[LØST] Ny hjemmeside - Trenger dynamisk Web Gallery

13 innlegg i emnet

Skrevet

Heihei!

I begynnelsen av februar startet jeg min nye hjemmeside, og hadde lyst å legge opp bildene mine til et Web-galleri.

Jeg gikk igjennom en masse gratis web-gallerier, men jeg fant ikke èn jeg likte. Så jeg endte opp med å bruke Adobe Bridge sin Web-Gallery funksjon. Slik dem jeg bruker idag.

Problemet med alle de jeg har prøvd, er at galleriet er for "statisk".

Hver gang jeg skal legge til nye bilder, beskrivelser, eller bare omorganisere, må jeg kompilere hele galleriet på nytt igjen. Dette er ikke praktisk.

Det jeg ser etter, er et web-galleri som tillater meg å laste opp nye bilder i ettertid, eller bare det å endre de eksisterende bildene.

Jeg leste nylig om et galleri under navnet Coppermine Photo Gallery, som jeg tror er dynamisk, men her må man sette seg inn i en del php bruk, noe jeg ikke har noe erfaring med, pluss at man trenger å bruke GD eller ImageMagick (Som begge virker veldig frustrerende).

Finnes det et enkelt (trenger ikke være gratis), praktisk og brukbart web-galleri som tilbyr de funksonaliteter jeg er ute etter?

Jeggis

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det galleriet som blir mest anbefalt er ganske enkelt Gallery.

http://gallery.menalto.com/

Freeware, mange gode funksjoner, og lett å bruke.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gallery var noe av det første jeg innstallerte på webserveren min, men da fikk jeg et raskt inntrykk av at dette var ment for fellesopplasting av bilder, litt sånn som på et forum. Da trodde jeg og at utseendet var begrenset til dette, men jeg ser nå at alt er konfigurerbart. Så jeg skal gi det en ny sjannse idag.

Takk for tips, Per Ståle!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, nå har jeg lekt litt med Gallery, og her er første forsøk.

Som dere kan se, er dette veldig basic, og siden jeg ikke er i stand til å endre tema (sliter litt med konfigurasjonen, må sende en mail til folka bak applikasjonen), vet jeg ikke om det er dette jeg vil satse på.

Noen idèer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal ikke si at jeg har testet mange galleriløsninger, men et alternativ jeg tidligere har brukt er SimpleViewer

Det er Flash-basert og ser veldig stilig ut. I utgangspunktet gratis, og fungerer helt OK som gratisløsning, men flere funksjoner får du med SimpleViewer Pro. 

Verdt å ta en titt på.. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg fikk tatt en rask titt på den igår, men var ikke istand til å finne ut om en har mulighet for å laste opp nye bilder i etterkant. Jeg får ikke undersøkt det selv nå, da siden blokkeres av Websense-reglene til arbeidsplassen min.

Kan du svare på det, Martin?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, du kan laste opp bilder i ettertid via FTP. 

Men du må i tillegg kjøre et rebuilding-script for at det automatisk skal opprettes thumbnails av bildene. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så lenge jeg slipper å skrive inn url pr. bilde i en XML-fil, slik noen gallerier krever.

Jeg skal forsøke gratisversjonen senere idag, og hvis den blir en hit, oppgraderer jeg nok til PRO fortløpende.

Takk for forslag så langt, Per Ståle og Martin! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det er det rebuilding-scriptet gjør. Den får du tilgang til å kjøre ved å bare gå til en nettadresse på serveren din. 

Men jeg må bare si at jeg husker ikke helt om det skriptet fulgte med i gratisversjonen. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har så vidt begynt å sette meg inn i SimpleViewer. Og jeg er alledere ganske imponert. Spesielt med at man kan bruke Flickr album.

Og GalleryBuilder-skriptet er forbeholdt PRO-brukere, men jeg tror jeg snart blir det, hvis jeg ikke finner noe bedre igjen.

Takk for hjelpen, igjen. Gleder meg til å få igang noe skikkelig nå:).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Der, da fikk jeg kjøpt lisens, og endelig fått igang de første galleriene. Her er et eksemplar.

Til tross for at SimpleViewer tilbyr mange funksjoner, tror jeg at jeg vil holde meg til det rene, enkle utseende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hey, skulle bare si at jeg digga panaroma viewer, syns det var ganske kult!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk;). Følg med siden videre, det kommer flere panoramaer etterhvert som snøen forsvinner, og solen titter frem;).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive