Utgående epost port 25

6 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Jeg har ett lønnsprogram som ikke støtter noe annet enn utgående epostport 25.

Jeg har heller ikke mulighet for oppsett av brukernavn og passord for utgående server i dette programmet.

Problemet er at Telenor sperrer denne porten - noen som har noen gode tips, eventuellt vet om Telenor åpner hvis jeg kontakter de?

Eventuell en workaround med ett 3 parts program?

Takk på forhånd!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi må i det mistefall vite hva slags program det er, siden det nesten er umulig å hjelpe.

Hvis det er et bedrift program, ment for bedrifter, kan du jo ta direkte kontakt med produsenten eller telenor.

De vil sikkert hjelpe, så sant ikke programmet skaper problemer for telenor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Programmet er Huldt og Lillevik System 5 Lønn. Det finnes ikke mere oppsett i programmet som gjør at dette kan settes opp. Ingen mulighet for å endre port, ingen mulighet for autorisering med brukernavn/passord. Dette er ønsker som er rapportert til utvikler, men det finnes ingen tilbakemelding på om/når dette kommer.

Med programmet følger det med en løsning med smtp relay via Exchange server, dette fungerer sikkert fint for de med en exchange server, men dette er ett lite firma, og bruker kun pop via ett webhostingfirma.

Jeg skal ta kontakt med Telenor på mandag, men jeg føler meg ganske sikker på at de ikke ønsker å åpne port 25..

Det jeg søker er derfor en workaround for dette, eventuellt ett 3 parts program som kan forwarde port 25 til en annen port som en lokal utgående epostserver for eksempel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har funnet ett par lokal smtp servere, så da prøver jeg disse og kommer med en tilbakemelding om det virker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du får satt opp lokal SMTP server, er det mange internett leverandører (blant annet Ventelo, Telenor, og NetGenTel) som blokkerer traffikk på disse portene for å hindre utsending av spam. med dette kan du sette smtp serveren til internettleverandøren din (smtp.online.no for telenor, smtp.bluecom.no for ventelo osv.) som outbound relay host for å få det til å virke på port 25.

alternativt kan du bruke smtp-serveren til internettleverandøren din som primær smtp server

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har Nextgentel å har ikke noen blokering på port 25 utgående.

Finner det også underlig at man skulle gjøre det, for at det skal ha noen effekt må det da sperre utgående trafikk på destinasjons port 25. For de source port vil jo være tilfeldig i de fleste tilfeller.

En test som jeg og andre har brukt i mange år for å teste mail problemer hos kunder er

telnet mail.xxxxxx.no:25 eller telnet smtp.xxxxxx.no:25 har gjort dette mange ganger fra alle typer nett å ikke noen gang hatt problemer med å få trafikken ut på internet.

Spam problemer oppstår oftest for de folk uten erfaring setter opp Exchange server eller andre mail servere. Og så åpner port 25 ingående til den hosten. Kan ikke si jeg har hørt om blokk utgående smtp?

Endret av jcs
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive