Nytt HK og RAM, har 4GB, 2 kan brukes?

8 innlegg i emnet

Skrevet

Har nå nytt hovedkort, ram og cpu. Men, av mine totalt 4GB ram (1600MHz), kanbare 2GB brukes? Før kunne jeg bruke 3,5GB av 4, men nå bare 2?

Blir alt brukt, bare at 2 GB blir brukt til noe annet eller noe? Får utmerket i ytelse, så er ikke noe problem, men er allikevel forbanna over at jeg ikke får brukt alt jeg har betalt for, såvidt jeg ser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har 32bit operativsystem, og det er det som er årsaken til at det "forsvinner" minne hos deg. 32-bit system kan kun adressere maksimalt 4GB totalt, og av den kaka skal OSet ha litt, skjermkortet, harddiskenes cache, prosessorens cache osv... Vanligvis forsvinner det rundt 1GB slik. MEN det kan også hende at det er noe defekt hos deg, uten at jeg skal si det for sikkert.

Hvis du sjekker med f.eks PC-Wizard 2010, ser du alle minnebrikkene dine der?

Hva slags utstyr har du handlet da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nope, har Windows 7 Ultimate 64-bit

Ser at det er 4GB ram, men den sier den kan bare bruke 2.

4GB (2GB usable) står det sånn ca.

Endret av it-duden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan du ta screenshot av det og legge ut? Du oppgir litt lite informasjon, slik at det blir vanskelig å hjelpe deg.

Hvordan ser det ut i BIOS? Er alle brikker registrert? Sjekket at du har satt brikkene i riktig spor, i henhold til manulen til hovedkortet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

All ram blir registrert, men bare 2 kan brukes.

Finner ikke helt like problemer da jeg googler, men ser ut som kanskje å oppdatere BIOS kan funke. Den finner alt. Bare vil ikke bruke.

Prøver å oppdatere da jeg kommer hjem.

Skjønner ikke helt hva som er hva, men ser ut til å bruke 2,6GB ram, så funker vel da..:S

730748.jpeg

Endret av it-duden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

hadde/har samme problem. windows reserverte minne til skjermkort og andre deler i pcen i mitt tilfelle, men det ser ut som at den reserverte delen av minne blir brukt. gå inn på ressursovervåkning og sjekk om noe av rammen er reservert.

hvis noe av rammen er reservert vil ikke den delen vises i windows task manager. det virker som at windows lurer seg selv til å tro at en del av rammen ikke brukes.

edit: sitat av kakeshoma:Hmmm... Prøv å åpne msconfig (skriv msconfig i søkeboksen i startmenyen), åpne "boot" fanen, Advanced Options, og huk av for Maximum memory. Om den viser 6144 MB, trykker du OK og restarter, eller sett det manuelt.

i ditt tilfelle skal den vise 4096 MB

dette funket ikke for meg, windows satte automatisk ned til 2 gb. leste litt rundt og hvis dete ikke funket så unchekker du igjen, det kan funke. hos meg endte det med at anhvergang jeg starter pcen reserverer windows ram.

Endret av grankongen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Står det virkelig 64bit under "system type"? Det ser du under kontrollpanel - system (det du har i bakgrunnen av oppgavebehandlingen). Synes det er litt rart det der...

Hvordan gikk det med oppdateringen av BIOS?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har det som granskongen.

Da jeg får brukt alt (vet da jeg har brukt oppimot 5-6GB), ser jeg ikke noe poeng i å leke videre for å få den til å vise "rett".

Og ja, HAR 64-bit. Tror du ikke kan jeg legge ut dxdiag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive