Exel spørsmål med tabell

11 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Skal lage meg en tabell der jeg kan regne ut autmatisk hva netto lønna blir utifra skatte tabellen.

Tjener jeg 30800kr brutto så skal jeg betale 8954kr i netto.

Hvordan få dette til? Hvilken formel må jeg lage/bruke?

Skattetabel.jpg

Endret av zx300
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

A-B

Endret av mrTABLET
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Blir som mrTABLET sier A-B.

Dersom du ønsker å vise nettolønn i kolonne C, blir formelen din for den øverste linjen i skjermdumpen: =A281-B281. Når du har laget dette for en celle, kan du markere cellen ved å klikke på den og dra den videre nedover listen slik at utregningen i C blir gjort for alle linjene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Blir som mrTABLET sier A-B.

Dersom du ønsker å vise nettolønn i kolonne C, blir formelen din for den øverste linjen i skjermdumpen: =A281-B281. Når du har laget dette for en celle, kan du markere cellen ved å klikke på den og dra den videre nedover listen slik at utregningen i C blir gjort for alle linjene.

Ja den kan jeg:-)

men forklarte meg meget dårlig her.

Jeg mente at når jeg tjener f.eks 41689kr en mnd så ønsker jeg at det finner automatisk hvor mye skatt som skal betales i en annet ark. Inn på dette arket og inn på skatt ruten.

Det er formelen jeg er ute etter.

bilde-5.jpg

Endret av zx300
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis jeg forstår deg rett så må du gjøre oppslag med bruk av FINN.RAD

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis jeg forstår deg rett så må du gjøre oppslag med bruk av FINN.RAD

Ja noe slik, men hvordan blir det? Den ene mnd tjener jeg et beløp, neste mnd et annet beløp, og skal betal skatt etter det? Hvordan legge det inn i formelen?

Skatte beløpet skal komme automatisk opp i det siste bilde som er vedlagt her(i samme exel fil bare annet ark)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan få deler av svaret fra meg, men det er lenge siden jeg har brukt Excel. Det er mer basert på erfaring med programmering enn på erfaring med Excel.

Rund av brutto månedslønn nedover til nærmeste 100, slik at tallet stemmer med tallene i tabellen din. I Excel kan du bruke funksjonen REST(tall;divisor) i en formel som runder beløp ned til nærmeste 100.

41689-REST(41689;100) gir svaret 41600

Bytt ut tallet 41689 med cellereferanse slik at formelen kan kopieres.

Herfra er det trolig mulig å bruke FINN.RAD for å finne frem til tallet 41600 i tabellen?

Hvis du ønsker å runde opp istedenfor ned blir formelen slik:

41689-REST(42689;100)+100 gir svaret 41700

Skattetrekkstabeller pleier forresten å bruke fast prosentsats på overtid. Hvis dine utregninger skal stemme med utregninger fra lønningskontor bør du bruke samme beregningsmåte som de bruker (grunnlønn og faste tillegg etter tabell, variable inntekter etter en prosentsats).

------

NB. Dette ble tatt fra hukommelsen, så det er ikke noen garanti mot at jeg husker feil om funksjoner i Excel. Bruk HJELP hvis det er behov for forklaringer.

Det er temmelig sikkert mulig å finne ENKLERE løsninger enn de jeg tar på sparket i slike svar.

------

Funksjonen REST i Excel tilsvarer MOD eller MODULO i programmeringsspråk, hvis du trenger mer teknisk forklaring på dette.

Svaret på en MOD-operasjon er rest som blir igjen etter en heltallsdivisjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takker for info/hjelp :-)

Har testet litt med disse formelene

=FINN.RADREST'Skatte tabell_7109'!A2:A811

='Skatte tabell_7109'!FINN.RADREST!A3:A811(REST(F71;100)+100)

=FINN.RADREST!'Skatte tabell_7109'!A3:A811(REST(F71;100)+100)

Men dem fungerer ikke :-(

Skatte tabell_7109 ligger i en anne fane/ark i samme exel ark.

Skattetrekkstabeller pleier forresten å bruke fast prosentsats på overtid. Hvis dine utregninger skal stemme med utregninger fra lønningskontor bør du bruke samme beregningsmåte som de bruker (grunnlønn og faste tillegg etter tabell, variable inntekter etter en prosentsats).

Tja, er nå ikke så sikker på det. Jeg betaler alt etter tabell, for jeg har oppgitt min årslønn. Men tjener jeg mer en 85.000kr så blir det 55% i skatt, og kan si at det ikke er så ofte jeg tjener mer enn 85.000kr i mnd`en.

Endret av zx300
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har trolig aldri brukt FINN.RAD i egne regneark, men jeg finner opplysninger på nettet

Bruttolønnen din regner seg ut selv på et eget ark - ukjent navn

- forslaget mitt om å avrunde beløpet var rettet mot å finne nøyaktig samsvar i tabellen for skatt

- for å gjøre forklaring mer forståelig sier jeg at bruttolønn finnes i celle F20, og skatt finnes i celle F21

Tabell for skattetrekk finnes på et annet ark - Skatte tabell_7109

- kolonner = A og B, rader = 3 til 811

Formel i celle F21 "skatt" på arket hvor du regner ut lønn:

=FINN.RAD(F20-REST(F20;100);Skatte tabell_7109!A3;Skatte tabell_7109!B811;2;USANN)

Denne regner ut lønn avrundet nedover til nærmeste 100 kroner fra kolonne F20:

F20-REST(F20;100);

Deretter søker den i tabellen etter eksakt treff i kolonne A:

Skatte tabell_7109!A3;Skatte tabell_7109!B811;

Begge cellereferansene har "full adresse".

Tallet som blir returnert hentes fra kolonne nummer 2 (eller B ):

2

Betingelse USANN var ifølge oppskriften på nettet.

------

Såvidt jeg kan skjønne av oppskriften på nettet er avrundingen til nærmeste 100 unødvendig, men jeg skjønte ikke helt forklaringene i oppskriften. Sjekk oppskriften selv?

Jeg svarer fra en PC hvor jeg ikke har Excel installert, så jeg får heller ikke testet om oppskriften virker.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan du legge ut en kopi av regnboken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,

legger ved et eksempel på et jeg har laget tidligere.

http://kristoffervt.net/excel/l%f8nnsberegning.rar

Her kan du velge mellom tabell eller prosent.

Det er laget slik at du kan justere for hver mnd. Siden mange endrer trekkmåten sin gjennom året.

Var en som skrev tidligere her at man blir trukket prosent på overtid, hvis man har tabell.

Dette er ikke tatt med, men er en enkel ting å legge til.

Hvis du har en 100% stilling beregner den automtisk overtid for de timene som overskriver maks antall timer for en 100% stilling i mnd.

Mvh. Kristoffer

En opplysning til:

En grunn til at jeg ikke har brukt finn.rad / vlookup er fordi den ikke kan bruke 1 tall basert på 2 variabler.

Det finnes flere løsninger på dette. Noen bruker VBA til å lage en ny finn.rad funksjon (søk på vlookup2 vba) så finner du en del.

Den løsningen jeg har brukt er en kombinasjon av INDEX og MATCH, har brukt FLOOR for å runde av skatten slik at den treffer mot tabelltrekkene.

Mvh. Kristoffer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive