[LØST] Oppgadere ADSL

6 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei

jeg har tenkt og oppgradere nethastigheten min og lurer på hva som er best av disse:

________|__Ned__________|_______Opp______|

ADSL___|_6000 kbps______|_____750kbps____|

ADSL2+_|_4000 kbps _____|_____1000kbps___|

da de koster ca like mye.

Endret av Andy!
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå kommer det nok også på ann på internettleverandøren.

F.eks Get og nextgentel har jeg hørt rykter om at linjene ikke alltid er stabile, men det kan skje alle kabelleverandører.

Som regel er hastigheten som er best.

Men i noen tilfeller oppgir bredbånd leverandøren Megabit og megabyte som er stor forskjell.

Som regel er det meste megabit, så vil 6 mbit ned være raskere på nedlasting.

Men 1 mbit opp vil være raskere om du sender filer til en servere og vennene dine.

Husk uansett, om du har 10 Gbit fiber eller om du har 10 mbit ADSL så er det ingen garanti for at du klarer å nå den hastigheten på serverene siden da måtte linjen være like bra eller bedre hele veien.

Har du sjekket priser, etc?

I de fleste tilfeller gir f.eks canal digital (Kabel TV) ofte høyere hastigheter en f.eks ADSL.

http://kabel.canaldigital.no/kabel-tv/Bredband/

Hva er du mest ute etter?

Nedlasting/opplasting stabilitet?

Hastighetene du blir tilbud er ofte forskjellig fra hvor du bor

http://www.bredbandsguiden.no/ kan være til hjelp.

Desverre er internett såpass dyrt, at fiber tar tid før de fleste kan få tilbud om.

Hvis du er såpas heldig som bor i oslo.

Kan du se på 4G mobilt bredbånd https://netcom.no/mobiltbredband/4g.html som er ganske så raskt, for å være mobilt brebånd.

Endret av LMH1
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden når ble NGT en kabelleverandør?

NGT leverer Internettaksess på Fiber, ADSL, ADSL2+, VDSL2, WiMAX, Mobilt bredbånd (GPRS/EDGE,3G,HSDPA) SDSL og SHDSL.. Av de aksesstypene så er det kun WiMAX og mobilt bredbånd som er delte ressurser (hastigheten din vil variere basert på hvor mange andre som bruker Internett i nærområdet ditt).. De andre er dedikerte hastigheter inn til sentralen der du har fiber videre.. Nå er jo NGT også Wholesale aktør under TeliaSonera (les, en av verdens største rene fiberleverandører), så hastighetene utenfor lille Norge er betraktelig bedre enn hos små lokale ISP'er (les, ISP'en som kun har kunder i din kommune + nabokommunen og skryter av sine 314 fiberkunder som alle har 100Mbit innad hos sin egen ISP, men ikke kan se YouTube uten at det lagger).

Grunnen til at NGT av og til sliter med kunder som sliter med ustabilitet er fordi de faktisk er villig til å forsøke og levere høyere hastighet på Telenor sine eldgamle (les, ifra andre verdenskrig) telefonkabler. Dersom du ringer inn og sier ifra så vil de fikse det ved å sette ned hastigheten til det Telenor sier den skal klare stabilt. Jeg har selv 18Mbit stabilt, imens Telenor ikke en gang vil prøve å levere mer enn 12Mbit (fordi Kapaks sier den skal klare kun 14,4Mbit). Hadde VDSL2 ifra NGT der jeg bodde før, og da klarte jeg 40Mbit ned og 20Mbit opp stabilt på en linje som Telenor prøvde å selge meg 16Mbit ned på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom du spiller mye online, og det ikke er flere enn 2 som skal benytte linje samtidig, så hadde jeg nok valgt linja med best upload. Hvis ikke så hadde jeg valgt linja med best download.

Men kan uansett være verdt å ringe leverandørene og spørre om hvilken hastighet du kan forvente å få hos deg. Er av og til litt vanskelig å få ut slik informasjon, men med litt masing, så lar det seg stort sett ordne. Kansje er det ulik lengde til nærmeste sentral hos de to leverandørene, og da blir jo valget enkelt! :-)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

http://www.digi.no/845063/altibox-aapner-fiberen-for-mer-fart

Nå er det nok få privat personer som har fiber.

Men om du bor i blokk eller rekkehus av den litt større typen, går det nok ann å høre med naboene om de vil bidra med å dekke utgiftene til fiber.

Eller du bor i en storby med mange bedrifter i nærheten.

Men det bør være fiber i nabolaget fra før av, om prisen ikke skal bli alt for dyrt.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nextgentel har bånn service, alle henvendelser besvares fra en "ikke-svar" epost.

Jeg ringte for å høre om jeg kunne få trådløs pakkeløsning på det abo. jeg hadde, og fikk ja. Så ga de med det dårligste bredbåndet de har hjemme, uten å vise tegn til å rette det opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive