Home Server erfaringer

3 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei,

Er det noen som har gjort seg noen erfaringer med WHS kontra WS 2000/2003/2007 ?

(Litt dårlig sammenligningsgrunnlag forøvrig med WHS kontra WS da men..)

Har en Windows Server 2000 lisens liggende, men...

Vurderer å sette opp en HP MediaSmart Home Server EX490 for fildeling og backup rutiner mot familiens

klisentmaskiner hovedsakelig, og kanskje samtidig kjøre noe mediafunksjoner mot tv/stereo o.s.v.

Men ønsker litt innsikt i hvordan man browser på WHS.

Gjøres dette via egne applikasjoner i web grensesnitt, ftp o.l, eller kan man benytte den vanlige browseren

på klienter og med mapping mot kataloger/disker på WHS ?

Er backup funksjonen tilfredstillende og enkel over WHS ?

(Restore må være forsvinnende enkel)

Kan man sette opp WHS som domene kontroller ?

Er responstiden over nettet med WHS like god som med en standard Server maskin ?

Windows Server er jo litt overkill for privat bruk men, hva gjør man ikke for å forenkle hverdagen med barn

som "stadig" kræsjer klienten og har behov for restore...

Kommentarer tas imot med takk :-)

Mvh

Geir Akselsen

-- Life is what you make of it --

Endret av Proteus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skulle jeg velge noe ville jeg helt klart gått for windows 2008 server.

Home server, kan man si er en windows vista/7 klone, som har litt flere funksjoner med fildeling og multimedia streming (F.eks dele bilder, musikk, video til xbox 360.

Men windows server, (f.eks 2008) støtter både Active directory, DHCP, DNS, web server ISS, Printer server osv.

Som betyr at du kan gi en bruker enten tilgang til en mappe på serveren, eller tilgang til hele serveren i en begrenset periode.

Proxy server er nok også støttet i windows 2008, bare du vil trenge et ektra program for å ta i bruk det.

Windows 2k server og nyere er beregnet for bedrifter, så lisens utgiftene er ganske så dyre for hjemmebrukere, ca 5000 kr for en retail lisens. Avhenging av versjon f.eks enterprise server.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg lært å aldri være påståelig, men visserligen har jeg da fått inntrykk av at Windows Home Server er basert på Windows Server 2003 versjon og ikke noen Vista/Windows 7 klone blink.gif .

Jeg kjenner jo til funksjonaliteten i standard server operativsystemene, men jeg etterlyser erfaringer med Home Server da jeg her prøver å stikke fingeren i jorda og velge noe som "funker" godt nok i heimen. Pris messig er det faktisk over 3.000,- kr i forskjell på innkjøp av WS2008 og WHS, samt at WHS innehar allerede 10 CAL.

Proxy har jeg ikke behov for (foreløpig), og resterende funksjoner som deling av mapper, bilder, multimedia o.s.v. er jo en funksjonalitet som WHS er designet for.

Spørsmålet går egentlig mer på erfaringer med de spørsmål jeg konkret stillteblush.gif

Mvh

Geir Akselsen

Skulle jeg velge noe ville jeg helt klart gått for windows 2008 server.

Home server, kan man si er en windows vista/7 klone, som har litt flere funksjoner med fildeling og multimedia streming (F.eks dele bilder, musikk, video til xbox 360.

Men windows server, (f.eks 2008) støtter både Active directory, DHCP, DNS, web server ISS, Printer server osv.

Som betyr at du kan gi en bruker enten tilgang til en mappe på serveren, eller tilgang til hele serveren i en begrenset periode.

Proxy server er nok også støttet i windows 2008, bare du vil trenge et ektra program for å ta i bruk det.

Windows 2k server og nyere er beregnet for bedrifter, så lisens utgiftene er ganske så dyre for hjemmebrukere, ca 5000 kr for en retail lisens. Avhenging av versjon f.eks enterprise server.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive