PC starter ikke

12 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

For et par uker siden når jeg brukte dataen såfrøys den helt etter en stund, er ikke helt sikker på når, for jeg brukte denikke når det skjedde, men når jeg skulle bruke den så hadde skjermen slått segav og den reagerte ikke på noe som helst. Prøvde å skru den av ved å trykke påstart-knappen en gnag, men den reagerte ikke på det heller, så jeg skrudde denav ved å holde inne start-knappen. Umiddelbart prøvde jeg å skru den på igjen,men det gikk ikke. Ut ifra de lydene jeg hørte fra den når jeg prøvde å starteden så tro jeg at viftene startet, men jeg kunne også høre at det var noe somikke startet, uten at jeg kan si hva det er. Prøvde å skru den av og starte denflere ganger med samme resultat.

Ringte et par dager etter kundesupporten til HP,og jeg fikk beskjed om å ta ut alle legningene av dataen og holde innestartknappen i ett minutt. Deretter skulle jeg sette i skjerm- og strømkabelenog så starte den på nytt. Da startet den, så fikk jeg beskjed om å koble i musog tastatur igjen. Når den hadde startet helt så henviste kundesupporteren megtil en nettside med en driver som jeg skulle installere menden funket ikke ettersom den var til Vista. Supporteren sa at det ikke haddekommet noen versjon av denne driveren til Win7 ennå, men at det antageligvisville komme etter hvert, og at hvis dataen frøys igjen så skulle jeg gjøre detmed å holde inne startknappen igjen.

Fem minutter senere så frøys den igjen, og jeggjorde det med startknappen igjen. Men når jeg å starte den så frøys den etterca fem minutter igjen, og det gjør den hver gang jeg prøver. Har sendt e-post til HP etter dette igjen, og etter råd fra dem har jeg bla. kjørt en hardisktest for å se etter maskinvarefeil, men det var ikke noe.

Er fremdeles i dialog meg HP men tenkte jeg skulle sjekke om det er noen kloke hoder her som har noen tips til meg.

Compaq Presario CQ5043SC

Windows 7 Home Premium

Endret av Christine
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror du bør holde deg til rådene fra HP support - de er spesialisert på utstyret og kjenner til vanlige feil og hvordan man løser problemer.

Rådene du har fått derfra høres fornuftige ut. Noen av rådene høres ut som "tricks" som de kjenner til, og resten høres ut som alminnelige og fornuftige råd.

PC som "fryser" skyldes vanligvis konflikt mellom maskinvare eller drivere til maskinvare. Dette kan være diffuse problemer, men teknikeren på HP har trolig peilet seg noenlunde inn på årsaken da han foreslo en driver. PC som fryser kan også skyldes varme/støv, programmer som er i konflikt med noe eller andre årsaker.

Vista-drivere pleier å funke fint i Windows 7. Linken din førte til en BIOS update og ikke til en vanlig driver. Jeg skulle tro at denne burde være mulig å installere - selv om beskrivelsen sier at du MÅ ha Vista. Det er mulig du kan få noen råd fra andre her om hvordan du installerer BIOS update på en Compaq-maskin med Windows 7. Jeg har for liten erfaring med denne oppgaven.

Jeg er litt usikker på diagnosen fra HP. BIOS-updaten er beregnet på å fikse problem med Blurayspiller som forårsaker at maskinen krasjer. Såvidt jeg kan se av spesifikasjoner har maskinen en vanlig DVD-spiller og -brenner.

Siden du har fått hjelp fra HP her bør jeg være litt forsiktig med å gi deg råd, men jeg fant masse generelle råd om å fikse problemer med lockups/"freeze" i en av linkene dine - den som gikk til beskrivelse av maskinvare.

Jeg hadde valgt å prøve å finne ut hva som ikke starter:

Ut ifra de lydene jeg hørte fra den når jeg prøvde å starte den så tro jeg at viftene startet, men jeg kunne også høre at det var noe som ikke startet, uten at jeg kan si hva det er. Prøvde å skru den av og starte den flere ganger med samme resultat.

Jeg hadde også valgt å sjekke noen av de andre punktene som nevnes som mulige årsaker - bl.a. fjerne deksel på PC-en og sjekke for støv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er et par ting jeg ville prøvd:

Starte i "sikker modus" eller "sikker modus med nettverk".

Dette kan bidra til å finne ut om en driver er årsak. "Sikker modus" laster bbare et minimum av drivere. Hvis dette virker er en nylig installert driver blant sannsynlige årsaker.

Hvis det ikke virker er varme/støv og BIOS blitt mer sannsynlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er et par ting jeg ville prøvd:

Starte i "sikker modus" eller "sikker modus med nettverk".

Dette kan bidra til å finne ut om en driver er årsak. "Sikker modus" laster bbare et minimum av drivere. Hvis dette virker er en nylig installert driver blant sannsynlige årsaker.

Hvis det ikke virker er varme/støv og BIOS blitt mer sannsynlig.

Hvordan starter jeg i sikker modus?

Åpna kabinettet for et par uker siden, det var nesten ikke støv der i det hele tatt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Sikker modus" og andre oppstartsalternativer kommer du frem til ved å trykke F8 under oppstart.

Første del av oppstart er Power On Self Test (POST). Vanligvis vises logo fra leverandør av PC under POST. F8 trykkes på slutten av POST eller når maskinen begynner å lese fra harddisk (når logo fra produsent forsvinner). Trykker du etter at Windows-logo kommer frem er du litt for sent ute.

Forslag mine om "Sikker modus" og varme fant jeg i samme avsnitt som oppdatering av BIOS - via en av de linkene du selv hadde lagt inn. Jeg sjekket først spesifikasjoner for maskinen, deretter bladde jeg litt i avsnitt om oppstartsproblemer og annen troubleshooting.

Vi er litt forsiktige med å gi råd som avviker fra de du har fått fra support, så jeg prøver å tilpasse svarene slik at de stemmer med råd du allerede har fått. Teknikerne på HP har betydelig mer erfaring med disse sakene enn vi har.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Sikker modus" og andre oppstartsalternativer kommer du frem til ved å trykke F8 under oppstart.

Første del av oppstart er Power On Self Test (POST). Vanligvis vises logo fra leverandør av PC under POST. F8 trykkes på slutten av POST eller når maskinen begynner å lese fra harddisk (når logo fra produsent forsvinner). Trykker du etter at Windows-logo kommer frem er du litt for sent ute.

Forslag mine om "Sikker modus" og varme fant jeg i samme avsnitt som oppdatering av BIOS - via en av de linkene du selv hadde lagt inn. Jeg sjekket først spesifikasjoner for maskinen, deretter bladde jeg litt i avsnitt om oppstartsproblemer og annen troubleshooting.

Vi er litt forsiktige med å gi råd som avviker fra de du har fått fra support, så jeg prøver å tilpasse svarene slik at de stemmer med råd du allerede har fått. Teknikerne på HP har betydelig mer erfaring med disse sakene enn vi har.

Vet at HP har peiling på dette, men jeg er en smule utålmodig for tiden. I en e-post dialog med HP kan man ikke forvente mer en et svar om dagen, og siste melding jeg sendte dem var på onsdag og hat ennå ikke fått svar, så tenkte jeg skulle sjekke om det var noen kloke hoder her som hadde vært borti noe liknende.

Har nå startet dataen i sikker modus, skal la den stå litt for seg selv og se om den fryser igjen. Om den gjør det tenkte jeg at jeg kanskje skulle prøve systemgjenoppretting fra ca. en uke før problemet oppsto, kan det funke?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja hvis det er en software-feil kan det selvfølgelig hjelpe. Spørsmålet er om det er en software-feil :) Vi får vente å se om maskinen finner på noe tull....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sikker modus funka ikke sad.gif

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har bare skumlest tråden din, men det kan virke på meg som du har en flunke ny pc?

Da bør du benytte garantien selvfølgelig.

Et problem du da vil støte på er at de gjerne setter en ny harddisk inn i pcen, eller kjører fullstendig gjennoppretting. Begge tilfellene fører til tap av privat data.

Har du viktig data lagret på pcen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har bare skumlest tråden din, men det kan virke på meg som du har en flunke ny pc?

Da bør du benytte garantien selvfølgelig.

Et problem du da vil støte på er at de gjerne setter en ny harddisk inn i pcen, eller kjører fullstendig gjennoppretting. Begge tilfellene fører til tap av privat data.

Har du viktig data lagret på pcen?

Den er ikke helt ny, fikk den i slutten av Juni, så den har jo ennå garanti. Har jo vurdert å selv kjøre gjennopretting fra fabrikkstand, men det er jo det med filene da, er ikke noe viktig der(har viktige filer på en ekstern harddisk, HELDIGVIS) men er jo mye jeg gjerne vil beholde, og når jeg bare får startet dataen i fem minutter av gangen tar det jo litt tid å få ut alt. Men om jeg ikke får løst dette på noen annen måte så kan det jo hende at jeg gjør det etter hvert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

du kan jo også ta backup fra en Ubuntu live cd (lastes ned her: http://www.ubuntu.com/ ) Last ned, brenn .iso filen du lastet ned med imgburn og boot opp fra cd'n (kan hende du nå inn i bios får å sette cd-rom til første boot) og fra ubuntu, så kan du da starte opp os'et uten å slette noe, og så ta backup av filene du trenger :)

Lykke til :)

EDIT: Vet ikke hvordan det er på den pc'en du har, men det er en av F tastene du må trykke for å komme inn i bios... Er litt trøtt nå, så blir ikke så lang forklaring, men kan si mer imorgen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den er ikke helt ny, fikk den i slutten av Juni, så den har jo ennå garanti. Har jo vurdert å selv kjøre gjennopretting fra fabrikkstand, men det er jo det med filene da, er ikke noe viktig der(har viktige filer på en ekstern harddisk, HELDIGVIS) men er jo mye jeg gjerne vil beholde, og når jeg bare får startet dataen i fem minutter av gangen tar det jo litt tid å få ut alt. Men om jeg ikke får løst dette på noen annen måte så kan det jo hende at jeg gjør det etter hvert.

Nei, det fungerer dårlig. Jeg kjøpte en slik en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344906

som jeg bruker for å lese harddisker med når maskinen den sitter i ikke vil starte eller noe annet er feil.

Så lenge harddisken er i orden vil du kunne kopiere det du måtte ha behov for fra denne over på en annen harddisk.

nb. Du trenger selvf en fungerende datamaskin til dette.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive