 fysisk harddisk på omtrent 1 TB - delt inn i en haug av partisjoner ("Gjenoppretting", "System", "Windows", "Spill og programmer", "Bibliotek", "Ikke tildelt"). Partisjonene er merkelig nok tolket som "Enkelt volum" og ikke som partisjoner.

Mange av partisjonene ser ut til å ha krasjet (eller blir feiltolket) - dvs- enten feil i innstillinger i BIOS eller at MBR Master Boot Record er skadet. På grunn av symptomer under oppstart gjetter jeg på feil i innstillinger i BIOS, men dette er jeg lite SIKKER på.

Du har hele tiden gitt inntrykk av at du har 2 fysiske harddisker, men bildet fra diskbehandling viser kun 1 fysisk harddisk. Denne harddisken blir funnet, men det er trøbbel med enkelte av partisjonene.

Både folkene på hardware.no og jeg har blitt litt forvirret av beskrivelsen din, vi har antatt at du har 2 fysiske harddisker - og at den ene harddisken ikke oppdages i det hele tatt i BIOS. Bildet viser at du kun har 1 fysisk disk som er delt inn i mange partisjoner, og at den oppdages både i Windows og av BIOS.

Hvis jeg har tolket bildet feil nå bør du helst korrigere opplysningene, dvs. hvis du faktisk har 2 fysiske harddisker. Vi har alle tolket det til at du har en 80GB harddisk (IDE/PATA) som oppstartsdisk, og at maskinen klarer å starte selv om du fjerner disken på 1TB.

Siden jeg ikke kjenner til Marvell-controlleren bør du stole mer på svar du får på hardware.no. Det er mer enn 10 år siden jeg har fikset harddisk-problemer selv, så jeg er temmelig foreldet.

EDIT:

Inntrykket mitt er at du bør bremse litt ned inntil noen klarer å tolke bildet fra Diskbehandling godt nok. Jeg skjønte egentlig ikke bæra av det.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okei, for å fjerne all tvil. Jeg har en 80GB Samsung hardisk, den kjører jeg KUN Windows 7 på. Så har jeg en til harddsik på 1TB. Det er en Seagate Barracuda. Den finner jeg IKKE.

Den harddisken du ser på bilde på hw.no med alle di partisjonene er IKKE min harddisk, det er harddisken til han som eier den PCen. Jeg koblet min harddisk i den maskinen for å se om han klarte å finne min disk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

OK, da begynner jeg å skjønne. :)

... men jeg er alvorlig bekymret for harddisken til vennen din. Jeg har aldri sett brune symboler for volum/partisjon på en enkelt harddisk før nå, og heller ikke sett at samme volumnavn er spredd flere steder på samme disk. Bildet ga meg et sjokk. :)

Spesielt siden jeg trodde det var din disk.

De brune symbolene for "single volum" har sikkert en fornuftig forklaring, men det er ikke en "standard løsning" som jeg er vant til å se.

----------------

Jeg vurderte overfladisk de rådene du fikk på hardware.no da jeg leste tråden for 24 timer siden. Jeg sjekket også manualen for hovedkortet overfladisk for å identifisere Marvell-controlleren. Jeg er enig med de på hardware.no som sier at du bør prøve Intels SATA-tilkobling istedenfor Marvell.

Jeg er ikke sikker på om jeg sjekket nøyaktig riktig manual for hovedkortet, dvs. at jeg valgte bare en av 6 nesten like manualer på nettet.

- Marvell-controlleren har mulighet for 2 PATA-disker og 1 SATA-disk

- Intel-controlleren har mulighet for 6 SATA-disker

Jeg ville koblet disken som har trøbbel til Intel-controllerens "port 0", den første SATA-kontakten i rekken. Forslaget kan trolig påvirke hvilken rekkefølge diskene dine prøver å boote i, så det er mulig at du må justere noe i BIOS eller at du må koble annerledes.

NB. Jeg er kun vant til IDE-disker fra mange år tilbake. For forslag om kobling av SATA-disker gjentar jeg bare andres vurdering, dvs. at jeg egentlig ikke har satt meg inn i oppgaven. Du bør helst sjekke manualen selv.

------

De flyttbare volumene kan være noe utstyr som har vært koblet til tidligere. Jeg har et par ekstra flyttbare volum selv i min liste over disker - og de gjelder USB-disker (DVD-brenner) som har vært koblet til for lenge siden.

De flyttbare diskene er IKKE harddisken som blir feiltolket som "tom disk".

------

Her er et tips til:

Marvell-controlleren tror jeg er temmelig ukjent for de fleste, dvs. at du vil få mange forvirrende svar fra folk hvis du insisterer på å koble SATA-disk til denne controlleren. Du bør ha en saklig grunn til å foretrekke denne controlleren istedenfor Intel-controlleren, siden det vil gi deg en haug av forvirrende svar fra forum.

Jeg hadde skikkelig problem med å tolke feilmeldingen fra Marvell, og ble bare enda mer forvirret da jeg søkte på nettet. Jeg tror de på hardware.no har hatt like vanskelig for å tolke saken som meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive