[LØST] Politi og samarbeid med ISP

12 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Det jeg lurer på er om hvordan jeg skal komme meg forbi politiet og deres samarbeid med internett leverandøren med? Da med tanke på deres avlytting i.e sikkerhet angående nedlastning og søk etter uønsket materiale over nett.

- Er politiet i det hele tatt en aktiv aktør i slike instanser?

Hvis vi tar for eksempel det å laste ned film ulovlig og som kanskje er ulovlig i seg selv? Bare sånn rent hypotetisk selvsagt. Jeg er nokså sikker på at en god del av dere har lastet ned noe som du normalt sett måtte ha betalt for en eller annen gang i livet.

Så hva vil dere foreslå at jeg skal for å slippe at det blir oppdaget? :wub:

Endret av KongKlykken
Endret til mer passende overskrift, og fjernet usaklig meningsmåling
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ønsker du og laste ned ulovlig materiale uten og bli oppdaget med andre ord?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke lyst til å oppfordre noen til ulovlig piratkopering eller noe. Men et ord: "proxy".

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ekstra tiltak for å få oppmerksomhet er strengt tatt ikke nødvendig, dvs. at du får bedre svar hvis du stiller spørsmål på normal måte.

Trafikk til/fra utlandet går gjennom Sverige. Svensk politi har adgang til å kunne overvåke f.eks. mot terrorisme eller andre ting.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ved å benytte deg av en annen DNS-server enn hva ISPen din bruker kan du kanskje unngå "avlytting" av din nettlinje. Litt usikker her, men mener at det er slik.

F.eks googles egen DNS. http://code.google.com/intl/no-NO/speed/public-dns/

Du blir uansett ikke "anonym" og skjult på nettet av den grunn. TOR-prosjektet kan kanskje være det du leter etter da. http://www.torproject.org/

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kjøp deg en privat VPN da er du "hidden". Vet at det blir flittig brukt av hackere osv.

Har sett de koster rundt 2$ per månde.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke lyst til å oppfordre noen til ulovlig piratkopering eller noe. Men et ord: "proxy".

Takk! Skal se om jeg kan sette meg inn i det

Ekstra tiltak for å få oppmerksomhet er strengt tatt ikke nødvendig, dvs. at du får bedre svar hvis du stiller spørsmål på normal måte.Trafikk til/fra utlandet går gjennom Sverige. Svensk politi har adgang til å kunne overvåke f.eks. mot terrorisme eller andre ting.

Takk for veldig brukbar informasjon da jeg har svært liten kunnskap om politiets rettigheter angående den slags. Hvis du sitter på enda mer informasjon så ville de ha vært supert ;)

Ved å benytte deg av en annen DNS-server enn hva ISPen din bruker kan du kanskje unngå "avlytting" av din nettlinje. Litt usikker her, men mener at det er slik.F.eks googles egen DNS. http://code.google.com/intl/no-NO/speed/public-dns/Du blir uansett ikke "anonym" og skjult på nettet av den grunn. TOR-prosjektet kan kanskje være det du leter etter da. http://www.torproject.org/

TOR-Prosjektet som du lenket til ser faktisk litt lovende ut. Interessant er det i hvert fall

Kjøp deg en privat VPN da er du "hidden". Vet at det blir flittig brukt av hackere osv.Har sett de koster rundt 2$ per månde.

Skal sette tråden som løst men om noen av dere hadde tatt bryet å forklare sånn kort og greit hva DNS og VPN er hadde det vært flott B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Dynamic Name System" (DNS) er et system som kobler sammen domenenavn (hostnavn) og IP adresse, slik at det er mulig å lokalisere domenet på Internett.

Domenenavn brukes av mennesker som navn på en webside, men datamaskiner forstår kun IP adresser. IP-adresser brukes til å identifisere en datamaskin, slik at data sendes til riktig sted på Internett. DNS-systemet brukes til å oversette domenenavn til IP-adresse, slik at data går til riktig sted.

Kilde

Her kan du lese om proxy vs vpn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis vi tar for eksempel det å laste ned film ulovlig og som kanskje er ulovlig i seg selv? Bare sånn rent hypotetisk selvsagt. Jeg er nokså sikker på at en god del av dere har lastet ned noe som du normalt sett måtte ha betalt for en eller annen gang i livet.

Så hva vil dere foreslå at jeg skal for å slippe at det blir oppdaget? :wub:

Fordel, Norge har personvern som sier, at man ikke kan overvåke folk uten å ha grunn til mistanke.

Med mindre du driver med fildeling er sansynligheten liten å bli tatt. Så sant du ikke driver mye med det.

Blir det samme som bilbelte i buss, nesten ingen bruker det, så hvis politiet hadde gitt bot til hver parsasjer, ville mange uansett sluppet unna.

Men vi kan heller ikke anbefale folk å drive med "Skjult kriminalitet" selv om du sikkert har rett i at fleste av oss, ikke kan si ærlig at de har aldri lastet en mp3 fil ulovlig da de var over 14 år. Bare for å høre om en låt er bra.

Men husk ulempene også:

1. Du risikerer å bli tatt, ved for mye kriminalitet
  2. Produsentene kan gå konkurs
  3. Prisene blir høyere og produktene kan bli dårligere
  4. Man risikerer at lisenskravene blir strengere slik at brukerne får dårlige valg
  5. Man risikerer virus og spyware, sikkerheten svekkes.
  6. Det gis ingen garanti, hvis man skulle få problemer med lisensen

Men for å si det slik, har vel neppe politiet ressurser til etterforsking, siden du sikkert ikke er den eneste som driver med det.

Fins en del sykkeltyver, hærværker, tyver generielt som slipper unna noen ganger, men blir som regel tatt til slutt, men for privatpersoner kan man oppleve lite støtte fra politet i de sakene, var for en stund siden en oversikt over antall slike saker ble henlagt, og de var veldig mye, så vi må passe på tingene våre.

På piratkopiering finnes disse kategoriene:

Kategori 1:

Noen piratkopierer for å teste ut produktet

Noen kjøper produktet etter de er fornøyd med det. Ofte er i denne kategorien MP3 låter, noen få spill, og filmer.

Kategori 2:

Noen gjør det for å spare penger, men syns produktet er for dyrt. I denne kategorien kan man laste ned mellom 200 GB mot 2 TB

Kategori 3:

Noen piratkopier for å ødlegge produsenten, legger til virus, for å få folk til å la være å kjøpe det. I denne kategorien er man fildeler også. Disse personene kan laste opp 2 TB torrenter slik at totale størrelsen blir så mye, at man kan få en fengelstraff på 30 år, (Ren sansynlighetberegning)

Er man innen kategori 1, så er det ikke så ille, men man bør holde seg unna nr3 helst nr2 også i større mengder.

Noen definer piratkopiering som tyveri, selv om det i prinsippet er ren kopi, produsentene blir ikke produkt fattigere. Bare fortjenesten blir mindre.

Nå har ingen nevnt hva straffen kan bli, ved større nedlasting, fleste tilfeller, vil produsenten kreve å få utbetalt lisenskostnadene, i tilegg til sakomkoster for kategori 2. Værre med nr3.

Tror de som er nr 1, har lite å være redd for, annet en bot.

Endret av LMH1
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så hva vil dere foreslå at jeg skal for å slippe at det blir oppdaget?

Vær en "småfisk" blant mange store fisker, dvs. sørg for at det alltid finnes haugetalls av større fisker de heller vil ta. Og ikke last ned det aller hotteste til feil tidspunkt, dvs. i den perioden hvor det iverksettes mest tiltak for å beskytte bestemte titler.

Jeg bladde kjapt gjennom denne type saker på nrk.no idag. På toppen av listen over "most wanted" var han som lastet opp Max Manus 14 dager etter kino-premieren. Rettighetshaverne har fått medhold fra Kulturdepartementet i at det kan gis dispensasjon fra taushetsplikt for ISP, men siden ISP-en nektet å utlevere navnet bak IP-adressen har saken nå vært til behandling i 2 rettsinstanser, og skal avgjøres i Høyesterett.

Vanlige fildelere av type "småfisker" vil sjelden eller aldri oppleve noe i samme stil som dette. Folk som laster opp gammelt materiale som forlengst har tjent inn penger vil heller ikke oppleve samme pågåenhet. Det handler ikke bare OM du laster ned eller opp, men også om HVA du laster ned eller opp eller NÅR du gjør det. Det handler også litt om HVOR MYE, om du har en spesielt frekk stil og slike ting. Det er altså relativt lett å redusere risiko bare ved å bruke hodet.

Av en eller annen grunn er studenter mer utsatt enn andre, dvs. at det er større ergrelse for rettighetshavere hvis nedlastingen foregår i et studentmiljø enn i en privatbolig. Opplysninger om dette ble snappet opp på Freakforum.nu forrige gang jeg svarte på en lignende tråd.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vær en "småfisk" blant mange store fisker, dvs. sørg for at det alltid finnes haugetalls av større fisker de heller vil ta. Og ikke last ned det aller hotteste til feil tidspunkt, dvs. i den perioden hvor det iverksettes mest tiltak for å beskytte bestemte titler.

Jeg bladde kjapt gjennom denne type saker på nrk.no idag. På toppen av listen over "most wanted" var han som lastet opp Max Manus 14 dager etter kino-premieren. Rettighetshaverne har fått medhold fra Kulturdepartementet i at det kan gis dispensasjon fra taushetsplikt for ISP, men siden ISP-en nektet å utlevere navnet bak IP-adressen har saken nå vært til behandling i 2 rettsinstanser, og skal avgjøres i Høyesterett.

Vanlige fildelere av type "småfisker" vil sjelden eller aldri oppleve noe i samme stil som dette. Folk som laster opp gammelt materiale som forlengst har tjent inn penger vil heller ikke oppleve samme pågåenhet. Det handler ikke bare OM du laster ned eller opp, men også om HVA du laster ned eller opp eller NÅR du gjør det. Det handler også litt om HVOR MYE, om du har en spesielt frekk stil og slike ting. Det er altså relativt lett å redusere risiko bare ved å bruke hodet.

Av en eller annen grunn er studenter mer utsatt enn andre, dvs. at det er større ergrelse for rettighetshavere hvis nedlastingen foregår i et studentmiljø enn i en privatbolig. Opplysninger om dette ble snappet opp på Freakforum.nu forrige gang jeg svarte på en lignende tråd.

Enig i dette. Er nok ikke så farlig om du ikke går i kinoen og filmer noe også laster opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive