Bytte HDD i eit RAID-oppsett

4 innlegg i emnet

Skrevet

Skal bytte ut begge harddiskene i PC'n, som er satt opp med RAID 1. Vil det være mulig å først bytte den eine, synkronisere RAID, bytte ut den andre og synkronisere den andre nye? Alternativet er selvfølgelig å reinstallere alt, men det hadde vært veldig greit å slippe det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Og der var løsninga :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I RAID 1 kan du bytte 1 disk - la det gjenoppbygges fra den andre disken - og bytte den andre disken når den første er klar.

RAID 1 er "speilet", dvs. at harddiskene er kloner av hverandre (begge inneholder 100 prosent data).

Jeg har ikke erfaring med RAID, men jeg har svart på 2 tråder om dataredning fra RAID for litt over 1 år siden. Slike svar går stort sett ut på å bekrefte om folk tenker riktig, mens de selv behersker metodene i RAID (dvs. at de vet hva som skjer, hva som skal gjøres i RAID).

Disken kan plukkes ut --> sette inn ny disk --> et eller annet BIOS-program starter opp under oppstart og identifiserer at den ene disken er tom --> starter gjenoppbygging av den tomme disken fra den andre --> jobber i lang tid --> starter som normalt.

Dette var en overfladisk beskrivelse basert på tilbakemeldinger jeg fikk i en av trådene.

Grunnen til at jeg svarer på slike spørsmål uten å ha peiling er at det vanligvis gjelder helt kurante oppgaver, og de som spør har en viss erfaring selv (de har allerede satt opp RAID minst 1 gang).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mitt forrige svar lenket bare til samme spm fra samme bruker (navn) i et annet forum.

Der var svaret kontant nei.

Men prisen på raid-kontrolleren vil ofte være avgjørende for om dette er mulig eller ei. Så uten å vite noe om hardwaren så er det umulig å si noe konkret. Har en misstanke om at det gjelder et vanlig hovedkort med integrert raid kontroller. Da er det som oftest ikke de mest velutstyrte raidkontrollerne for å si det sånn :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive