Har fått min første MAC og er helt grønn - Trenger hjelp

4 innlegg i emnet

Skrevet

Har nettopp arvet en MacBook (MB063). Har aldri hatt Mac før så jeg trenger litt hjelp til å finne ut hva som feiler den.

Når jeg slår på maskinen er skjermen hvit.. og forblir hvit... Trykker jeg på noen av tastene på tastaturet vises det en "folder" med et spørsmålstegn i på skjermen.

Prøvde å boote opp med en DVD som lå med maskinen (Snow Leopard GM).

Etter en stund får jeg opp melding "trykk en tast for å boote fra CD-ROM" (dette velger jeg). Etter et par minutter dukker Apple-logoen opp på skjermen og det virker som at den laster filer i bakgrunnen (et lite "hjul" vises... som på Iphone når den laster et prog).

Etter nok et par minutter blir skjermen lys-blå og CD-Rom slutter å spinne..

Hva er det med denne maskinen? Er det noe feil? Galt OS?

Er veldig takknemmelig for svar som kan hjelpe meg.!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Først trodde jeg at det var Mac`en som var helt grønn :P Det hadde jo vært kult.

Jeg har hatt/brukt en Ibook G4 med OSX Tiger. Det er nok ikke noe galt med den, om dette skjer første gangen når du gjør det, etter du har pakket den ut fra esken :). Det tar litt tid for helt nye laptoper og installere OS første gangen rett etter fabrikk. Så bare la det gå sin gang. Har du tilgang til trådløs nett eller kablet nett?

Det kan være lurt i tilfelle den spør om oppdateringer under installasjon av OS ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøv å start den i "Safe mode" med å holde nede Shift under oppstart.

For å starte opp fra cd-rom, holder du nede C under oppstart?

Du kan jo prøve å resette PRAM, med å trykke ned apple knappen+alt+P+R

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har fått lånt meg et sett med CDer fra ei veninne... Når jeg booter på den får jeg tilgang til å formattere disken :) , men jeg får fortsatt ikke instellert OS X :(

Får meldingen:

Mac OS x kan ikke installeres på denne maskinen

Hvis du vil gjenopprette systemet fra en Time Machine sikkerhetskopi (som jeg ikke har), klikker du på "gjenopprett fra sikkerhetskopi"

"Gjenopprett fra sikkerhetskopi" "Omstart"

Vil dette si at maskinen min ikke takkler Snow Leopard ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive