WD My Book 3.0 1TB er treg

18 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann! :) I dag fikk jeg denne

Det står USB 3.0 på den. Vil det si at pcen min må ha en USB 3.0 for å få super hastighet?

Forøvrig er dette den pcen jeg har nå.

Jeg ble lovet en helt ekstrem overføringshastighet, men til nå har jeg ikke kommet over 20 mb/s !

Se f.eks. her:

343hezq.png

19,8 mb/s .. her sier de jo at jeg skal få 5 GB/s eller ?

Håper på svar.. hvis det er sånn at jeg ikke vil få noen raskere overføring, fordi jeg ikke har en USB 2.0, så bør jeg vel egentlig bare bytte den inn igjen?

Håper på svar!

Mvh Sondre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du må ha USB3 hele veien for å få maks hastighet. (USB2 kan nedgraderes til USB1) Så sant USB3 kabelene er lik som USB2 så blir det fremdels bare USB2).

Selv har ikke jeg testet USB3 enheter ennå, siden jeg klarer meg greit med esata + interne sata harddisker.

Men muligens kabelene er ganske så like, bare fargen er forskjellig.

Husk at selv om harddisken din er oppgitt USB3 eller sata 300 betyr det bare kablen (grensensittet mellom harddisk og kabel).

Slik at noen produsenter bare har en billig og dårlig Seagate sata harddisk (med bare en 20/30 MB/S lese/skrivehastighet) som uansett vil ikke bli raskere ved å koble med usb3.

For å bekrefte din teori brukt http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html for å måle ytelsen, men regner med du ikke passer så mye over 100 MB/S på lese/skrive, som ofte er vanlig på harddisker i dag.

Husk at windows vista/7 har etter min erfaringer litt dårlige hastighet på kopiering av filer, men så stor forskjell bør det ikke være.

Så kalt SuperSpeed (USB3) har vel en overføringhastighet på 5.0 Gbit/s gir vel en 625 mb/s lese eller skrivehastighet? i følge engelsk wikipedia.

Uansett på en 625 mb/s hastighet er det ingen SSD/harddisker som klarer denne ytelsen uten om de dyreste PCI-E som klarer kanskje en 300 MB/S men er ikke så oppdatert her, men er sikker på at USB3 er lite vits å satse på, om man kan klare seg med sata/Esata. Sata 300 (Klarer nok med 300 MB/S) som er mere en raskt nok.

Jeg har lenge irrritert meg over å kjøpe trege eksterne harddisker, produsentene nesten lyver på ytelsen, selv (USB2) (Ca 60 MB/S) bør de fleste eksterne harddisker klare i dag, som følger USB2 standarden, men i praksis klarer nesten ingen av de billige 500/1000 GB 3,5 harddiskene (Som mange har seagate merket på selve harddisk delen.)

Produsentene oppgir tall som verken stemmer i praksis (Lover alltid mere en ren fysisk) Hvorfor kunne ikke produsentene bruke crystalmark for å gi mere standardiserte tall som flere kan stole på? Mange små filer, vil trege ytelsen mere en få store filer.

Personlig er det nok best å kjøpe harddisk delen seperat, sjekk tester hvor rask selve harddisken er, Samsung F3 er ganske så bra 7200 RPM disk. Men om den er best eller om det finnes noe raskere harddisker en WESTERN DIGITAL VelociRaptor WD1500BLFS - 150 Gb - 10000 RPM - 16 men disse gir lite lagringplass for pengene, støyen er også en liten faktor.

Husk en viktig ting, stol aldri på selgerene, de vil bare selge, sjekk på internett om produktet har blitt testet før, (Google: Samsung F3 review)

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du må ha USB3 hele veien for å få maks hastighet. (USB2 kan nedgraderes til USB1) Så sant USB3 kabelene er lik som USB2 så blir det fremdels bare USB2).

Selv har ikke jeg testet USB3 enheter ennå, siden jeg klarer meg greit med esata + interne sata harddisker.

Men muligens kabelene er ganske så like, bare fargen er forskjellig.

Husk at selv om harddisken din er oppgitt USB3 eller sata 300 betyr det bare kablen (grensensittet mellom harddisk og kabel).

Slik at noen produsenter bare har en billig og dårlig Seagate sata harddisk (med bare en 20/30 MBPS skrivehastighet) som uansett vil ikke bli raskere ved å koble med usb3.

Så kalt SuperSpeed (USB3) har vel en overføringhastighet på 5.0 Gbit/s gir vel en 625 mb/s lese eller skrivehastighet? i følge engelsk wikipedia.

Uansett på en 625 mb/s hastighet er det ingen SSD/harddisker som klarer denne ytelsen uten om de dyreste PCI-E som klarer kanskje en 300 MB/S men er ikke så oppdatert her, men er sikker på at USB3 er lite vits å satse på, om man kan klare seg med sata/Esata. Sata 300 (Klarer nok med 300 MB/S) som er mere en raskt nok.

Men her får jeg jo ikke engang hastigheten mer enn max 20 mb/s.. Har kabelen tilkoblet E-sata high speed.

På pcen er det : "3 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A" vil det da si USB 2.0?

EDIT:

akkuratt i det jeg skrev dette, kom denne lille meldingen opp:

660081.jpeg

Jeg tror altså det at det å ha denne USB 3 ledningen, i en E-sata.. gjør den tregere. Tester med en av de andre USB-Portene jeg har nå. :)

Forresten, man kan se en klar forskjell på USB 2 og 3..

Her på denne 3'ern så er den mye tjukkere, den har SS tegn på tuppen av USB utgang, og den er ikke veldig lang.

Mvh Sondre :)

(Skal komme tilbake til hardissk hastigheten om hastigheten blir større)

EDIT:

Hvem bør jeg koble den til?

Jeg har en USB port på venstre side av pcen, og to på høyre side..

Kan jeg se forskjell på om de er høyhastighetsUSB, eller er alle 3 det? :P

Endret av kan ikke noe:S
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hi-Speed er nok USB2.

Husk at du bør enten ha kjøpt hovedkort det siste halvåret, eller usb3 kort.

USB_3.0_01.jpg

Hvis du har svart farge, har du nok usb2.

Husk om du har USB3 kan du trenge drivere, om du har eldre operativsystem en windows 7.

Har du windows vista prøv å sjekk om du mangler drivere, og prøv windows update.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hi-Speed er nok USB2.

Husk at du bør enten ha kjøpt hovedkort det siste halvåret, eller usb3 kort.

USB_3.0_01.jpg

Hvis du har svart farge, har du nok usb2.

Husk om du har USB3 kan du trenge drivere, om du har eldre operativsystem en windows 7.

Har du windows vista prøv å sjekk om du mangler drivere, og prøv windows update.

Disse er svarte.

Anbefaler dere meg å bytte hardissken da? Eller skal jeg bare beholde 3.0 USB, pengene jeg har brukt på hardissken er ikke noe problem, så skal jeg bare beholde den?

Jeg får uansett ikke hastigheten mer enn 20 mb / s ca, hvorfor det? Bør den ikke i det minste gå opp til 100?..

Håper på fler svar, takk for hjelp til nå. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Disse er svarte.

Anbefaler dere meg å bytte hardissken da? Eller skal jeg bare beholde 3.0 USB, pengene jeg har brukt på hardissken er ikke noe problem, så skal jeg bare beholde den?

Jeg får uansett ikke hastigheten mer enn 20 mb / s ca, hvorfor det? Bør den ikke i det minste gå opp til 100?..

Håper på fler svar, takk for hjelp til nå. :)

Beklager dobbeltpost, men nå kjørte jeg en test som sjekket hastigheten.. da kom dette opp:

660173.jpeg

Prøvde i alle 4 USB portene jeg har på pcen + E-Sata, og dette er E-Sata, som scorte med 3 mb/s mer i hastighet..

Er dette dårlig score når jeg får beskjed om å få levert 5 gb/s?

Ledningen er svart, bør den være blå? Tuppen av USB ledningen er blå, altså den du tar inn i USB inngangen..

Skal ta noen bilder nå med kameraet mitt, så kanskje dere kan tyde ting litt bedre.

- Sondre

EDIT: Her er bildene:

10nx5b8.jpg (USB Kabelen som fulgte med hardissken, tror det er USB 3 vel?)

119a1dt.jpg

(Hvordan den ser ut bak)

2bt99v.jpg

(USB ledningen)

Kanskje dette hjalp dere noe? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis harddisken bare klarer maks 25 MB/S skrive/lesehastigheter så er det dårlig selv med esata. sata1 har vel overføring på 150 MB/s så selve kablelen bør ikke være flaskehalsen.

Test gjerne også med http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html der får du mere detaljer på flere opprasjoner.

Men ja, så treg harddisk ville jeg ha brukt åpen kjøp.

Men før du returnerer disken, kan du høre med butikken der du kjøpte den, de har sikkert noe forslag, hvis ikke, er det bare å returnere på åpen kjøp.

Har du brukt windows update? Med nyere oppdateringer? Så er vi sikker på om det ikke er noe i maskinen som er problemet.

Hvis du har flere maskiner tilgjengelig kan du teste med de også.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis harddisken bare klarer maks 25 MB/S skrive/lesehastigheter så er det dårlig selv med esata. sata1 har vel overføring på 150 MB/s så selve kablelen bør ikke være flaskehalsen.

Test gjerne også med http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html der får du mere detaljer på flere opprasjoner.

Men ja, så treg harddisk ville jeg ha brukt åpen kjøp.

Men før du returnerer disken, kan du høre med butikken der du kjøpte den, de har sikkert noe forslag, hvis ikke, er det bare å returnere på åpen kjøp.

Har du brukt windows update? Med nyere oppdateringer? Så er vi sikker på om det ikke er noe i maskinen som er problemet.

Hvis du har flere maskiner tilgjengelig kan du teste med de også.

6902z4.png

Dette er jo helt elendig, og skandale?..

Jeg skal teste på min bror sin pc nå, så får vi se om det er min pc eller hardissken.

Har jeg forstått det rett, når jeg sier at denne hardissken i og for seg burde levere over 20 mb/s, uansett om jeg har en 2.0 USB inngang via E-Sata?

Jeg kjøpte hardissken via komplett.no.. går det greit å dra til el-kjøp for tips/triks, eller må jeg sende den inn igjen til komplett?

Mvh Sondre.

Kommer tilbake med test fra min brors pc snart.

EDIT:

Da har jeg kjørt den på min bror sin PC, og han får den heller ikke opp mer enn 25 mb/s.

Er det da hardissken det er noe galt med, har jeg blitt lurt? .. Dette er virkelig ergelig. Men jeg har selvfølgelig full tilgang på bytterett, da det ikke engang har gått 14 dager.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte hardissken via komplett.no.. går det greit å dra til el-kjøp for tips/triks, eller må jeg sende den inn igjen til komplett?

Mvh Sondre.

Kommer tilbake med test fra min brors pc snart.

EDIT:

Da har jeg kjørt den på min bror sin PC, og han får den heller ikke opp mer enn 25 mb/s.

Er det da hardissken det er noe galt med, har jeg blitt lurt? .. Dette er virkelig ergelig. Men jeg har selvfølgelig full tilgang på bytterett, da det ikke engang har gått 14 dager.

Du bør heller spørre komplett.

Elkjøp har som regel lite greie på slike ting, de sier som regel, ta kontakt med produsenten, eller at det er brukerfeil som gjør det. Noe som neppe er tilfelle her.

Med USB2 bør du nok klare en 50 MB/S så ja dette er dårlig, selv mine 3,5" eksterne dårlige harddisker til 500 kr (mellom 500 GB og 1TB kjøp billig i elkjøp/lefdal i butikk merket er Iomega og Seagate der begge bruker billige seagate sata harddisker.) er omtrent like raskt, kanskje en 2-3 MB/S forskjell, omtrent slik hos deg med USB2. En 20 MB/S.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du bør heller spørre komplett.

Elkjøp har som regel lite greie på slike ting, de sier som regel, ta kontakt med produsenten, eller at det er brukerfeil som gjør det. Noe som neppe er tilfelle her.

Med USB2 bør du nok klare en 50 MB/S så ja dette er dårlig, selv mine 3,5" eksterne dårlige harddisker til 500 kr (mellom 500 GB og 1TB kjøp billig i elkjøp/lefdal i butikk merket er Iomega og Seagate der begge bruker billige seagate sata harddisker.) er omtrent like raskt, kanskje en 2-3 MB/S forskjell, omtrent slik hos deg med USB2. En 20 MB/S.

Da har jeg sendt en E-post til komplett, så får vi se hva de svarer. Hvis de ikke svarer innen i morgen 15:00 ringer jeg de.

Har dere noen anelse på hva dette egentlig kan være for noe? Er det en produktfeil, eller hva kan dette være? .. De prøver vel ikke å lure kundene? :P

- Sondre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Stort sett bare jeg som svarer her.

Hvis det er produksjonsfeil så er det nok stor sansynlig at harddisken vil uansett ryke innen de 1-2 første månedene, men etter det jeg har erfart er nesten ingen av harddiskene feil som påvirker ytelsen på noen måte.

Jeg tror heller produsenten har enten gjort en feil, f.eks satt inn en billig Seagate harddisk verdi 200-300 kr. Som er så treg som du nevner.

Hvis komplett tester flere av disse harddiskene like dårlig, har jeg bare å si, styr unna slike harddisker, velg noe internharddisker om hastigheten er viktigst.

Har du testet med http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html med den harddisken du har som standard (C:) der du har operativsytemet?

Hvis den er like treg, kan det være dårlig hovedkort, ram eller andre flaskehalser.

Men lite trolig du har 2 såpass dårlige maskiner, en 3-5 år gammel pc bør fint klare å lese fra harddisker 100 MB/S.

Ellers er det bare å spørre komplett, hør også om du kan skru ut harddisken, å teste den internt i stasjonære maskinen? Husk å ikke bryt noen forsegling eller skade noen skruer om du velger å gjøre det.

Er USB3 harddisken like treg som den interne sata harddisk, har du funnet ut at du har en treg harddisk.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Stort sett bare jeg som svarer her.

Hvis det er produksjonsfeil så er det nok stor sansynlig at harddisken vil uansett ryke innen de 1-2 første månedene, men etter det jeg har erfart er nesten ingen av harddiskene feil som påvirker ytelsen på noen måte.

Jeg tror heller produsenten har enten gjort en feil, f.eks satt inn en billig Seagate harddisk verdi 200-300 kr. Som er så treg som du nevner.

Hvis komplett tester flere av disse harddiskene like dårlig, har jeg bare å si, styr unna slike harddisker, velg noe internharddisker om hastigheten er viktigst.

Har du testet med http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html med den harddisken du har som standard (C:) der du har operativsytemet?

Hvis den er like treg, kan det være dårlig hovedkort, ram eller andre flaskehalser.

Men lite trolig du har 2 såpass dårlige maskiner, en 3-5 år gammel pc bør fint klare å lese fra harddisker 100 MB/S.

Ellers er det bare å spørre komplett, hør også om du kan skru ut harddisken, å teste den internt i stasjonære maskinen? Husk å ikke bryt noen forsegling eller skade noen skruer om du velger å gjøre det.

Er USB3 harddisken like treg som den interne sata harddisk, har du funnet ut at du har en treg harddisk.

Den gir 59,45 mb/s på read, og 57,66 mb/s på write.

Er det dårlig for en bærbar maskin :)? Dette bør vel klare hardissken uansett?

Har enda ikke fått svar fra komplett.. antar at de ikke får svart før i morgen.:)

EDIT:

j0ia6g.png

Der er litt info om hardissken også.

- Sondre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den gir 59,45 mb/s på read, og 57,66 mb/s på write.

Er det dårlig for en bærbar maskin :)? Dette bør vel klare hardissken uansett?

For å si det slik, er nok en SSD fra intel eller consair bedre.

Men for en 2.5" harddisk, er det helt greit.

Kanskje litt mere en gjennomsnittet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å si det slik, er nok en SSD fra intel eller consair bedre.

Men for en 2.5" harddisk, er det helt greit.

Kanskje litt mere en gjennomsnittet.

Den er grei. Jeg kontaktet komplett for to dager siden, han som jeg snakket med hadde nok ikke så god peiling.. han påsto at hardissken ikke vil gi mer enn max 15 mb/s på en USB 2 port, men jeg har jo fått den til 35 nesten så..

Han sa jeg skulle sende inn hardissken så fikk de se på den, det kunne godt være mulig det var noe galt og/eller at det var montert inn en feil hardissk på den.. jeg skal komme tilbake til dette om en uke ca, så får vi se hva jeg har fått som svar fra de.

- Sondre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Den er grei. Jeg kontaktet komplett for to dager siden, han som jeg snakket med hadde nok ikke så god peiling.. han påsto at hardissken ikke vil gi mer enn max 15 mb/s på en USB 2 port, men jeg har jo fått den til 35 nesten så..

Tror den selgeren/personen du snakket med, tenker på en billig minnepenn, som kan stemme, men ellers bør USB2 være raskere en 15 mb/s.

Selv komplett bør vel ha flinkere ansatte en det, som går for å være blandt de størte netthandelerne.

Men nå er vel neppe elkjøp/lefdal så mye bedre heller.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror den selgeren/personen du snakket med, tenker på en billig minnepenn, som kan stemme, men ellers bør USB2 være raskere en 15 mb/s.

Selv komplett bør vel ha flinkere ansatte en det, som går for å være blandt de størte netthandelerne.

Men nå er vel neppe elkjøp/lefdal så mye bedre heller.

Jepp er helt enig.. de skulle hatt en mye flinkere ansatt enn det. Han ble til og med sur o.s.v.. i hvertfall så har jeg ett problem nå, jeg har alle filene mine på hardissken.. men den får jeg ikke sendt inn pga den andre pc skjermen min på bærbare maskina mi er knust.. tror ikke det er meningen at jeg skal ha elektriske ting. -_ -

Håper jeg får sendt den inn før 5 dager (14 dagers frist) så får jeg heller få penger tilbake for hardissken.

- Sondre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du har klart å knust skjerm er du blandt de som bør ha ulykke forsikring.

Som regel om man er forsiktig er det ikke noe problem.

Kanskje du har en ekstern skjerm eller en annen datamaskin.

Husk at du formatterer harddisken, butikkene kan om de vil ta et gebyr (ca/ofte 300 kr) for at du leverer en harddisk med mye data som tar tid å formatere. Men om en kunde først er misfornøyd hjelper det nok lite med gebyr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du har klart å knust skjerm er du blandt de som bør ha ulykke forsikring.

Som regel om man er forsiktig er det ikke noe problem.

Kanskje du har en ekstern skjerm eller en annen datamaskin.

Husk at du formatterer harddisken, butikkene kan om de vil ta et gebyr (ca/ofte 300 kr) for at du leverer en harddisk med mye data som tar tid å formatere. Men om en kunde først er misfornøyd hjelper det nok lite med gebyr.

JEg sitter å overfører 380 GB med filer over til pcen til broren min nå.. har resterende 50 GB som jeg ikke har plass til noen steder.. så sinnskyt irriterende. Jeg vet ikke om jeg gidder å formatere hardissken for de, syntes de skal kunne ordne opp i det der selv, dems feil.. blir forbanna. Eller blir det feil av meg å ikke formatere den?

- Sondre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive