Port forwarding med Inteno X5671B

5 innlegg i emnet

Skrevet

Hei. Har oppgradert til VDSL og fikk ny router av NGT. Har en SSH-server stående på LAN-et mitt og har satt opp en NAT-record for port 22 til å peke på serverens IP-adresse. Når jeg kommer utenfra (fra WAN) fungerer dette fint, men når jeg er på LAN fungerer ikke NAT-recorden. Portscanner jeg routeren fra WAN ser jeg at port 22 er åpen, men hvis jeg portscanner fra LAN er den stengt.

Problemet er da at jeg inne på LAN må koble til serveren med lokal IP-adresse mens det er mye enklere om jeg kan bruke DNS-navnet både på LAN og på WAN. Noen som vet hvordan jeg kan få NAT-instillingene til å kicke inn også fra LAN?

-jhe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Speedtouchene til NGT skal iallefall ha en telnet-commando for å ordne det (nat loopback). Regner med Inteno også har det (men tviler på du finner det i webguiet). Har ikke brukt min Inteno X5671B som ruter siden jeg bridget den..

Endret av Computerphile
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Etter litt googling fant jeg passordet for å logge inn med telnet. Ser ikke noe direkte her for å sette opp nat lookback så antar jeg må herje med iptables-regler selv. Noen som har en sånn regel i hodet? Har ikke drevet med sånn siden ipchains, og selv da hadde jeg ikke så veldig kontroll. Sånn blir det når man jobber som programmerer for lenge, alltid en drifts-fyr man kan sende jobben over til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tviler på det skal være nødvendig å sette opp egne iptables.

Intenoen kjører jo Linux med NGT-sin egen firmware, så bør ikke være så alt for vanskelig verken å skru på NAT loopback eller sette opp egne iptables om du ønsker det.

Jeg ville bare leitet etter nat loopback commandoen og enabled den. Skal se om jeg finner en gammel Inteno jeg kan lete litt på selv.

EDIT: Fant desverre ingen kommando for å enable nat loopback, verken i telnet eller å gjøre det via konfigurasjonsfil. Kan alltids hjelpe deg å bridge Intenoen så den kun er et modem og du kan bruke en skikkelig ruter (med PPPoE).

Endret av Computerphile
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan alltids hjelpe deg å bridge Intenoen så den kun er et modem og du kan bruke en skikkelig ruter (med PPPoE).

Jeg tror det hadde vært det beste. Blir mindre og mindre fornøyd med routeren, så bridging er nok veien å gå. Har en D-Link DIR-655 som jeg er ganske fornøyd med, den støtter PPPoE, så det bør ordne seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive