PC'en vil ikke starte!

6 innlegg i emnet

Skrevet

Har en 3 år gammel pc med med kraftig PSU og Abit KN9 hovedkort. Problemet er at det rett og slett ikke skjer noe når man trykker på startknappen! Likevel så lyser lampa på hovedkortet, så kortet har strøm. Jeg har koblet av og på ledningen til power-switch gjentatte ganger uten hell (har tilogmed forsøkt med en metallbit mellom de to lederne for å få start). Dette problemet har oppstått en skjelden gang tidligere, men da har det hjulpet å bare lirke litt på kontakten til powerswitchen eller trekke ut og koble til støpselet, men det hjelper jo ikke nå.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre eller teste? Kan det være signalet som hovedkortet sender til strømforsyninga som ikke fungerer? Og isåfall noen som vet hvilken ledning det er?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal du "jumpstarte PSU", som det heter, kan det gjøres som beskrevet her: http://www.hardware.no/diverse/overklokking/stromforsyninger.html eller evt denne: http://www.overclock.net/faqs/96712-how-jump-start-power-supply-psu.html

Merk at dette må gjøres mens 24-pin-kabelen er tilkoblet hovedkortet. Dette er på eget ansvar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Interessant! Kansje jeg skal forsøke å jumpstarte strømforsyninga, men det eneste jeg da finner ut er om den fungerer eller ikke, og i og med at det lyser på hovedkortet, så tror jeg at strømforsyninga leverer strøm som den skal. Men det hadde vært enda mer interessant å finne ut hva slags signal som sendes fra hovedkortet via pin 14 til strømforsyninga som får den til å starte. Dersom man kunne koble om denne kabelen og "fake" signalet, så burde jo pc'en starte (i alle fall i teorien :rolleyes: )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg tror jeg hadde begynt med å sjekke powersuplyen. Kan du få lånt deg en annen å teste med, for å se om det gjør jobben?

Selv om ting lyser her og der, så kan det godt være en ustabil powersuply som er synderen.

Endret av Jakbaehl
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var ikke noe problem å jumpstarte PSU'en, men det løste jo selvsagt ingenting. Men da jeg koblet til en annen PSU så startet alt opp når jeg trykket på powerknappen i kabinettet! :huh: Ble ganske overasket over at det var i PSU'en som feilen lå.

Men før jeg setter dette til løst, er det noen som vet hva som kan være galt med PSU'en og om det evt kan fikses? Er en ganske heavy PSU, så er jo kjipt å måtte hive den.. Evt, så får jeg montere en permanent jumpstart og bruke den som 12V strømforsyning til et eller annet utstyr...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan jo ha garanti på den (hvis den ikke er eldre enn 2 år), og evt 5 års reklamasjonsrett. Ta kontakt med de du handlet den fra og fortell om situasjonen din. :)

Vanskelig å sette fingeren på hva det kan være som er galt med din PSU ut ifra informasjonen du har gitt. Man må nesten se på PSUen fysisk for å kunne gi noe eksakt svar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive