[LØST] Valg av programmeringsspråk

7 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å få laget ett dataprogram, og har flere som er interesserte i å gjøre dette for meg.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å få dette programmert i C#/.NET og SQL Express 2008, men som nevnt, har jeg to stk som er interessert i å gjøre jobben for meg.

Den ene programmerer i VB6 og den andre i VB.net

Hvordan er disse programmeringsspråkene kontra C#?

Jeg regner med at disse heller ikke er veldig fremtidsrettet, kan jeg komme opp i en situasjon senere hvor jeg "kjører meg fast" ved å ha valgt ett eldre språk til programmet?

Programmet skal kontinuerlig legges til ny funksjonalitet og updates.

Hvordan er disse spåkene mot hverandre?

Takker på forhånd!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå er det begrenset hva jeg kan i programmering.

Men jeg kjenner noen som er interessert i det.

Skal du gjøre noe større greier, hadde jeg gått for C++ eller noe med C språket, om du tenker på programmer i operativsystemer.

Tenker du på webprogrammer/sider? Da funger nok java eller php.

Virtual basic, er etter min mening ganske begrenset, siden man normalt sett ikke trenger å definere ting i detaljer.

Er ofte "standard" oppsett for å si det slik.

Nå programmerer jeg bare litt på fritiden, så er begrenset hva jeg kan.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei! Takk for kjapt svar.

Ja, det var det samme jeg mente før jeg satte igang med dette, at C# eller C++ ville være det korrekte valget, men ettersom jeg ikke har noen kunnskap om dette er det mulig jeg tar feil, derfor jeg ville høre litt.

Det gjelder ett Windows basert programm, som skal kjøre med SQL Express 2008 database.

Da er hvertfall følelsen jeg hadde før jeg satte igang med dette samme mening som din.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du sier bare at du skal få laget et dataprogram, men ingenting om hva slags program. Det kan godt hende at Visual Basic passer perfekt til oppgaven, men det er ikke godt å si så lenge du ikke gir noen detaljer om hva som skal utvikles. Gitt at det er kompetente utviklere du har fått tak i bør du lytte til hva de anbefaler. Det finnes nok av eksempler på prosjekter som har gått langt over tid og budsjett, eller rett og slett gått på trynet og må avbrytes, hvor det er oppdragsgiver som har valgt teknisk plattform istedet for å overlate dette til de med den tekniske kompetansen, og som faktisk har grunnlaget for å velge rette verktøy til jobben.

Visual Basic er nok ikke noe som blir faset ut av Microsoft med det første. Det er en viktig del av .NET-porteføljen. At et programmeringsspråk skjuler detaljer fra utvikleren er heller ikke først og fremst negativt. Dette har vært trenden lenge, at programmeringsspråkene abstraherer bort mer og mer tekniske lavnivå-detaljer for at utvikleren først og fremst skal kunne konsentrere seg om selve problemet som skal løses.

Hvis du har personer med kompetanse i VB, og de mener at programmet er egnet for VB, så bør du som oppdragsgiver ikke stikke kjepper i hjulene for det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det skal være ett kundeprogram med en kassefunksjon. Det vil derfor være varer og mye linking til forskjellige rapporter osv.

Hovedgrunnen til at jeg legger ut her er fordi jeg som nevnt ikke har peiling på dette, men er redd for å velge en løsning hvis jeg setter meg fast om 1-2 år.

Angående VB - Så virker det på meg som det er VB.Net som er med i .NET porteføljen, mens VB6 ikke er det?

Virker også som VB.Net og C# bunner mye i de samme funksjonene og mulighetene, med to forskjellige måter å skrive kode på for å komme til samme målet. Det virker også på noe av det jeg har lest at c# kompilerer koden på en litt bedre måte, og på ett større prosjekt kan man merke ytelsesforbedring ved bruk av c#.

Jeg forstår at dette spørsmålet blir mye som hva er best av Audi og BMW, men kan noen gi noen pekepin på VB6?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Runtime'n til VB6 er fortsatt støttet på Windows 7, selv om VB6 er 11-12 år gammelt. Og utvikle noe i VB.NET tilsier ikke at man "setter seg fast" om et par år. Å starte på et nytt VB6-prosjekt idag høres rart ut.

Det er mer avgjørende at du har folk med god kompetanse på språket man velger enn om et språk "kompileres bedre" enn et annet. Kompilatorer er flinke til å optimalisere, men man kan fint skrive treg kode uansett hvilket språk man velger.

Uten at jeg er noen ekspert på kassasystemer så vil jeg tro at det finnes mye ferdigløsninger for dette. Hva er grunnen til at du ønsker skreddersøm fremfor å kjøpe ferdig hyllevare? Jeg vil tro at et kassasystem fint kan utvikles i VB.NET eller et hvilket som helst .NET -språk uten at det har all verden å si akkurat hvilket språk man velger. Hvis .NET som plattform ikke gir noen nevneverdig fordel så ville jeg dessuten vurdert mere plattform-uavhengige språk som Java, Python, Scala, samt en mer lettvekts-database enn MSSQL Server.

Uansett, nyutvilking på VB6 høres rart ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Takk for bra svar igjen.

Da er han med VB6 utelukket, så da tar jeg det videre med VB.Net.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive