Hva er forskjellen på et domene og en workgroup?

3 innlegg i emnet

Skrevet

Om jeg har fått det riktig med meg så er det slik:

En workgroup: Fungerer optimalt i mindre grupper med pc'er gjennom et LAN. Der hver enkelt PC (eller klient?) har hver sin egen sikkerhetsbaserte løsning. De deler for eksempel skrivere o.l gjennom en server.

Alle konfigurasjoner som skal gjelde alle må gjøres på alle pc'er, det kan altså ikke bestyres fra en pc som i et domene

Et domene: En slags felles database der alt administreres sentralt fra et sted. Fungerer bra for større bedrifter der de kan ha felles sikkerhet og lagringsløsninger.

Ulike domener kan være tilgjengelig fra en PC, og da også ulike materialer som blir lagret på disse domenene.

Kan noen forklare det på en detaljerik måte og eventuelt avslutte kort med hva du vil beskrive et domene og en workgrup som?

- Hva er en domain controller

- Hva er active directory database?

Tusen takk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Her er det enkelt forklart: (correct me if i'm wrong)

En Domene kontroller er en Server som administerer klienter på et nettverk.

Klientene er PCene som brukerene skal bruke.

Fordelen med et domene er at en bruker kan bruke samme brukernavn og passord på alle klientene.

En Active Directory database er en satabase der klienter henter ut brukerinformasjon som kan være feks. brukernavn og passord.

Mens i en arbeidsgruppe KAN de ha det, men da må passord å brukernavn legges inn manuelt. Det er ingen synkronisering opp mot en bruker database som det er i et Active Directory miljø.

Du har også muligheten for å ha en Exchange Server i et domene. Dette gjør det lettere for deg å administrere mail. Men er det en bedrift med bare ett par medarbeidere kan det bli dyrt å kjøpe lisenser på et domene. Men dersom dere ser dette som lønnsomt, vil jeg anbefale dere å begynne å bruke det. Det er helt klart en bra løsning.;D

Er det noe du lurer på angående oppsett av evt. Windows Server kan du kontakt med via PM så skal jeg hjelpe deg med min kompetanse helt gratis!

Endret av Jonass
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive