[LØST] Win Remote Desktop - Krypteringsproblemer

12 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann!

Har nettopp konvertert en gammel Eee 900 med XP Home til XP Pro slik at Windows Remote Desktop skal kunne brukes (Eee 900 har jo så lite tastatur at den nesten kun er brukbar via remote desktop).

Men, etter det var gjort og Terminal tjenestene var aktivert og oppe og går igjen så får jeg ikke koblet til den maskinen. Får remotet ut ifra den, så mstsc.exe er oppe og går.

Når jeg remoter ifra andre maskiner (testet med to Win7 maskiner) så får jeg melding om jeg vil godkjenne sertifikatet til maskinen (noe jeg gjør), så får jeg følgende melding:

Because of an error in data encryption, this session will end. Please try connecting to the remote computer again.

Når jeg da prøver igjen så får jeg en annen melding:

This computer can't connect to the remote computer.

The connection was lost due to a network error. Try connecting again. If the problem continues, contact your network administrator or technical support.

Noen som har tips eller triks?

Disclaimer: XP Home ble endret til XP Pro uten en full re-install grunnet at det ferdige XP Home bildet ifra Asus har mange fine drivere som er et herk å manuelt legge inn i en ren XP Pro versjon. Har nok av lisensnøkler, ikke det som er grunnen til denne litt merkelige situasjonen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har du brannmur lokalt i nettverket, eller brannmur på pc som kan blokkere rdp ?

Står en del her:

Men prøv dette:

- Hvordan er nettverksoppsettet hos deg lokalt ?

- Har du Linksys router bør du oppdatere firmware.

- Sitat fra denne nettsiden:(Se post nummer 10) Anyway go to NIC properties and DISABLE "offload TCP Largesend" Once I did this, I lost remote desktop for a few minutes then it came back automatically. Haven't lost the connection sense and it has been about an hour. I decided to try my update again and it is working!!!! That one change fixed both remote desktop and windows updates!

Hvis ikke dette funker, ta fram paint og tegn hvordan du har satt opp nettverket ditt.

Hvilke ip'er bruker du internt, har du brannmur i router/modem ?

EDIT: la til mer info.

Hvis du kan svare på dette så skal jeg prøve å hjelp deg!

Endret av Datasmurfen
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruker en Inteno x5668 med nyeste firmware (pilot-firmware) og 10.0.0.1/24 subnet, ingen brannmurer der som hindrer noe som helst (problemet er identisk både ifra WAN og LAN).

Glemte å nevne at det var først etter jeg tillot trafikk på 3389 i XP (maskinen det gjelder) at jeg fikk melding om å godkjenne maskin i det hele tatt. Kort sagt, dette er ikke relatert til nettverket i seg selv, mer i oppsettet på XP maskinen, men det har jeg letet frem og tilbake uten mye hell, og håpte at noen her kanskje kunne lede meg inn på hvor jeg evt. får mer info om hvilke problemer som oppstår imellom maskinene (den får jo connected før den feiler pga kryptering eller noe annet).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har du prødt deg jeg lenket til ?

Kan du prøve å bytte lan adresse til 192.168.0.X nettet. Med router/gateway som 192.168.0.1, subnetmask som 255.255.255.0 ?

Ser på nettet at det funker for noen.

Sjekk også om routeren sperrer for trafikk: lan-lan, wan-lan, lan-wan, el wan-dmz el dmz-wan. Vet min router zyxcel sprret noe av dette.

Endret av Datasmurfen
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som sagt, dette er har ikke noe med subnett eller brannmur å gjøre, XP maskinen det gjelder kan remote til andre maskiner på samme subnett (og andre maskiner på samme subnett kan remotes både til og fra). Kun inn til denne maskinen som sliter på innkommende sesjoner.

Kommer ikke til å skifte subnett da dette tydeligvis er et lag 7 problem.

Håper noen med inngående Windows kjennskap muligens kan hjelpe meg videre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du sier du ikke tok full reinstall. Mulig det ligger noen gamle sertifikat i registery. Dette sto på google:

Kilde: Teachzonez

December 26th, 2005, 01:26 AMGreetz all

Not sure if anyones still following this thread but here's what worked for me with the "error in data encryption" error with RD:

FYI:

Have Toshiba Satellite M30 with Intel BG2200 Wireless NIC with the IntelPROset drivers and WiFi client util installed.

Temp fix: Remove Certificate entry from Registry. - this worked at best for no more than 5 minutes before the error reoccured.

Permanent fix: (at least for the moment anyway)

Network Connections - Wireless NIC properties - uninstalled all but Client for MS Networks, File and Print Sharing and TCP/IP. This removed such things as the AEGIS protocol which is installed with the PROset util.

Basically reduced to basics just what I need for network and internet access and operations.

Now, Remote Desktops stay open for as long as I leave them open, which is very handy as it means I can sit in a comfy chair and control all the computers in my office(2) with my laptop. Makes studying that much easier :D

Hope this helps.

Cheers

cmgi

Thanks for the contribution. Hopefully that will prove fruitful to others.

_____

Jeg foreslår følgende aksjonsplan: Last ned og kjør: CCleaner

Er mange på google som har samme problem som deg, men er over tusen måter folk løser dette på. Jeg foreslår vi tester dette, en muliget er å reinstallere og legge driverne inn manuellt.

Hilsen IKT-lærling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, den midlertidige fixen han nevner prøvde jeg igår uten hell. Så vidt jeg ser så var vel hans problem at sesjonen før eller senere feiler grunnet Encryption feil. Dette er et velkjent problem som jeg med mine andre maskiner kun opplever når jeg har remotet en maskin i 12+ timer.

Og jeg kommer ikke til å laste ned CCleaner da maskinen ble installert med XP Home tidligere i uken og det eneste som har blitt gjort med den er å installere Opera og konvertere den til XP Pro.

Jeg er ikke ute etter andre folk med Google fu, jeg er ute etter folk som inngående kunnskap i Windows sine terminaltjenester (med spesifikt RDP). Googling kan jeg gjøre selv.

Hilsen

Fagtekniker innen Data (Teknisk Fagskole)

Serviceelektroniker (Videregående + lærlingtid = fagbrev)

CCNA (Cisco Certified Network Associate ifra norsk Høyskole)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jaja. Prøver å hjelpe deg, utakknemlig som du er..

Endret av Datasmurfen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, den midlertidige fixen han nevner prøvde jeg igår uten hell. Så vidt jeg ser så var vel hans problem at sesjonen før eller senere feiler grunnet Encryption feil. Dette er et velkjent problem som jeg med mine andre maskiner kun opplever når jeg har remotet en maskin i 12+ timer.

Og jeg kommer ikke til å laste ned CCleaner da maskinen ble installert med XP Home tidligere i uken og det eneste som har blitt gjort med den er å installere Opera og konvertere den til XP Pro.

Jeg er ikke ute etter andre folk med Google fu, jeg er ute etter folk som inngående kunnskap i Windows sine terminaltjenester (med spesifikt RDP). Googling kan jeg gjøre selv.

Hilsen

Fagtekniker innen Data (Teknisk Fagskole)

Serviceelektroniker (Videregående + lærlingtid = fagbrev)

CCNA (Cisco Certified Network Associate ifra norsk Høyskole)

Må være det teiteste svaret jeg har sett her på Itpro.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan gjerne innrømme at det var en av de merkeligeste måtene jeg har signert et innlegg på, men når du spør om hjelp til terminaltjenester på applikasjonslaget og blir spammet ned med irrelevant svar ifra Google som posteren tydeligivs ikke selv forstår, da blir du litt frustrert. Når den posteren da til og med prøver å imponere med å signere med "Hilsen IKT-lærling", da blir det rett og slett for dumt, og jeg føler meg nødt til å selv synke til det nivået og signere med de utdanningene jeg hittil har fullført.

Til og med når jeg skriver at jeg kun ønsker svar ifra folk med inngående kjennskap så klarer han å fortsette i blinde med sine google resultater.

Problemet er forresten løst etter litt triksing i registeret (faktisk ingenting med sertifikatene å gjøre, hmm, no shit) og i innstillingene på den aktuelle XP maskinen.

Eneste som måtte til var å skru på logging så jeg faktisk fikk se hvor problemet lå, men tydeligvis var det ingen her inne (inkludert meg selv) som tenkte at det kunne være en god ide.

Tips til "IKT-lærlingen":

Hvis noen spør om hjelp og du ikke kan svare, ikke copy paste noe du finner ifra Google som et skudd i blinde.

Hvis noen spør etter noen med inngående kunnskap, så bør du holde helt kjeft om du ikke er 100% sikker på at du faller innenfor den gruppen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vi prøver å hjelpe så godt vi kan, så hold kjeft selv.

Endret av Åsmund
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Stengt!

Dette fordi problemet er løst, og jeg ser ingen grunn til at det skal diskuteres (inkludert ubekvemheter) videre i denne tråden.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive