ATI 57xx-58xx GSOD/Grayscreen problematikken

46 innlegg i emnet

Skrevet

Er usikker på hvor mye folk her inne vet om det, siden jeg fant fint lite ved søking, men et kjapt søk på f. eks. GSOD på nettet så finner du endel treff.

Det kalles GSOD eller vertical lines error blant annet, og er tydligvis et utbredt problem akkurat nå, det går rett og slett ut på at skjermkortet "gir opp" og man må ta en restart, dette skjer ikke ved høy load, men heller helt tilfeldig under 3D spill.

Flere fikk løst problemet med Catalyst 10.2 eller ny BiOS fra produsenten, men fortsatt er det mange som sliter, blant annet meg.

Selv venter jeg på svar fra XFX, som forhåpentligvis inneholder en ny BiOS, men tenkte å dele litt erfaringer om det er flere som har dette problemet.

Første dagen var det mer tilfeldig, mens i går var det bare spørsmål om når, i dag derimot, etter å ha overclock'et GPU'en til 900MHz(originalt 865MHz), tvunget GPU-vifta opp på 55%, slått av anti-aliasing(varierer fra spill til spill, funket motsatt i Crysis som kjører best med 8x AA) og satt oppdateringsfrekvensen til 60Hz(72Hz tidligere) så kjørte CoD:MW2 problemfritt under hele spill-seansen(ca 30 min), hvor lenge dette varer vil tiden vise.

Flere som har erfaringer, kanskje løsning på problemet?

PC Spec:

Intel i7 920 @ 3.0GHz

Corsair Dominator DDR3 3x2GB 2000MHz

Gigabyte X58A-UD7(Hovedkort)

XFX Radeon HD5870 XT

CM Silentpro 700W

Kan nevne at resten av systemet kjører stabilt og kjapt :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Problemet ligger i at skjermkortet har for lav idle-frekvens. Iallefall det som var problemet hos meg. Det du gjør er beskrevet i denne artikkelen, og fungerer forholdsvis fint.

1. Åpne CCC

2. Lås opp og tillat Overdrive, dersom dette ikke allerede er gjort.

3. Gå til Options/Profiles/Profiles Manager. Lag en ny profil. Sjekk at “Ati Overdrive” er huket av når du lager den nye profilen. Lagre og lukk. IKKE AKTIVER!

4. I Windows, gå til C:\Users\{yourusername}\AppData\Local\ATI\ACE\Profiles (du må ha aktivert “vis skjulte filer” for dette)

5. Åpne XML-dokumentet med navnet du gav profilen du lagret (notepad er fint)

6. Endre verdiene til “Clock og Memory speeds”, slik at de ser ut ala dette (dette fungerte for vårt 5970-kort, bruk sunn fornuft) NB: Rett kun på verdiene med fet skrift!

7. Gå tilbake til CCC og aktiver profilen som du nettop laget.

Dette vil gjøre til at skjermkortet idler med 400MHz på kjernen (mot 158 som standard) og 900MHz på minnet (mot 300 som standard) . 2D clocs er “Want_0” verdiene.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for fix'en :) Tester den ut med en gang, og gir tilbakemelding etterpå!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har gjort det på CCC 10.1, og der fungerte det fint. Har ikke giddet å oppdatere til 10.2 ettersom ATI garantert ikke har fått fikset det. Hotfixen dem la ut til 10.1 fungerte jo heller ikke. Evt må det til med en BIOS-update til skjermkortet, men har ikke sjekket om dette finnes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var faktisk det lengste jeg har spilt sammenhengende med det kortet, og ingen GSOD :D

I følge ATI er dette problemet fikset i 10.2, men det stemmer ikke, er forøvrig den jeg kjører nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jau, selv om du har gjennomført dette kan du likevel få problemer. Men ikke like ofte som før. Uansett, dette er alt for dårlig fra ATI, spør du meg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, merket det... fikk en nå i sted.. men men, får håpe ATI fikser dette snart, ting skal jo fungere når de først slipper det på markedet, men virker som om de har hatt litt hastverk her..

Bygde denne PCen på torsdagen, og ble veldig skuffa når dette her begynte å skje. Er liksom ikke noe man forventer når man har brukt 17-18k på ny PC :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Veldig plagsomt det der, ja. <_<

Men sjekk om du virkelig har fått endret frekvensene etter at du har redigert filen. Bruk GPU-Z til det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den ligger på 400MHz idle ja... Kanskje ikke bare dette som er problemet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg økte også spenningen på GPU litt på mitt 5770, og tror det også hjalp litt. Men er usikker. Virker som det lever sitt eget liv noen ganger...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har tenkt til å kjøpe Radeon HD 5850, så dere anbefaler meg å styre unna?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da er spørsmålet hvor mye man tørr å endre? :P

Føler jeg er på grensen av mine datakunnskaper med denne pc'en, tok meg et par dager å sette opp RAM'en skikkelig blant annet..

Men hvor endrer du spenningen(Vcore antar jeg?) og hvor mye evt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg endret spenningen i samme fil som der du endret frekvensene på skjermkortet.

Originalt hos meg stod det:

<Feature name="CoreVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="970" />
<Property name="Want_1" value="1000" />
<Property name="Want_2" value="1125" />[/code] Endret til:
[code]<Feature name="CoreVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="1050" />
<Property name="Want_1" value="1000" />
<Property name="Want_2" value="1125" />

Vet ikke om dette utgjør så mye, men mener det var etter at jeg gjorde det her at problemene roet seg litt.

Jeg har tenkt til å kjøpe Radeon HD 5850, så dere anbefaler meg å styre unna?

Mitt neste skjermkort blir fra Nvidia, for å si det sånn. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Antar at verdiene er oppgitt i mV? Altså at "970" er 0.97V ? bare for å forstå ting litt bedre ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det er millivolt slik jeg forstår det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fikk GSOD igjen i dag, er heldig om jeg får gjort ferdig et eneste multi-player game i CoD:MW2 :\

Dette skjedde etter å ha justert CoreVoltage.

En annen ting jeg legger merke til er at viftestyringa er litt sær, den skal ganske høyt opp i temperatur før vifta går mer enn 22%, økte nettopp hastigheta til 35% og temperaturen gikk ned 8 grader! Så tenkte å prøve en runde til bare for å se om det kanskje hjalp litt(skudd i mørket, men...)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fikk GSOD 4-5 ganger i går kveld, jeg. Sendte mail til sapphire for å høre om de hadde noen kloke forslag, men det var et standardsvar jeg fikk. "oppdater drivere, oppdater bios, sørg for å ha mer enn 500W PSU". Bare tull... :(

GSODene er veldig random, og det er som oftest når maskinen er idle det skjer hos meg. Sjeldent under spilling...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fikk det 3 ganger i dag, alle ganger under CoD:MW2... Tidligere i dag fikk jeg faktisk spilt ferdig 3 game's etter hverandre, som da er et under :P

Er motsatt til meg, aldri fått det utenom i spill, første gang var i Crysis.

Kan bekrefte at ingen av instillingene som er gjort, eller det å endre viftehastighet, hjelper :(

Er kjipt med slike svar ja. Kjøpte ny laptop for noen uker siden og de hadde feil drivere på support-siden, forklarte hele greia utdypende og hvilke driver-versjoner jeg hadde prøvd, og fikk til svar å gå innpå support-sida og laste ned driverne til modellen jeg hadde(som da var de første driverne jeg prøvde).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da jeg først fikk mitt xfx hd5870xt kunne jeg ikke spille i mer enn 10 min. uten gsod. Det klarte å kjøre maks et sekund med vantage.

Etter at jeg installerte 10.2 driveren forsvant problemene nesten helt, men det krasjet fortsatt en gang i blandt.

Etter at jeg senket klokken på minnet fra 1300mhz til 1200 mhz (kortet kommer standard med 1300mhz på minnet) ble kortet helt stabilt.

Har aldri hatt noen problemer med kortet når jeg ikke bruker 3d aplikasjoner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da jeg først fikk mitt xfx hd5870xt kunne jeg ikke spille i mer enn 10 min. uten gsod. Det klarte å kjøre maks et sekund med vantage.

Etter at jeg installerte 10.2 driveren forsvant problemene nesten helt, men det krasjet fortsatt en gang i blandt.

Etter at jeg senket klokken på minnet fra 1300mhz til 1200 mhz (kortet kommer standard med 1300mhz på minnet) ble kortet helt stabilt.

Har aldri hatt noen problemer med kortet når jeg ikke bruker 3d aplikasjoner.

Har nøyaktig det samme kortet, så dette må jeg prøve, takker for tipset ;) Kommer med tilbakemelding senere!

EDIT: Fikk svar fra XFX i dag:

[JAMES 2/23/2010 12:26:15 PM] Hi, thanks for your message and sorry to hear you are experiencing these problems. We are of course aware of this issue, and we are working with ATI to find a solution for these issues, and we hope to have a BIOS fix for this issue very soon. kind regards, James

Endret av TurboTuck
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har da spilt en HEL time uten GSOD etter jeg satt RAM'en til 1200MHz :D Dette er det lengste jeg har klart å spille med dette kortet :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg opplevde GSOD daglig med mitt 5770-kort fra XFX med Catalyst 10.0, og det var nesten alltid mens jeg så på film med VLC eller Media Player Classic. Men for min del har Catalyst 10.1 fikset det meste av problemer, og nå opplever jeg det svært sjeldent. Jeg har det inntrykk av akkurat nå er det de mid-range billigere kortene som 5770 og 5750 som kjører mest stabilt, i forhold til værstingene 5850 og 5890!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har nett bestilt et XFX radeon 5970. Er det samme problemene med de??? Har også bestilt et XFX radeon 5770 så blir nok jem må bruke disse tipsene :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har nett bestilt et XFX radeon 5970. Er det samme problemene med de??? Har også bestilt et XFX radeon 5770 så blir nok jem må bruke disse tipsene :D

Er visst det ja, men så finner du alltids noe som hjelper her, så er ATI og de forskjellige produsentene på saken ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er visst det ja, men så finner du alltids noe som hjelper her, så er ATI og de forskjellige produsentene på saken ;)

Høres flott ut :D

Høres flott ut :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive