NAS eller ikke NAS

4 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg leser for tiden så øyet blir stort og vått i forb. med valg av NAS. Opprinnelig hadde jeg tenkt å bygge ut en gammel REC og sette den opp med 4 disker i RAID 5, men så flommer markedet over av tilbud fra HP, ACER, SYNOLOGY, QNAP m.m. med løsninger som ser like lovende, om ikke mer lovende ut. Vi har et lite hjemmenettverk med en fem seks maskiner og et etter hvert stort antall harddisker, med stort og smått over 1,5 TB. Så må man gå der og vente på krasjet med en eller flere av dem. - Hadde tenkt at det ville være bedre å samle bekymringene i en NAS med 4-5 disker og easy swop. Er det noen som har noen anbefalinger å komme med her? Det ser for meg ut for at SYNOLOGY ligger godt an, men HP Home Server og ditto ACER er hakk i hel? Planlegger samtidig å gå over til W7 på alle maskiner (har på en stasjonær og en laptop) og så få satt opp en backuprutine (inkrementell) så jeg kan sove godt om natta. Hilsen ASFYL

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tja, si det.. Jeg har begge deler, og har funnet en løsning som passer meg bra...

Som NAS har jeg en D-Link DNS-323, som er sånn passe.. NAS'en er grei i seg selv, men det påståtte GB interfacen har heller dårlig ytelse (17-20 MB/sek) så det er begrenset til hva jeg benytter denne til. Jeg har lagret alt av dokumenter, elektroniske bøker etc på denne... samt filer som ikke benyttes hver dag..

Å bruke en ordinær maskin som "filserver" er heller ikke å dumt.. spesielt med W7 sin nye hjememgruppe funksjon, der alle kan får tilgang til alt på en enkel måte. Bruker dette selv på de diskene som har audio og video som skal deles mellom meg og resten av brukerene her, og det fungerer utmerket. Ytelsen er bra, og skjeldent problemer, samt at det er meget lett å sette opp. Dette krever igjen at du har W7 på alle maskinene som skal være med i hjemmegruppen. Streaming her går som en drøm.. Backup er enkelt..

Så hva du skal velge er litt opp til deg selv.. har du kapital til å invistere i en ny NAS, så er kanskje det det greieste, med tnake på plassering, strømforbruk etc.. Har du en eldre PC som du kan bruke, så er jo en egen PC et godt alternativ, i alle fall frem til du evt invisterer i noe annet.

En typisk HTPC ville jo blitt et bra alternativ her, om dette er noe du skal sette opp i nærmeste fremtid.. da kan alt deles ut fra denen, via W7..

Ellers så kommer det sikkert noen linux folk og kommenterer dette snart, og forteller hvor helvetta dårlig MS er på slikt, og at du heller må sette opp en avansert linux server som du helt sikkert ikke skjønner dritten av..

Endret av Peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da kom linuxfreaken!.

Jeg mener man ikke skal unngå å tenke på linux som et alternativ. Faktisk kan jeg ikke komme på mer enn èn god grunn til at jeg vil annbefale linux. ;)

Samba, som er linux sin måte å sette opp et windwsdeling funker ganske fin, og windows sin "net use" kommando funker serdeles utmerket for å sette denne deltemappen som en diskstasjon.

Annbefalning av linux kommer av at du kan velge å ikke bruke GUI og dermed mindre unødig prosessorkraft. Det er faktisk ikke mye du trenger å vite om linux, for du finner jo guider over alt på nettet!

Men jo, ting er blitt enkler i windows7 enn i vista, og mer sikkert enn i windows98. men fremdeles bruker windows7 MYE ressursertil GUI.

Jeg må jo si, at jeg selv bruker bare linux til webserver, og en "simpel" hp-player fra Syvio som lagring. og for meg så mener jeg at RAID er uaktuellt. men for de som lagrer bilder de aldri har lyst til å miste. anbefaler jeg vanlig speiling, RAID5 er overflødig forbruk av harddisker, bruk gjerne nettskyer... :D

Lykke til med valget ditt. Linux eller Windows? neh, ikke undervurder simpelheten i Windows eller ytelsen i Linux!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Såpass fornøyd med min Synology DS509+ som jeg kjøpte hos Komplett at jeg vurderer å kjøpe expansion uniten Synology DX5 før den også går ut av salg hos Komplett (ser heldigvis på hardware.no at visse leverandører fortsatt har DS509+ igjen).

Enormt gode lese og skrivemuligheter, og supporten til Synology er en drøm (så lenge du klarer å portforwarde en enkelt SSH port til NAS'en så er det veldig få ting de ikke hjelper deg med).

Om du kjøper QNAP eller Synology så får du samme OS (Linux der du får en drøss med Synology-tweaket pakker så du slipper å installere det via cli) på nesten samme hardware, men QNAP har fått litt tyn siste årene for manglende Engelsk support (tech-supportforum deres på andre språk derimot prioritert).

Backup av desktopmaskinene mine fikser jeg via BackBlaze. $5 USD per maskin i måneden for ubegrenset lagring av det jeg måtte ønske som ligger på desktopmaskinen. Det som ligger på NAS'en er egentlig kun media vi alle nyter godt av.

Og kan bekrefte det OddThing skriver, Windows deling passer helt ypperlig med Linux OS på NAS'en. Største problemet jeg har støtt på er at det er et herk å sette opp alle Windows maskinene etterpå om du skifter hostname på NAS'en. :P

EDIT: Da jeg slet en periode med strømbrudd så kjøpte jeg en UPS, og NAS'en er koblet via UPS'en både via strømnettet og via USB slik at NAS'en faktisk går i SafeMode (spinner ned diskene, men du får administrert den) før UPS'en til slutt går tom for juice. Du kan selv velge på NAS'en om den skal gå i SafeMode når UPS'en er "kritisk lav" eller når den har gått x antall minutter etter UPS'en sa ifra at den gikk på batteri.

Skulle strømmen komme tilbake så skrur NAS'en seg på om du velger det i oppsettet.

Endret av Baltazarius
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive