[LØST] begynt å bygge pc, ikke satt i CPU. Kan jeg teste pc-en?

9 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

har begynt å bygge pc, men har ikke fått cpu ennå...har satt i hk, hdd, skjermkort og ram. kan jeg putte i strømmen og teste om vifter går etc uten å risikere å ødelegge noe? får jeg da sjekket om ledningene til front-panelet er koblet riktig i?

hilsen førstegangs bygger! :lol:

edit: har selvfølgelig også satt i psu ;)

har en kabel som det står hd audio på. den har jeg funnet ut hvor skal..men ut fra den igjen er det en kabel som det står ac`97 på, hvor skal den??? har et gigabyte ud5 hk

Endret av grankongen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det kan du. Såfremt du har koblet alt riktig skal dette gå bra. Du vil få pipelyder fra hovedkortet (hvis dette har høyttaler), men ikke noe bilde på skjermen eller noe slikt.

EDIT:

Angående AC 97' står det på side 28 i din manual, så les der for mer informasjon. Tilkoblingspunktet heter F_Audio og skal kobles til her:

725576.jpeg

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du trenger kun en av de, HD Audio eller AC 97. Etter som jeg har forstått det er AC 97 en eldre standard, mens HD Audio skal være av bedre kvalitet (men skal ikke være så stor forskjell, med mindre du har høykvalitets hodetelefoner/høyttalere). Ville nok koblet til kun HD Audio, har gjort det samme selv på mitt hovedkort.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

hadde koblet i hd audio der du skrev kongklykken, men stusset litt over at det ikke stod noe om ac`97. jeg kunne heller ikke finne noe annet sted å koble den i men det viste seg at det ikke var noe problem :lol:

når jeg starter pcen går alt i 2 sek og stopper så helt i 2-3 sek for så å gjenta. skal dette skje når jeg ikke har cpu?

Endret av grankongen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den går sikkert i loop når den ikke finner CPU. :) Men se over alle kort og kabler og se om alt sitter som det skal. Napp ut strøm osv først.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

jaaaa.. :P regnet med det men det var en liten seier i seg selv at alt så ut til å få strøm, da må jeg jo ha klart å gjøre noe riktig iallefal :lol: . får vente til jeg har fått cpu, får liksom ikke sjekket at alt fungerer.er ikke helt sikker på om skjermkortet har strøm :blink:;)

det har vært overaskende enkelt å bygge pcen til nå og det meste har gått knirkefritt :D

en ting: bør jeg sette psuen så den blåser inn i kabinettet eller så den blåser ut?

Endret av grankongen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er jo egentlig enkelt å bygge, vettu. :) Men om du glemmer en bitteliten ting så blir det dritt. Stortsett vanskelig å finne feilen hvis den ikke lyser opp forran nesa... Iallefall etter mine erfaringer. :P

EDIT:

PSUen skal blåse ut. Den tar luft fra innsiden av kabinettet. Setter du den andre veien må du sette i nettstrøm inn i kabinettet og videre strekke strømkablene fra utsiden og inn i kabinettet, og det vil bli problematisk og rotete. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

vifta og "griller på psuen er oppå ikke på sidene :P i kabinettet er det åpning til en vifte under psuen skal vifta hente luft herfra eller blåse ut her?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

inn. PSU trekker luft inn.

Det ser du på hvilken vei viften er festet...

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive