Bærbar datamaskin vil ikke starte

5 innlegg i emnet

Skrevet

Heisan.

Mamma har en HP Pavilion dv9000 som nå nekter å starte.

Oppstarten pauses og jeg får en beskjed om at ett eller annet har gått galt og spørsmål om hva jeg vil gjøre. Jeg trykker på "Start Windows på vanlig måte", men etter at dette bildet av Windows-logoen og en "progress bar" er ferdig så kommer det opp en bluescreen som vises i et kvart sekund før maskina restarter.

Jeg har også prøvd å starte Windows fra forrige fungerende tidspunkt, men det ga samme resultat.

Er det noen som har en mulig løsning på problemet mitt?

Jeg har ikke prøv å starte i sikkermodus enda.

Takker for svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei.

Er det Windows Vista på denne maskinen? Om vista, prøv dette:

Jeg ville prøvd å starte opp i sikkerhetsmodus og tatt systemgjennoprettning til en dag alt fungerte. Om du ikke kommer inn i sikkerhetsmodusm, så kan du starte opp fra en vista cd og ta systemgjennoppretning fra den. Om du kommer inn i sikkerhetsmodus og systemgjenopretning ikke fungerer, kan du fjerne alle nylig instalerte programer og drivere. Ville også tatt en full systemscan med antivirus.

Om det ikke er vista, så kan du prøve å ta systemgjennopretting i sikkerhetsmodus, samt fjerne alt nyinstlaerte programer/drivere og kjøre full systemscan.

En anen ting du også kan gjøre, er å trykke F8 mange ganger FØR windows begynner å laste filer, og trykke på "Deaktiver autmotatisk omstart ved systemfeil" (mener jeg å huske det stod) og starte vanlig da. Da skal ikke pc'en restarte når bluescreen'en kommer opp, og du kan skrive opp bluescreen feilkoden her på forumet.

Lykke til :)

Endret av crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er XP på maskina.

Prøvde å starte pc-en i sikkermodus, men det gikk heller ikke. De eneste valgene jeg rekker å få gjort før disse valgene jeg snakket om kommer opp er å gå inn i BIOS og å velge boot priority. (for F8 skal vel trykkes under det bildet der alle disker og div blir listet opp?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er XP på maskina.

Prøvde å starte pc-en i sikkermodus, men det gikk heller ikke. De eneste valgene jeg rekker å få gjort før disse valgene jeg snakket om kommer opp er å gå inn i BIOS og å velge boot priority. (for F8 skal vel trykkes under det bildet der alle disker og div blir listet opp?)

F8 trykker du mange ganger på FØR windows begynner å laste inn filer. Altså, rett etter du slår på maskinen bruker logoen til pc-produsenten å komme, da skal du trykke på F8. Du gjør det samme når du skal inn i sikkerhetsmodus, bare at her velger du den jeg nevnte i forrige post...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Korrekt tidspunkt for å trykke F8 er når maskinen begynner å jobbe fra harddisk. Dette er rett etter at POST (Power On Self Test) er gjennomført.

Logo fra leverandør vises under POST - så trykk F8 når logo forsvinner.

Straks du har klart å starte maskinen i en eller annen sikker modus er det enklere å fikse problemet.

Systemgjenoppretting fra kommandolinje (hvis det er behov for dette):

C:\Windows\System32\rstrui.exe

Andre muligheter fra kommandolinje:

chkdsk /r (sjekke harddisk)

sfc /scannow (systemfilsjekk)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive