Informasjonstråd om Linked-In. Bedriftsmarkedets svar på Facebook!

5 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

LinkedIN er bedriftsmarkedet sitt seriøse svar på Facebook.

LinkedIn er laget for at du skal ha/få kontakt med kollegaer og ansatte i selskaper du har/jobber for.

Her kan du legge inn din egen CV, bli anbefalt, og anbefale kollegaer slik at folk ser lettere hvilke evner en person har.

Du har også mulighet til å legge ut et profilbilde av deg selv. Her er ikke stedet for å legge ut et festbilde. (Det har vi facebook til)

linkedin.JPG

Over ser vi et lite utdrag fra profilen min....

Vil du dele cv'en din med andre som ikke har LinkedIn, kan du sette opp slik at andre kan se "public" profilen din. På bildet som er ovenpå ser dere det står "Public Profile". Her står min adresse som jeg kan sette på f.eks CV min.

Du finner en rekke likhetstrekk med Facebook: Statusoppdateringer, grupper, private meldinger og mye mer.

For å bygge nettverket raskt kan du søke etter grupper i den byen du bor i. Jeg er f.eks medlem av "Nettverk Stavanger".

De har samling siste torsdag i mnd på Alf&Werner. I tillegg til Stavanger finnes også byer som Bergen og Oslo. Dere kan lese mer på websiden til Nettverk Stavanger. Der står det også lenket til noen andre nettverk i Norge her.

LinkedIn er spesielt utbredt innenfor IT-næringen, men flere andre begynner etterhvert å følge etter. Det blir også lyst ut stillinger via menyen "job". Her kan du søke, poste og lete i vei.

En annen nyttig funksjon er "Connections" her kan du komme i kontakt med andre innenfor dine interesser. Viktig når du starter opp er søke etter folk, firmaer, eller grupper som kan være med på å hjelpe deg videre.. Du kan lett importere kontakter fra Outlook, Msn og andre tjenester. Har kun i skrivende stund testet Msn. Som du ser av bildet over har jeg 8 connections, el "venner" når jeg nå oppdaterer denne forumposten har tallet steget betraktelig.

I tillegg har jeg fått en "Recommended" eller anbefaling. Det betyr at en person har skrevet om jobben jeg gjør i IT firmaet jeg går i lære hos.

Her er det lurt å sende forespørsler til personer du har jobbet/jobber med slik at de kan skrive positivt om deg... :)

Sist men ikke minst, tenk over hvilken informasjon du gjør tilgjengelig for alle..

Lykke til!

Har du spørsmål eller ting du vil jeg skal skrive/mer om, er du velkommen til å stille dem i tråden.

Bildene som er lagt ved er av MIN egen profil, dette er som dere kan se sladdet noe av informasjonen...

EDIT 1: La til meg informasjon, bilder, rettet skrivefeil.

Endret av Datasmurfen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har en LinkedIn profil, men veldig lite informasjon på den, bør kanskje fikse den litt opp ettersom jeg om ikke mange ukene sansynligvis er uten jobb :o:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Linkedin er overdrevet-dessverre.

Er det folk som blir rekruttert derfra?

Og for meg virker det mest ut som en "look at me" system, og verifisering av CVer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For undertegnedes del, er LinkedIn en utrolig nyttig ressurs. Selv har jeg blitt oppsøkt av ledere internasjonalt for vurderinger og analyser til mine roller før prosjekter og tildelinger av oppdrag/priser.

Alt varierer hvordan man promoterer seg selv, og hvordan man angriper teknologien :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har i alle fall bare hatt gode erfaringer med LinkedIN som kanal. Har blitt oppsøkt via LinkedIN og L-I kan gjøre søking på enkelte jobber ekstremt enkelt. Bare å linke opp konto og sende ivei på noen min etter søknadsteksten er lagt ved.

Anbefales med riktig bruk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive