Modemet blinker bare?

15 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Har nå kjøpt nytt modem og en ny router

D-Link DSL-321B ADSL2+

NETGEAR RangeMax Dual Band Wireless-N

Når jeg kobler dette her til, så står bare modemet og blinker på DSL lampen.

så skjønner ikke hva som kan være feilen, har prøvd alt!

noen som har et tips?:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lest i manualen? Kanskje modemet eller ruteren må aktiveres via et program på pcn eller på selve modemet/ruteren?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan har du koblet dem opp?

Som sagt, se i manualen etter lyskoder osv.

Ta ut størmledning til begge, så setter du i modemet først og lar det starte, så setter du i router.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan har du koblet dem opp?

Som sagt, se i manualen etter lyskoder osv.

Ta ut størmledning til begge, så setter du i modemet først og lar det starte, så setter du i router.

vi tar en internettkabelen ifrå telefonlinja inn i en slags splitter, og videre til modemet.

prøvde å koble den opp hos en kompis, da funker modemet helt topp.. så skjønner ikke hva som kan være galt..

før så har vi brukt multirouter ellar hva det heter, modem å router i ett.

så vist vi kobler til den så funke det fint igjen.. så kan vel ikke vær noe med linja?

Prøvde å ta en kabel frå PC til modemet slik vi kunne gå inn å kjøre innstillinger, å ta tok vi av DHCP å en ting til som stod på nettet får at den skulle funke, men det nyttet ikke..

sååå noen som har forslag?:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Blinkende grønt lys betyr vanligvis at det er forbindelse og aktivitet (overførsel av data) - altså normal tilkobling som fungerer. Men det kan hende at enkelte modem bruker blinking også som en feilmelding.

Jeg tror du bør reversere endringer du har gjort og starte på ny frisk, slik at du ikke har noen "ukjente endringer" som skaper problemer. Dette gjøres gjennom å resette modemet tilbake til fabrikkinnstillinger - vanligvis med en bryter som er skjult i et lite hull på baksiden.

Forsøk først å få modemet til å virke (alene og uten trådløs ruter) - koblet til en PC med kabel. Vanligvis følger det med setup-program på CD for å sette opp modemet og opprette tilkobling til internett. Den samme CD-en bør også inneholde bruksanvisning for modemet.

Vent med å sette opp den trådløse ruteren inntil videre, inntil du har fått modemet til å virke. Du trenger internettforbindelse under arbeidet med ruteren slik at du får lest bruksanvisninger på nettet. Det er mindre komplisert om du kobler deg direkte til modemet inntil du har fått gode oppskrifter på hvordan du kobler til den trådløse ruteren.

Splitter:

Såvidt jeg vet er denne beregnet på gamle ISDN-linjer - dvs. at den er "ekstrautstyr" som er beregnet på spesielle linjer. Jeg tror ikke du skal koble til en splitter mellom vegguttak og modem.

Dette er tatt etter hukommelsen fra da jeg fikk nytt modem for 3 år siden. Da fulgte det med en splitter som ikke skulle brukes på linjen min - dvs. at splitter-funksjonen allerede var innebygd i linjen.

Den trådløse ruteren:

Siden modemet har innebygd ruterfunksjonalitet kan det være litt tricky å koble til en ekstra ruter. Modemet eller ruteren må kanskje settes opp på en bestemt måte.

Vi kjenner til mange slike metoder på forumet her, men vi må vanligvis peile inn saken litt bedre før vi foreslår noen metoder. Jeg har f.eks. svart på en haug av tråder som gjelder Telenor, hvor en relativt enkel løsning kan være å sette modemet i bridgemodus. Der har jeg også trening i å finne frem til guider fra Telenor. Svarene mine er langt mer diffuse på andre leverandører, men vanligvis treffer du noen som kjenner disse berdre enn jeg gjør.

------

Forslaget mitt:

1. Konsentrer deg om modemet først, med PC koblet direkte til modemet med kabel.

- sjekk monteringsanvisningen om splitteren skal brukes?

- resett eventuelt modemet hvis du har gjort noen endringer du er usikker på?

2. Hvilken bredbåndleverandør bruker du? Dette kan gi deg bedre oppskrifter på hvordan du bør løse dette.

3. Vent med den trådløse ruteren inntil du har fått en noenlunde god oppskrift. Prioriter at minst en av PC-ene dine skal komme på nett på enklest mulig måte (direkte via modemet) før du begynner å prøve deg frem med ruteren. Oppgaven er mye enklere å løse hvis du har forbindelse med internett og kan diskutere ulike løsninger med andre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har prøvd med kabel direkte fra pc til modemet men til ingen nytte.

- å bruke splitter er vel akkurat det samma hva du gjør, men når en kompis testet modemet hjemme hos seg, så brukte han splitter og da funket det ihvertfall.

- Har resettet modemet men no luck

2. Bruker telenor.

3. Okei, greit det. men har ringt telenor og, men dei viste ikke hva vi kunne gjøre får at det skulle funke så er ikke så mye å gjør enn å bytte dette her.

eller har du noen fler forslag vi kan prøve? noen innstillinger inne på modemet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du ikke har fått løst dette enda ...

Du kan selvfølgelig prøve å sette opp innstillinger manuelt i modemet (ikke bruke CD). Instruksjoner for dette følger med på "Quick Install guide" som fulgte med modemet. Bruk av CD pleier å være enkleste løsning.

Adresse til modemet = http://192.168.1.1/ (du kan logge deg inn på modem som er koblet til PC med kabel)

Brukernavn = admin

Passord = admin

Oppsett:

Telenor har 2 ulike tilkoblingsprotokoller = PPPoE (for eldre linjer fra før august 2008) og Telenor Bridged (RFC 1483 bridge). Akkurat dette punktet er jeg litt usikker på, men det skjedde en endring i tilkoblingsprotokoller høsten 2008 - alle linjer tidligere enn det brukte PPPoE. Sjekk hvordan det gamle multimodemet var satt opp?

Brukernavn på Telenor = epostadresse ("bruker@online.no")

Passord for tilkobling ble tildelt av Telenor. Nytt passord kan fås tilsendt på SMS ved å ringe 05000 (hvis det er behov for dette).

Hvis du har noen valg om tilkoblingsmetode så velg "Alltid tilkoblet, aldri ringe et nummer"

Hvis du har noen valg om DHCP så la denne være "PÅ" inntil videre.

------

LED-lys på modemet blinker hvis det er aktiv forbindelse:

Power skal lyse fast grønt

Status skal blinke hvis modemet er klart

LAN skal blinke hvis det har forbindelse med PC-en (eller en ruter)

DSL skal blinke hvis det har forbindelse med internett

------

Jeg har ikke sjekket noen manualer enda for oppsettet av modemet. Jeg forsøker først å sjekke at du har satt opp de rette innstillinger før jeg blar i manualer. Mesteparten av svaret mitt er tatt fra hukommelsen, men jeg TROR det er nøyaktig nok.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"3. Okei, greit det. men har ringt telenor og, men dei viste ikke hva vi kunne gjøre får at det skulle funke så er ikke så mye å gjør enn å bytte dette her. " Haha, seriøst? Hvordan forklarte du problemet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det var ikke meg som ringte telenor, var enten bror min eller en kompis tror jeg.. så er usikkar på hvordan det ble forklart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Uansett din leverandør SKAL vite sånt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kundeservice på Telenor svarer aldri på utstyr som ikke er deres eget - så der får du lite hjelp. Skal du ha svar derfra må du ringe "Telenoreksperten" eller hva det heter for en temmelig drøy minuttpris.

Her er et par andre tips:

1. Bruk det gamle multimodemet litt til hvis du fortsatt har det?

- dette gir deg stabil internettforbindelse, og du kan få sjekket hvilke innstillinger det bruker.

2. Bruk en annen PC (hvis du har 2 PC-er) til å sette opp det nye modemet (uten at det er tilkoblet internett).

- dette sparer deg for å miste forbindelsen med internett mens du jobber

- prøv både med installasjons-CD og eventuelt manuelt oppsett

Disse 2 forslagene er rettet mot å gjøre det enklere for deg å utføre oppgaven. Oppgaven er betydelig enklere hvis du har forbindelse med internett på minst 1 PC og klarer å kommunisere med omverdenen (forum osv.).

3. Unngå å bli frustrert hvis ting ikke virker med en gang.

4. Unngå å jobbe for lenge uten pause.

Skal du ha sjanse til å løse dette må du finne ut hva som er RIKTIG av det du har gjort til nå. Jeg har vært borte i omtrent samme situasjon for 3 år siden, så jeg vet omtrent hvor det skjærer seg hvis vi blir frustrerte eller holder på for lenge. Etter en tid begynner vi å gjenta de samme tingene om og om igjen, eller knoter det til ved å tukle med innstillinger som allerede er riktige.

------

1. Sjekk at LAN fungerer først

Modemet har innebygd ruter, og både modemet og PC vil "bekrefte" tilkobling hvis du kobler det til en PC med kabel.

- PC vil bekrefte tilkobling med en melding om at et nettverk er tilkoblet - via nettverksikoner på oppgavelinjen.

- modemet vil bekrefte tilkobling ved at LED-lys "LAN" lyser eller blinker.

- hvis du mangler slik bekreftelse er det trolig feil type kabel (krysset/rett kabel), DHCP skrudd av eller noe annet feil med innstillinger.

- modemet trenger ikke være tilkoblet internett for å få forbindelse med PC, men det må være "PÅ" (strømmen på).

Hvis du vet at LAN-forbindelsen er i orden slipper du å blande inn noen feilsøking på dette. Da gjenstår kun DSL/WAN (forbindelse med internett). Du kan sjekke at forbindelsen virker med IPCONFIG /ALL (be om fremgangsmåte hvis du trenger det), og ved at det er mulig å logge seg inn på modemets setup.

2. Sett opp innstillinger for tilkobling til internett på modemet

3. Ordne tilkobling til den trådløse ruteren helt til slutt (modem --> ruter --> PC).

Detaljene på punkt 2 og 3 følger når trinn 1 er løst.

------

Hensikten med forslagene mine er å få deg forbi det punktet hvor årsakene er diffuse, og finne ut nøyaktig HVA som ikke virker. Jeg velger rett og slett å dele oppgaven inn i flere "trinn" og løse dem ett om gangen.

Foreløpig er svarene mine etter hukommelsen, men jeg begynner å sjekke manualer når vi kommer litt videre. Gi først en bekreftelse på om PC-en får forbindelse med modemet via LAN-kabel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kundeservice på Telenor svarer aldri på utstyr som ikke er deres eget - så der får du lite hjelp. Skal du ha svar derfra må du ringe "Telenoreksperten" eller hva det heter for en temmelig drøy minuttpris.

Her er et par andre tips:

1. Bruk det gamle multimodemet litt til hvis du fortsatt har det?

- dette gir deg stabil internettforbindelse, og du kan få sjekket hvilke innstillinger det bruker.

2. Bruk en annen PC (hvis du har 2 PC-er) til å sette opp det nye modemet (uten at det er tilkoblet internett).

- dette sparer deg for å miste forbindelsen med internett mens du jobber

- prøv både med installasjons-CD og eventuelt manuelt oppsett

Disse 2 forslagene er rettet mot å gjøre det enklere for deg å utføre oppgaven. Oppgaven er betydelig enklere hvis du har forbindelse med internett på minst 1 PC og klarer å kommunisere med omverdenen (forum osv.).

3. Unngå å bli frustrert hvis ting ikke virker med en gang.

4. Unngå å jobbe for lenge uten pause.

Skal du ha sjanse til å løse dette må du finne ut hva som er RIKTIG av det du har gjort til nå. Jeg har vært borte i omtrent samme situasjon for 3 år siden, så jeg vet omtrent hvor det skjærer seg hvis vi blir frustrerte eller holder på for lenge. Etter en tid begynner vi å gjenta de samme tingene om og om igjen, eller knoter det til ved å tukle med innstillinger som allerede er riktige.

------

1. Sjekk at LAN fungerer først

Modemet har innebygd ruter, og både modemet og PC vil "bekrefte" tilkobling hvis du kobler det til en PC med kabel.

- PC vil bekrefte tilkobling med en melding om at et nettverk er tilkoblet - via nettverksikoner på oppgavelinjen.

- modemet vil bekrefte tilkobling ved at LED-lys "LAN" lyser eller blinker.

- hvis du mangler slik bekreftelse er det trolig feil type kabel (krysset/rett kabel), DHCP skrudd av eller noe annet feil med innstillinger.

- modemet trenger ikke være tilkoblet internett for å få forbindelse med PC, men det må være "PÅ" (strømmen på).

Hvis du vet at LAN-forbindelsen er i orden slipper du å blande inn noen feilsøking på dette. Da gjenstår kun DSL/WAN (forbindelse med internett). Du kan sjekke at forbindelsen virker med IPCONFIG /ALL (be om fremgangsmåte hvis du trenger det), og ved at det er mulig å logge seg inn på modemets setup.

2. Sett opp innstillinger for tilkobling til internett på modemet

3. Ordne tilkobling til den trådløse ruteren helt til slutt (modem --> ruter --> PC).

Detaljene på punkt 2 og 3 følger når trinn 1 er løst.

------

Hensikten med forslagene mine er å få deg forbi det punktet hvor årsakene er diffuse, og finne ut nøyaktig HVA som ikke virker. Jeg velger rett og slett å dele oppgaven inn i flere "trinn" og løse dem ett om gangen.

Foreløpig er svarene mine etter hukommelsen, men jeg begynner å sjekke manualer når vi kommer litt videre. Gi først en bekreftelse på om PC-en får forbindelse med modemet via LAN-kabel.

Har prøvd veldig masse, men ingenting fungerer.

Når vi kobler til modemet hos en kompis, så fungerer det med engang. trenger ikke gjøre noen innstillinger/installasjon.

Så er veldig rart det ikke funker hos meg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan linje har du - vanlig ADSL via kobberkabel (telefonlinjen) eller bruker du FIBER?

Hvis du husker fabrikat/modellnummer på det gamle modemet ditt kan jeg sjekke slike ting selv på nettet.

------

Omtrent det samme skjedde med meg da jeg fikk nytt modem fra Telenor for 3 år siden - det var "umulig" å få kontakt mellom ruteren og modemet i 3 dager. Det ble fikset temmelig kjapt da jeg fikk et fornuftig svar på forumet her - men jeg holdt på i 3 dager med å rote meg lenger bort fra løsninger (jeg "prøvde alt"). Jeg vet inderlig godt at du forlengst har blitt lei av denne oppgaven siden ingen av tiltakene har virket.

Tipsene mine i den forrige posten er hentet fra den situasjonen. Blant tabbene jeg gjorde da var at jeg var uten internett i lange perioder, jeg forsøkte å løse problemet på samme maskin som jeg brukte til å lete etter løsninger på internett, og jeg ble stresset og lei av oppgaven.

Oppgaven blir betydelig mindre komplisert hvis du deler den inn:

- å teste modemet hos en kamerat viser at modemet virker. Bra utført.

- å sjekke forbindelse mellom PC og modem hjemme hos deg er neste trinn.

- å sjekke forbindelse mellom modem og internett er tredje trinn.

- tilkobling av den trådløse ruteren bør utsettes litt.

Jeg trenger også konkrete tilbakemeldinger underveis for å kunne tolke hva som er galt/riktig. I øyeblikket vet jeg ikke engang om modemet og PC-en har kontakt med hverandre. Jeg prøver rett og slett å få deg bort fra "Jeg har prøvd masse" til mer konkrete beskrivelser.

Sjekk forbindelsen mellom modemet og PC:

- modemet "PÅ", men du kan droppe kabel fra modemet til internett.

- kabel fra LAN-port på modemet til nettverkskort på PC-en

- sjekk nettverksikoner nede på oppgavelinjen om det er forbindelse ("Lokal tilkobling")

- bruk IPCONFIG eller IPCONFIG /ALL for å finne adressen til modemet

- forsøk å logge deg inn på modemets setup

- hvis alt er OK mellom modem og PC ber jeg deg sjekke innstillinger i modemet mot internett som neste trinn

Bruk av feilsøkingsverktøy:

Windows har 2 vanlige brukte verktøy som er tilgjengelig fra kommandolinjen ("CMD-vindu") = PING og IPCONFIG.

Post en utskrift fra IPCONFIG /ALL i ditt neste innlegg? En slik utskrift kan fortelle oss en haug om mulige årsaker.

I XP:

Start --> Kjør --> cmd (OK) --> ipconfig /all

I Vista:

Start --> Alle programmer --> Tilbehør --> Ledetekst --> ipconfig /all

Vista kan kreve at du høyreklikker på Ledetekst og velger "Kjør som administrator".

IPCONFIG alene lister bare opp minimumsopplysninger om aktivt nettverkskort.

IPCONFIG /ALL lister opp alle nettverkskort med en haug av detaljer.

IPCONFIG /ALL > C:\ip.txt redirigerer utskrift til en tekstfil "C:\ip.txt" istedenfor til skjerm. Filen kan åpnes med Notisblokk, teksten kan kopieres og limes inn i en post på forumet.

En slik utskrift vil gi deg svar fra flere her på forumet - blant annet fra folk som er bedre oppdatert på nettverk enn jeg er.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

D-Link DSL-321B ADSL2+

jeg lurt på om at du Abonnement ADSL2+ hos telenor??

Hvis nei, vil det ikke å bruk ADSL2+ modemet samme om du Abonnement Bare ADSL.. det er bedre at du ta opp med telenor om at du få ny modemet..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive