Win2k3 server og WinXP med krysset kabel

33 innlegg i emnet

Skrevet

On 2003-06-02 22:11, Anonym wrote:

Her var det mye nyttig informasjon, men jeg føler med han som skrev dette emnet for her er det nesten som i Windows XP, man blir hjelp i hel, og man kan drukne i all informasjonen som blir gitt selv om den er aldri så riktig

Det er sant men ruting er faktisk avansert, dvs ikke direkte avansert, men du bør vite litt hva du driver med for å opprette riktige ruter og da må det desverre mye informasjon til. Selv om informasjonen egentlig ikke er så mye men bare lang.

Men det er helt klart lett å bli forvirret men det blir man av ruting tabeller uansett...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

CalvinC skrev:"Problemet er ikke å dele men å få trafikken til å rute... Etter hva jeg kjenner lager ikke Windows ruting tabellene automatisk for deg bare ved å dele nettverkskortet..... Han må fortsatt han en rute mellom disse to kortene.

Men hvis ruten blri automatisk opprettet ved å dele nettverkskortet så er saken en annen, men det mener jeg bestemt at Windows ikke gjør desverre. "

Nå begynner dette å gå så langt over min forstand at jeg kjenner et snev av høydesyke. Hvis WS2K3 kan sette en nettverkstilkobling som delt, må det vel ha en hensikt?

Jeg har ikke skrevet at deling er tilstrekkelig, men for å gi den andre maskinen tilgang er det vel nødvendig å dele internett-NIC-et??

Hvis det ikke er nødvendig - hva skal da muligheten for å sette forbindelsen som "delt" være godt for? :huh:

[ Meldingen ble redigert 03.06.2003 00:28 av michBergen ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har nå prøvd deling, Routing and remote access med NAT. Men den lager ikke routing table. Har prøvd å legge denne til men den legger den ikke til. Har også prøvd med forskjellige nettverkskort, siden det ene så ut til å oppføre seg merkelig. Men kommer ingen vei med det heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når du har satt opp w2k3 serveren som en DC, MÅ du bruke routing and remote access for å tilgang til internett fra xp-pcen.

Sharing virker bare når den står som en stand-alone server.

Du bør konsentrere deg om å feilsøke RRAS, hvis den ikke virker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selv om det er tungt å gå på med feilsøking i RRAS så er dette veien for deg og gå. Med mindre du kjøper deg en bredbåndsrouter. Jeg har ikke fått sett på 2003 serveren ennå, men klassisk deling av internett tilgang gjøres enten ved å sette opp en RRAS server, proxyserver eller en router. Når du benytter RRAS fungerer den maskinen du har installert det på som en router.

Det er mange små grunner til at routing stopper.

Legg alle mulige ideer til side og forsøk å sette opp RRAS serveren på nytt. Les i hjelpfilene eller på MS sine technet sider.

Har ikke tilgang på server å teste på for øyeblikket ellers skulle jeg hentet ut litt mer info for deg.

PS Husker ikke om RRAS server må autoriseres på samme måre som RIS, kanskje noen andre husker?

Lykke til

[ Meldingen ble redigert 03.06.2003 22:21 av smurf69 ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2003-06-03 00:27, michBergen wrote:

Nå begynner dette å gå så langt over min forstand at jeg kjenner et snev av høydesyke. Hvis WS2K3 kan sette en nettverkstilkobling som delt, må det vel ha en hensikt?

Jeg har ikke skrevet at deling er tilstrekkelig, men for å gi den andre maskinen tilgang er det vel nødvendig å dele internett-NIC-et??

Hvis det ikke er nødvendig - hva skal da muligheten for å sette forbindelsen som "delt" være godt for? :huh:

[ Meldingen ble redigert 03.06.2003 00:28 av michBergen ]

Problemstillingen ligger ikke rundt delingen av nettverkskortet. Han forsøker å sette opp en PC som skal fungere som en ruter, dvs prate med mer enn ett nettverk og rute trafikken mellom disse. I han sitt tilfelle vil serveren fungere som en ruter (og en enkel brannvegg) da han øsnker å ha ett et intern-nett som skal nå internett gjennom en PC.

Han ønsker at nettverket skal nå internett gjennom det eksterne nettverkskortet. Ergo må trafikken rutes fra ett nettverk til ett annet. Man trenger ikke en gang to nettverkskort for å gjøre dette, men det er mange delte meninger rundt dette om det lønner seg å bruke to nettverkskort eller IP aliasing. Uansett, så må PCen som har denne oppgaven rute trafikken og hvordan den skal rute trafikken gjør den ved hjelp av en ruting tabell.

Uansett, så MÅ det eksisere en rute mellom disse to nettverkene, selvom kortene sitter i samme maskin og selvom om kortene måtte være delt eller ikke. Dette er i naturen av hvordan TCP/IP fungerer og ikke noe om hvordan Windows måtte dele sine nettverkskort. Serveren vil fungere som en ruter, noe den MÅ gjøre for å klare å rute trafikken mellom internettet og eksternnettet.

Jeg har desverre liten kjennskap til delingen av nettverkskort under Windows, men det er helt klart at det er en grunn for at den er der. Jeg har aldri brukt delingen selv da jeg alltid konfiguerer slik som jeg beskriver over, både under Windows og Linux. Om det finnes bedre og enklere løsninger for å opprette en slik rute automatisk i Windows er fult mulig, men dette kjenner jeg ikke til. Det eneste som er sikkert er at han garantert ikke har ruten han trenger mellom 192.168.1.0 nettverket og det eksterne han får på TCP/IP.

Få Exchange inn her, han har peiling på Windows generelt sett så han vet sikkert dette.... EXCHANGEEEEE!!! KOM HER!!! :))

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmmmmm, det var mye rart i ruting tabellen din gitt, men jeg kan ikke se en rute fra 192.168.0.0 med desinasjon 0.0.0.0...

Etter hva jeg mener burde det vært en rute liknende dette:

Network Destination Gateway Interface

192.168.0.0 0.0.0.0 213.234.103.125 192.168.0.1

Dette forteller at trafikke som kommer fra 192.168.0.0 nettverket, kommer på NIC med adresse 192.168.0.1 skal ut på internett på bruke 213.234.103.125 som gateway...

Jeg vet ikke om route kommandoen på W2k3 er annerledes en resten av Windows serien men forsøke med denne:

route ADD 0.0.0.0 213.234.103.125 1 192.168.0.1

Se om den hjelper deg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei....

Har hatt samma situasjon som du, men lastet med programmet 602 Lan Suite, og da fungerte plutselig alt... Jeg kjører også Win2003 Server, + bærbar med XP home..... Dette programmet anbefales på det sterkeste... Lett å bruke....

Harald

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive